[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:38

Dierenmishandeling als je niet start met Prascend, dat vind ik nogal een uitspraak.
Het is ook maar net hoever iemand wil gaan.
Die Prascend is behoorlijk uitgemolken dus gruwelijk duur zeker als je paard een hogere dosis nodig heeft.
Dus ik vind het wat kort door de bocht.
Mijn vorige shet is 35 geworden met jarenlang cushing en toen was nog niet veel bekend van medicijnen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:41

Als je mijn vorige berichten leest, snap je waarom ik dit zeg. Ik ga niet onnodig elke keer uitleggen waarom ik dit van mening ben en in welke gevallen niet. Daarbij komt dat als je mijn berichten erop na leest, dat ik juist totaal niet kort door de bocht ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:00

Nee doraque, maar je lijkt onderhand wel een promo girl voor prascend, wat op zich ook weer ietwat vreemd is , want ik weet dat je geen fan van b.i. Bent...
Als het paard nog zo jong is en amper de typische cushing symptomen vertoont en we allemaal weten dat een licht verhoogd acth waarde ook op uiting van pijn kan duiden: kan je toch niet zo halsstarrig iedereen maar aan de prascend blijven praten? Vind je dat niet gevaarlijk dan? Het is geen kattenpis...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:26

Ojajoh: lees mijn post eens opnieuw :roll: . Sorry maar ik wordt er doodmoe van dat mensen niet lezen, hoe moeilijk kan dat zijn. En dit is niet de eerste keer dat iemand niet goed leest en daardoor dingen helemaal verkeerd interpreteert.

Dat zeg ik toch, als een paard een licht verhoogde waarde heeft zonder symptomen dan zou ik gerede twijfel hebben aan die waarde. Zeker als het paard IR heeft.

Edit: heb even twee tellen nagedacht en ik zeg nu definitief adios uit dit topic. Ben echt schijtziek van mensen die niet lezen cq niet willen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:33

Heb ik gedaan hoor en nu net weer, maar ik lees hetzelfde: dat je toch sterk adviseert op prascend te stappen ondanks weinig symptomen jong paard en een verhoudingsgewijs niet zo een allejezus hoge acth waarde: ik vind 70 namelijk niet schrikbarend hoog in vergelijking met sommige waardes die ruim! Boven de 200 zitten...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:37

Douraque schreef:
Ik vind het onverstandig om te twijfelen aan een bloeduitslag. Heeft je paard een waarde net boven de grenswaarde en geen symptomen, dan zeg ik gerede twijfel. Echter heeft een paard een hoge waarde (waaronder voor mij 60 al eronder valt) vind ik het onverstandig om een paard niet op de broodnodige medicijnen te zetten. Je weet immers nooit of er intern iets aan de hand is en anders geeft de bloeduitslag niet die waardes.

@maringe: nav bovenstaand verhaal van mij zou ik het onverstandig vinden om een paard met een waarde van 70 niet op de medicijnen te zetten. Dat is duidelijk niet door pijn, maar door Cushing.

@ Lindsay: de pillen, genaamd prascend, zijn idd duur. Ik betaal 102,50 voor 60 pillen en gebruik 3/4 per dag. Bij de pillen begin met 1/4 en bouw rustig aan op naar de benodigde dosis. Het kan zijn dat je paard het al goed doet op 1/2 of 3/4. Dat paarden slechter worden kan komen doordat zij zijn begonnen met 1 pil waardoor de bijwerkingen optreden. Die zijn vrij heftig. Ik raad je aan onze op te lezen voor meer info en evt. mijn berichten na te lezen.

Er is trouwens geen reden om niet met de medicatie te beginnen, daar deze essentiële medicijnen van levensbelang zijn en het anders dierenmishandeling is. Wel kan het zo zijn dat het paard dermate slecht reageert op de medicijnen, uitzondering zijn dat, dat je moet stoppen.

Ik vind deze regel toch behoorlijk erop lijken dat ieder cushing paard koste wat t kost prascend moet krijgen anders ben je slecht bezig, want uitzonderingen zijn er nauwelijks.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:57

Vandaag was de arts er. Ze is geprikt, maandag hoor ik meer. Hij vond haar ziek overkomen, schraal op de ruglijn, die hengstigheid, naja het hele verhaal.. Hoe dan ook is er wat mis. Er is ook een breed onderzoek gevraagd en niet alleen maar cushing.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:38

Net met m'n dierenarts (en baas) zitten praten..
Zij zegt dat hij nu zeker niet ongelukkig is of het slecht heeft, maar als het haar paard was zou ze hem zeker op de medicatie zetten omdat ze daar alleen maar beter van worden.
Ik denk nu ook dat voordat hij meer symptomen gaat vertonen het misschien handig ia gewoon te zien wat de medicatie doet.
Zij raad de medicijnen aan, maar vind het geen dierenmishandeling als je (in geval van deze pony ik) het niet zou doen omdat hij het niet slecht heeft.
Ik kom voorlopig op 30€ p maand, vind dit weinig, en zeker na alle verhalen die ik heb gehoord over de torenhoge kosten!
Dus ik ga ermee beginnen en we zien wel wat het doet ☺️
Wel wil ik graag hier blijven volgen als dat oke is!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:47

30 euro is idd te doen, ik zat toen al op 45 euro maar die dosis deed niks ik zouop moeten gaan voeren en danvind ik het toch langzaam wel een dure grap worden.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 21:59

Vond het indd ook mee vallen, zij waarschuwde me ook al dat de kans bestaat dat het nog omhoog of om
Laag gaat..
Maar goed dat zien we dan wel weer, zijn bloedwaardes zaten rond de 285, dus wel erg hoog, we zien wel hoe en wat.. Ben heel erg benieuwd!
Ze zei dat je tussen de 4-6 weken resultaat gaat zien..
Baat het niet dan schaad het niet ☺️

Weet alleen biet goed wat ik met z'n eten moet gaan doen, lees veel over hoefbevangenheid, maar hij krijgt al jaren havens sportbrok, cavalor senior, lucerne, kuilgras en bietenpulp.. En hebben daar nooit problemen mee gehad dus ja

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:21

XxLiindsaYxX, hoeveel moet je gaan geven? 1 pil per dag? Want dan vind ik 30 euro per maand weinig en zou ik ook bij jouw dierenarts willen bestellen.

Ik zou misschien de havens sportbrok weglaten, de rest kan volgens mij prima. Kijk in ieder geval naar een product waar weinig suiker en zetmeel in zit.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:01

Hoi hoi,
Nee beginnen met een halve pil :). 1 doosje kwam (geloof ik weet niet precies) op 116 of 126 euro voor 60 pillen. 200-400 kg was in ieder geval een halve pil om te beginnen zei ze.
Wat betaal jij dan voor een doosje als ik vragen mag..?
Sowieso zitten we hier ook tegen belgie aan, ga daar wel ook even contact zoeken wat de kosten daar zijn hoor :).

Bedankt in ieder geval voor je reactie, dan ga ik dat weg laten, kijken hoe die het zonder doet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:09

Voor alle nieuwe mensen hier in dit topic: Lees aub de OP!!! Goed door, vooral het gedeelte qua opbouwen van tabletten!!! 200-400 kg is eerder met 1/8 - 1/4 beginnen, serieus hoor...

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:13

Bedankt, zal het er met haar over hebben ☺️
Maar waarom raad een dierenarts dan 1/2 aan vraag ik me alleen af ☺️

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:20

Omdat de meeste niet van de hoed en de rand weten en dus geen rekening houden met de ernstigheid can de bijwerkingen en omdat bi, de maker van de pillen zelfs andersom adviseert...

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 23:30

Oke, bedankt daarvoor! Dan ga ik dat zeker doen..!

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:58

Douraque schreef:
Edit: heb even twee tellen nagedacht en ik zeg nu definitief adios uit dit topic. Ben echt schijtziek van mensen die niet lezen cq niet willen lezen.

Niet doen want bij nieuwe cushing gevallen en hun eigenaren kan jouw uitspraak wel helpen wat te doen. Heeft het bij mij ook gedaan. Twijfelde of ik wel zou testen/niet zou testen etc. Door dit topic en enkele duidelijke stellingen wel gedaan. En nu voelt het goed.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:29

OhJAJOH6: Verkopen doen we nu zeker niet meer. Ik ga niet iemand opzadelen met een ziek paard. Daarom heb ik hem laten testen om te weten of hij iets mankeerde. Dat hij zo dik is komt door te weinig beweging en met de rest op de weide (wel paardengras), omdat hij anders alleen op een stukje moest staan. Ik heb een eigen weide, dus kan alles zelf beslissen. Hij staat nu op een pad van ruim honderd meter (5 meter breed), zodat hij langs de weide van de andere mee kan lopen en hij krijgt 3 kilo schraal hooi per dag. Ook geef ik hem nu dagelijks beweging door te longeren en met hem te gaan fietsen, dit geeft toch wel resultaat.

Doraque: Mijn pony heeft geen duidelijke symptomen van Cushing. De dierenarts zegt dat de waarde verhoogd kan zijn door stress en pijn. Hij kan dus wel stress gehad hebben, want ik had zijn maatje een uur meegenomen (daar was ik eerst mee naar de dierearts gegaan om die te laten enten) toen had ik het verhaal van mijn shet verteld en zei ze;"Ga hem maar even halen, dan kunnen we hem testen" Dit heb ik dus gedaan. Hij heeft dus eerst een uur alleen gestaan, terwijl zijn maatje weg was. Daarna heeft hij een trailer rit gehad, wat hij niet gewend is.

Daarbij komt bij dat als ze de medicatie hebben gehad, kunnen ze nooit meer geslacht worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:41

Ik ben het eens met Douraque. Een paard van medische zorg onthouden is (ook volgens de wet) verwaarlozing. En paarden met Cushing zijn gewoon ziek, hoe je het ook went of keert. En kun je met de medicatie een hoop leed besparen. En natuurlijk zijn ze belachelijk duur en liggen we er allemaal elke maand weer krom voor. Maar als je het niet wilt of kunt betalen is imo inslapen soms een betere keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:50

Ik vind jouw redenatie om een paard zijn broodnodige medicatie te ontzeggen, eerlijk gezegd kant nog wal slaan Maringe...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:09

Hij heeft DAARNA een trailer rit gehad? En waarom zou dat de resultaten beïnvloeden?

En slachten mag nog steeds hoor. Alleen niet meer voor menselijke consumptie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:17

omdat pony eerst voor het eerst denk ik eigenlijk zonder zijn maatje stond en toen blijkbaar op de trailer naar de DA is gegaan, denk ik hoor...
Maar hoe het met stress zit weet ik dus niet Maringe, maar dat het paard bij pijn een verhoogd acth kan hebben is wel vastgesteld. Lees de eerdere berichten dan eens, Focussed meld hier geloof ik op de zelfde bladzijde nog iets over ook.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 11:22

Ik zou dat webinair eens volgen. Je zult horen dat niet meteen alle symptomen bij elk paard zichtbaar zijn. Vaak kijken we naar die vacht maar dat treedt pas later op in het proces. Het is geen ziekte die herstelt, het wordt alleen maar erger. Als je weet te voorkomen dat zenuwafbraak verder doorgaat (wat maakt dat je paard zieker wordt = meer laat zien) denk ik dat dat pure winst is.

Hoe langer je wacht, hoe meer er stuk gaat, is de simpele samenvatting. En dat is onomkeerbaar.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:38

Ohjajoh6: Inderdaad heeft mijn pony stress gehad doordat hij eerts zijn maatje moest missen en daarna een trailer rit naar de DA, wat hem stress geeft.
Volgens mijn dierenarts kunnen de waardes beninvloed worden door stress en pijn.
Omdat mijn pony alleen tekenen geeft die ook bij IR kunnen passen, denkt mijn dierenarts dat het toch IR is.
Mijn pony geeft geen tekenen van pijn of ziek zijn. Hij loopt goed, springt ongeveer 80 cm. Is vrolijk en allert.

Als hij echt cushing heeft dan krijgt hij zijn medicijnen, maar om zomaar medicijnen te gaan geven, omdat zijn waardes zijn verhoogd, terwijl die ook door andere factoren verhoogd kunnen worden, vindt ik nogal wat.
Maandag ga ik samen met mijn dierenarts een behandelplan op stellen wat we gaan doen. Waarschijnlijk gaan we hem nog een keer prikken, maar dan thuis in zijn eigen omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 13:21

Tja hier kan ik mij dus wel in vinden, maringe. 6 jaar is jouw pony toch? Ik denk zo wie zo dat thuis bloed af nemen eigenlijk altijd beter is...
Veel succes en houd je ons op de hoogte als je wilt? Hoe meer ervaringen hoe beter eigenlijk.
Ik blijf het gewoon ook een moeilijk verhaal vinden , wanneer heeft een paard nou wel of geen cushing, ik worstel daar zelf ook nog iedere dag mee met mijn eigen pony. Ik vind wel dat als het overduidelijk is , je zeker de medicatie niet mag onthouden aan je paard, maar kan mij dus ook voorstellen dat je in niet zulke duidelijke situaties eerst alle andere opties proberen wilt en je doet toch alles in overleg met je DA, die trouwens niet totaal onwetend lijkt en toch zo te horen goed met je meedenkt.