Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:25

Je hebt een pb Eiber

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:12

Intussen is Cushing voor 100% vast komen te staan.

1x daags Prascend 0,5 voorgeschreven door DA.

Wanneer ik zo terugkijk denk ik zelf dat ze het al wat langer heeft.
Ik ben nu 2 dagen bezig met de medicatie.

Is het zinvol provarium breeding bij te geven en zo ja hoeveel en wanneer starten en welk merk?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 20:14

geerke schreef:
Jannepauli schreef:
Ja, en het werkt. Vraag me niet hoe - het is een adaptogene tinctuur. In de USA wordt het heel veel gebruikt en ik ben nog geen mensen tegengekomen ( met of zonder Cushingpaarden) die er geen baat bij hadden. Zodra het lijf goed ingesteld is op de pergolie, kun je er mee stoppen.

Heb jij Pauli op pergolide staan dan?
Gaat ze beter daardoor?

JP@????

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:44

Is het jullie bekend dat humane pergolide eruit gaat? Wat is dan een vervanger?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:20

Zover ik weet gaat het er voorlopig nog niet uit. Ik heb deze week nog recept gehad van mijn da voor een lange tijd.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:32

Er wordt inderdaad gesproken over het feit dat humane Pergolide eruit zou gaan.Het middel levert bij mensen (omdat het verhoudingsgewijs in veel hogere doseringen ingenomen moet worden om effectief te zijn) problemen op als hartfalen. Navraag bij verschillende apotheken leert dat zij hiervan nog niets weten.
Het schijnt dat het elders in Europa nog wel voor mensen voorgeschreven wordt.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:34

Oke nog geen reden tot zorgen dus? Of kan dat per regio verschillend zijn?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:37

De apotheken die ik ernaar gevraagd heb, zaten in de provincie Groningen en Friesland.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:05

eiber schreef:
Er wordt inderdaad gesproken over het feit dat humane Pergolide eruit zou gaan.Het middel levert bij mensen (omdat het verhoudingsgewijs in veel hogere doseringen ingenomen moet worden om effectief te zijn) problemen op als hartfalen. Navraag bij verschillende apotheken leert dat zij hiervan nog niets weten.
Het schijnt dat het elders in Europa nog wel voor mensen voorgeschreven wordt.

Het gaat niet om hartfalen maar om lekkende hartkleppen als bijwerking, dit is aantal jaren geleden al in het nieuws geweest met name in VS en daarom werd het daar voor mensen van de markt gehaald.
Overigens heeft mijn Da mij vorige week verteld dat zij inderdaad geen pergolide voor mensen meer voor [b]mogen schrijven[/b], omdat er nu een dierengeneesmiddel is en pergolide voor mensen ook steeds minder wordt voorgeschreven omdat er andere betere middelen zijn inmiddels.
Laatst bijgewerkt door fargo op 11-11-12 00:10, in het totaal 2 keer bewerkt

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:08

Roos_M schreef:

De dierenvariant van Boehringer Ingelsheim. Dat is nu het officiele geneesmiddel voor behandeling voor paarden met cushing.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:10

Mijn da schrijft nog wel humane pergolide voor omdat zij van mening zijn dat Prancend eerst maar moet bewijzen dat het exact dezelfde uitwerking heeft als de humane pergolide!
Ik ben daar erg blij mee! Scheelt een hoop geld. En zij vinden de nieuwe prijs ook veel te duur.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 00:15

Dat zouden meer DA's moeten doen Cynthiar!
Overigens is de humane pergolide exact hetzelfde als die in Prascend.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:41

fargo schreef:
Het gaat niet om hartfalen maar om lekkende hartkleppen als bijwerking, dit is aantal jaren geleden al in het nieuws geweest met name in VS en daarom werd het daar voor mensen van de markt gehaald.
Overigens heeft mijn Da mij vorige week verteld dat zij inderdaad geen pergolide voor mensen meer voor [b]mogen schrijven[/b], omdat er nu een dierengeneesmiddel is en pergolide voor mensen ook steeds minder wordt voorgeschreven omdat er andere betere middelen zijn inmiddels.

Lekkende hartkleppen/hartfalen: voor mij maakt dat niet zoveel uit. :D Ik ben geen dokter. Het feit is dat er inderdaad steeds minder Pergolide wordt voorgeschreven voor humaan gebruik omdat er betere middelen voorhanden zijn. Dat neemt niet weg dat het nog steeds elders in Europa wel wordt voorgeschreven en het dus ook nog steeds geproduceerd wordt.
Feit is ook dat het aan de consument kan worden aangeboden (productie, distributie via arts,groothandel en apotheek) voor 0,40 cent per mg. En dat het nu via de reguliere DA afgenomen MOET worden voor een bedrag van tussen de 1.85 en 1.95 per mg.
A.s. Maandag open ik hierover een nieuw topic op Medisch. Geïnteresseerden kunnen daar verder lezen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:57

De humane pergolide wordt al een tijdje beschouwd als 2e lijns medicatie - er zijn inderdaad andere medicijnen die wat minder hartrisico's hebben. Maar ook daar zijn onwenselijke bijwerkingen geconstateerd - niet iedereen kan de 1elijns medicatie goed verdragen. Men wijkt dan weerd uit naar de goold-old pergolide. De risico's zijn er maar niet zodanig dat iedereen er last van krijgt. Het moet wel door de arts gemonitord worden.

Overigens: bij paarden is hartklepfalen nog niet geconstateerd tot nu toe, dus geen onnodige zorgen gaan maken!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:40

fargo schreef:
Roos_M schreef:

De dierenvariant van Boehringer Ingelsheim. Dat is nu het officiele geneesmiddel voor behandeling voor paarden met cushing.

En dit is prescend?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 15:41

Martina67 schreef:

Is het zinvol provarium breeding bij te geven en zo ja hoeveel en wanneer starten en welk merk?

Herhaal mijn vraag:
Is het zinvol provarium breeding bij te geven en zo ja hoeveel en wanneer starten en welk merk? Iemand een antwoord?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 18:04

@JP : je hebt PB.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:46

Hoi Martina,
Mijn mening: Ik zou eerst bekijken wat de medicatie doet en dan kun je altijd nog bekijken of je provarium breeding erbij gaat geven. Ik gaf op een gegeven moment ook meerdere middeltjes voordat ik met de pergolide begon. Maar zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Dus ik zag niet welk middel wat deed. Uiteindelijk had ik Indy op de pergolide en magnesium staan.
Bij Indy werkte de provarium breeding niet, leek er zelfs op dat hij er 'duffer' van werd. Maar de uitwerking kan erg verschillen per paard, dus niet geschoten is altijd mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 20:57

@Martina

Ik voer de mijne geen Provarium Breeding. Houd het momenteel alleen bij de pergolide. Ze doet het hier prima op en zie daarom ook geen reden om PB bij te voeren.
Ze kreeg voorheen wel magnesium maar ondertussen geef ik dat ook niet meer. Zie geen verschil met/zonder.

Ik zou dus eerst beginnen met de pergolide en na enige tijd magnesium/PB gaan proberen zodat je goed kan zien of het daadwerkelijk iets doet.

Is uiteraard wel mijn bescheiden mening. :P

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 21:34

Ik heb eerst een jaar provarium breeding gegegeven ( bij de paardendrogist van de groene os), daarna ben ik met pergolide begonnen en gestopt met provarium breeding.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 22:31

Martina67 schreef:
Martina67 schreef:

Herhaal mijn vraag:
Is het zinvol provarium breeding bij te geven en zo ja hoeveel en wanneer starten en welk merk? Iemand een antwoord?

Provarium breeding is de naam van het artikel bij de Groene Os. In NL is dat het enige middel waar dit kruid in zit als enige bestandsdeel. Ons paard is begonnen met Provarium breeding en daarna zijn we pergolide bij gaan geven. Hij heeft het 5,5 jaar gehad ter ondersteuning. Ik vind het zinvol om het erbij te geven.
Ik kan niet voor jou beslissen of je het er naast moet gaan geven. Je zou kunnen googelen naar andere ervaringen in VS, misschien dat je dat overtuigt.. Als je googelt op chaste berry en pergolide zul je al veel tegenkomen..

moontjemol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:32

Dat is de dexametason test. Voor geintresseerde, dit is een link naar een forum over onder andere Cushing. Het is wel in het Duits.
http://www.hufreheforum.de/cgi-bin/yabb ... atselect=3

je kan de taal op engels zetten (rechtsboven)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 11:46

Moontjemol, je link doet het niet.. En verder is de dexametason test hier goed bekend. Cushing paarden zijn alleen extra gevoelig voor hoefbevangenheid en ze kunnen dit worden door het inspuiten van de dexametason uit deze test. Met andere woorden deze test is niet zo veilig voor cushing paarden, zeker als ze al eens bevangen zijn geweest.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:58

@Indy1990
@Nienekara
@cynthiar
Dank jullie wel voor jullie antwoorden!!! Altijd fijn een paar ervaringen van anderen te horen.

@fargo, uiteraard kun je niet voor mij beslissen maar jullie ervaringen zijn wel van belang omdat ik
maar net met Cushing temaken heb. Maar wel heel bedankt voor de tip.

@moontjemol, Heb dit forum reeds bezocht en keer er steeds weer want erstaat veel info!
En ik lees dat in het duits want da's voor mij toch echt makkelijker dan engels ;)

Echt fijn om even zo van gedachte te wisselen! :j +:)+

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:00

P.s.

Ik zal het eerst eens bij pergolide houden, over 3,5 week weer een bloedonderzoek
om te zien of pergolide aanslaat.