[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 22:13

Weer of geen weer, mijne heeft in de zomer, gewoon altijd eczeemdeken op. Warmte, iets kouder, regen.

Ik ga niet wisselen en t gaat al 10 jaar prima zo.

Maar, ze staat met 30 graden ook niet hele dagen in de volle zon bij mij.. met veel regen en wind ook niet

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 09:56

Hier ook altijd de eczeemdeken op, met regen er een liner onder, maar verder nooit af. Ook niet met de hitte. Wel in de avond lekker een verfrissende douche en dan een droge deken weer op, als ze erg nat is (geweest) die dag.

Die van mij heeft wel de mogelijkheid om vanaf 10 uur in de ochtend in de schaduw te gaan staan, dat is voor alle paarden belangrijk, maar met een deken op helemaal vind ik. Dus altijd schaduw, schoon/vers water en dan gaat het hier prima. Ook dagen boven de 30 graden.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 10:41

Bij mij ook altijd onder een eczeemdeken, ook als het heel warm is. Ik ga de komende dagen proberen onder de Bucas Sweet-itch Light, wellicht dat ze minder zweet eronder. Normaal heb ik alleen de Rambo om, en die is wel een stuk dikker.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 11:39

De Rambo is idd warm, ik heb afgelopen jaren de Shires er op gehad, die is heel wit, dat scheelt aanzienlijk.

Heb nu de grijze 'pyama' van Kramer er op liggen, vanmiddag kijken hoe ze daar onder is, anders leg ik de Shires er op voor morgen. Vandaag is dus testdag voor de Kramer deken.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:44

Voor mijn eigen gezondheidsklachten ben ik onlangs in aanraking gekomen met dit;
https://informationmedicine.org/

Ontwikkeld door Erik laarakker en gebruikt door Den Hoek.

Nu zag ik dat er ook een programma is voor zomereczeem. Iemand hier ervaring mee?

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 19:24

Mijn pony schuurt voor het eerst in 25 jaar. Nu denkt de dierenarts dat het geen zomereczeem is, maar eczeem door een allergische reactie zeker door de plekken waar hij schuurt. Ik vermoed zelf toch dat suikers het probleem zijn. Nu heeft hij een diepere wond onder zijn buik en moet hij om dit te beschermen, maar ook voor de jeuk een deken op met hals en buikflap.

Nu dacht ik dat een vliegendeken prima zou zijn en luchtiger, dan een dikke eczeemdeken, maar in winkel gaven ze aan dat een Rambo hoody luchtiger is, dan een vliegendeken van nylon met als voorbeeld de master vliegendeken met afneembare hals.
Hoe zit dit en wat zijn jullie ervaringen?

Hij heeft normaal gesproken maat 5.3 in de bucas smartex, maar ik heb dus een 5.6 meegekregen van de Rambo hoody. Deze steekt zeker rond de 10cm over de staartwortel heen en lijkt te groot. Weet iemand hoe het zit qua maatvoering tussen bucas en horseware? Is deze deken echt comfortabel als het warmer is?

Ik ben ondanks dat ik al jaren paarden heb een leek op het gebied van vliegen-/ en eczeemdekens. Hier konden ze altijd zonder staan, dus ik heb mij er nooit meebezig hoeven houden.

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 20:49

Slim van de winkel, om de duurste deken aan te raden :Y)
Ik vind de Rambo hoody de warmste eczeemdeken die er is. Die van Shires is een stuk lichter en koeler. Met de echt warme dagen doe ik overdag juist wel een vliegendeken op. Toevallig net die van Master aangeschaft. Morgen even kijken hoe die bevalt.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:10

Sille55 schreef:
Slim van de winkel, om de duurste deken aan te raden :Y)
Ik vind de Rambo hoody de warmste eczeemdeken die er is. Die van Shires is een stuk lichter en koeler. Met de echt warme dagen doe ik overdag juist wel een vliegendeken op. Toevallig net die van Master aangeschaft. Morgen even kijken hoe die bevalt.

Hahaha ja en echt vriendelijk waren ze ook niet ondanks het bedrag... :+

Maar ik ben er al achter maat 5.6 is sowieso te groot, die heeft mijn andere pony en bij hem paste die top. De shires heb ik ook besteld, dus top dan ga ik die ook proberen! :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 07:37

De Shires is fijn, ook met warm weer, die heb ik er ook met warm weer op liggen (haflinger met teddy vacht). Heb het idee dat de kleur en het materiaal meer reflecteren dan een vliegendeken, als ik kijk hoe die van mij, met dikke vacht, er onder staat en die van mijn vriendin, met dunne vacht onder een vliegendeken.

Natuurlijk maakt vooral wind veel uit. Als het zoals gisteren veel waait, dan is zo'n vliegendeken heerlijk, want laat meer wind door. Maar warme windstille dagen, Shires hier favoriet.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:36

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:39

Yes dat is hem.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:43

Sluit ik me bij aan. Als mijn Friese hengst weer belaagd wordt door dazen, wat hij echt niet tof vindt, werkt een normale vliegendeken niet, en heeft hij bloedheet onder. Met deze Shire is er meteen rust en aangenamer eronder.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 10:49

Heb trouwens ook naast de Shires de Horsegear eczeemdeken. Hetzelfde model, ook zeer vergelijkbaar qua kwaliteit en werkzaamheid. Als de Shires vervangen moet worden dan zou ik de Horsegear weer bestellen omdat deze weer iets goedkoper is.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 19:51

Ik heb wel van de rambo hoody 5.9 en van bucas 5.6. Rambo valt iets ruim, maar een maat kleiner gaat dan weer te klein zijn vrees ik, dus heb ik nooit geprobeerd. Terwijl in de 5.9 van bucas hij echt verzuipte.

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 20:20

Gigixponys schreef:
Ik heb wel van de rambo hoody 5.9 en van bucas 5.6. Rambo valt iets ruim, maar een maat kleiner gaat dan weer te klein zijn vrees ik, dus heb ik nooit geprobeerd. Terwijl in de 5.9 van bucas hij echt verzuipte.

Mijn andere pony heeft maat 5.6 in bucas en paste de 5.6 van Rambo ook. De pony waar het omgaat heeft met het bucas meetlint net een 5.3 i.p.v. 5.0, dus ik denk dat hij toch ook een 5.3 van Ramho zou hebben.

Ik ga even kijken wat het beste gaat werken. Ontzettend bedankt voor alle tips!

Wat gebruiken jullie nog om de jeuk te verminderen? Bij mij komt het dus waarschijnlijk niet door de knutten. Maar de jeuk is ook echt intens bij hem.

Yubine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:39

Wat gebruiken jullie als kap voor de paarden? Mijn Tinker schuurt ook op haar hoofd, dus ook haar hoofd moet altijd helemaal goed beschermd blijven. Ik gebruik nu altijd die hoofdkappen zoals deze, maar kan je eigenlijk niet zo goed vastmaken bij eczeemdekens (want ik gebruik altijd de Rambo eigenlijk, niet de eczeemdekens waarvan deze kap eigenlijk bij hoort). Normaal bij de Rambo gaat het wel oké, maar Bucas heeft een andere pasvorm en zit niet zo stevig vast zoals bij de Rambo, waardoor die snel voorover valt. Wat zijn goede alternatieven met ongeveer dezelfde stof en werking zoals deze, maar die je op een betere manier kunt vastmaken? De kap moet wel tot ongeveer haar mondhoeken komen namelijk, want overal op haar schuurt ze helaas. Hopelijk heeft een van jullie een goede tip!

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:36

Sterrebell schreef:
Voor mijn eigen gezondheidsklachten ben ik onlangs in aanraking gekomen met dit;

Nu zag ik dat er ook een programma is voor zomereczeem. Iemand hier ervaring mee?

Iemand?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:01

Sterrebell schreef:
Sterrebell schreef:

Iemand?

Ik niet maar wel interessant! Alleen zag ik op de site niet iets voor zomereczeem? Heb je een linkje?