inowa schreef:ik zit in noord-limburg en wij gingen gewoon nog met een merrie die nu 7 maanden drachtig is naar de club.
echter heb ik dit nu stopgezet als maatregel en de dames blijven lekker op het erf (heb er ook 1 die nu 10 maanden drachtig is).
echter hoor ik wel geruchten dat een stal in een plaatsje hier in de buurt verdacht is,nu ben ik wel erg benieuwd wie er nieuws heeft over rhino in noord-limburg..
allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO
Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.
alleen omdat er een mediahype gecreëerd is en geen protocollen beschikbaar zijn over oude ziekten/alleen nieuwe ziekten doet iedereen spastisch….
Daarbij 60 tot 80% van de paarden heeft al eens een vorm van rhino gehad, gewoon verkoudheid/hoesten en verwerpen.
rhino is niks meer dan een herpes virus (in 3 varianten) en er is wel echt heel intiem contact nodig willen ze het krijgen, het waait niet door de lucht!
Die neurologische vorm is ook uiterst zeldzaam…deze is ook al lang bekend en niets nieuws voor veeartsen.
Over 1 of 2 weken en niemand heeft het meer over rhino, rhino gaat nl niet weg en is ook nooit weg geweest
Ze gaan er wel voor zorgen dat er fatsoenlijk protocollen komen in geval van uitbraak, dus in de toekomst geen mediaspektakel meer!