[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:59

Bij ons kost een potje €6.95 en dan heb je 250 gram

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:01

Dan is dat bij hun ook, BB/Welkoop heeft landelijke prijzen :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:02

Wij hebben idd de reguliere prijzen. Het verkoopt bij ons als een tierelier. Ik heb altijd potje op voorraad en ben er altijd zo weer doorheen. Ik gebruik het ook overal voor. Exczeem en wondjes, scrale plekjes.

pastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:03

koetjeboe schreef:
Pink_Horizon schreef:
Er staat niets op dat het niet mag op het potje. Het is zegmaar een beetje uierzalf (heel vettig) met spul van de levertraanplant (ofzo? :P) er in.
Ben nu even aan het twijfelen maar volgensmij gebruikte ik het ook vorige week al toen het nog zo zonnig was!

Hihi levertraanplant weet jij waar levertraan vandaan komt.
Het komt van walvissen ewn tegnewoordig van gewone vissen af.
Het is geloof ik het vet van een vis.

:D :D moest ook wel erg lachen om de levertraanplant.

Levertraan
.
Levertraan is een visproduct dat vroeger veel als gezond voedingsadditief gebruikt werd. Culinair gebruik is mij onbekend, wat gezien de sterke smaak geen verrassing mag zijn..

Levertraan bevat een aantal essentiële vitaminen, zoals vitamine A, vitamine B, vitamine D en vitamine H.

bron: http://objectief.be/Levertraan.html

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:42

@ opisop_shop: Nestor draagt geen deken, dan ligt heel zijn borst open...

kga die levertraanzalf is proberen te vinden hier

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:56

yvonnedv schreef:
Ik smeer nu sinds twee dagen laurierzalf op de kale korsterige plakken op Bobo zijn hoofd en de plekken knappen heel snel op, de korstjes laten los en de huid wordt weer soepel. Of het door het weer komt of door de zalf weet ik niet maar hij heeft ook veel minder jeuk. Ondanks de regen van de afgelopen dagen blijft het er heel lang op zitten. Nadeel is wel dat zijn schimmelhoofdje wat groenig wordt maar zodra de zon weer gaat schijnen wassen we dat er wel weer af.

Met het weer van de afgelopen dagen durfde ik de gok om laurierzalf te smeren wel aan. Met zonnig weer moet je het denk ik niet doen ivm verbranding.

Hij ziet er nu wel kleurig uit. Groen hoofd en blauwe rug van de tectonik :D

Bobo gaat heel goed. De blauwe kleur was na twee dagen weg. Ik heb hem niet meer zien schuren en alle plekken worden rustiger. Ook mijn hengst die de laatste tijd hevig begon te schuren zodra ik hem op stal zette heb ik behandeld en ook die heb ik daarna niet meer zien schuren. Ze staan nu ook veel rustiger in het land. Even afwachten hoe het gaat als het weer "beter" weer wordt en hoe lang het werkt maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de tectonik

Tectonik is verkrijgbaar per 500ml, goed voor ca. 20 behandelingen en kost ca. 30 euro.

Barbara1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 00:03

Ik gebruik sinds pinksteren optimix van lavor door het voer van mijn merrie. Met pinksteren zat ze al helemaal onder de kale plekken..en dara is nu helemaal niks meer van te zien!!! Wel hefet ze ook dag en nacht een exzeemdeken aan en staat ze overdag gewoon binnen(ik heb inloopstal dus ze zijn vrij om te gaan en te staan waar ze willen) en krijgt ze knoflookcapsules en poeder...maar ze kreeg dit alles al behalve de optimix en toen schuurde ze toch veel..en nu sinds de optimix zijn dus alle kale plekken al helemaal weg en schuurt ze eigenlijk alleen haar koppie af en toe maar daar heeft z enu een kap voor...dus ik heb er hele goede ervaringen mee en wilde dit even delen zodat jullie het ook kunnen proberen!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:21

Mopske08 schreef:
@ opisop_shop: Nestor draagt geen deken, dan ligt heel zijn borst open...

Dan heb je misschien voor hem een deken met een verkeerde pasvorm, of net een te kleine /grote qua maat?
Of moet er een borstbeschermer onder?
Of alleen een (lycra/Ivanhoe) sleezy omdoen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 08:27

barbara:
voerde je eerder ook wel krachtvoer dan?
of helemaal niet

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:29

Myour schreef:
Het is ook niet de bedoeling dat je het het hele jaar door voert heb ik begrepen. Het zal waarschijnlijk ook niet zo lekker ruiken haha. Maar degene waar ik het van heb gehoord gebruikt het zelf nu ook dus ik ben benieuwd naar haar bevindingen :)

het lijtk me best interresant , maar idd, die knoflook
voer ik liever ook niet

Van Gorp (horsefood) heeft ook een korrel met gist btw de XP EQ korrel
http://www.van-gorp.com/html/horsefoodf ... 8_lr_2.pdf blz 11 van de pdf folder over de paardenvoeders

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:31

@ Sonja_vR: wat is er eigenlijk zo 'erg' aan knoflook als ik vragen mag? :) Ik loop daar vast nog in achter.

@ Barbara: dat is in ieder geval al een goede ervaring, ik ga het volgend jaar proberen :)

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:39

is de levertraanzalf beter dan sudocreme? Wat zeggen de experts :+ ?

Want dat smeer ik onder zn voorpluk en dat helpt echt super!

Als jullie er bij nadenken he hoeveel smeerseltjes heb je wel niet geprobeerd. Ik kom rond de 10 denk ik. Jullie?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:46

@ Pelryo: 0 :D ik begin niet aan smeersels. Het enige wat ik heb is Shapley's MTG en dat gebruik ik niet voor z'n ZE maar voor stimulatie haargroei.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:50

O waarom niet dan? Vind je het de moeite niet waard?
Laat jij de wondjes gewoon open en schoon zeg maar of heeft die van jou geen wondjes :+ ( zou wel ideaal zijn !)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:57

Myour schreef:
@ Sonja_vR: wat is er eigenlijk zo 'erg' aan knoflook als ik vragen mag? :) Ik loop daar vast nog in achter.

@ Barbara: dat is in ieder geval al een goede ervaring, ik ga het volgend jaar proberen :)

knoflook kunnen paarden juist gevoelig op reageren
dus soieso niet te grote hoeveelheden van voeren, dus ik voer niets waar het standaard inzit, en al helemaal niet aan paarden die al gevoelig op dingen kunnen reageren

(knoflook is familie van de ui etc, is in grote mate gevoerd juist een gifstof )

psje: zeg het even heel simpel , heb vandaag een beetje een baaldaga en een puddinghoofd ;)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:13

Wat ik allemala gebruikt heb bij mijn excemers (due niet enkel bij de pony die ik nu heb);

* Algelopen Olie (jaja :P)
* Tea Trea shampoo alle dagen wassen
* Sweet Itch Gel
* Horsol (werkte bij mijn a pony het beste)
* TKC
* AVS16
* MTG (werkt goed bij mijn cob)
* Levertraan zalf (om aan te groeien)

Uh, volgensmij was het dat :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:22

Levertraanzalf ga ik ook nog kopen, vind ik erg goed helpen bij gesloten wondjes :) :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:26

ik smeer nooit wat op wondjes..licht en lucht zijn de beste genezers daarvan.
:j
is er wel een wondje wat wat open is en warvan ik vermoed dat het kan gaan ontsteken dat gebruik ik betadine oplossing.

voor die gekke plekjes op ap zijn hoofd heb ik de sweet itch,maar dat ie meer omdat de vliegen dan wegblijven en het niet zo jeukt.
maar ja ik haal mezelf ook wel es open en ik smeer er nooit wat opdus waarom zou ik dat dan bij mijn dieren wel gaan doen ;) :P

over gist gesproken,ik geef nu al vrij lang appie opkikker,en daar zit het ook in

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:32

Toch gingen bij Kaspar met Betadine/Levertraanzalf de wondjes VEEL sneller dicht. Dus neem aan dat je de natuur best een handje kunt helpen.

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:04

ooo meiden jullie moeten eens weten hoe trots ik ben op mijn fjordje!!!

Hij heeft geen wondjes op zijn hoofd
Zijn voorpluk is nog heel en zijn mamenkan laat hij ook met rust!!
Hij heeft alleen een paar weken terug een keer geschuurd bij zijn staart maar zelfs dat laat hij de laatste weken met rust.
Cobala heeft geen enkel wondje op dit moment en geen harde manenkam.

ik zag het zo niet zitten om weer een ecxemer te hebben.
En dan heeft Cobala het ook al op zo'n jonge leeftijd dat ik het echt vorig jaar niet zag zitten.

Maar ik ben blj dat ik niet naar alle opstook verhalen op stal heb geluisterd maar gewoon mijn eigen weg heb gevolgd ppfff ik moet het meteen even afkloppen hoor!!

Ik ga snel voor jullie foto's maken en plaatsen!!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:36

Nou, ik heb die paardetende vliegjes volgens mij ook gezien. Gadver. Shadow's hele hoofd ligt open, het is echt niet om aan te zien. Verder paar gaten in d'r deken (omdat ze zo nodig het nieuwe paardje continue moet treiteren) dus morgen naald en draad mee en naaien.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:46

CarolShadow schreef:
gras scheelt een hoop hoor, echt.

Nou dan ga ik mijn pony eens beter bekijken of ze ook al een wintervacht aanmaakt. Het is een paar dagen flink wat kouder geweest. Maar Shadow was vorig jaar heel laat met aanmaken.
Als ze ouder worden gaat dat allemaal wat moeilijker hé haha.
Overigens was ze dit jaar wel voor het eerst snel uit haar wintervacht, waar ze normaal best lang over deed.

Ik ga me vanmiddag eens buigen over een ander systeem voor haar neusje. Want als goed is wordt het van de week weer mooi weer, en ja haar neusje is nog niet genezen van laatst.

Mijn vriendin haar paard heeft ook last van verbrand neusje en ze heeft ook exceem, dus ik heb nu voor haar een neuskapje tegen de zon (te koop bij de paardendrogist) aan haar hoofdkap genaait en dat helpt heel goed.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:24

Die neuskapjes vind ik echt te duur voor zo'n simpel ding. Ok, zou het wel doen als het echt moest, maja dan wel voor een paard wat ze heel laat. Daarbij is dat zo'n stug ding, en dat pikt shadow niet. Was allang blij dat ze dat washandje liet zitten haha.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:01

Ze zijn idd niet goedkoop. Ze waren laatst in de aanbieding en toen heeft mijn vriendin er 1 gekocht.
Mijn paard heeft een pollenallergie en heeft ook een neusnetje om tijdens het rijden. Deze heb ik zelf nagemaakt van een orginele en misschien kun je van horengaas wat zachter is wel zelf een neuskapje maken tegen de zon.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 19:35

Ik heb nu plotseling ook pony met verbrand neusje, is samen met de jeuk gekomen trouwens. Voordat hij ging jeuken nooit verbrand neusje gehad, ookal ging hij voor zonsopgang naar buiten met flink zonnig weer en de dauw op het gras. Heb de indruk dat verbrand neusje symptoom van iets anders is. Sommigen leggen een link tussen een slechter functionerende lever en verbrande neusjes, droge mok, mok alleen aan witte aftekeningen.

Morgen ochtend komt de DA voor IR test. Hoop van harte dat er een IR uitslag uitkomt. Al is dat eerder omdat de stalhouder keihard volhoud dat er niks aan de hand is met mijn pony, dan dat ik er vrolijk van wordt.