Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ymke_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:32

MarjanB schreef:
ajockeydream schreef:
nog geen vervoerverbod.. ?

Is dat nodig dan? Van vervoer zelf wordt het virus niet verspreid. Besmetting komt door neusuitvloeisel en kan zich maar beperkt via de lucht in een afgesloten ruimte verplaatsen. Dus niet met vreemde paarden laten neuzen en schone kleding enz.

Was een vraag geen aanval

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:32

aahh,dus ik kan wel gewoon doorgaan met de privelessen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:33

Nexus, ik kan me voorstellen dat je het wel even benauwd had, gelukkig lijkt het gevaar nu geweken. Nog even en jullie paarden kunnen zielig kijken op commando ;). Veel sterkte nog de komende dagen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:33

Er is in noord of beter gezegd geheel limburg nog geen rhino geval welke bevestigd is.
De roddel ging over een merrie die verworpen had, maar na onderzoek bleek dat het in dat geval niet om rhino ging, dus in limburg nog geen rhini zover.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:34

tja ik snap het wel, maar weetje hoeveel mensen er hier op een dichtbevolkt gebied een paard hebben.Ze slepen ze van de ene plek naar de andere plek, komen elkaar tegen op straat, staan te kletsen,laten ze naast elkaar grazen. Die mensen zijn er meer als zij die er echt verstand van hebben.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:35

inowa schreef:

ja, alleen het kan zijn dat je instructrice niet op het terrein mag komen zoals bij mij op stal.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:36

@Lovely, Dank! Hmmm, 1 van die van mij kijkt met name erg chagrijnig als ik aankom met een wortel... Hij weet inmiddels dat dit temperatuurtijd betekend. Maar als ik hem dan laat kiezen welke hij 'onder zijn staart' wil, kiest hij toch maar voor de thermometer... :D

Overigens, als het zo blijft als nu op horsezone *hoop, hoop,hoop* dan worden waarschijnlijk zondagmiddag de zwaarste quarantaine maatregelen opgeheven en volgen nog 20 dagen met lichtere voorzorgsmaatregelen.

Bij ons komen overigens ook nog gewoon de hoefsmeden, maar altijd 'gesteriliseerd' en aan het einde van hun ronde. Volgens mij gaat het er bij sommige van jullie strenger aan toe dan bij ons...
Laatst bijgewerkt door Nexus op 08-03-12 17:38, in het totaal 2 keer bewerkt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:37

colette_007 schreef:
Suffie waar inde buurt woon je ergens?

Achterhoek, 200m van de Duitse grens ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:38

Ik denk dat we het ergste gehad hebben,er zijn geen nieuwe gevallen meer bij gekomen.
Mijn paardentandarts [uit Duitsland] komt zaterdag gewoon hierheen.Mijn paardje heeft pijn en ik ga het niet langer uitstellen.Alle geruchten dat het hier ook zou zijn neem ik met een korreltje zout.

_Anneruth

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:40

Dat denk ik ook, gohya

Sotto2403

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:43

ik denk en hoop dat we het ergste weer gehad hebben en dat iedereen zijn leventje van alledag weer op kan gaan pakken.....:D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:43

marjolein_el schreef:
inowa schreef:

ja, alleen het kan zijn dat je instructrice niet op het terrein mag komen zoals bij mij op stal.

ik heb een ''eigen'' stuk land waar alleen mijn 3 dames staan en de privelessen volgen we op de stal van de instructrice zelf..is maar 15 minuten lopen voor ons

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:59

listiglistje schreef:
inowa schreef:
ik zit in noord-limburg en wij gingen gewoon nog met een merrie die nu 7 maanden drachtig is naar de club.
echter heb ik dit nu stopgezet als maatregel en de dames blijven lekker op het erf (heb er ook 1 die nu 10 maanden drachtig is).

echter hoor ik wel geruchten dat een stal in een plaatsje hier in de buurt verdacht is,nu ben ik wel erg benieuwd wie er nieuws heeft over rhino in noord-limburg..

allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO

Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.
alleen omdat er een mediahype gecreëerd is en geen protocollen beschikbaar zijn over oude ziekten/alleen nieuwe ziekten doet iedereen spastisch….
Daarbij 60 tot 80% van de paarden heeft al eens een vorm van rhino gehad, gewoon verkoudheid/hoesten en verwerpen.
rhino is niks meer dan een herpes virus (in 3 varianten) en er is wel echt heel intiem contact nodig willen ze het krijgen, het waait niet door de lucht!
Die neurologische vorm is ook uiterst zeldzaam…deze is ook al lang bekend en niets nieuws voor veeartsen.

Over 1 of 2 weken en niemand heeft het meer over rhino, rhino gaat nl niet weg en is ook nooit weg geweest ;)
Ze gaan er wel voor zorgen dat er fatsoenlijk protocollen komen in geval van uitbraak, dus in de toekomst geen mediaspektakel meer!

Heeft toch geen zin om hier te plaatsen,ze geloven wat ze zelf willen geloven.
Ik wens iedereen hier een prettige dag verder ;) Ene schreeuw nog wat rond en houdt vooral je paarden in het hok ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:06

Zo gek is het toch niet als je op een steenworp van Woubrugge woont dat je even je paarden niet in contact laat komen met andere en dat zelf ook even niet doet maar je paarden even lekker in de wei laat tot de storm is overgewaaid? Ik moet zeggen dat als ik ergens anders in Nederland had gewoond ik het niet zo gedaan had, maar op dit moment is het zo dichtbij dat ik liever het zekere voor het onzekere neem. Geen paniek hoor, absoluut niet, zo is de kans op besmetting namelijk echt 0,0.

En massahysterie e.d... Het is ook maar waar je kijkt. Op bokt misschien, hier merk ik er niet zoveel van, terwijl ik zit er echt gewoon middenin. Het hele topic gaat er nu alleen maar om of er wel of geen hysterie zou moeten zijn.. terwijl ik me gewoon afvraag wat jullie in mijn situatie gedaan zouden hebben? Maar daar heb ik maar 1 reactie op gehad :)

Ik moest er even op reageren :)

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:09

@Krips: Ik zou het - als ik jou was - even tot aanstaande maandag afwachten.
Als er dan bij horsezone geen nieuwe gevallen zijn *hoop, hoop, hoop*, kun je heus met een gerust hart weer naar buiten!:)
Laatst bijgewerkt door Nexus op 08-03-12 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:10

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:11

Nexus schreef:
Als er dan bij horsezone geen nieuwe gevallen zijn *hoop, hoop, hoop*, kun je heus wel weer naar buiten!:)

Ik duim heel hard mee

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:12

Dank je RM94! :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:14

Nexus schreef:
Als er dan bij horsezone geen nieuwe gevallen zijn *hoop, hoop, hoop*, kun je heus met een gerust hart weer naar buiten!:)

Ik blijf voor jullie duimen hoor! Ik leef met jullie mee, in wat een spanning moeten jullie zitten nu :) Maar ik heb er vertrouwen in! Volgens mij doen jullie er echt alles aan!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:14

Zolang er paarden bestaan is er al rhino.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:16

Krips schreef:
Zo gek is het toch niet als je op een steenworp van Woubrugge woont dat je even je paarden niet in contact laat komen met andere en dat zelf ook even niet doet maar je paarden even lekker in de wei laat tot de storm is overgewaaid? Ik moet zeggen dat als ik ergens anders in Nederland had gewoond ik het niet zo gedaan had, maar op dit moment is het zo dichtbij dat ik liever het zekere voor het onzekere neem. Geen paniek hoor, absoluut niet, zo is de kans op besmetting namelijk echt 0,0.

Ik ga morgen gewoon naar buiten, we komen toch nooit andere paarden tegen in de buurt en mocht dit als zeldzaam geval toch gebeuren dan zorg ik dat er veel ruimte tussen zit met passeren, desnoods rij ik een stukje terug... Ik ben braaf heel de week op het terrein gebleven maar dat hou ik geen dag langer meer vol :+

Ik denk trouwens ook niet dat het een probleem is als je bij ons komt rijden, zou je even aan Wim moeten vragen. En natuurlijk doen waar je jezelf goed bij voelt!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:17

Ariebren schreef:
Zolang er paarden bestaan is er al rhino.

En vice versa.. ;)

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:18

Dank je Krips! Hopelijk blijven alle paarden gezond en is dit alles snel weer voorbij!

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:28

Bah, wat verschrikkelijk. Weet niet of ik het hier mag vragen, maar is rhino ook in de ****? Hoorde het van een vriendin, maar zij weet niet meer van wie ze het heeft gehoord.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-03-12 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnamen verwijderd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 18:41

NExus: welke twee paarden op horsezone zijn nu nog ziek?