[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:36

Vandaag heb ik Wisse's manen gewassen, weer met de testshampoo. Ik mocht met een dikke bak slobber erbij na wat oefenen gelukkig eindelijk zijn manen knippen :D
Nu ik de gel niet meer smeer op de staart, blijft deze mooi dicht.
Had er een paar keer Sudocrem opgesmeerd en wilde de staart vandaag even wassen om het nu even mooi te kunnen laten luchten in de hoop dat dit lekker zou zijn. Maar ik kreeg zelfs met 2x goed wassen de sudocrem er niet goed vanaf :S

Het hoofd smeer ik ook even niets op, heb ze wel met kap lopen en die doe ik dus ook niet meer af zodat ze niet meer opgegeten kunnen worden ;)

Verder gaat alles prima hier!
Heb de bal en zwarte spuitverf al in huis liggen en wil morgen eens een poging wagen om hem te verven zodat we binnenkort een dazenval kunnen ophangen, want er zitten als de zon doorkomt meteen weer veel dazen!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:11

ik meld me ook weer, ben net terug van 10 dagen vakantie. was erg benieuwd wat ik onder suns deken zou aantreffen: viel me reuze mee(10 dagen deken niet afgehad en niet ingesmeerd)
wel wat manen verloren maar afgeschuurde manen (van voor mijn vakantie) waren aan het aangroeien! Yes!
had voor mijn vakantie maatje kleiner deken gekocht en....lag er nog perfect op!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:12

Nou heb straks even foto's gemaakt van daantje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En hoe vinden jullie haar er uit zien, mooie manen krijgt ze he.
Er hadden alleen net vlechtjes in gezeten vandaar die golfjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:13

ziet er goed uit zeg! conditie ook,lijkt me prima op gewicht zo.

alleen nog wel die plekken op het hoofd he,da's dan wel jammer.
maar verder top hoor! :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:39

ellepel schreef:
ziet er goed uit zeg! conditie ook,lijkt me prima op gewicht zo.

alleen nog wel die plekken op het hoofd he,da's dan wel jammer.
maar verder top hoor! :D

Ja dat is echt lastig om die jeuk op haar hoofd onder controle te krijgen.

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:55

@ opisop_shop: wat een vooruitgang! Super hoor! Wel vreemd dat die creme niet werkte en nu de wond juist dichtgaat nu je het niet meer gebruikt..
@ koetjeboe: de manen zien er super uit! Staart ook! Jeuk op het hoofd is inderdaad best moeilijk.. misschien langere vliegenkap?

Ik heb ook even wat foto's gemaakt van Kaspars manen. Staart is vrij dun met vooral op de staartwortel korte haren dus vandaag weer de MTG gesmeerd en deken om gedaan. Hier geen foto's van. Ik heb het stukje manen waar de rand van de deken ligt afgeknipt, dit was zo dun geworden qua haren dus.. ook geen geschuur meer van de deken. De rest van z'n manen zijn nog altijd even dik dus ben dik tevreden!! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding
Links zie je het gemiste stukje manen. In het midden zijn z'n manen niet dunner, hier zit een vervelende kruin die de manen splitst, ik had met een kammetje even het geprobeerd samen te brengen :Y)

Afbeelding
En hem helemaal. Ik vind hem nu veel afvallen, hij staat nu sinds zaterdag op een nieuwe stal en dat vindt hij HEEL spannend allemaal. Ik heb zijn huidige voer afgebouwd omdat ik morgen of overmorgen met ander voer begin.. dus staat qua voer ook laag, hij krijgt wel goed kuil bijgevoerd mja, spanning gaat daar boven...

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:04

Die MTG werkt deze ook goed tegen de jeuk, en zouden de manen dan ook goed groeien als het exceempak om blijft.
Want nu schuurt het pak wel erg 1 stuk word heel dun of is al helemaal verdwenen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:53

Manen en staart zien er super uit Koetjeboe, wat gebruikte jij ookal weer?
Hoofdje is wel écht een exceem hoofdje, helaas....

Irmalouise:
Ik gebruik ook MTG onder zijn gewaad en dat gaat super. Manen groein al goed weer aan, uiteraard heeft de uitgedunde plek door de deken er alsnog wat meer moeite mee..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:32

Pink_Horizon schreef:
Manen en staart zien er super uit Koetjeboe, wat gebruikte jij ookal weer?
Hoofdje is wel écht een exceem hoofdje, helaas....

Irmalouise:
Ik gebruik ook MTG onder zijn gewaad en dat gaat super. Manen groein al goed weer aan, uiteraard heeft de uitgedunde plek door de deken er alsnog wat meer moeite mee..

In de manen en staart doe ik niks. die is practies jeuk vrij door de deken.
Maar al de andere jeuk plekken smeer ik in met leovet bio huidolie.
Het hoofdsmeer ik helemaal in met helosan.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:40

Tamary: Laat je het weten van de uitslag?

Gisteravond voor 2e maal naar stal gereden, Pony op stal gehaald, hele hoofdje behandeld. En zonet, was het weer heeeeelemaal mis, de zon schijnt een uurtje en bingo! Zelfs haar staart weer.
Heb afgelopen dagen wat dingen gezocht en kwam ook punten tegen als fotosensibiliteit (Sorry als ik het verkeerd typ haha) en een oorzaak daarvan kan zijn een slechte lever. Nu met die druppels doet shadow het ook veel beter als zonder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:32

CarolShadow schreef:
Tamary: Laat je het weten van de uitslag?

Ja, DA was het trouwens met mij eens, de symptomen (vetophopingen, etc.) zijn inderdaad reden om te testen, al legde zij geen verband tussen de jeuk en mogelijk IR.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:42

Wat doe je er verder tegen dan?

Wat ik me nog afvroeg; kan gewoon "verse" koeienmest ook kwaad qua jeuk? Neem aan dat dit heel wat anders is dan kunstmest?
Ons nieuwe stuk is zo klein, dat als het geen extra jeuk veroorzaakt het me wel handig lijkt om het door de buurman (koeienboer) te laten bemesten af en toe zodat het gras flink groeit.
Is dit aan te raden of juist niet?

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:46

Bij ons worden de grote weilanden geinjecteerd met koeienmest, de kleintjes (waar de boer dus niet op kan) wordt kunstmest gestrooid. Ik merk eigenlijk geen verschil tussen beide weilanden, wel worden de grote weiden gehooid, dus het gras wat er daarna nog opstaat heeft wel mooi kunnen doorgroeien. We zorgen er wel voor dat de paarden niet op vette weiden komen, alles is vrij kort of droog/stengelig gras.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:04

Nathalie84 schreef:
Bij ons worden de grote weilanden geinjecteerd met koeienmest, de kleintjes (waar de boer dus niet op kan) wordt kunstmest gestrooid. Ik merk eigenlijk geen verschil tussen beide weilanden, wel worden de grote weiden gehooid, dus het gras wat er daarna nog opstaat heeft wel mooi kunnen doorgroeien. We zorgen er wel voor dat de paarden niet op vette weiden komen, alles is vrij kort of droog/stengelig gras.

Te kort is vaak ook meer suikers en dus jeuk, droogte maakt ook voor meer stress en fructaan. Het blijft moeilijk, kort gras zorgt ook voor meer beweging en dat helpt juist weer om veel symptomen te verminderen.

Ik begin steeds meer de voorkeur te krijgen voor paddock paradise en 1 grote partij bemonsterd hooi. Liever paard gezond op hooi dan kunstgrepen om hem op het zo "natuurlijke" gras te houden. Paard soepel met doorzitten, ruim in de gangen, jeukvrij en dus beter in zijn vel is mij wel een klein beetje extra werk waard. Tijd heb ik zat, en dit werkt beter dan symptoombestrijding door dekens.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:12

Mijn ZE paard staat dus op verschillende weilanden, met verschillende bemesting en verschillende lengtes qua gras. Ik merk alleen bij echt "vette" weides dat hij meer jeuk krijgt. Met deken is hij bijna jeukvrij, af en toe een keertje wat gekriebel, maar dat kan ik niet herleiden naar de weilanden. Ik denk dat dit ook per paard verschillend is hoe ze hierop reageren. Mijn andere ruin (geen ZE), jeukt zich ook wel eens, dus wat jeuk is denk ik ook wel normaal.

Voor het behoud van het gras is bemesten denk ik wel een must, het is natuurlijk wel een overweging hoe en met wat dit gebeurt en in welke mate. Ik zet mijn paarden liever niet op zand, op TE kort gras is niet goed ivm het uittrekken van het gras. Het blijft een moeilijke overweging.

edit: met dat droog/stengelig gras bedoel ik dat dit gras is wat is gehooid, wat er dan blijft staan is stengelig gras omdat het de hoogte is ingegaan. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dit gras juist minder fructaan/stress bevat omdat het (bij ons) rustig heeft mogen groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:35

Heeft een paard zomereczeem als hij bultjes heeft onder de buik en daar jeuk aan heeft, de staart er helemaal vanaf schuurt en heel veel schuurt aan de manen? Of vinden jullie van niet? Ze is wel begonnen met schuren toen de eczeem periode begon maar niet alle manen zijn er vanaf..

En mijn andere pony is vannacht/vanochtend gek geworden van de dazen, die heeft heel der staart kapot geschuurt.. Wat doen jullie om die wonden te laten genezen? Het zijn nog niet echt diepe wondjes, maar het valt te vergelijken met schaafwondjes.. Hoe zorgen jullie ervoor dat die wondjes zsm genezen en het niet gaat ontsteken? Hoevaak wassen jullie ze met betadine of smeren jullie er betadine zalf op?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:35

Shanti krijgt nu ook plekjes in haar liezen (tussen de voorbenen) en net nu ik over 2 dagen op vakantie ga. Gelukkig neemt mijn vriendin haar onder de hoede, dus dat komt wel goed. Voor de zekerheid toch maar vetaderm halen, als het echt heel erg wordt kan ze daarmee gesmeerd worden

Ps Ze is vandaag gekeurd voor de verzekering en helemaal geslaagd, de keuringsarts vond haar een pracht haf

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:46

Ik zweer ook bij de levertraanzalf *\o/* Kaspar had lichte jeuk rond z'n voorpluk maar heeft sinds de zalf er niet meer aan geschuurd. Ben echt heel blij, dus ik ga nog een nieuwe tube kopen en lekker smeren blijven!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 15:56

bij die van mij bleek het door gifstoffen van dezelfde mug als exceem werd veroorzaakt lijkt op exceem maar toch niet
lees onderstaand verhaal maar ( ff gecopieerd uit een andere reactie die ik had gegeven
die gifstoffen door de muggensteek kun je afvoeren en het probleem verhelpen
mijn tink krijgt sinds 1 week de groene leem en sinds 5 dgn cojosol olie en gaat om 70% beter nu al olie werkt binnen 12 a14 dgn compleet dierenarts zei dat ik er niks aan kon doen maar de onderstaande arts heeft mij geholpen ( gelukkig maar want anders had ik mijn tink moeten verkopen hij werd te gevaarlijk door de jeuk ging op zijn kont zitten en rondjes draaien om zo te schuren daar ik gelukkig niks in de wei heb om te schuren anders was hij helemaal kaal geweest hij had mega lange en dikke manen daar is haast inks meer van over en idem aan zijn staart
je kunt wel makkelijk je paard ontgiften door gedurende 20 dagen 2x pd groene leem ( let op de grove die voor in en uitwendig gebruik is) door het voer te doen mijn tinker kijgt c.a 120 gr per dag
Ik heb een speciale arts laten komen ( dacht eerst blablabla) hij is reguliere dierenarts maar heeft daarnaast ook in america gestudeerd bio-mentor wim de leeuw uit valkenburg.
mijn paard had last van jeuk volgens mijn DA voor mugjes vergelijkbaar met exceem maar dat is het dan weer niet klachten gelijk
kon er niks aan doen paardje werd lijp van de jeuk en kon haast de wei niet meer in.
was ook moddervet maar dan ook echt moddervet zo`n 150 a 200 kg te zwaar en dat terwijl hij al sinds febr op dieet stond werd alleen dikker zelfs zonder voer op kale weide
geef nu sinds 1,5 weer groene leem om te ontgiften en de kilos vliegen eraf en let op dus nu wel met bijvoeren en volop gras sinds ik ben begonnen.

dus dames ontgiften maar want dat voert ook die stoffen af ( bij adje was het overgewicht niet van landbouwgif maar door het soort gif van die mug wat de irritatie veroorzaakte en vet ophoopte maar werkt bij jullie het zelfde is gezond kan geen kwaad en zuiverd het lichaam en bloed

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:20

Om te reageren op indrasjacks.

Mijn pony was ook altijd te dik, ondanks vele diëten. Vetophopingen e.d. en eczeem.
Met haar allereerste reinigingskuur is ze enorm afgevallen, alle vetkussens verdwenen als sneeuw voor de zon.

Op dit moment krijgt ze dit reinigingsspul nog steeds.
Op advies een i.p.v. een kuur eens de gehele zomer te geven.
Ze is 3 weken eraf geweest, en werd knettergek van de kleinste vliegjes, en begon met schuren. Nu zit ze er weer aan en het wordt nu langzaam aan stabiel.

Over het gras: Shadow stond eerst op bemest land met koeienmest, nu op bemest land met varkensmest. Merk duidelijk gene verschil (ja wel, maja dat is meer omdat ze hiervoor aan grenzend bos stond, en hier niet en nogal doorwaait) Kunstmest word altijd sterk afgeraden. Koeienmest schijnt nog de beste mest te zijn.
Kort gras, lang gras, tja, moeilijk. Persoonlijk zou ik eerder voor kort gaan dan lang. En anders helemaal geen gras en dan flink bijvoeren. Maarja ook dat moet dan uitgemeten worden, of het wel goed is enz. enz. Daarom gooi ik haar gewoon het land op. Tenzij er ooit bij haar IR komt, dan is dat uiteraard uit den boze.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:50

Hoi even op carolshadow te reageren
dat kan kloppen maar de groene leem kuur hoeft maar 20 dagen is ook niet goed om deze langer te geven
de cojosololie echter daarintegen de gehele zomer gebruiken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:53

Ik gebruik drainage compositum, deze mag op langere termijn gegeven worden.

De drainage en leem zijn beide getest, heb echter voor de drainage gekozen, omdat deze langer gebruikt kan worden (uiteraard wel met een kleine tussenstop)

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 17:48

oke maar de leem werkt langer die hoef je normaal c.a 2x per jaar te geven vind ik idealer omdat ik mijn paard liever geen krachtvoer geef of ander bijvoer
hij krijgt het nu in de zemelen met water aangezien hij op gras staat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:33

__Marloes schreef:
Heeft een paard zomereczeem als hij bultjes heeft onder de buik en daar jeuk aan heeft, de staart er helemaal vanaf schuurt en heel veel schuurt aan de manen? Of vinden jullie van niet? Ze is wel begonnen met schuren toen de eczeem periode begon maar niet alle manen zijn er vanaf..

dat kunnen wij niet zeggen,daar zul je toch echt een veearts bij moeten halen.
plekjes,bultjes en jeuk kan ook andere oorzaken hebben namelijk.
voor de plekjes:
ik kijk altijd naar mezelf, als ik zo'n plekje zou hebben zou ik er dan ook wat op smeren? ;) :D

indrasjacks. je schrijft wel wat onduidelijk vind ik, je stuk was zo wat moeilijk te lezen.
fijn dat het geholpen heeft bij je paard, te dik is nooit gezond he?
daar komen eigenlijk altijd wel gezondheidsklachten vandaan.

appie staat nu snachts in een paddock op hooi en overdag op het middenpadje tussen de weilanden in.
en dat gaat goed.

afgelopen week heeft hij 1 dag in wat vetter gras gestaan en meteen was het weer mis en had hij een dikke manenkam.

mijn veearts vind testen op IR een beetje onzin en zegt zelf dat ik zoveel mogelijk suikers uit zijn voer moet schrappen.
dus dat doe ik.
hij krijgt nu dus een aantal keer per week een muesli met vitaminepoeder en dat gaat goed.

groene leem vind ik eng spul :o
heb dat ooit aan een paard gegeven en vlak erna werd het dier enorm ziek,dus dan zijn dat toch producten die je niet zo snel meer zal gaan gebruiken

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 18:49

Ik beperk eigenlijk op een heleboel.
Ze krijgt eiwitarm en suikerarm voer, en kuil, gras.
Meer ook echt niet.
Zetmeel is helemaaaaaal uit den boze.
En let eigenlijk meer op eiwit dan op suiker.

Jaja, het is allemaal wat, die peerdjes