[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:54

Ik vraag dit omdat ik een paard opproef heb en hij heeft nu een kale plek onder zijn buik tenmiste vorige week ik heb het behandeld met zalf maar nu is het dus weer open.Sinds enkele uren schijnt hier de de zon weer.Aan zijn manen en staart zie ik helemaal niet terwijl hij toch een schuur paal in de wei heeft.Net was hij ook heel onrustig in de wei ook naar zijn buik trappen.Ik heb zijn buik nu ingespoten met vliegenspul met hertsolie.Kunnen paarden ook alleen exceem onderaan hun buik hebben.Ik vind het zo moeilijk het is zo n super lief dier.
Hij moet nog wel gekeurd worden kan een paard afgekeurd worden op zomerexceem en pollenallergie.Ik wil hem laten keuren omdat ik hem voor ziektekosten wil verzekeren.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:13

Hier de deken opgedaan vandaag,paarden zwiepten allemaal veel naar mugjes.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:21

Mijn pony schuurt. Volgens de dierenarts een eiwitallergie. Ook heeft hij gallen wat bij de allergie zou passen.
Pony staat nu op de paddock met alleen hooi. Staart gewassen. Hij blijft schuren, wel wat minder. Gallen waren weer weg, gisteren een dikke pluk erg lang gras gegeven. Vandaag weer gallen en een volle sprong. Ik zie hem ook steeds met dat achterbeen schoppen! Er blijken knutjes op te komen.

Nou heb ik twee vragen:
Hoe lang duurt het dat een eczeemdeken werkt (mocht het zomereczeem zijn en ik dus te laat ben met een deken)?
Hoe lang duurt het dat de eiwithuishouding weer gezakt is?

Misschien hebben jullie suggesties?

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:05

Niet helemaal duidelijk, maar mijn pony heeft nu ook een deken op.
Ze was het er zelf helemaal mee eens. Ze stak haar hoofd er zelf doorheen.
Ze lijkt er nu alleen wel erg dik door. :+
Afbeelding

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:09

Madje, zo'n fjord heb ik ook :oo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:09

Ik laat een eczemer niet staan :n dit is de 2e eczemer al die ik heb en bovendien zie ik ook steeds meer paarden die alsnog eczeem krijgen. dus garanties heb je nooit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 00:56

maikeltje schreef:
Ik heb haar nieuwe rsih vandaag opgedaan. Prachtige kwaliteit deken. Enige waar ik me zorgen over maak is de riem onder de staart. Die vind ik zo laag hangen... Ben bang dat ze een keer slaat met haar achterheen en erin blijft hangen oid. Hoe zijn daar de ervaringen mee? Deken past verder prima maar dat bilriempje had voor mij hoger gemogen...j

Niemand hier ervaring mee?

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:05

Een andere mogelijkheid van behandeling is om het paard een dubbele dosis enting tegen schimmel te geven. Deze enting wordt gegeven in 2 keer. Tussen beide entingen zit ongeveer 10 dagen. De enting bestaat uit het middel Insol Dermatophyton. Een bijwerking van deze enting is dat de eczeemklachten minder worden of zelfs verdwijnen. 95% van de paarden die deze entingen krijgen heeft baat bij deze behandeling. [4]
Dit las ik op wiki is er iemand die er ervaring mee heeft???

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:17

Grrr, dit jaar getest of alleen derfen + vliegendeken voldoende zouden zijn. Vind dat veel koeler en dan krijgt hij nog iets van vit D.. Maar helaas, het ging goed tot 2 dagen geleden. Ik zag ze al rondvliegen op stal en mijn paard liet alle symptomen weer zien. Dus het is gewoon niet anders; rsih weer op en geen voorjaar/zomer meer zonder :(

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:45

maikeltje schreef:
maikeltje schreef:
Ik heb haar nieuwe rsih vandaag opgedaan. Prachtige kwaliteit deken. Enige waar ik me zorgen over maak is de riem onder de staart. Die vind ik zo laag hangen... Ben bang dat ze een keer slaat met haar achterheen en erin blijft hangen oid. Hoe zijn daar de ervaringen mee? Deken past verder prima maar dat bilriempje had voor mij hoger gemogen...j

Niemand hier ervaring mee?

Geen slechte ervaringen met de redelijk lage staartriem maar kan je hem niet voldoende inkorten?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 08:52

Bij mij hangt de staartriem niet laag eigenlijk, gewoon zoals bij andere dekens,

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:12

dat riempje zit zo laag omdat de deken anders opwaait. Nadeel dan dat riempje is wel dat hij hem steeds onder mest.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:31

jessie84 schreef:
Een andere mogelijkheid van behandeling is om het paard een dubbele dosis enting tegen schimmel te geven. Deze enting wordt gegeven in 2 keer. Tussen beide entingen zit ongeveer 10 dagen. De enting bestaat uit het middel Insol Dermatophyton. Een bijwerking van deze enting is dat de eczeemklachten minder worden of zelfs verdwijnen. 95% van de paarden die deze entingen krijgen heeft baat bij deze behandeling. [4]

Ja ik heb hier ervaring mee. Niet bij die van mijzelf, maar bij paarden op stal. Die reageren er allemaal goed op. 1tje die kan geen dekens om en die schuurde zich altijd helemaal stuk. Die heeft die entingen vorig jaar gehad en die schuurde nog heel af en toe, maar zeker niet meer tot bloedens toe open.
Ik wilde dat die van mij ook geven dit jaar, maar hij is afgelopen tijd al zoveel vol gepropt met troep vanwege zijn blessure dat ik hem eerst even de tijd geef om te detoxen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:35

Shetmerrietje is hier nu ook begonnen met staartschuren....zag het doordat ze met haar staart begon te zwiepen er opeens een pleeborstel-coupe op begon te ontstaan..., gelukkig nog geen irritatiewondjes zichtbaar....heb gauw manen bekeken... kleine irritaties op manenkam, gauw staart en manen ingemasseerd met Fenonolf en meteen een hier voorhanden regen dekentje opgelegd (met staartflap).
Jammer, jammer, ik had zo gehoopt dat ze er dit jaar toch geen last van zou krijgen.... maar wel dus.

Nu maar meteen rond gaan shoppen voor een exczeemdekentje, want het regendekentje is natuurlijk niet echt geschikt: iemand tips?
Waar te kijken voor een kleine amper 90cm Shet met borst-bil lengte 96-100cm?

Shetruin heeft nergens last van.

edit: heb ook inmiddels adv. er voor gezet op Bokt Markt
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-05-13 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:41

liedjuh2 schreef:
jessie84 schreef:

Ja ik heb hier ervaring mee. Niet bij die van mijzelf, maar bij paarden op stal. Die reageren er allemaal goed op. 1tje die kan geen dekens om en die schuurde zich altijd helemaal stuk. Die heeft die entingen vorig jaar gehad en die schuurde nog heel af en toe, maar zeker niet meer tot bloedens toe open.
Ik wilde dat die van mij ook geven dit jaar, maar hij is afgelopen tijd al zoveel vol gepropt met troep vanwege zijn blessure dat ik hem eerst even de tijd geef om te detoxen.

Als dat zoveel goede resultaten geeft zou ik het altijd proberen .
Misschien bij jouw niet omdat hij al zoveel rommel heeft binnen gehad maar voor de andere zou ik het altijd proberen elke mug waar je paard minder last van heeft is meegenomen. :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:43

vraagje voor de mensen met een excemer met lange manen. Normaal heb ik de manen in een vlecht maar helaas zijn die zo lang geworden dat het eigenlijk niet meer mooi onder de deken past.
Hoe hebben jullie ze eronder zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:03

Ik heb ze gewoon los :)

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:45

Ik heb ze vast hoor, wordt een klitteboel als ik ze los onder de deken laat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 12:52

kan er geen hengstenvlecht in?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:35

los onder de deken dan komen zw tussen het klittenband te zitten (heb een RSIH) ze zitten nu wel in een hengstenvlecht (was nog lastig een losse te maken als je normaal alleen maar wedstrijd vlechten maakt) maar dacht misschien heeft iemand andere opbindt methoden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 13:39

Als ze heel lang zijn kun je ze misschien onder de hals door vlechten en aan de andere kant weer vastzetten bovenop de manenkam?
:+ haha grapje.
Enige dat je dan kunt doen denk ik is een hengstenvlecht, of iets om het klittenband heen maken zodat de manen niet vast komen te zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 14:45

butengeweun schreef:
los onder de deken dan komen zw tussen het klittenband te zitten (heb een RSIH) ze zitten nu wel in een hengstenvlecht (was nog lastig een losse te maken als je normaal alleen maar wedstrijd vlechten maakt) maar dacht misschien heeft iemand andere opbindt methoden.

Nee hoor gebeurd niet :n ik heb ook een RSIH en de lange manen van mijn haf blijven er heel goed onder los! Juist in vlechten wordt het veel minder en dunt het gigantisch uit.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:05

yvonnedv schreef:
dat riempje zit zo laag omdat de deken anders opwaait. Nadeel dan dat riempje is wel dat hij hem steeds onder mest.

Aha.

Deaglan, ik had hem op z'n kortst maar dan is ie nog lang genoeg om evt erin te stappen als ie gerold heeft en op wil staan voor mijn gevoel.
Ik heb hem er gewoon maar afgehaald, ik vind het niks. Staart zit nu door het bandje wat vast zit aan de staartflap. Hoop dat het zo blijft zitten.

Ze is er wel een stuk rustiger onder dan onder haar vorige dekens dus dat is fijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:37

Ik begrijp geloof ik iets niet: zit er nou maar 1 staartband dan aan die deken achter, die onder de staart doorgaat ? Er zijn er toch zat waarbij je twee staart/bilriemen hebt die om de achterbenen terug gaan?
Dan kan daar toch bij goede aanpas van die riemen toch niet op of over gescheten worden?

Zo heb ik een paard met een waanzinnig dikke en zware staart, een riem onder diens staart door zou ook ondergescheten worden, want hij tilt die mega zware staart amper om om te kakken (Fries X Tinker).
Maar met de zijdelingse riemen heb ik toch heel weinig problemen, hoewel ik die zelfs nog kruislings (de een over de ander) vastmaak.
En dat gekruisde hoeft natuurlijk niet eens bij een goed passende deken, kan gewoon alleen rondom het achterbeen hoe kan er dan op gekakt worden?
Goed, van de binnenkant van de staart af, of bij staartzwaaien maar hallo je houdt niks schoon op en bij een paard.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-05-13 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 15:40

Dat riempje hangt toch wel boven de hakken? Anders hangt hij te laag. Ik ben blij dat de deken geen bilriemen heeft, daar kan mijn paard niet tegen.