Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:07

Famkespessoa, Ik betaal E 112,-- voor 60 pillen Prascend. Daar doe ik 4 maanden mee (0,5 mg/dag), dus omgerekend E 28,-- per maand. Dat valt me eerlijk gezegd nog wel mee. Maar als je op een hogere dosis zit, is het inderdaad best een dure grap. :)

Het punt met homeopathische middelen is dat ze niet werken Martina. Ook bij Cushing onzinnig om te geven dus.

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:16

Dat valt nog mee!!

Homeopathie werkt idd helaas niet, dus dat is onzinnig om te geven. Er is wel een kruiden middel, ben even de naam er van kwijt, maar als je door t topic bladert kom je m wel tegen. Op basis van monnikskruid dacht ik!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:20

Ribes Nigrum?

Voorlopig geef ik nog niks, ben me aan het orienteren, de allereerste onderzoeken lopen net.

Hoe zit het met voeding? Momenteel hooi en senior priores van subli, kan echter nergens fatsoenlijke suiker gehaltes vinden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:25

Provarium Breeding heet het! Op basis van monnikspeper.

Ik voer hier alleen beperkt hooi, veel stro en een vitamine korrel met 1 handje muesli, zo houd ik alles zo laag mogelijk! Op voervergelijk.nl kun je de waardes van seniores priores vinden!

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:27

Dank je wel Focussed, ik had er gisteren al zitten kijken kom er echter niet zo goed uit.

Zal in elk geval uiteraard de onderzoeken ook afwachten en overleggen met DA.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:14

fargo schreef:
Heb je je DA nog kunnen bereiken Palominotje?? Ik kan me namelijk best voorstellen dat je met een reden een hoge dosis aangeraden krijgt.. Zeker als je paardje op 4 voeten bevangen is - wat ik hier in het topic las.. Fijn dat je paardje in ieder geval de pergolide aanneemt.
Als je bang bent over de bijverschijnselen zou je kunnen kiezen om de dosis in ieder geval over ochtend en avond te verdelen dan is de impact ook wat verdeeld. Dus een kwart in de ochtend en een kwart in de avond en zo verder opbouwen.

Ja Fargo heb de dierenarts gebeld en ze is de zelfde middag[gisteren]naar stal gekomen en foto"s gemaakt van haar benen!
Ze is bevangen in haar voorbenen,gelukkig dus niet in alle 4!
Ja ze moet dus echt 1mg per dag! Mocht haar eetlust verminderen dan mag ik een halve par dag geven!
Het gaat gelukkig stapje voor stapje beter met mijn pony :j en moet Maandag gelijk hoefsmid bellen voor speciaal beslag en dan kunnen we weer langzaam en rustig klein stukje lopen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:28

Martina67 schreef:
Ribes Nigrum?

Voorlopig geef ik nog niks, ben me aan het orienteren, de allereerste onderzoeken lopen net.

Hoe zit het met voeding? Momenteel hooi en senior priores van subli, kan echter nergens fatsoenlijke suiker gehaltes vinden.

Dat middel heet Provarium Breeding van de groene os en bestaat uit Monnikspeper inderdaad. Ribes nigrum heb ik wel in druppelvorm gegeven en dat lustte de onze echt helemaal niet..

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:13

Dat voordeel heb ik gelukkig, ze slikken/eten bij mij goed medicijnen van allerlei soort (als het gegeven dient te worden uiteraard)

Fargo, hoe zijn je ervaringen met provarium breeding dan?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 22:47

Ik heb goede ervaringen met Provarium Breeding. Toen wij 5 jaar terug ons paard gingen behandelen duurde het even voordat we pergolide kregen, ik ben toen na overleg met DA alvast begonnen met Provarium Breeding, verder heb ik ooit een amerikaans onderzoek gelezen waaruit bleek dat een lage dosis van het kruid waaruit PB bestaat goed was om naast pergolide dan wel andere middelen te geven omdat dat het extra leek te ondersteunen. Ik weet zeker dat het onderzoek er ooit is geweest ;-) wij hebben het ook al die tijd toegepast dat ons paard pergolide kreeg, maar ik kan het onderzoek niet meer vinden. Verder zijn er veel praktijkgevallen waaruit blijkt dat zeker de beginnende gevallen van cushing gunstig reageren op de grondstof waaruit PB bestaat. Als de cushing echt erger wordt blijkt men vaak uiteindelijk toch op pergolide over te moeten gaan, maar dat kan soms jaren duren. Maar er zijn dus paarden en ponies die het heel lang goed blijven doen op PB. Ook bij ons op stal zijn er paarden/ponies geweest die het heel goed deden en verbeterden op PB. Vaak worden paarden weer veel fitter, krijgen ook schone ogen en neus, worden helderder en gaan weer verharen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:31

Wat waren bij jullie paarden de eerste symptomen dat jullie (of de dierenarts) aan Cushing dacht?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:26

Bij de mijne was dat een te lange/ dikke zomervacht.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:23

Hier was het eerste waardoor we aan cushing dachten haar "toevallen" (soort epileptische aanvallen).
Daarna vielen er steeds meer dingen op de plek (langzamere verharing, hoefbevangen door prednison, slechte wondgenezing, snel buiten adem/pompen ook bij rust, heel chaggerijnig en teruggetrokken, harde manenkam, overmatige eetlust, overmatig drinken en plassen, niet af vallen etc ) :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:31

die van mij kreeg een rare roestkleurige op sommige plekken wat slaagjes in zijn
vacht.Dat was in het voorjaar,die verdwenen dus,in oktober kwamen ze weer toen heb ik bloed laten controleren.
Veel plassen deed hij niet echt,wel een rare blessure achter ,stijfheid en slapte achter.
En inderdaad die eetlust,maar dat heeft hij al jaren....dat heeft hij vermoedelijk van mij ;)

Die eetlust is nu weer normaal,ik denk door de pergolide.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:43

Bij Beer was het zijn dikke vacht, maar vooral ook zijn krullen/slagen erin.
Fargo wees me hierop toen ik een foto topic op bokt had gezet :)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:37

Ik denk dat de mijne het al wat langer heeft, dat wil zeggen, definitief is dat nog niet vastgesteld.

Ik dacht eigenlijk dat het einde verhaal was met haar, ze liep zo moeilijk.....
Toen de DA kwam, want ik wilde wel overleg (Een andere DA uit dezelfde praktijk haalde 4 weken geleden de schouders nog op onder het mom van ze is oud).
Deze DA, die nu kwam kent mijn dieren wat beter en ze zei zo, na het onderzoek, "ik denk dat het cushing is en zou er graag op testen want het is weliswaar ongeneeslijk maar we kunnen ook nog veel doen.
En ik geloof niet dat je haar nu al kwijt wilt".
Dat klopt uiteraard want elke dag is er voor mij 1 tevroeg.
Wel was opgevallen dat de pony erg was afgevallen, naast moeilijk lopen en toen de DA doorvroeg realiseerde ik me dat de pony ook bijna niet uit de oude winterharen geraakt is, ze heeft goed 3 à 4 weken in zomerhaar gelopen.

@fargo heel erg bedankt voor je uitvoeringe antwoord!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:43

Intussen heb ik al geleerd dat Provarium Breeding wel soms gebruikt wordt naast pergolide, maar dat het voornamelijk extra effect heeft op de vachtwissel. PB ( of Chasteberry zoals het in 't engels heet, merknaam Vitex en Evitex) hebben echter helemaal geen invloed op het ACTH gehalte in het bloed en dat is toch wel de belangrijkste factor bij Cushing. Een vervanger van pergolide is het zeker niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:47

Jannepauli schreef:
Intussen heb ik al geleerd dat Provarium Breeding wel soms gebruikt wordt naast pergolide, maar dat het voornamelijk extra effect heeft op de vachtwissel. PB ( of Chasteberry zoals het in 't engels heet, merknaam Vitex en Evitex) hebben echter helemaal geen invloed op het ACTH gehalte in het bloed en dat is toch wel de belangrijkste factor bij Cushing. Een vervanger van pergolide is het zeker niet.

Juist beginnende gevallen van cushing kunnen vaak heel lang met alleen PB toe, dat zul je ook overal uit ervaringsverhalen internationaal kunnen halen. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat het ACTH gehalte niet daalt, maar het onderzoek dat gebruikt is om chasteberry te testen is met een vloeibare variant gebeurd en daar is wel wat op aan te merken. Een van opmerkingen is dan ook dat er nog goed uitvoerig verder onderzoek zou moeten plaatsvinden ..
In de VS wordt het ook veel gebruikt eerst zonder pergolide en later naast pergolide (om zo te dosis die nodig is van pergolide hopelijk te drukken).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:58

Ik haal die opmerkingen niet uit ervaringsverhalen ( ook al kunnen die zeker waardevol zijn) maar uit het wetenschappelijk onderzoek. Dr Eleanor Kellon e.a. heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de effecten van CB zowel vloeibaar als poedervorm. Ik ben niet eerder tegengekomen dat CB gegeven wordt om pergolide te verlagen, lijkt me gezien de bewezen non-effecten van CB op het ACTH gehalte ook een linke uitspraak :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:02

Jannepauli schreef:
Ik haal die opmerkingen niet uit ervaringsverhalen ( ook al kunnen die zeker waardevol zijn) maar uit het wetenschappelijk onderzoek. Dr Eleanor Kellon e.a. heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de effecten van CB zowel vloeibaar als poedervorm. Ik ben niet eerder tegengekomen dat CB gegeven wordt om pergolide te verlagen, lijkt me gezien de bewezen non-effecten van CB op het ACTH gehalte ook een linke uitspraak :)

Nou dan moet je toch eens googelen op ervaringsverhalen wellicht..
Want dit kwam ik 5 jaar geleden al tegen samen met het onderzoek dat ik eerder al noemde waaruit wel kwam dat het goed is om lage dosis naast pergolide of ander middel te geven.

En ik hecht zeer veel aan de enorme hoeveelheid ervaringsdeskundigen die er in de VS zijn.
Zonder die ervaringsdeskundigen en degenen in NL startte iedereen bijvoorbeeld nog lekker gewoon op een hoge dosis pergolide e.a.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:04

Helaas kan ik ook een beetje meepraten in dit topic
Een paard bij mij in de straat heeft waarschijnlijk Cushing...
Het is echt het meeste lieve paard dat ik ken.
Helaas is ze nooit al echt gezond geweest.
Ze heeft van af jonge leeftijd al slechte gewrichten. Ik weet niet precies wat het is, maar het klinkt als artrose.
Nu is ze sinds kort hoefbevangen, en sinds afgelopen jaar krullende vacht.
Ze staat momenteel met ingezwachtelde hoeven, met pads eronder om de druk te verzachten.
Ook krijgt ze pijnstillers.

Graag hoor ik jullie kennis, wat voor jullie heeft geholpen en de dingen die het beste helpen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:12

fargo schreef:
Jannepauli schreef:

Nou dan moet je toch eens googelen op ervaringsverhalen wellicht..
Want dit kwam ik 5 jaar geleden al tegen samen met het onderzoek dat ik eerder al noemde waaruit wel kwam dat het goed is om lage dosis naast pergolide of ander middel te geven.

En ik hecht zeer veel aan de enorme hoeveelheid ervaringsdeskundigen die er in de VS zijn.
Zonder die ervaringsdeskundigen en degenen in NL startte iedereen bijvoorbeeld nog lekker gewoon op een hoge dosis pergolide e.a.

Het probleem met ervaringsverhalen is natuurlijk dat er geen enkel kader is waarmee zaken 'bewezen' kunnen worden, heel vaak zijn die gewoon interpretatief en individueel. Naast de studie, ben ik ook deelnemer van de ECIR groep, daar zitten in één forum 10.000+ Cushing leden en is daarmee het grootste forum ter wereld over dit onderwerp. Dat lijken me ervaringsdeskundigen genoeg!

Punt is natuurlijk dat we er eindeloos over kunnen bakkeleien maar CB heeft geen bewezen effect op het ACTH gehalte en dat is - helaas - toch de kern van PPID.

Als je toegang hebt tot de complete onderzoeksverslagen in PubMed: McFarlane D, Toribio RE. Pars intermedia dysfunction (equine Cushing’s disease). In: Reed SM, Bayly WM, Sellon DC, eds. Equine Internal Medicine. 3rd edition. St. Louis, MO: Saunders; 2010:1262–1270.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 05-11-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:16

Jannepauli, zou je mijn PB's willen beantwoorden??????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 15:21

eiber schreef:
Jannepauli, zou je mijn PB's willen beantwoorden??????

Welke PB's?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 17:57

Even een vraag wbt slag in de vacht na regen.. Gister is ze echt heel erg nat geregend, tot op de huid. Vandaag zag het er zo uit (de vacht is dus helemaal droog op de foto's)

Lichaam (mijn inziens aardig normaal)
Afbeelding

Hals: soort slagje op 1 plek?
Afbeelding

Manenkam: echt golfjes
Afbeelding

Dit is allemaal niet te zien als ze gewoon een normale, uitgeborstelde droge vacht heeft!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:02

ik geraak al in paniek over jullie uitspraak over golfjes/krullen in natte/bezwete vacht. Mijn merrie had op haar 3 jaar zelfs golfjes in haar wintervacht als ze bezweet was, deze verdwenen uiteraard wel van zodra ze weer opgedroogd was. En ze wisselt nog steeds vlot van vacht.