Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:54

stef schreef:
JaBa schreef:
Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...

Wie is Coliena en waarom kent zij als enige alle feiten?

Nog een keer... *denk er een teletubbie deuntje bij* ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:57

vivana schreef:
@San87; Ach dat meen je niet?!
Moet ik er dan nog bij vermelden dat Rhino een incubatie tijd heeft van een half jaar en dat de paarden die nu ziek zijn allang daarvoor besmet waren?!

JaBa schreef:
Ik heb me enorm hard beheerst om niet te reageren in dit topic, maar ik kan me nu echt niet meer beheersen. Dit topic gonst van de roddels en vooral van compleet FOUTE veronderstellingen over rhino! Deze bovenstaande is nog de ergste. De incubatietijd van rhino is enkele dagen tot een week. Dus de paarden die nu ziek worden of aborteren, die zijn hoogstens een week daarvoor besmet met rhinopneumonie. Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...

Dat klopt, maar bij de abortusvariant merk je pas dat de merrie een rhinoinfectie heeft doorgemaakt als het veulen afkomt. Die infectie kan ze dan eerder in de dracht al hebben doorgemaakt, terwijl je daar dan niks van hoeft te hebben gemerkt. Dat wordt denk ik bedoeld met dat half jaar. Ik heb het ook ergens gelezen. Zal kijken of ik dat artikel nog terug kan vinden.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-03-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vessuvius

@ Ernie wat is je bron ?

Tiffany

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:00

@_San87_

Dank je wel voor de vertaling. Stom had ik natuurlijk ook meteen moeten doen. Mochten er nieuwe meldingen binnen komen die OFFICIEEL bevestigd zijn zal ik ze ff plaatsen voor degene die hier belangstelling in heeft omdat het niet NL is. Voor mij bijvoorbeeld is wel van belang omdat ik aan de grens woon daar. Aken is helaas 5 min van stal *snik*

Ernie061111

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:06

Mijn bron zijn Reitstall Plum en hun DA die het geconstateerd heeft en als het goed is hebben ze het ook officieel gemeld bij een instantie. Als jullie me even de kans geven om bij mijn vriendin na te vragen hoe die instantie heet en of ze een website hebben kom ik daar meteen op terug. Zij woont in Duitsland en staat samen met mij op dezelfde stal. Ik heb haar alles doorgegeven aan bevestigde info en nu stuurde ze mij vandaag dit berichtje. Maar ik ga het navragen en beloof dat ik erop terug kom.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:07

weet je ook of het om de neuro of de abortusvariant gaat?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:08

Ernie061111 schreef:
@_San87_

Dank je wel voor de vertaling. Stom had ik natuurlijk ook meteen moeten doen. Mochten er nieuwe meldingen binnen komen die OFFICIEEL bevestigd zijn zal ik ze ff plaatsen voor degene die hier belangstelling in heeft omdat het niet NL is. Voor mij bijvoorbeeld is wel van belang omdat ik aan de grens woon daar. Aken is helaas 5 min van stal *snik*

Ja, nou, ik woon ook op de Duitse grens (stukje hoger) en ik vind het interessant te weten hoe de ontwikkeling daar is :).

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:09

Sandrohit schreef:
Tja dit heb ik Vivana ook al geprobeerd duidelijk te maken ze had het toen zelfs over de neurologische variant maar ik denk dat ze in de war is met de abortus variant (op het moment van abortus en besmetting van merrie zou misschien een half jaar kunnen zitten?) diegene die haar dat heeft wijs gemaakt zou haar dierenarts zijn (maar dat kan ik me niet voorstellen).

Babootje schreef:
Dat klopt, maar bij de abortusvariant merk je pas dat de merrie een rhinoinfectie heeft doorgemaakt als het veulen afkomt. Die infectie kan ze dan eerder in de dracht al hebben doorgemaakt, terwijl je daar dan niks van hoeft te hebben gemerkt. Dat wordt denk ik bedoeld met dat half jaar. Ik heb het ook ergens gelezen. Zal kijken of ik dat artikel nog terug kan vinden.

Dan heb ik denk ik hetzelfde gelezen als jou Babootje maar dit heet toch geen incubatietijd?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:11

Babootje schreef:
vivana schreef:
@San87; Ach dat meen je niet?!
Moet ik er dan nog bij vermelden dat Rhino een incubatie tijd heeft van een half jaar en dat de paarden die nu ziek zijn allang daarvoor besmet waren?!

JaBa schreef:
Ik heb me enorm hard beheerst om niet te reageren in dit topic, maar ik kan me nu echt niet meer beheersen. Dit topic gonst van de roddels en vooral van compleet FOUTE veronderstellingen over rhino! Deze bovenstaande is nog de ergste. De incubatietijd van rhino is enkele dagen tot een week. Dus de paarden die nu ziek worden of aborteren, die zijn hoogstens een week daarvoor besmet met rhinopneumonie. Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...

Volgens mij wordt hier geen verschil gemaakt tussen incubatietijd en toonbaar effect van de ziekte. De incubatietijd is enkele dagen tot een week (met uitschieters tot twee weken), terwijl je bij de abortusvariant misschien na een paar maand pas het effect ziet.

Ernie061111

Het spijt me dat weet ik helaas niet. Ik heb haar net een mail gestuurd of ze me de website kan mailen waar we dat precies kunnen zien.

Anoniem

Babootje schreef:
JaBa schreef:

Dat klopt, maar bij de abortusvariant merk je pas dat de merrie een rhinoinfectie heeft doorgemaakt als het veulen afkomt. Die infectie kan ze dan eerder in de dracht al hebben doorgemaakt, terwijl je daar dan niks van hoeft te hebben gemerkt.

Dat is inderdaad de beste manier om het uit te leggen, maar de term incubatietijd zou hiervoor wat verwarrend zijn omdat het virus zich al veel eerder gemanifesteerd heeft. Hierdoor is het ook zo goed als onmogelijk om na te gaan waarom de merrie besmet raakte. Wat bij een abortus belangrijker is, is dat het vrucht en alles wat erbij hoort direct opgeruimd wordt en niet blijft slingeren (of ergens neergelegd wordt om afscheid te nemen).

vessuvius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:20

Ernie061111 schreef:
Het spijt me dat weet ik helaas niet. Ik heb haar net een mail gestuurd of ze me de website kan mailen waar we dat precies kunnen zien.

dank voor je inzet, we wachten het geduldig af

m.i. wel heel vreemd dat er bij de Belgbuurtjes nog nergens
iets is te lezen van evt uitbraak..
rhino over de belgen heen gevlogen :+

*gebbetje mensen mag wel even *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:21

Vessuvius, het virus twijfelt nog en de premier spreekt geen nederlands.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:23

Sandrohit schreef:
Sandrohit schreef:
Tja dit heb ik Vivana ook al geprobeerd duidelijk te maken ze had het toen zelfs over de neurologische variant maar ik denk dat ze in de war is met de abortus variant (op het moment van abortus en besmetting van merrie zou misschien een half jaar kunnen zitten?) diegene die haar dat heeft wijs gemaakt zou haar dierenarts zijn (maar dat kan ik me niet voorstellen).

Babootje schreef:

Dan heb ik denk ik hetzelfde gelezen als jou Babootje maar dit heet toch geen incubatietijd?

Klopt. De incubatietijd is IMO de tijd vanaf besmetting tot het paard virusdeeltjes gaat afscheiden en ziek wordt (zo heb ik gelezen). Ik heb het als volgt begrepen: bij de neurovariant stapelen de virusdeeltjes zich op in het ruggenmerg en veroorzaken daar verlamming. Bij de abortusvariant stapelen de virusdeeltjes zich op in het veulen waardoor deze niet volgroeit. Het veulen wordt dus ziek en niet de merrie. De incubatietijd zal dus niet langer zijn, maar je merkt pas dat de merrie de infectie heeft doorgemaakt als ze het veulen verwerpt. Ik heb idd gelezen dat de merrie eerder in de dracht al een infectie kan hebben doorgemaakt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:25

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:28

Ernie061111 schreef:

Hier staat ook een aankondiging op de website van het Kreispferdesport Verband Aachen

http://www.kv-aachen.de/

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:28

stef schreef:
Das duidelijk, maar ik snap niet waarom zij als enige de feiten zou hebben :?

Dat jij dat niet snapt snap ik wel weer,er zijn meer artsen en deskundigen en daarbij komt nog dat er artsen zijn die elkaar tegen spreken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:29

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:34

Vraagje voor stallen die op slot zitten:
Komen jullie paarden nog wel buiten(wei)?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:38

Jazeker :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:39

wei niet, maar das nooit in de winter. Paddock wel gewoon hoor :j

vessuvius

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:39

:D
Lovely schreef:
Vessuvius, het virus twijfelt nog en de premier spreekt geen nederlands.

:x
amai amaii +:)+ ...sst serieus blijven O:)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:43

colette_007 schreef:

Tuurlijk. En dat blijft ook zo, al wordt er rhino op de naastgelegen stal (nog wel een stukje weg hoor) geconstateerd. De paarden gaan alleen het erf niet af en iedereen die in contact met andere paarden zorgt ervoor dat hij/zij op stal komt met 'schone' kleren/schoenen aan.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 16:46

colette_007 schreef:

zeker weten! iedere dag.