[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:05

Maris schreef:
p.s. de speedibeet + zemelen zou je natuurlijk wel kunnen vervangen ook door sp. En dan dus sp + pavo 18+ gaan voeren bijvoorbeeld.

Ja dat bedoel ik. Dat ik ga overstappen en zodat ik sp ga voeren en de pavo 18plus. Ik kan in 2 porties voeren. Hoeveel zou ik dan droog van de sp kunnen geven. Dus nog voordat het water erbij gaat.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:14

Maris schreef:
Nee dat heeft geen zin. Je moet naast de speedibeet en zemelen nog extra sp gaan geven en dan dus niet die slobber van pavo. Ik denk dat de pavo slobber misschien wel 7% suikers bevat , maar daarnaast ook nog een hele berg koolhydraten en die tellen ook als suikers !

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk altijd ruim voldoende goed ruwvoer !!! Ik weet niet hoe zwaar je paard weegt en hoeveel kilo ruwvoer je paard krijgt ?

Wat het ruwvoer betreft staan ze alledrie 24/7 buiten met een grote schuilstal en krijgen ze 3 maal per dag een grote kar hooi plus nog een groot net met hooi. Mijn andere merrie en de shet zijn eigenlijk beide aan de forse kant. De merrie met cushing niet. Zij is nog steeds aan de lichte kant terwijl ik zo mijn best doe. Al haar waardes zijn eigenlijk goed en ze zijn recent weer ontwormd geënt en de tandarts is geweest. Ook heeft ze een deken op. Dus ik denk dat ik haar dan nog meer moet bijvoeren?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:56

Is het gebit ook nagekeken?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:59

KB01 schreef:
Maris schreef:
Nee dat heeft geen zin. Je moet naast de speedibeet en zemelen nog extra sp gaan geven en dan dus niet die slobber van pavo. Ik denk dat de pavo slobber misschien wel 7% suikers bevat , maar daarnaast ook nog een hele berg koolhydraten en die tellen ook als suikers !

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk altijd ruim voldoende goed ruwvoer !!! Ik weet niet hoe zwaar je paard weegt en hoeveel kilo ruwvoer je paard krijgt ?

Wat het ruwvoer betreft staan ze alledrie 24/7 buiten met een grote schuilstal en krijgen ze 3 maal per dag een grote kar hooi plus nog een groot net met hooi. Mijn andere merrie en de shet zijn eigenlijk beide aan de forse kant. De merrie met cushing niet. Zij is nog steeds aan de lichte kant terwijl ik zo mijn best doe. Al haar waardes zijn eigenlijk goed en ze zijn recent weer ontwormd geënt en de tandarts is geweest. Ook heeft ze een deken op. Dus ik denk dat ik haar dan nog meer moet bijvoeren?

Ik ga het nog maar eens herhalen :o ...voor cushies op gewicht te krijgen is CushCare Condition van Dodson & Horrell een eersteklas voer.
Je moet er wel aan geraken. Niet overal is Dodson gemakkelijk te krijgen. Ik ken tot nu toe niks dat dit voer kan evenaren.
En nee, ik heb geen aandelen bij Dodson :D

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:09

KB01 schreef:
AaronYve schreef:
Ik heb hetzelfde KB01. Ben nu gestopt met de pulp en hij krijgt nu pavo nature best. Het gaat redelijk soms wel nog diarree. Maar hij moet bijkomen.
Die van mij is ook 22 trouwens

Mijn andere merrie krijgt de nature best en mijn shetlander krijgt elke dag een handje care 4 life. Ik durf niet zo goed met de bietenpulp (speedibeet) te stoppen omdat het toch een extra aanvulling is op ruwvoeder. Is die van jou ook zo afgevallen en heeft hij ook last van diarree?

Kun je niet meer ruwvoer voeren dan?
Mijne was idd ook zo afgevallen en ook last van diarree ja

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:47

KBO1, een grote kar vol hooi zegt mij helemaal niets. Je moet weten hoeveel kilo hooi je voert ! Dan weet je in ieder geval of je genoeg energie voert voor een paard om op gewicht te blijven. Een paard van 600 kilo heeft zo 12 kilo hooi of nog meer kuil nodig gewoon als basis energie behoefte. Helemaal als ze dag en nacht buiten staan.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 10:51

Hier nu een week of 2 gestopt met de Prascend. Mijn moeilijk etende ruin is weer helemaal zijn oude zelf. Hij hinnikt weer als ik met de emmers aan kom lopen en haalt zijn hoofd pas uit de emmer als hij de emmer schoon uitgelikt heeft. Eerder mocht je al blij zijn als hij in een uur tijd alle brokjes (lees: 25 g Pavo Vital) opgegeten had..
Nu hopen dat de HB weg blijft, dan gaat hij wat mij betreft echt niet meer terug op de prascend.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 04-12-18 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 11:07

Bizar hoe snel die eetlust weer herstelt hè? Ik ben al maanden gestopt, maar heb de tabletten nog in huis. Blijf het spannend vinden, maar het werkt wel tot nu toe.
Ze beweegt wel iets strammer dan met medicatie, maar lijkt het verder goed te hebben.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:42

JudithO schreef:
Hier nu een week of 2 gestopt met de Prascend. Mijn moeilijk etende ruin is weer helemaal zijn oude zelf. Hij hinnikt weer als ik met de emmers aan kom lopen en haalt zijn hoofd pas uit de emmer als hij de emmer schoon uitgelikt heeft. Eerder mocht je al blij zijn als hij in een uur tijd alle brokjes (lees: 25 g Pavo Vital) opgegeten had..
Nu hopen dat de HB weg blijft, dan gaat hij wat mij betreft echt niet meer terug op de prascend.

Mijn pony ooit lange tijd geleden ook van de prascend gehaald ging goed, is half jaar/3 kwart jaar goed gegaan maar hij is daarna vreselijk heftig bevangen geraakt. Ik ga nóóit meer van de prascend af

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:39

Batlow schreef:
Mijn pony ooit lange tijd geleden ook van de prascend gehaald ging goed, is half jaar/3 kwart jaar goed gegaan maar hij is daarna vreselijk heftig bevangen geraakt. Ik ga nóóit meer van de prascend af

Maar dat is de mijne ook terwijl hij op Prascend stond, dus helemaal garantie daarvoor heb je kennelijk ook niet met het blijven geven van het spul :o

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:38

Isapaardje schreef:
Batlow schreef:

Maar dat is de mijne ook terwijl hij op Prascend stond, dus helemaal garantie daarvoor heb je kennelijk ook niet met het blijven geven van het spul :o

Die van mij is nu ook voor het eerst bevangen met prascend, maar zijn waarde was dan ook te hoog en ben net verhoogd in medicatie, maar daarvoor nog bevangen geworden. Mijn pony zijn eetlust en gedrag was ook anders met prascend, maar na een tijd werd dat wel beter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:50

Hier ook bevangen met prascend en daarom toen nog een keer laten testen op de kliniek maar de waardes waren volgens de dierenarts daar goed. Het medicijn doet zn werk.

Soms weet je het toch niet. Zo'n paardenlijf is behoorlijk complex en als er een paar dingen niet helemaal lekker lopen dan kan het mis gaan

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:33

Ja het is dat het zonder medicatie ook niet goed gaat en zelf het idee heb dat hij met medicatie ‘vrijer’ kan zijn, qua op de wei staan en dergelijke. Ik hoop dat het voor jullie wel beter uit pakt, zonder prascend.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:39

Misschien dan wel een goed idee om zonder prascend wel iets van een detox product te geven. Zodat in ieder geval een deel van de afvalstoffen verwijderd wordt ( door goed ondersteunde lever en nieren ).
Ik was altijd helemaal fan van drainage comp van de groene Os, als voorbeeld.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:07

Maris schreef:
KBO1, een grote kar vol hooi zegt mij helemaal niets. Je moet weten hoeveel kilo hooi je voert ! Dan weet je in ieder geval of je genoeg energie voert voor een paard om op gewicht te blijven. Een paard van 600 kilo heeft zo 12 kilo hooi of nog meer kuil nodig gewoon als basis energie behoefte. Helemaal als ze dag en nacht buiten staan.

Hoi, ik zie dat ik een beetje onduidelijk ben geweest haha. Ik voer +- 20 kilo per keer dus +- 60 kilo verspreid over de hele dag.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 09:28

Op de wei komen ze hier toch niet of nauwelijks. In principe krijgen ze alleen hooi, in het seizoen mogen ze als het weer het toelaat hooguit 2 uur met graasmasker op het gras.

Mijn ruin kreeg al bijna anderhalf jaar prascend en de eetlust werd niet beter. Dus dat gaat dan ook niet beter worden. En aangezien ik al enorm moeite moet doen om hem enigszins op gewicht te houden (lees: ik krijg hem nooit echt goed, blijft altijd aan de magere kant) ben ik enorm blij dat hij nu zonder prascend dus wel weer goed eet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:06

Waarom bleef je ruin altijd mager? Was het de typische cushing vetverdeling (schraal aan de bovenkant, vol aan de buik) of echt algeheel mager? Staan ze op onbeperkt voer?

Ik vind stoppen met prascend echt een enorme gok. Het minderen van de prascend heeft Sed nu alweer hoefbevangen gemaakt, dus zelfs dat ga ik niet meer doen.. :n

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:30

Ja, het waarom zullen we nooit achter komen. Ik denk dat het vooral het beperken in eetlust was, veroorzaakt door de prascend. Voor de prascend nooit problemen met eten, nu na de prascend ook niet meer.

Nogmaals, dit is een test. Voor nu doet hij het erg goed, maar mocht ik ook maar een vermoeden krijgen dat het de verkeerde kant op gaat dan gaat de prascend er weer in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 10:33

Soms is het middel inderdaad erger dan de kwaal, zonder prascend is voor mij geen optie, want ondanks lage waardes liep die van mij als een stokpaardje. Maar sommige paarden doen het inderdaad beter zonder prascend, want het is wel echt troep wat je er in stopt..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:22

Shanna schreef:
Ik vind stoppen met prascend echt een enorme gok. Het minderen van de prascend heeft Sed nu alweer hoefbevangen gemaakt, dus zelfs dat ga ik niet meer doen.. :n

Als je paard stopt met eten door prascend heb je gewoon geen keus meer.
Gelukkig is de mijne niet erg gevoelig voor HB tnt, loopt ook jaarrond op de weide overdag.

Voor de prascend is de mijne nooit mager geweest, eerder wat te vol tot gewoon dik toen ik haar kocht. Kwam dus echt door de medicatie.

Detox product geloof ik niet echt in, geef nu verder ook geen supplementen oid. Maar als jullie andere bewezen PPID medicatie kennen houd ik me graag aanbevolen. Ben me in die zin ook wel bewust van het risico wat we nu lopen. Maar kwaliteit van leven blijft gewoon het belangrijkste, zeker voor een 30-plusser.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:34

Die van mij eet gelukkig wel met heel veel smaak lekker veel hooi, verder dan beetje speedibeet waar ik zonnebloemolie doorheen doe, zonder dat eet hij dat ook niet graag. En dan een vitamine brokje omdat hij nou verder niet op de wei staat. Heel dik is hij niet maar zeker niet mager, dus ben blij dat dat nog altijd goed gaat. Daarom krijgt hij ‘s winters ook een deken zodat warmhouden minder energie kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:29

Bij deze een filmpje van bevangen Sedje..
Hij is echt keurig op gewicht, en het is nu gekomen toen ik probeerde de cushing-medicatie wat te minderen voor de winter (normaliter lukt dat). Ga ik niet meer doen dus, ik voel me zo schuldig! -O-

Zo liep hij gisteravond. Hij krijgt nog steeds 2x daags 1/2 zakje bute (durf nog niet minder te geven want vind hem nog steeds eigenlijk te slecht lopen) en is dus ook al een week op de smid aan het wachten.. Morgen komt er 1 uit Limburg (!!) terwijl wij zelf vlak bij [plaatsnaam] (Overijssel) zitten!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:10

Ahw zo zielig. Is ie aan alle 4 de benen bevangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:14

Ik denk zelf alleen voor, van achteren loopt hij apart wegens de EDM..

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:00

agos sneu ook