[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:13

Debski schreef:
Ik doel op de operatie waar ze hem doorsnijden. DIe komt niet vaak voor en is erg risicovol. Geloof dat ze er in Utrecht wel mee experimenteren. Ben wel benieuwd wat blokkeren dan is. Zou dat dan misschien met medicatie kunnen zijn?

hij had het over klemmetjes zetten.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:33

ik vind het vrij heftig om een zenuw te blokkeren, daarmee schakel je ook een deel van het gevoel uit.
Zozo is verder een Happy dier en als hij ermee kan leven moet ik me daar aan aanpassen vind ik!
Ik ga liever niet allerlei heftige operaties uitvoeren waarvan ik niet weet of hij er beter van wordt en waar een hoop risico aan verbonden is, alleen voor mijn eigen gewin!
Rijtechnisch oplossen en aanpassen van de omgeving vind ik wel heel belangrijk en doe ik dus ook volop!
Het schudden hoort ook een beetje bij hem: als hij dat niet deed was hij niet bij mij gekomen...... en het is tenslotte al veel minder dan in november dus ik heb al veel bereikt!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 11:17

Als een paard pijn heeft aan een zenuw..... oooh dat doet zeer !!! Echt proberen er wat aan te doen hoor !

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:23

Het is niet zozeer pijn, eerder jeuk. Hij vindt het heerlijk als je hem op zn 'litteken' aait of kriebelt.
Ik heb er samen met Chantal uitgebreid naar gekeken voor hij naar mij kwam maar we zien echt geen uitingen van pijn. Niet op stal of wei, en ook niet bij het rijden. (anders weet ik niet of ik hem had overgenomen hoor!)
Als het lukt zal ik wel een keer filmen wat hij doet en dat plaatsen, maar moet ik even uitvogelen hoe dat moet....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 13:41

nou ja, bij appie kan het de zenuw zijn,redenen genoeg om aan te nemen dat er wat mee kan zijn
maar ik blijf er bij dat hij dan altijd moet schudden en niet alleen in het voorjaar.

ja jammer dat ik niet zoiets als van navaja kan doen, helaas te ver weg en geen geld voor
dus poown moet het zo maar doen :j

Coentjuh

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:16

Ja precies, dat dacht ik ook, als het echt die zenuw is, waarom dan alleen in het voorjaar/zomer?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:47

Nee helaas, dat zegt verder niks. In de zomer worden de ogen en de neusslijmvliezen extra geprikkeld door zonlicht, stof, pollen etc. en daarmee de N.trigeminus ook..

Ik wil er naartoe werken dat ik seminar dagen ga geven in provincies, waar een aantal ruiters met paard instructie krijgen, maar waar je ook als theoriedeelnemer terecht kan.

Mochen jullie hier interesse in hebben dan hoor ik dat graag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:18

ankep schreef:
Het is niet zozeer pijn, eerder jeuk. Hij vindt het heerlijk als je hem op zn 'litteken' aait of kriebelt.
Ik heb er samen met Chantal uitgebreid naar gekeken voor hij naar mij kwam maar we zien echt geen uitingen van pijn. Niet op stal of wei, en ook niet bij het rijden. (anders weet ik niet of ik hem had overgenomen hoor!)
Als het lukt zal ik wel een keer filmen wat hij doet en dat plaatsen, maar moet ik even uitvogelen hoe dat moet....

Geloof mij, zenuwpijn doet pijn !!!! Maar in sommige gevallen vinden mensen druk of wrijven over die zenuw dan idd fijn, dat verlicht de klachten dan wat.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:44

navaja schreef:
Nee helaas, dat zegt verder niks. In de zomer worden de ogen en de neusslijmvliezen extra geprikkeld door zonlicht, stof, pollen etc. en daarmee de N.trigeminus ook..

Ik wil er naartoe werken dat ik seminar dagen ga geven in provincies, waar een aantal ruiters met paard instructie krijgen, maar waar je ook als theoriedeelnemer terecht kan.

Mochen jullie hier interesse in hebben dan hoor ik dat graag.

Navaja,
Hoe weet je zeker wanneer je een N.trigeminus shaker hebt ?? Is er een test dat je kan doen met je paard ?
En hoe verklaar je die periodes van niet schudden en dan plots wel ?

:(:)

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:00

Was het maar zo simpel, in klinieken kunnen ze diverse onderzoeken doen. Maar uitstraling is niet altijd meetbaar. Zenuwpijn wel, maar uitstraling niet. In mijn ogen kun je het beste onderzoeken uit laten voeren of af te kunnen strepen. Dus, tanden in orde? Oren in orde? Geen tumoren aanwezig? Geen artrose van de kaken? Etc
Als de artsen dan aangeven dat het idiopathisch is kun je er vanuit gaan dat prikkeling van de trigeminus de klachten veroorzaakt.

Die periodes van schudden worden veroorzaakt door acute irritatie van de zenuw, externe of interne prikkeling. Kort door de bocht kan je stellen dat wanneer externe prikkeling (zonlicht/stof/pollen) een reactie geeft, er intern al een overprikkeling bestaat.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:22

ellepel schreef:
ik heb wel even in de bak gestapt,alleen wilde hij continue met zijn neus over de grond lopen hahaha.
dat zit dan wel heel grappig :D
is voor hem ontlastend om zo te gaan lopen.

Doet de mijne ook sinds kort, poor thing..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 21:36

twee filmpjes van vandaag:

minimaal schudden en even laten zien dat ap wel rollen ken.
beeld is niet zo denderend en dat irrtante tikje zit in het toestel.

en eentje waar appie wel een duidelijke knik laat zien en zijn reactie er op:

hij gaat echt ALTIJD met zijn hoofd dan naar de grond toe,
eigenlijk moest ik er wel om lachen hoe hij er zo bij stond.
maar het valt me nog mee hoe hij schud,het kan nog veel en veel erger :j

ik heb dit ook even in dat andere topic gezet wat over hooikoorts gaat

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:47

@ ellepel, komt het bij appie door allergieën? en waarvoor? want zijn gedrag op deze filmpjes is het precies hetzelfde als mijn pony vorig jaar liet zien. tot dusver goed dit jaar maar voorgaande jaren heeft hij het steeds wel gehad, zou mooi zijn als we daar iets aan kunnen doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 08:58

toen ik appie 13 jaar geleden kocht begon hij in oktober ineens te schudden en te proesten
een stalgenootje van me zei toen nog van hey.hij kon wel hooikoorts hebben.
dat was als grapje bedoeld maar heeft me wel aan het denken gezet.
ik heb toen info op internet opgezocht en het bleek wel te kunnen...appie had alleen in voor en najaar last van schudden

enige jaren later heb ik toen via http://www.natuurlijkinbalans.nl/
een pluk haar op gestuurd en toen is appie positief getest op pollenallergie
ik heb toen bioresonantiedruppels van josefien gekregen en dat jaar had appie bijna geen last en zat super in zijn vel.
zelfs zijn eczeemklachten waren stukken minder!
info staat wel op haar site...ik vind dat absoluut de moeite waard om te proberen :j
ik geef nu de druppels niet meer,ik ben nu bezig met de puur pollen om te kijken wat dat doet.
maar appie heeft een probleem met zijn imuunsysteem,die is een beetje te actief bezig waardoor hij dus meerdere allergiën heeft.
ik ben bij hem wel uitgedokterd hoor,heel veel geprobeerd en behalve dan die druppen van josefien die wel naar mijn idee verbetering gaven was er niks dat werkte.
en ik ben heel eerlijk, ik vind appie superlief maar heb er geen smak geld voor over om hem naar ene kliniek te sturen en hem binnenste buiten te laten keren om uit te laten zoeken waar het nou preecies van komt.

als hij last heeft laat ik hem lekker staan en als het over is gaan we weer samen op pad :)

waar appie op reageerd:
berk,haver,olm,hazelaar,populier,plataan,wilg.
tarwe, witbol,eik els.
timotheegras,engels raaigras,veldbeemgras,beemdlangbloem.
rogge ,rode beuk,kropaar,gerst, kastanje,klaver

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:32

hmmm OK dus dat kan voor de mijne ook interessant zijn dan... ik zal de site iig opslaan zodat ik er, wanneer er toch klachten komen, contact mee kan opnemen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:48

Appie schudt echt hetzelfde als die van mij. :j Maar dat zei je al toen ik het filmpje plaatste. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:53

hij deed het vroeger véél erger

dit is 3 jaar geleden,toen had hij er echt veel meer last van.
dat was echt sneu om te zien.
nu dus af en toe nog een knikje,dus er is enorm veel verbeterd *\o/*
Laatst bijgewerkt door ellepel op 17-03-12 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:55

Bij die van mij ook. :o Tenminste vorig jaar was het minder (bijna niet) als voorgaande jaren.. Maar ik heb niks gedaan... Dus misschien dat dat in de lucht zat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 09:59

misschien is er toch wat veranderd in de voeding,omgeving,ander strooisel ofzo.
heeft je dier misschien ene medische behandeling ergens voor gehad?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:04

Alleen aan het einde van de zomer een medische behandeling gehad. Niet in het voorjaar waar hij het meestal vaak doet. Er is niets verandert in de omgeving, we hebben het zelfde stro als anders, hooi was toen ook nog hetzelfde, stond ook gewoon 24/7 buiten, op de zelfde plek als waar hij altijd staat.

Ook krijgt hij gewoon nog dezelfde muslie als anders en dezelfde hoeveelheid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:06

maar...het is nog vroeg in het jaar he, ik wacht nog even af.
wie weet begint ap straks wel weer erger te schudden,wat dat betreft blijft je wel je zorgen houden bij zo'n dier

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:07

Ja maar vorig jaar deed hij het minder als die jaren daarvoor.

Hoe het dit jaar is weet ik ook niet.. Hij heeft nu 2 schudt dagen gehad. Gisteren had hij er dan weer geen last van (niet dat ik gezien heb dan).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:51

even in de gaten houden of de hoeveelheid zon ook invloed heeft.
appie schudde gister ook een beetje,maar toen was het bewolkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 10:53

Ik heb het idee dat die van mij het meer heeft met veel wind en inderdaad ook met zon.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 16:07

Hey Ellepel,

amaai ja dat laatste filmpje is echt erg hé algoed dat hij dat nu niet meer zo erg heeft,
het is herkenbaar want mijn ruin schud ook zo alleen is hij nog korter en heviger van beweging
en ben hem lijkt het echt of er iets in zijn neus zit ...
Alleen zal hij het nooit zoveel achter elkaar doen ..

Maar bij hem is het nagekeken en er zijn geen allergieën te zien ..

pfff blijft toch zo een raadsel :(