[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jester_

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:13

Tja dat hou je denk ik toch. Ik smeer nu fibra, lijkt goed te helpen maar of het volledig weg gaat weet ik nog niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:17

Afbeelding

Dit he.
Maakt niet uit wat je er op gaat smeren,het komt van vliegen.
En alles wat je ef op smeert wat de vliegen weghoud en verzorgend is voor de huid zal werken.

Ik vind zinkzalf erg fijn ,maar ik smeer er momenteel niks op, wil eens kijken of dat ook wat uitmaakt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:27

Ik ga dit weekend toch eens imaverol smeren of het toch geen schimmel is.
Maar anders is er denk ik niet iets aan te doen.
Ik vraag me ook af of het komt door schuren of toch een andere oorzaak heeft.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 09:32

Ja precies dat, alleen nog minder haren erop, echt diepzwart. Maar dat kan ook komen door lichtere haarkleur dat het erger lijkt :Y)
Ik ga maar eens een ander smeerseltje proberen.. Kijken of ik die vliegen inderdaad weg kan houden.. Het word niet echt erger als ik niets erop smeer, maar met wel smeren lijkt het in ieder geval sneller weg te trekken dan het nu doet.. Alhoewel ze gisteren ineens wel een plek in haar bles had, die ze normaliter niet heeft.. Ze zal wel oorlog met een daas hebben gehad :')

Sinds ze op nieuwe stal staat is ze in ieder geval zelf echt heel zen geworden, zo mooi om te zien.. Hopelijk gaat het gewoon steeds ietsje beter. Ze staat in ieder geval echt al minder te schuren tot nu toe!! :))

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:02

car0linee schreef:
Mag ik vragen welke variant je van Dodson & Horrell je gevoerd hebt? Ik voer momenteel de Fibergy en daar zit dus echt bijna niets in. Ik vroeg namelijk nog iets ter ondersteuning voor mijn merrie tijdens onze endurance wedstrijd en toen kwam hij inderdaad met andere soorten aan zetten. Heb jij toevallig een soort gehad waar ze wel wat meer energie van krijgen? Jammer zeg, als het verder wel werkt is het zonde.

als ik me niet vergis gaf ik dit http://www.dodsonandhorrell.com/product ... -sensitive
Mijn paard is sowieso al erg heet maar toen kwamen er steeds meer steekjes los :Y)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 10:36

Jester_ schreef:
Tja dat hou je denk ik toch. Ik smeer nu fibra, lijkt goed te helpen maar of het volledig weg gaat weet ik nog niet!

Hmm ik heb toch ook maar de fibra besteld en ga het ook uitproberen. Nu al zoveel smeersels geprobeerd maar ik heb niet het idee dat het dan ook maar iets helpt, de volgende dag ligt alles gewoon weer open.. Ben benieuwd of dit wat verlichting kan geven!

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 14:47

net de tectonic binnen gekregen, waarmee brengen jullie het op? en vooral waar allemaal?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 17:15

happytime schreef:
net de tectonic binnen gekregen, waarmee brengen jullie het op? en vooral waar allemaal?

20 ml ik een bakje. Ik breng het op met een kwast. Aan beide zijden manenkam een streep. Over de billen naar de staart en over de buiknaad. Wat ik overheb verdeel ik in de liezen en oksels.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 20:05

dank je wel,straks ponys inschilderen met tectonic *\o/*

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:03

@wendy1987 maskers zijn niet leuk, maar met flink oefenen en snel zijn gaat het wel. De mijne wou er ook niets van weten maar is het nu wel gewend, helpt echt om die nare plekjes met rust te laten en te laten helen (en te voorkomen)! Vooral omdat er inderdaad vliegen op gaan zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:04

Appie heeft ook ondanks die plekken geen masker op , ik vind ze ook gevaarlijk en appie wil het ook niet.
Die schuurt ze er af.

Hij staat even een dagje in het paradijs :D

Afbeelding
Met heul veul grassssssss

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:07

Lekker!

Hier blijft het er ook alleen opzitten met een halster, sja ik vind ze fijn want die van mij heeft anders echt gigantische zwarte plekken met ooginfecties en het ziet er nu heel mooi uit :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:08

Gelukkig,dat scheelt dan weer :j
Bij ap is het ook wel erg hoor,maar ja is even niet anders,
Merk gelukkig weinig van hem dat hij er last van heeft.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 22:12

Het ziet er alleen niet uit zo'n gemaskerd paard met deken := maarja, dan doe ik maar net alsof het een ridder paard is, dan lijkt het net even wat heroischer :o

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:47

En als er dan wandelaars voorbij komen vragen ze waarom je je paard aan het blinddoeken bent :Y) ik zeg dat ze dan kunnen zien door die gaatjes en dan bekijken ze me raar :? doe ik het soms even af zodat ze het kunnen zien en dan snappen ze het! Oh zoals een vliegenraam! Ja idd... :D

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 09:52

Ik krijg maskers wel om hoor.. maar ze liggen binnen een dag weer af.. en door dat schuren wat ze dan doet krijgt ze eigenlijk alleen maar meer plekken...
Gisteren de injectie weer gegeven. Met gevaar voor eigen leven want mevrouw wou dat prikje niet... met praam lukte het eindelijk. Echt, ze werd me toch wild. Zo zie ik haar nooit verder.
Snap t ook wel. Maar dan nog moet ze mij niet aanvallen... :')
Gelukkig nu nog maar 1x in de maand..
Haar buik is nu echt rustiger..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 10:29

Na een paar dagen fibra:

Afbeelding

Vorig jaar had ie overal kale plekken op zijn hals maar dit jaar is het het geweldig onder controle :j *klopt af*

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 11:55

Zo op het eerste gezicht ziet het er beter uit Jester, zou je wat detailfoto's kunnen maken, net zo als in je eerdere post?

Ik gebruik voor mijn paard geen masker, is ook niet nodig op mijn huidige stal. Eerder op mijn oude stal toen ze nog 24/7 op de wei liep deed ik dat wel, maar daar had ze dan weer schuurplekken van het masker naast haar ogen.
Nu loopt ze buiten met graasmasker aan haar halster en dan ook nog een masker erbij lijkt me ook een beetje veel worden.

Het eczeem na een weekend ander voer en meer knutten op mijn oude stal is bijna weg, ik heb er Kamillosan zalf op gesmeerd. Lekker vet spulletje, na een paar keer smeren veegde ik er de korstjes zo mee weg. Nu moet er alleen nog nieuw haar op komen.

Helaas hebben we er een probleem bij dat ook gevolgen heeft voor toekomstige behandeling van eczeemuitbraken. Mevrouw ik licht bevangen, waarschijnlijk door het andere voer van mijn oude stal, ondanks dat ze dat voer 4,5 haar gegeten heeft was ze er nu blijkbaar niet meer aan gewend en was het te rijk voor haar.
Deze gevoeligheid voor bevangenheid sluit dus voor de toekomst de inwendige behandeling met corticosteroïden uit, geen noodspuit Dexametason meer voor haar en ook geen pillen of capsules met Prednison. Hydrocortiderm zou incidenteel nog wel mogen, maar ook dat laat ik voorlopig maar ver bij haar uit de buurt.

Ze is al weer wat aan de beterende hand, loopt wat beter, geen polsslag meer te voelen en heeft weer zin om van de stal naar de paddock te gaan.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:04

Ja wou eigenlijk na een week smeren nieuwe detailfotos maken :j

Hier wel met kap (nu niet) maar heb een erg fijne kap van eskadron. Die is van binnen met een fleece, al voelt hij niet warm. Maar geen schuurplekken ervan :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:08

Chips Tiwi, sterkte met je paard!

Hier is na 4,5 jaar de eerste rsih wat aan t overlijden. Ik heb t idee dat hij al gekrompen was, de keelkoord en nu ook een singelkoord zijn al geknapt. Het zal er nog wel op te naaien zijn, maar met de hand krijg ik zulke zwakke plekken dan toch minder goed dan wanneer het gaat om een scheur of gat in de deken.

Heb erg getwijfeld of ik voor de shires of derde rsih ga, maar durf de shires niet goed aan.
Ga deze deken nog opknappen als derde reservedeken of anders allle handige lussen/koorden eraf halen voor hergebruik bij andere dekens.
Overigens is het klittenband bij de boeg van mn andere exzeemdeken eraf, dat probeer ik elk jaar weer vast te naaien, maar door spanning erop bii t rollen gaat dat toch vaak los. Iemand een idee of het slim is om dat stuk vd oude deken te knippen en over te naaien op de andere?
Heb geen naaimachine, alleen handen, naalden en ijzergaren :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:25

Ik gebruik nog weleens pekdraad voor reparaties. Dat is sterk en makkelijk te verwerken met een kromme naald. Door zijn dikte snijdt het ook niet in de stof die je vastnaait als er spanning op de bevestiging komt te staan, iets wat ik met ijzergaren wel merk.

Voor scheuren gebruik ik tegenwoordig ook wel een Rambo reparatie setje met Storm-shure lijm, dan plak je er een lapje tegenaan. Bij eczeemdekens naai ik de scheur wel eerst met de hand naar elkaar toe, dan verschuift het niet meer met plakken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:40

Bij winterdekens plak ik er nog wel eens ductttape op. Dat werkt ook goed, misschien kan dat op een eczeemdeken ook?

Goede naaimachine is mog het beste!
Die van mij naait alles aan elkaar. Ben er echt heel blij mee!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 12:55

Wat een fijne tips, dank jullie!
Pekdraad vind ik een goeie tip, dat snijden in de stof herken ik ook. Heb nog wel pekdraad liggen, maar wat bedoel je met een kromme naald?

@ellepel, ik overweeg wel een naaimachine, is toch wel makkelijker en ik denk ook sterker. Maar moet ik daar eerst een cursus voor volgen of is zoiets met youtubefilmpjes te leren? 8-)
Kan je dan ook klittenband vast naaien? Of kan ik beter de stof rondom de klittenband heen eraf knippen en daarna de boel vastnaaien?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:14

een kromme naald is ongeveer half rond... dat naait heel makkelijk.

https://www.agradi.nl/imperial-riding-k ... r-stuk.htm

Een goede naaimachine heb ik ook maar geen ruimte om hem te laten staan en ik vind het altijd zoveel gedoe om de naaimachine te pakken als ik met handwerk net zo snel klaar ben.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 13:29

Haha het is létterlijk een kromme naald. Ik ken dat alleen van lusjes uit de bank die je weg wil werken in de bank. Maar dat is een hele brede naald.

Met de hand vind ik op zich niet erg. Maar klittenband krijg ik er met heel veel moeite weer op en gewoon niet stevig genoeg. Of misschien moet ik dan gewoon accepteren dat de deken af is.