[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:30

Interessant! Enig idee hoe die balans te herstellen is?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:30

Ja, dat is wat ik doe :-)

Zie mijn profiel

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 20:05

nou,appie was aan het schudden vandaag!
het is ook wel wat warmer,dus ben benieuwd hoe het verder gaat.

navaja,al wat meer paarden gekregen met headshaking om te behandelen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:03

Hier ook een goede schudder vandaag. :(:) Arm paard, gelukkig valt het bij die van mij (nog) redelijk mee.
Hier een video

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:20

Ja, gaat goed. Helaas voor de paarden begint het seizoen weer, dus ik kan aan de slag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:14

somebitch,appie deed vandaag hetzelfde. :j

ik heb wel even in de bak gestapt,alleen wilde hij continue met zijn neus over de grond lopen hahaha.
dat zit dan wel heel grappig :D
is voor hem ontlastend om zo te gaan lopen.

hij had ook grote neusgaten weer en af en toe een paar flinke schudden zoals jouw paard er bij.
leuk dier!!!

navaja houd je ons hier wel op de hoogte?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:17

Dankje, ja echt van die psychotische schudden zijn dat he.
En veel briezen deed hij ook weer en neus weer afdoen aan zijn benen etc.

Onder het rijden valt het gelukkig mee. :) Dan schudt hij wel een paar keer maar vaak alleen in stap.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:21

ik heb vandaag alleen met lange teugel gereden,als hij zo knikt en ik heb de teugels op spanning dan krijgt hij zo'n ruk in zijn mond.
dat vind ik dan sneu,dus laat ik ze maar lang.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:30

Ik rij bitloos dus dat probleem heb ik niet. :P

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:19

Amor begon vandaag ook lichtjes te schudden tijdens mijn wandeling, nog niet zo heel erg maar ik vrees dat het erger zal worden.
Ik heb dan ook maar zijn neusnetje terug gaan zoeken om terug aan te doen. Hij krijgt ook nog puur pollen.

Donderdag komt de fysiotherapeut langs en ik ben benieuwd wat ze te zeggen heeft en of ze ons kan helpen...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:20

Vervelend dat het schudden weer begonnen is. Ik kan met veel vreugde zeggen dat alle drie mijn trainingspaarden dit jaar (nog) niet hebben geschud!

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 22:47

En je halve trainingspaard ook niet:). Ik duim echt dat het zo blijft. Vind het wel spannend nu we het voorjaar in gaan.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:19

Onze ruin schudde vandaag ook, al had ik het idee dat dat (ook?) kwam omdat er door het mooie weer enorm veel mugjes/vliegjes uit de bodem tevoorschijn kwamen.

Nog wel zonder netje gereden vanochtend, maar later in de paddock maar weer (voor het eerst) zijn vliegenmuts met nuesflap opgedaan ...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:29

wat fijn Debbie! Hoe gaat de training?

@Simodi, een paard zonder irritatie van de trigeminus zal nooit reageren op mugjes/vliegjes zoals deze nu aanwezig zijn.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:38

Hallo,
ik heb me nog niet eerder gemeld op dit topic maar ik heb ook een echte shaker!
Het grote verschil met jullie is echter dat ik weet wat de oorzaak is! Mijn paard is enkele jaren geleden geopereerd aan een tan.d,en bij die operatie (die van buitenaf wordt gedaan, door de schedel heen) is naar alle waarschijnlijkheid de zenuw geraakt. Hierdoor is hij gaan shaken, in eerste instantie zeer extreem, maar later is dit iets afgenomen. Hij is/was door het shaken echter niet meer geschikt voor de topsport en daarom is hij bij mij gekomen.
Sinds hij bij mij staat is het shaken sterk verminderd! hij staat nu in een buitenstal, in een rustige omgeving met gezelschap van mijn andere paardje (2 boxen waar onderling contact mogelijk is). Verder merk ik dat als ik hem iets geef om hem bezig te houden in de wei en op stal, hij het makkelijker vindt om tijdens het rijden zich op mij te concentreren. Zijn stal is nu net een kermis met speelballen etc. :P (de wei ook) en hij kan dus zijn bewegingsonrust kwijt.
Ik weet niet of het voor jullie een oplossing is (voor de echte pollenshakers iig niet denk ik) maar wellicht iets om te proberen??
@navaja ik woon ook in noord brabant, kan je me iets meer vertellen over je methode? ik vind het interessant, maar wil eigenlijk geen andere ruiter op mn paard laten.....
Groetjes Anke

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:44

Hey Anke klinkt interessant! Zou dat bij meer paarden de oorzaak kunnen zijn?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 23:46

Anke, heeft hij echt topsport gelopen? Dat zou het wel heel gaaf zijn om hem te onderzoeken, mocht ik namelijk 'behandelbare grootheden' vinden, dan kan hij misschien nog een stuk beter worden met deze methode!

Er hoeft ook niemand anders op hem te rijden, de truc is dat ik de ruiter train om het paard te trainen.
Voor meer info over mijn methode moet je even mijn profiel lezen en de eerdere stukken die ik geschreven heb.

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:07

@coentjuh ik denk dat problemen met de betreffende zenuw bij meer paarden de oorzaak kan zijn, ook al er geen operatie heeft plaatsgevonden. De vraag blijft dan natuurlijk waardoor die zenuw ''beschadigd'' zou kunnen zijn.
@navaja Zozo is tot hij bij mij kwam getraind door Chantal van Hulten (http://www.concrex.nl/nl/chantal-van-hulten) maar is door de problemen met zijn hoofd alleen op de pavo cup uitgebracht. In training wel verder gekomen ik geloof dat ze pirouettes enzo aan het trainen was.
Hij staat nu sinds november bij mij en mede door het slechte weer heb ik hem nog niet veel kunnen rijden dus ik ben nog echt bezig om hem te leren kennen maar het hoofdschudden deed hij eerst ook op stal en dat is nu al vrijwel weg. dus vandaar mijn positiev post hierboven

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:11

Hoi Navaja,

Hoe is dan je theorie van een paard dat niet bereden word en ook schud ?

Toegegeven onze ruin schud meer onder de ruiter maar vandaag toen ik hem even liet grazen schudde hij ook even, bij hem lijkt het of er electriciteit op zijn neus word gezet, en hij wil soms met zijn rechtervoorbeen even krabben op zijn neus.
Het was één keer dat hij het had en daarna gedaan.

Bij hem is er bloed getrokken en geen allergieën voor pollen in het algemeen gevonden, ook is het niet zo dat we het gevoel hebben dat het bij zon of fel licht is.
Hij kan het weken niet hebben en dan ineens is het er en dan kan hij echt hevig schudden, meestal als we hem dan even wat vaster nemen dan is het gedaan ook kleine voltes kunnen hem ervan af helpen.

Ik heb een dierenarts gehad die vertelde dat de medische dierenwereld nog steeds in het duister tast over deze 'aandoening' ... daar zijn we natuurlijk weinig mee ..

:(

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:30

Biedt hoop! Mooi! Laat maar weten als je ermee aan de slag wil, dan heb je wel echt een toppertje..

@perzie: ik tast helemaal niet meer in het duister, volkomen helder juist!
Die irritatie van de zenuw zit er al, dus elkebeweging waarbij zijn eerste nekwervel beweegt kan pijnscheuten veroorzaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:03

ankep,maar als je weet dat het die zenuw is,waarom laat je die dan niet blokkeren?
dan ben je meteen van het geschud af, en volgens mij moet het wel mogelijk zijn om die te laten blokkeren.
zou ik wel doen denk ik, als ik zeker wist dat het daarvan kwam.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 07:09

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:36

De aangezichtszenuw blokkeren is volgens mij een zeer ingewikkelde, gevaarlijke en dure operatie die niet zomaar gedaan wordt. Ik heb toen wel medicijnen gehad die de aangezichszenuw zeg maar lam leggen. Alleen waren de erg duur, mijn paard werd er erg sloom van en ook dat zijn geen medicijnen zonder risico (kan zware koliek veroorzaken). Ze hielpen overigens wel bij mijn paard.
Ik raad je ten zeerste de training van Navaja aan. Heeft mij ook geholpen met daarnaast het rechtzetten van de 1e halswervel en het bekken door Laarakker.
Navaja, ik train zowel op de grond als onder het zadel. Rijd nu zo'n drie keer in de week en heb les van een vrouwtje op stal die van hetzelfde uit gaat als jou. Het gaat erg goed tot nu toe. Heb in april voorzichtig een appartementje op de Veluwe geboekt. Heerlijk door de bossen hopelijk zonder schudden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:47

Debski schreef:
De aangezichtszenuw blokkeren is volgens mij een zeer ingewikkelde, gevaarlijke en dure operatie die niet zomaar gedaan wordt. Ik heb toen wel medicijnen gehad die de aangezichszenuw zeg maar lam leggen. Alleen waren de erg duur, mijn paard werd er erg sloom van en ook dat zijn geen medicijnen zonder risico (kan zware koliek veroorzaken). Ze hielpen overigens wel bij mijn paard.
Ik raad je ten zeerste de training van Navaja aan. Heeft mij ook geholpen met daarnaast het rechtzetten van de 1e halswervel en het bekken door Laarakker.
Navaja, ik train zowel op de grond als onder het zadel. Rijd nu zo'n drie keer in de week en heb les van een vrouwtje op stal die van hetzelfde uit gaat als jou. Het gaat erg goed tot nu toe. Heb in april voorzichtig een appartementje op de Veluwe geboekt. Heerlijk door de bossen hopelijk zonder schudden.

bij mijn paard is de zenuw verdoofd geweest,maar deze was het niet.

als het wel aan deze zenuwbaan gelegen had was deze geblokkeerd
ik was met mijn paard in Lienden
hoe en wat precies weet ik niet meer ,maar het is wel mogelijk.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:50

Ik doel op de operatie waar ze hem doorsnijden. DIe komt niet vaak voor en is erg risicovol. Geloof dat ze er in Utrecht wel mee experimenteren. Ben wel benieuwd wat blokkeren dan is. Zou dat dan misschien met medicatie kunnen zijn?