[***] schreef:Zidore, ik kan mij goed voorstellen dat je er moedeloos van wordt.....
Bij mijn merrie heb ik ook nog weleens gedacht aan iets hormonaals. Het valt mij op dat in de loop van de winter, richting het voorjaar het luchtzuigen erger wordt. Misschien de hengstigheid die opspeelt?!
Normaal gesproken lopen ze jaarrond overdag op het land en gaan ze in de avond op de paddock. Het is nu echter zo nat, dat ze al een aantal weken continu in de paddock staan. Daar verveelt ze zich, gok ik....
Hopelijk droogt het snel een beetje af, zodat ze weer kan grazen.
Soms denk ik ook dat het echt aangeleerd gedrag is, dat luchtzuigen. Ze vertoont verder nl totaal geen andere symptomen van het hebben van een maagzweer.
Lastig hoor.......
Zou het een vitaminetekort kunnen zijn denk ik soms... ze heeft het inderdaad in het najaar als het gras korter wordt en einde winter.
Merk wel dat het onbeperkt hooi ook wel écht onbeperkt moet zijn, dus niet aankomen op stal en dan een leeg hooinet treffen.. dan is het raak. Nu inmidddels zoveel netten en die vullen we altijd allemaal sowieso voordat de nacht ingaat dat er sochtends nooit iets op is, dat scheelde al zoveel voor haar, maar nu toch..
Na al die jaren zal het wel aangeleerd zijn inderdaad. Hier ook verveling op de paddock. Op gras stopt het luchtzuigen gelijk. De combi van hooi en gras is vaak reden om het te doen..
Krijgt genoeg vitaminen binnen maar toch, misschien ergens een stofje of iets dergelijks wat onze paardjes tekort hebben.. zou mooi zijn als we de oplossing hiervoor konden vinden..