Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:15

Focussed op de latere foto's in je profiel onder het zadel zie je op haar hals ook een beetje onregelmatig haar en beetje slagachtig haar. Ze zweet daar een beetje.

Hals en manekam zijn vlgs mij al slag inderdaad.

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:43

De foto's onder het zadel zijn 4 tot 5 jaar geleden. Betekent dit dat ze toen al last had of eerder dat het gewoon "bij haar hoort"?
De manenkam is echt golfjes idd, voor zover ik me kan herinneren is dit pas de eerste keer dat ik dat zie (vorig jaar met zoveel regen is me niks opgevallen).

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:06

Over de hoge dosis pergolide....
Mijn paard krijgt 2.0 mg. Ze is al eens hoefbevangen geweest en ze heeft momenteel bulten boven haar ogen en is duf. Opzich heeft ze geen slechte vacht. Maar wel een gespannen buik. Ik ben er niet helemaal tevreden mee, hoe ze erbij staat.
Maar ik las ook iets over de seasonal rise?
En die 2.0 mg pergolide is vrij hoog lijkt me. Die Provarium Breeding, zou dat misschien iets bij kunnen dragen (las ik op de vorige blz), of wellicht Cushinaze kruiden? Ik denk sowieso dat het wel verstandig is om haar urine te laten testen?

Wie heeft een oordeel over deze situatie? Ik hoor het graag...

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:39

@ Jannepauli: ik verzond op 31/10 en 2/11 PB's gericht aan jou. Ze zijn uit mijn "postvak uit" verdwenen, wat betekend dat ze ook "opgehaald" zijn door de ontvanger. Verder heb ik de status van mijn verzonden berichten gecontroleerd, en waren beide berichten juist geadresseerd.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:43

Roos_M schreef:
Mijn paard krijgt 2.0 mg. Ze is al eens hoefbevangen geweest en ze heeft momenteel bulten boven haar ogen en is duf. Opzich heeft ze geen slechte vacht. Maar wel een gespannen buik. Ik ben er niet helemaal tevreden mee, hoe ze erbij staat.
En die 2.0 mg pergolide is vrij hoog lijkt me. Die Provarium Breeding, zou dat misschien iets bij kunnen dragen (las ik op de vorige blz), of wellicht Cushinaze kruiden? Ik denk sowieso dat het wel verstandig is om haar urine te laten testen?

Mijn paard staat ook op 2 mg. Ik constateer al 3 jaar een verslechtering in oktober. Dit jaar heb ik de dosis met 0.50 mg. verhoogd. Ik vind dat de klachten (gevoelige zolen) na 2 weken al duidelijk verbeterd zijn. Ik heb tot nu toe nog nooit iets anders dan Pergolide durven geven omdat de meningen over supplementen te veel uiteen lopen. Ik ben wel van plan om, na de seasonal rise, weer terug te gaan naar een onderhoudsdosis van 2 mg. Fargo heeft wel veel ervaring met toevoegingen en haar paard reageerde er goed op meen ik.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:49

Roos: ik zou de dosis verhogen met een kwartje of een halfje.. En dan kijken hoe je paard reageert... Desnoods proberen om van het voorjaar weer terug te gaan naar 2?
Ik ben nu een week een kwartje omhoog gegaan en ze lijkt al weer wat ondeugender, ze wil iig niet zonder slag of stoot van de wei zonder halster :+ boefje ... Maar wellicht heeft t nog helemaal niks te maken met de verhoging.
Wil wel kijken of ik in maart oid weer een kwartje omlaag kan gaan :) .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:04

Roos_M schreef:

Geef je je paard ook al magnesium misschien? Magnesium kan heel erg helpen bij spierspanning (van haar buik). Op zich is het best een hoge dosis maar het is erg afhankelijk van de symptomen en je paard. Geef je die al lang? Is je paard altijd wat duf of speelt dat nu speciaal? Hoe zwaar is je paard, wat voor paard is het en wanneer is ze hoefbevangen geweest?
Niet zo maar verhogen hoor, eerst even wat meer info geven ;-) (en overleggen met je DA) Dufheid kan namelijk ook betekenen dat de dosis al aan de hoge kant is voor haar - hoeft niet maar kan wel.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:57

Mooi, dat jullie in elk geval reageren want daar leren we wat van.

Vandaag is het bloedmonster verzonden, afwachten dus.

Wat mij zeer zou plezieren is wanneer er minder afkortingen gebruikt worden, daar
kan ik dus echt niksmee! De materie is ook zo moeilijk genoeg!

@Petitparis, raak maar niet paniek, wanneer ze het hebben is het toch zo.
Het enige wat we dan kunnen doen is ze zo goed mogelijk behandelen.
En een open discussie voeren over onze ervaringen.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:35

Focussed schreef:
Even een vraag wbt slag in de vacht na regen.. Gister is ze echt heel erg nat geregend, tot op de huid. Vandaag zag het er zo uit (de vacht is dus helemaal droog op de foto's)

Lichaam (mijn inziens aardig normaal)
[ Afbeelding ]

Hals: soort slagje op 1 plek?
[ Afbeelding ]

Manenkam: echt golfjes
[ Afbeelding ]

Dit is allemaal niet te zien als ze gewoon een normale, uitgeborstelde droge vacht heeft!

Ja zo ziet/zag mijn Sifra er ook uit naar een flinke tegenbui!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:42

Mijn merrie verhaard gewoon goed elk jaar,
volgens de dierenarts komt dat omdat ik lijnmeel door haar voer doe elke avond.
Dus het viel mij niet zo 1 2 3 op!
Tot ze wel wat mager werd en een dikkebuik kreeg,iedereen vroeg aan mij of ze drachtig was.
Hoefbevangenheid gaat nu gelukkig wat beter en we wachten op de hoefsmid voor speciaal beslag!
Ze krijg 1mg pergolide per dag.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:32

fargo schreef:
Geef je je paard ook al magnesium misschien? Magnesium kan heel erg helpen bij spierspanning (van haar buik). Op zich is het best een hoge dosis maar het is erg afhankelijk van de symptomen en je paard. Geef je die al lang? Is je paard altijd wat duf of speelt dat nu speciaal? Hoe zwaar is je paard, wat voor paard is het en wanneer is ze hoefbevangen geweest?
Niet zo maar verhogen hoor, eerst even wat meer info geven ;-) (en overleggen met je DA) Dufheid kan namelijk ook betekenen dat de dosis al aan de hoge kant is voor haar - hoeft niet maar kan wel.

Nee ik ben er inderdaad niet zo happig op om te verhogen. Ik denk namelijk dat dit al vrij hoog is.
Ik geef nu al ruim een jaar 2.0 mg (vanaf juli vorig jaar). Ze is niet altijd zo duf, eigenlijk alleen nu. Paard is ong. 600 kg (1.60 en vrij breed gebouwd), KWPN merrie, 21 jaar. En ze in dec 2010 bevangen geworden. Dit heeft zo'n 2 maanden geduurd. Deze zomer heeft ze wel gewoon op het land gestaan, maar met hoog fructaan wel weer naar binnen. Ging heel erg goed. Bedankt voor de tip van de magnesium.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:44

Ik betaal 115 euro per doosje prascend (1.92 per mg).

Weet iemand hoe die verminderde eetlust zich kan uiten.
Of hoelang het kan duren, ik kan niet goed beoordelen of hij last heeft van bijwerkingen.

Ik heb 10 dagen 0,25 mg gegeven en nu staat hij op 0,5 en daar kan hij als het beter gaat op blijven staan.

Mijn pony eet graag hooi en laat nu zijn muesli staan.
En dat is niks voor hem

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 15:59

Nou dat lijkt mij dan een kwestie van verminderde eetlust Renee ..
Wanneer krijgt hij zijn pilletje precies? Is dat vlak voor zijn eten of welk moment kies je daarvoor?

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:02

fargo schreef:
Wanneer krijgt hij zijn pilletje precies? Is dat vlak voor zijn eten of welk moment kies je daarvoor?

Hij krijgt het in de avond op een vast tijdstip bij zijn eten.
Ik geef het in een handje voer zodat ik zeker weet dat hij het opeet!
En daarna krijgt hij 0,5 schep muesli. Later op de avond krijgt hij een slowfeed hooinet.

Zou het beter zijn om de pil na zijn eten te geven?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:10

Pil niet met voer associëren. (desnoods in een oude wormenspuit ofzo)

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:13

Roos_M schreef:
Pil niet met voer associëren. (desnoods in een oude wormenspuit ofzo)

Ik zal het proberen.
Maar hij eet het prima op in een handje voer.
Zelfs als ik het gewoon in de bak leg met voer gaat het op.

Alleen de laatste dagen gaat de muesli wat minder.
Ik geef hem vanavond een beetje slobber. Voor wat afwisseling in het voer

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:14

Renee1990 schreef:
fargo schreef:

Hij krijgt het in de avond op een vast tijdstip bij zijn eten.
Ik geef het in een handje voer zodat ik zeker weet dat hij het opeet!
En daarna krijgt hij 0,5 schep muesli. Later op de avond krijgt hij een slowfeed hooinet.

Zou het beter zijn om de pil na zijn eten te geven?

Het is niet goed/handig (EDIT) om het pilletje in zijn gewone voer te geven. Je paard gaat dat voer dan associëren met het niet lekker /misselijk zijn naderhand. Daarom noemen we dat ook vaak in dit topic dat je het beter met iets anders lekkers kunt geven dat ze niet associëren met hun dagelijkse eten want dat laten ze dan uit wantrouwen STAAN!
Dus in dit geval gaat het niet zo zeer om het voor of na het eten geven maar dat je het beter met iets anders kunt gaan geven. Paarden zijn heel slim en cushing paarden zeker ;-) Ze gaan alles wantrouwen! Zeker in de beginperiode ..
Kun je het met een stukje appel geven of in een krentenbol of dubbelgeslagen boterham of iets anders wat hij lekker vindt maar normaal niet als "voer" krijgt?

>>>> Het is overigens best link om hem in je voerbak te leggen, want je wilt niet weten hoeveel paarden het pilletje dan gewoon op de grond "morsen"/laten vallen. Het is super belangrijk dat je echt weet dat het pilletje naar binnengaat... En kennelijk heeft je paard toch het idee dat je mueslie "besmet" is nu .. EDIT - Daardoor eet hij het wellicht niet gaag op het moment en misschien speelt de misselijkheid ook nog mee en DAARDOOR minder trek hebben. Dit is ook wel de periode dat ze nog misselijk zijn en de eerste wijzigingen in de hormonenhuishouding gaan optreden. soms moet je wat dat betreft zowiezo even een beetje uitvogelen waar ze nu wel of niet trek in hebben want dat kan best even wisselen nu!!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:04

Volgens mij kunnen paarden de associatie met eten - daarna misselijk - "dat zal dan wel door het eten komen" niet leggen, ik meen dat dr. Marthe Kiley-Worthington daar verschillende onderzoeken naar heeft gedaan. :) Het kan wel zijn dat hij nu door continue misselijkheid als bijwerking van de medicijnen zijn voer even laten staan. Dat misselijke gevoel zou volgens mij met een aantal dagen moeten verdwijnen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:07

Ik noem het nog maar weer eens: APF van Auburn Labs, verkrijgbaar bij Pardoes Auroa (internet) maakt korte metten met misselijkheid en voorkomt voerproblemen.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:09

Jannepauli schreef:
Ik noem het nog maar weer eens: APF van Auburn Labs, verkrijgbaar bij Pardoes Auroa (internet) maakt korte metten met misselijkheid en voorkomt voerproblemen.

Bedankt voor de tip!
Indien de misselijkheid niet binnen een paar dagen afneemt ga ik dit zeker overwegen

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:13

Elanor schreef:
Volgens mij kunnen paarden de associatie met eten - daarna misselijk - "dat zal dan wel door het eten komen" niet leggen, ik meen dat dr. Marthe Kiley-Worthington daar verschillende onderzoeken naar heeft gedaan. :) Het kan wel zijn dat hij nu door continue misselijkheid als bijwerking van de medicijnen zijn voer even laten staan. Dat misselijke gevoel zou volgens mij met een aantal dagen moeten verdwijnen.

Nou zal allemaal wel, maar ik heb het toch bij meerdere paarden mee mogen maken dat ze geen trek meer hebben en het voer of het eten dat eerder het pilletje heeft bevat niet meer wilden eten voor langere tijd zelfs als het helemaal geen pilletje bevat.
En ongeveer iedereen in dit topic zal dit al mee hebben gemaakt helaas :')

>> Misschien is het ook niet zo zeer, niet eten want daarna misselijk, maar: niet meer eten want de vorige keer zat er wat goors in.. :j :j
en daarnaast inderdaad gewoon misselijk zijn van de hormonenhuishouding die nog erg van slag is dan wel wijzigt als je nog niet zo lang bezig bent met de pergolide én de inwerking van de pergolide zelf..

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:41

Jannepauli schreef:

Wauw! Dit klinkt als een geweldig middel.
Gebruik jij dit ook?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:44

Ja, en het werkt. Vraag me niet hoe - het is een adaptogene tinctuur. In de USA wordt het heel veel gebruikt en ik ben nog geen mensen tegengekomen ( met of zonder Cushingpaarden) die er geen baat bij hadden. Zodra het lijf goed ingesteld is op de pergolie, kun je er mee stoppen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:57

Jannepauli schreef:
Ja, en het werkt. Vraag me niet hoe - het is een adaptogene tinctuur. In de USA wordt het heel veel gebruikt en ik ben nog geen mensen tegengekomen ( met of zonder Cushingpaarden) die er geen baat bij hadden. Zodra het lijf goed ingesteld is op de pergolie, kun je er mee stoppen.

Heb jij Pauli op pergolide staan dan?
Gaat ze beter daardoor?

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:04

Jannepauli schreef:

@ Ha JP, je bent er weer. 6 November beantwoorde ik weer je PB. Tot nu toe geen antwoord. Wel "opgehaald" en verzonden naar het juiste adres. Ik kan bijna niet meer geloven dat er hier iets niet klopt.
Maar oke: dan hier maar: gaan we nog verder met onze plannen voor een protest tegen de absurde verhoging van Pergolide? We hadden afgesproken dit topic niet te vervuilen en er een apart topic aan te wijden. Jij zei dat zelfs de moderator er een voorpagina artikel aan wilden wijden. Ik zou graag die dingen zien gebeuren. Maar aangezien jij het idee hebt voorbereid, vind ik het niet meer dan normaal dat ik wacht op jouw acties.