Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:48

colette_007 schreef:
Vraagje voor stallen die op slot zitten:
Komen jullie paarden nog wel buiten(wei)?

Ja hoor, ze komen alleen het erf niet af! (gaan ze er wel af, dan komen ze er niet meer op!)
Wij zitten maar 20 km van Woubrugge af.

Ashley5760

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:53

Haha oke In dld sluiten ze namelijk alles op := (maar doen ze ook zonder rhino ;))

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:54

Ook bij ons komen de paarden nog in de wei/paddock, terwijl ik in Woubrugge sta met mijn paard. Zoals al eerder is gezegd komt het virus niet aanwaaien, dus er is geen groter risico op besmetting dan. De paarden mogen alleen het erf niet meer af en op. (Ook hoefsmid en instructeurs etc. niet).

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:59

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:00

Ook op horsezone komen de paarden nog gewoon buiten (paddock, molen) hoor, maar de paddocks zijn wel afgezet met lint zodat de paarden geen contact kunnen maken en het hekwerk wordt bij elke wisseling ontsmet.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:04

ik zit in noord-limburg en wij gingen gewoon nog met een merrie die nu 7 maanden drachtig is naar de club.
echter heb ik dit nu stopgezet als maatregel en de dames blijven lekker op het erf (heb er ook 1 die nu 10 maanden drachtig is).

echter hoor ik wel geruchten dat een stal in een plaatsje hier in de buurt verdacht is,nu ben ik wel erg benieuwd wie er nieuws heeft over rhino in noord-limburg..

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:05

nou hier lopen ze gewoon op straat rond.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:10

@meredith: Mits er ook nog een ruiter bij is, kan dat ook prima!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:15

wat heeft het vervoers verbod dan voor nut?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:15

Nexus schreef:
Ook op horsezone komen de paarden nog gewoon buiten (paddock, molen) hoor, maar de paddocks zijn wel afgezet met lint zodat de paarden geen contact kunnen maken en het hekwerk wordt bij elke wisseling ontsmet.

Hoe is het nu met jullie paardjes? Alles verder rustig? Geen enge dingen? Ik duim verder voor jullie

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:17

Even een vraagje. Misschien al honderd keer gesteld hoor, maar dit topic gaat zo hard. :)
Ik sta echt op een steenworp van de horsezone dus ik ben nu even ontzettend voorzichtig. Mijn paarden en ik hebben even geen contact meer met andere paarden (makkelijker als ze bij huis staan) en ik ga niet naar buiten. Hoe lang denken jullie dat het nodig blijft dit soort maatregelen te blijven nemen? Ik sta echt heel dichtbij dus wil natuurlijk geen risico's nemen. :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:18

_San87_ schreef:
JaBa schreef:
De links die aangehaald worden zijn absoluut geen vakliteratuur of wetenschappelijke artikels. Je moet de juiste bronnen raadplegen en gewoon internet en googelen zijn absoluut de juiste bronnen niet. Incubatie voor zenuwstoornissen is gelijkaardig. Kan vanaf 3 dagen na infectie tot ongeveer tien dagen later. Verder zal ik vorige commentaar ter harte nemen en mij hier inderdaad niet meer vertonen. Het is nutteloos.

Mja, niet om het een of ander, maar je komt zelf ook met geen enkele bron, waar Besita er gewoon vier post :).

:j
ik vermoed bovendien toch dat klinieken of bvb de producenten niet zomaar wat kwakken en loslaten zonder dat daar wetenschappelijk onderzoek is naar gedaan ..denk dat Pfizer maar al te goed weten waar ze mee bezig zijn lijkt me :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:19

op de zorgboerderij waar ik kom staat alles binnen , ze hebben 3 veulens van nog geen maand oud. en 3 andere drachtige merries , ook nog wat enters en 3 jarige merries staan binnen.

snap best wel dat ze geen risico willen nemen , wel irri nu heb ik gewoon niks meer te doen. stal is hermetisch afgesloten en alleen de eigenaar en zijn zoon mogen er nog in :P , waar is een up to date lijst te vinden van gevallen?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:20

Pfff jeetje ik ben dat virus echt heel erg zat!! M'n instructrice mag het terrein niet eens meer op, dus ik zit nu echt een beetje opgesloten.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:22

meredith schreef:
wat heeft het vervoers verbod dan voor nut?

Het is geen verbod maar een advies.
Achterliggende gedachte is dat je geen paarden vervoert naar bijvoorbeeld wedstrijden of andere stallen waar ze dus met andere paarden in contact kunnen komen.
Je kan dus wel met trailer naar het bos of naar het strand.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:23

Krips schreef:
Even een vraagje. Misschien al honderd keer gesteld hoor, maar dit topic gaat zo hard. :)
Ik sta echt op een steenworp van de horsezone dus ik ben nu even ontzettend voorzichtig. Mijn paarden en ik hebben even geen contact meer met andere paarden (makkelijker als ze bij huis staan) en ik ga niet naar buiten. Hoe lang denken jullie dat het nodig blijft dit soort maatregelen te blijven nemen? Ik sta echt heel dichtbij dus wil natuurlijk geen risico's nemen. :)

Tot twee weken na de laatste uitbraak van de neurologische variant denk ik.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:24

marjolein_el schreef:
Pfff jeetje ik ben dat virus echt heel erg zat!! M'n instructrice mag het terrein niet eens meer op, dus ik zit nu echt een beetje opgesloten.

Same here, 3 stallen waar ik voorheen terecht kon zijn 'dicht'ik ben bas half7 thuis (4 dagen vd week) en dan is het al te donker voor in het bos te rijden :(.
Als het na het weekend nog zo'n paniek is ga ik maar in dld kijken of ik bak kan regelen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:26

ceasario schreef:
besita schreef:
[ maar al te goed weten waar ze mee bezig zijn lijkt me :?

Daarom niet moeilijk doen.
http://www.horses.nl/springen/nieuws/23 ... -van-start

Dat is best dapper, want bij het eerste het beste paard dat nu nog ziek wordt, zal direct naar Asten gewezen worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:26

weet iemand hoe het in noord limburg staat?

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:27

Citaat:
Je kan dus wel met trailer naar het bos of naar het strand

dus als we met zijn alle dezelfde plek opzoeken of met elkaar lekker gaan buiten rijden is het niet erg? <<)
of dat je elkaar zo maar tegenkomt?

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:28

meredith schreef:
Citaat:
Je kan dus wel met trailer naar het bos of naar het strand

dus als we met zijn alle dezelfde plek opzoeken of met elkaar lekker gaan buiten rijden is het niet erg? <<)
of dat je elkaar zo maar tegenkomt?

Zucht...
'Samenscholen' is niet verstandig, dat lijkt me zo onderhand wel duidelijk.

Elkaar tegenkomen op gepaste afstand is geen probleem.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:30

@meredith: Er is geen vervoersverbod en een buitenrit maken kan geen kwaad, mits je afstand houdt, niet met vrienden van andere stallen gaat rijden en dergelijke. Wellicht ten overvloede: de paarden van horsezone komen het terrein dus niet af!

@janouk: Lief dat je er naar vraagt!
Juist 1 van mijn paarden had een hele lichte verhoging gisteravond, dus ik heb een behoorlijk slapeloze nacht achter de rug! Echt alle doemscenario's gaan natuurlijk dan gelijk door je hoofd! Maar gelukkig was zijn temperatuur vanmorgen weer onder de 38. Alle andere paarden hebben tot nu toe keurige termperaturen, alles is vrolijk en alert. Volgens mij vinden ze het wel gezellig om hun baasjes zo vaak en lang te zien! :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:31

Nou dan ga ik van het weekend m'n pony maar eens een uitgebreide knipbeurt geven aangezien ik niet naar les mag en niet naar het bos mag dus zeeën van tijd overheb.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 17:31

inowa schreef:
ik zit in noord-limburg en wij gingen gewoon nog met een merrie die nu 7 maanden drachtig is naar de club.
echter heb ik dit nu stopgezet als maatregel en de dames blijven lekker op het erf (heb er ook 1 die nu 10 maanden drachtig is).

echter hoor ik wel geruchten dat een stal in een plaatsje hier in de buurt verdacht is,nu ben ik wel erg benieuwd wie er nieuws heeft over rhino in noord-limburg..

allemaal klets! ik heb deze week een bijeenkomst gehad van DAP Venlo en ZLTO

Korte uitleg:Rhino is echt een mediahype, want er is net zoveel rhino als andere jaren…..dit heeft te maken met het weer: Eerst warm toen hele strenge vorst.
alleen omdat er een mediahype gecreëerd is en geen protocollen beschikbaar zijn over oude ziekten/alleen nieuwe ziekten doet iedereen spastisch….
Daarbij 60 tot 80% van de paarden heeft al eens een vorm van rhino gehad, gewoon verkoudheid/hoesten en verwerpen.
rhino is niks meer dan een herpes virus (in 3 varianten) en er is wel echt heel intiem contact nodig willen ze het krijgen, het waait niet door de lucht!
Die neurologische vorm is ook uiterst zeldzaam…deze is ook al lang bekend en niets nieuws voor veeartsen.

Over 1 of 2 weken en niemand heeft het meer over rhino, rhino gaat nl niet weg en is ook nooit weg geweest ;)
Ze gaan er wel voor zorgen dat er fatsoenlijk protocollen komen in geval van uitbraak, dus in de toekomst geen mediaspektakel meer!