[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 17:01

Gringo is ook sinds gisteren weer aan het schudden
ik ben woe begonnen met Puur Pollen,ik denk net te laat
maar ga nu weer een kuur afmaken
met rijden merk ik niks gelukkig, alleen op stal met hooi eten
ik maak zijn neus en ogen goed schoon en hoop maar dat het straks over gaat
en zo niet dan laat ik hem doormeten.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:17

Ellepel, Ik herken Amor ook zeker in je filmpjes, zeker die 'tik'.

Tot nu toe viel het schudden bij Amor ook nog mee. Bij echt zonnige dagen begon hij toch lichtjes te schudden tijdens het rijden.
Donderdag is ondertussen de fysiotherapeut geweest, nogal veel uitleg gehad om hier te zetten. Ik heb ook zijn zwakke achterhand en stijve rug laten nakijken maar de meeste tijd ging naar het hoofdschudden. In het begin liet Amor niet alles toe maar na een tijd was ik verbaasd
hoeveel ze aan zijn hoofd kon doen. Hij heeft het normaal niet graag dat je veel aan zijn hoofd komt maar nu zag je hem volledig wegdoezelen en genieten, wel tof om te zien. Of het nu effect gaat hebben weet ik nog niet, maar ik geef het zeker een kans. Ze raadde mij aan om hem zeker 2 dagen rust te geven, morgen ga ik met hem rijden. Binnen 2 weken komt ze terug voor de volgende behandeling.

Wat ter sprake kwam (ivm hoofdschudden):
- ze denkt echt dat amor regelmatig last heeft van hoofdpijn, onder andere van de pollen, maar ook van zijn zenuwen;
- Ze raadde aan om mijn neusriem niet te strak aan te doen, omdat die kan drukken op bepaalde zenuwen;
- Zeker verder doen met de puur pollen en neusnetje;
- tijdens het rijden naar ontspanning toe werken;
- Tijdens de periode dat hij last heeft van zijn allergie, pro biotica geven voor zijn darmstelsel;

Het kan zijn dat ik veel ben vergeten, maar er is ook zoveel gezegd! Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden of het wat zal helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 20:45

ik heb appie vandaag even laten lopen in de bak en toen hij wat warmer werd begon hij ook meer te schudden.
heb er een filmpje van.
kwaliteit dus niet zo denderend en dat tikje zit in mijn toestel.
hij schrok ook nog ergens van haha,dus zie je hem even wegspringen.
maar wel weer heel typische bewegingen.

ik wil wel commentaar hebben op zijn beweging,ik vind hem zelf vrij strak lopen in de bovenlijn namelijk
zit er zelf aan te denken om de fysio weer te laten komen,denk dat hij weer wat vast zit :j

filmpje:

Somebitch

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 09:54

Hij loopt inderdaad wel straks in het lijf. :j Zou ook even de Fysio er naar laten kijken. :j

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:19

@Ellepel, zoals ik je paardje zo zie lopen is er geen connectie tussen voor en achter. Dat is niet zozeer een blokkade probleem, maar het lijkt alsof hij zichzelf heeft aangeleerd om zo te lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:29

zoals hij op het filmpje met zijn hoofd hoog loopt,doet hij puur vanwege het schudden,normaal loopt hij wel lager
maar ik vind hem zijn rug weer wat vast houden en zijn heupen,ik heb er niet zoveel verstand van hoor :o
daar is hij al eerder voor behandeld en ik moest even weer contact opnemen als het terug kwam.
kan best zijn dat het wel met elkaar verband houdt hoor.
ik bel morgen de fysio wel even voor een afspraak :j

jdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 22:54

Beste Navaja,

Je verhaal klinkt erg interessant. Mijn paard is van de een op andere dag gaan headshaken met regen en andere neerslag. Inmiddels heeft ze dit probleem al 6 jaar en heb de hoop opgegeven dat er nog iets aan gedaan kan worden. Ze is de afgelopen jaren nagekeken door verschillende dierenartsen. Ze heeft 3 wk in een kliniek gestaan voor verschillende onderzoeken. Ook daar is niets uit gekomen. Er heeft een osteopaat, een homeopaat en nog een chiropractor aan gesleuteld. Helaas ook allemaal zonder resultaat. Ik heb er zelfs (uit wanhoop) iemand bij gehaald die met dieren kan "praten". Zonder resultaat. Wel vertelde ze me allemaal dat mijn paard veel spanning in haar hoofd heeft waarschijnlijk ivm de 1e en 2e halswervel. Deze spanning hebben ze misschien kunnen verminderen, maar niet kunnen laten verdwijnen. Dit verklaarde wel waarom mijn paard vaak wat zuur en gesloten overkomt. In de loop der jaren kwamen er nog meer vage klachten bij en uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij Den Hoek. Daar is uitgekomen dat ze o.a. lijdt aan insulineresistentie dat slaat op haar spieren. Door dit aan te pakken verdwenen een aantal klachten gelukkig (stijfheid, minder zuur, slanker).

Ook in de metingen kwam weer naar voren dat ze veel spanning heeft in haar hoofd. Zij denken aan een beknelde of beschadigde zenuw. Dit was niet haar grootste probleem op dat moment en daarom is dat niet volledig opgepakt. Ze zagen het als een uitdaging om te kijken of dit opgelost kon worden. Het probleem is inmiddels wel dat er meerdere mensen zijn geweest met deze uitdaging...

Inmiddels is het een probleem wat bij haar is gaan horen. Als het in de winter regent komt ze niet buiten en als ze regen afgeven rijd ik in de bak, zodat ik snel naar binnen kan gaan zodra het begint met regenen. Soms is ze dan volledig oncontroleerbaar en in paniek. De best manier is dan om een jas over haar hoofd te gooien. In de weide blijft ze rustig en neemt ze een houding aan dat ze er minder/weinig last van heeft. Gras geeft natuurlijk ook afleiding :-).

Verder heeft ze ook nog zomerexceem. Dit kun je gelukkig prima oplossen door een exceemdeken die ze overigens graag op heeft in de zomer. Ze is namelijk zwart en de deken is wit. Lekker koel dus.

Veel succes met je onderzoek. Zou je me op de hoogte willen houden van de resultaten. Ben erg benieuwd. Ik hoop dat je een goed resultaat boekt!

Groet Jdk

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 23:01

Hallo,

Ik ben Carolina en heb een tinker van bijna 6 jaar.

Ik wilde even vragen of mijn paardje ook een headshaker kan zijn of dat hij last kan hebben van pollen oid, ik wil hem wel laten testen, maar weet niet of dit echte headshakersymptomen zijn...

hij schud alleen (hoofd omlaag en omhoog en wil neus aan benen afvegen)
--met rijden buiten met hoofdstel in buitenbak of op buitenrit
--hij schud alleen met mennen buiten met hoofdstel in buitenbak/wei of buitenrit

hij schud niet
-- op de wei
-- aan de hand
-- in de binnenbak met hoofdstel
-- met halster
-- op stal
-- met loslopen in paddock of binnen/buitenbak
-- met longeren met halster en of hoofdstel binnen en buiten

Hij is helemaal nagekeken op
-- tanden
-- zadel
-- lichamelijke ongemakken

Wat zeggen jullie hiervaan en wat zouden jullie doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 07:03

maak eerst es een filmpje waar duidelijk op te zien is wat je dier doet :j

jouw pony hefet geen last van pollen allergoe,want dan schuden ze altijd en overal.......behalve op stal daarzitten vaak minder pollen.
als jouw dier net alleen doet als je buiten rijd dan krijg ik haast de neiging om te zegge dat hij het misschien doet vanwege vliegen of omdat hij erg voorwaarts wil en het niet mag ofzo.

maar daarom,maak eens een filmpje?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 11:33

Oja moet er ook nog bij zetten dat het alleen buiten is in de periode van april-sept. buiten deze periode doet hij het niet...

Filmpje, ja is wat lastiger als je erop zit, maar zal eens kijken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 13:33

sorry,wat een typfouten had ik in mijn bericht! :o
was nog vroeg geloof ik.
ja een filmpje geeft wel meer duidelijkerheid.
misschien doe je toch iets wat iemand hier kan zien op je filmpje?

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:36

gisteren buiten gelongeerd en hij werd haast zot !! zo een schudden dat hij heeft gedaan ... ik snap het toch niet zenne geen allergie te zien in zijn bloed en toch begint hij blijkbaar last te krijgen pffff :(

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:38

Het kan ook te maken hebben met zonlicht/wind..

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:55

zonlicht zeker niet, we hebben het al gehad in de schemering ook ...
wind heb ik nog niet van gehoord ? Het kan nu weer goed zijn dat hij het vandaag weer niet zal hebben, soms is het er af en toe en dan is het weer gedaan, het hangt van dag tot dag af, maar gisteren was lang geleden zo zwaar dat hij het had?! pfff is zo hopeloos hé :(

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 14:56

Als de ogen overprikkeld zijn, kan wind het triggeren. Inderdaad een heel lastig probleem!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:31

Valt allemaal onder idiopatisch headshaken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 15:37

Ik heb vandaag les gehad maar paardlief had erg veel last vandaag. :(:)

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 16:21

FCSA schreef:
Als de ogen overprikkeld zijn, kan wind het triggeren. Inderdaad een heel lastig probleem!

In de zomer heeft hij het ook in de binnenpiste soms .... |(

Ik lees hier net iets over brandnetel toevoegen voor meer kalk ?? Iemand ervaring ?

:(:)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:40

ik heb het vroeger gegeven aan appie.

Citaat:
De aanwezigheid van vitamine C en ijzer maken het kruid zeer geschikt om bloedarmoede te behandelen. Brandnetel heeft ook samentrekkende en bloedstelpende eigenschappen en kan daarom toegepast worden bij ernstige bloedingen van wonden. Verder kan brandnetel gebruikt worden bij hooikoorts door de aanwezige histamine. Het helpt door het hoge gehalte aan mineralen ook goed bij spierkrampen
alk is een van de belangrijkste mineralen die in het lichaam aanwezig is en speelt een grote rol bij het afweermechanisme tegen infectieziekten.

Kalk is niet alleen een opbouwmineraal, maar functioneert ook als verbindingselement om schadelijke restanten van de stofwisseling met de urine uit te scheiden.
Brandnetel bevat een uitstekende hoeveelheid aan fosforzure kalk. Brandnetel voegt niet alleen kalk toe maar bevordert ook de opname van kalk in het lichaam

ik haalde het bij een reformzaak en kostte me toen iets van 8 euro de kilo.

het hielp alleen niet :') :D

perzie:
kijk of je morgen ofzo een vliegenmasker kunt lenen van iemand en voordat je met je paard bezig gaat doe je die om.
kan soms zijn dat het vliegenmasker net de directe zon uit de ogen houdt waardoor het kan helpen tegen hoofdschudden.
kwestie van uitprobren.

bij appie werkte het niet want die vind zo'n ding om maar niks,en hij was alleen maar bezig om het er af te krijgen :+
maar die is ook heel gevoelig op zijn hoofd,ik zag hem enige tijd geleden zelfs schudden in de regen!

dit nog:
Citaat:
Lysine, an amino acid, is used in people and cats for the prevention and relief of herpes virus infection. Because some suspect a link between equine herpes virus (rhino) and headshaking, Lysine is given to try and provide relief to these horses.

Melatonin is a hormone secreted by the pituitary gland in higher amounts as the days get shorter. One theory says that because horses begin to headshake in the spring as days get longer, supplementing the body with Melatonin may fool the body into thinking it’s still winter and prevent the behavior.

Because a disorder of the trigeminal nerve may be involved, antioxidants such as Vitamin E, which targets nervous tissue and is helpful in other equine nerve disorders, may be helpful in headshaking as well. Lastly, there are reports that certain herbs may be beneficial for some horses

dus:
lsyine,melatonine en vitamine E, en bepaalde kruiden kunnen helpen.
ohw ja en magnesium.

en dit vind ik net nog:
http://headshakingsyndrome.com/treatments.html

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 19:56

nou weet ik niet meer of het al bekend was hier,maar Dexamethasone schijnt dus te helpen.
uitleg staat hier wat het is:
( in nederlands)
http://www.pardoes-aurora.nl/pardoesbes ... nl/dex.pdf

maar op de link die ik gaf staat heel duidelijk uitgelegd wat headshaking nou eigenlijk is
wat je wel en wat je niet moet doen en dus therapieën.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:51

Voor wie op zoek is naar een neusnetje of oognetje om mee te rijden: ik heb ze te koop, 1x geprobeerd maar de mijne gaat ervan proesten..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:41

iemand ervaring met craniosacraal therapie bij headshaking?

FCSA, welke maat zijn die netjes en wat kosten ze? heb je foto's?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:53

Mijn paard krijgt de komende maand CS behandelingen van 2 verschillende personen. Zal laten weten of het heeft geholpen!

Foto's en NP van de netjes staan op de site vd paardendrogist. Kan nog eigen foto's maken als je wilt. Ik wil er graag 2/3 van de NP voor hebben (zijn beide maar 10 min gebruikt), excl evt verzendkosten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:12

dan heb ik een vraagstukje, gokken mag! mijn Welsh A-tje heeft dus ook last van headshaking. ik heb nu allerlei info opgezocht en een mail gestuurd naar een natuurgeneeskundige.
mijn pony laat het sinds drie dagen zien. zijn triggers zijn:

vooral insecten en kleine dingetjes, zoals bloesem wat uit bomen valt. als het maar in de lucht zweeft en zichtbaar is, reageert hij. vliegen op zijn neus, of in de buurt ervan, verdraagt hij dan niet (reageert dan soms ook op zijn eigen verharings-haar bij het borstelen). als hij gespannen is heeft hij meer last dan als ik hem ontspannen kan laten werken. als het bij wijze van morgen regent, heeft hij er daarna minder last van, of zelfs helemaal geen last. voorgaande jaren is het gedurende enkele weken zo heftig geweest dat ik überhaupt niet meer met hem kon werken. later in het seizoen neemt het dan weer af.
zijn neus wordt jeukerig, ogen soms rood en jeukerig, soms ook kleine rode puntjes op het neusslijmvlies zichtbaar. hij briest bovengemiddeld als hij last heeft.

als me wat te binnen schiet zet ik het er nog wel bij, maar wat denken jullie? aangezien het echt seizoensgebonden lijkt denk ik aan een allergische reactie, bijv. pollenallergie. waarschijnlijk zal het een combinatie van factoren zijn.

iets anders opvallend is dat zo ongeveer tegelijk met de headshaking-periode, zijn manen enorm uitvallen. als tweejarige zag het er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

sindsdien komen we niet verder dan dit:

Afbeelding

ik had vandaag de indruk dat de uitval alweer is begonnen. tot zijn 1,5 jaar heb ik met 'm op een andere stal gestaan. daarna is het elk voorjaar eigenlijk zo geweest.

heel graag hoor ik van jullie je gedachten hierbij, wat is er mogelijk, zie ik dingen over het hoofd en waar moet ik op letten?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:10