[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:14

Voeding en leefomgeving doet een hoop hoor bij eczemers :j

Appie stond op een zeer open grote weide, met erg lang uitgebloeid gras.
Ging met zijn exzeem prima!
Omdat zijn weidegenootjes (jonge koudbloeden)er moddervet van werden moeeten die op rantsoen.

Maar appie met zijn 24 jaar heeft wat meer nodig,dus die staat nu bij een ander groepje.
Op dat stuk een rand met eikebomen,meer vliegjes vanwege wat meer struiken.
kwa voeding staat er meer onkruid en op het pad rondom de wei jong gras.
Resultaat...appie jeuk!
Haalde hem er gister uit en hij moest zijn kont krabben, zijn hals krabben,dus meer kriebels dan op het open stuk met toch ander gras.
Helaas voor hem blijft hij eerst wel op dit stuk staan, heb geen andere voermogelijkheid voor hem helaas.
Heb gister zijn staart en manenkam maar eer in de sweet ich gezet,dat helpt bij hem gelukkig wel

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 18:55

Titsia schreef:
Tiwi ik heb een tijd Dodson & Horell gevoerd, maar daar werd ze super zenuwachtig van.
Nu krijgt ze sinds een week Cavalor Fiberforce (ervoor pianissimo, ja suikerbom ik weet het).
Ze krijgt voordroog in de winter omdat ze stofgevoelig is en hooi nat maken helpt niet, verstuiver kopen kost me dan weer teveel geld.
Ze heeft een gewone rambo fly protector aan afgewisseld met zo een zebradeken. Vroeger had ze een RSIH maar hier zweet ze zich te pletter onder (schuim erop etc)
ze staat dagelijks op gras (kan haar ook niet binnenhouden voor de longen), maar ik woon tegen een natuurgebied met dus incl. veel bomen, veel water en extra muggen (dit jaar is echt het eerste jaar dat ik het niet onder controle kan houden en er is niets veranderd qua voeding, dekens etc)
Ik smeer dagelijks Befix afgewisseld met Derfen en dit ging elk jaar goed (ok ze schuurde licht aan de staart en manen), maar nu heeft ze dus echt kale plekken in haar hals (manen zijn nog heel!) en ook maantop heeft ze kleine plekjes die geïrriteerd zijn.
Heb nu een nieuwe hals besteld zodat dat wat beter beschermd wordt en dan de Tectonik eens proberen en ze krijgt ook sinds twee weken dan nieuw eten met wat minder suiker in.

Met de Cavalor Fiberforce(ik heb de samenstelling opgezocht, zelf geen ervaring mee) heb je inderdaad een betere keuze dan de Pianisimo voor wat betreft suikers.

Het gras zou je kunnen minderen door een graasmasker te gaan gebruiken en daarnaast ook hooi bij te voeren. Als nat maken niet helpt zou je het nog kunnen weken. Hooi in een hooinet en dan 12 uur laten weken in een ton met water zodat het echt goed nat en zacht wordt. Je weekt dan meteen een deel van de suikers eruit en je hebt toch voldoende buikvulling.
Als hooi echt niet werkt kan je gaan voor een derde snee voordroog die goed gedroogd is en geen schimmels bevat, geen natte koeien-kuil. Met de 3e snee is het wel opletten dat het echt goed voer is omdat het vaak in het najaar gewonnen is en dan meer tijd nodig heeft om goed te drogen voor het het pak in gaat.

Persoonlijk vind ik zweet minder erg dan jeuk, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om met echt warm en droog weer(dan zijn er sowieso minder knutten) overdag de vliegendeken op te doen en dan 's avonds en 's nachts de RSIH. Bij vochtig weer/natte grond kan je beter helemaal de RSIH op laten omdat vochtige warmte ideaal is voor knutten om uit te komen.

Als er veel knutten zijn toch even op stal zetten al doe je het maar tussen 18 uur en donker, als je paarden aan huis staan dan is dat nog wel te doen.

Dus in het kort: suikers nog verder minderen, minder gras/meer hooi en beter beschermen tegen de knutten.

Titsia

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:33

Voordroog van dit jaar zal extra droog zijn, goed stengelig omdat het zo lang heeft moeten staan met dat weer vd afgelopen maanden. Hooi 12uur weken werkt zelfs niet, beste is stomen, maar zo'n stomer kopen kost echt (te)veel geld.
RSIH is ook echt geen optie, ze zweet dat ze wit ziet vh schuim en dan niet enkel bij warme dagen maar van het ogenblik de temperatuur net boven de 15° graden is.
Paarden haal je best zelfs binnen vanaf 17u00 en aangezien ik werk tot 17u00 (en idd ze staan aan huis) is dat amper vol te houden en zoals ik eerder al zei moet ze voor de longen blijven buitenstaan (dat adviseerde de DA); dus ik vind zweet en opstallen momenteel toch nog erger dan jeuk + het is pas sinds dit jaar zo erg, andere jaren heel goed onder controle te houden, wel een geschuurde staart en hier en daar de manen, maar dit jaar vind ik die plekken in haar hals, hoofd er echt wel overgaan.

Gras kan naar mijn weten ook geen kwaad, zolang het niet te kort staat zodat er dus ook niet teveel suikers inzitten..

Sorry maar vind het extreem moeilijk, paard opstallen tijdens de "gevaarlijke" uren lijkt me in mijn geval een no go wegens het hoesten (terwijl ik wel stallen met een luik heb); ik mocht gewoon is goed zoeken naar een goed eczeemdeken, goede smeerproducten én voeding waar ze niet crazy op wordt en niet teveel suikers inzitten

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:42

Ik gebruik ook TKC 97 lotion en bij mijn paarden scheelt het al veel jeuk.

Mijn paarden hebben momenteel eigenlijk alleen plekken op hun hoofd maar vinden een vliegenmasker niet echt leuk :n

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:45

Hier hebben ze ook een vliegenmasker aan, in het begin vonden ze het ook niet leuk, maar als ze me er nu mee zien aankomen, komt er eentje aangelopen en blijft de ander gewoon staan, ze weten dat het wat helpt tegen die irritante vliegjes :j (al is het bij die met de ZE toch een strijd geweest :D)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:46

Ach Titsia, klinkt als mijn paard, maar dan nog wel stukken erger.
Die van mij kan op geweekt hooi en in een buitenstal zelfs op droog paardenkuil. Zweet ook zo snel onder zn rsih, maar niet zo extreem als die van jou.
En wordt dik van lucht, maar krijgt er ook extra jeuk van. Hij heeft jaren op kort gras gestaan, maar toch altijd nog wel jeuk en/of te dik.
Nu op gras tot de knieeen en het boeren en gassige + jeuk is nóg erger.
Dus formaat gras maakt hier niet uit.
Hij moet gewoon niet langer dan 4/5 uur op gras en verder op ander ruwvoer, dan pas is het onder controle te houden.
Bij jeuk terwijl hij een deken op heeft is derfen gelukkig nog voldoende.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:49

Waar je ook nog aan zou kunnen denken in de belasting van het immuunsysteem door bijv. in het begin van de winter te enten en niet in het eczeemseizoen.
Ik laat tetanus maar 1x in de 3 jaar doen, de overige jaren alleen influenza om zo minder reactie te krijgen. Het is nu mogelijk om voor tetanus te titeren, hoeveelheid antistoffen testen, dus misschien kan het nog wel minder vaak.

Deze tip kreeg ik van Tannetje Koning, holistisch dierenarts kleine huisdieren die veel met Den Hoek samenwerkt en zelf ook paarden heeft.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 21:59

Oh ja dat wil ik nog gaan doen,dat titeren.
appie word al een 9 jaar niet meer geënt,
Ben wel benieuwd hoe het met zijn antistoffen staat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:06

Tetanus is te titeren, die enting is altijd hetzelfde.
Influenza kan niet omdat daar jaarlijks mutaties in het virus zijn en daarom de enting steeds tegen andere virusstammenis. Eigenlijk loop je met de influenza enting ook altijd een beetje achter de mutaties aan. Toch is die enting wel zinvol als je zelf vaak op pad (wedstrijd/rijvereniging etc.) gaat met je paard of op een stal staat waar andere paarden vaak op pad gaan.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:15

Oh kunnen ze dat ook al (feller) krijgen door inentingen? Ik heb dit jaar erg laat moeten enten omdat ze onder de medicatie stond voor de stofallergie, dus pas begin mei kunnen enten en idd nog nooit zo fel last gehad van de ZE als nu (er zitten ook wel x1000 keer mugjes :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 22:18

Ja door al dat water overal kunnen de vliegjes lekker hun eitjes leggen,dus zijn er veel meer vliegjes.
Helaas zal dat zo blijven :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 23:25

Een allergie is een overdreven reactie van het immuunsysteem op een stof die normaal geen probleem op zou moeten leveren.
Door te enten jaag je het immuunsysteem aan om extra hard te werken, een virus wat het dier oploopt doet dat overigens ook, en dat wil je juist niet tijdens een allergenen-piek. Daarom een paard met ZE liefst in december/januari enten.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 07:44

Ok bedankt! Wist ik echt niet :o dus waarschijnlijk de late inenting en de overvloedige muggen zorgen voor die extra jeuk!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:12

Dat is wel een heel "kort door de bocht" conclusie. Bij ZE zijn het vaak heel veel kleine factoren die samen een verschil maken.
Maar de volgende enting in de winter geven is zeker aan te bevelen.

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:08

Dat van het enten wist ik ook niet. Zeker iets om rekening mee te houden.

Mijn kleine merrie heb ik nu bijna 4 weken hier in Friesland. Hieronder een foto van hoe het was toen ik haar uit drenthe heb opgehaald en de andere foto was van gisteravond.
Ik heb haar een aantal keren gewassen met betadine en verder ingesmeerd met honingzalf en de laatste tijd (in de avond uurtjes) met vitamine E huidolie. Ik ben zeer tevreden:

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:39

bellehorses….dat lijkt rainrot?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:45

Lijkt mij ook ja, regenschurft :j
En dat gaat inderdaad vaak wel weg na wassen met betadine of hibiscrub :j
Appie had het vorig jaar ook, kwam bij hem door natte deken na regen en dan ging het broeien :j

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:45

Volgens de DA is het toch echt ZE, haar manen heeft ze er ook al afgeschuurd en ook daar had ze dit soort plekken. Rainrot jeukt volgens mij ook niet?! Pony lag en stond in de meest creatieve posities om te kunnen schuren

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 14:33

Dag 3 van de fibra anti itch creme:

Geen bultjes dus zal wel geen allergische reactie zijn geweest. Staat sinds het smeren zondet hoofdkap,

Geen nieuwe plekjes erbij
Huid ziet er rustig uit
Hele mini donshaartjes als je goed kijkt!!

Ik ben dus tot nu toe wel tevreden, het ziet er mooi rustig uit, huid is lekker zacht en staat lekker zonder kap. Dit is pas de 3e dag dat ik smeer!

Jans010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:20

Ik durf het bijna niet hardop te zeggen maar ik smeer de Fibra vanaf zaterdag en het schuurplekje onder de voorpluk is bijna zo goed als weg. Ze schuurt ook haast niet meer. Ben ook aan het mengen met het voer. Vanaf volgende week volledig over op het Anti Itch voer. Zouden we er dan toch eindelijk eens rust in krijgen..........

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 18:25

*\o/* *\o/* *\o/*

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:42

Oke als de befix creme het ooit mocht begeven bestel ik fibra anti itch creme hoor :Y)
Zo een goede recencies !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 19:44

bellehorses schreef:
Volgens de DA is het toch echt ZE, haar manen heeft ze er ook al afgeschuurd en ook daar had ze dit soort plekken. Rainrot jeukt volgens mij ook niet?! Pony lag en stond in de meest creatieve posities om te kunnen schuren

Bij appie jeukte het toen wel enorm.
Maar rainrot in de manen zou vreemd zijn he, dus dan zou het wel zomereczeem of ander eczeem kunnen zijn hoor :j

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 20:59

TinePine schreef:
Carolinee bij mij blijven de dazen ook niet helemaal op afstand met Tectonik. Maar ik heb er duidelijk minder om mij heen zwerven dan anderen die dan mee zijn. Tijdens het buitenritten gebruikt ik een uitrij deken. En soms zelfs nog een buikflap. Maar tegen de knutten en dus zijn eczeem helpt het als een tierelier.

Ik gebruik tijdens het rijden ook een uitrijdeken als het te erg is met de vliegen. Hopelijk werkt de tectonik dan wel tegen de knutten. Ik sta er 's avonds niet altijd naast :D We zullen het merken :)

Titsia schreef:
Tiwi ik heb een tijd Dodson & Horell gevoerd, maar daar werd ze super zenuwachtig van.
Nu krijgt ze sinds een week Cavalor Fiberforce (ervoor pianissimo, ja suikerbom ik weet het).
Ze krijgt voordroog in de winter omdat ze stofgevoelig is en hooi nat maken helpt niet, verstuiver kopen kost me dan weer teveel geld.
Ze heeft een gewone rambo fly protector aan afgewisseld met zo een zebradeken. Vroeger had ze een RSIH maar hier zweet ze zich te pletter onder (schuim erop etc)
ze staat dagelijks op gras (kan haar ook niet binnenhouden voor de longen), maar ik woon tegen een natuurgebied met dus incl. veel bomen, veel water en extra muggen (dit jaar is echt het eerste jaar dat ik het niet onder controle kan houden en er is niets veranderd qua voeding, dekens etc)
Ik smeer dagelijks Befix afgewisseld met Derfen en dit ging elk jaar goed (ok ze schuurde licht aan de staart en manen), maar nu heeft ze dus echt kale plekken in haar hals (manen zijn nog heel!) en ook maantop heeft ze kleine plekjes die geïrriteerd zijn.
Heb nu een nieuwe hals besteld zodat dat wat beter beschermd wordt en dan de Tectonik eens proberen en ze krijgt ook sinds twee weken dan nieuw eten met wat minder suiker in.

Mag ik vragen welke variant je van Dodson & Horrell je gevoerd hebt? Ik voer momenteel de Fibergy en daar zit dus echt bijna niets in. Ik vroeg namelijk nog iets ter ondersteuning voor mijn merrie tijdens onze endurance wedstrijd en toen kwam hij inderdaad met andere soorten aan zetten. Heb jij toevallig een soort gehad waar ze wel wat meer energie van krijgen? Jammer zeg, als het verder wel werkt is het zonde.

Hier ook de Fibracreme besteld. Ook al heb ik al een kast vol cremes staan. Na al die succes verhalen ben ik er ook wel benieuwd naar en ze heeft toch wat kale plekken op haar hoofd, dus als deze creme zou helpen, zou het alleen maar heel mooi meegenomen zijn :)

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 08:51

Even een vraagje..

De zwarte plekken op het hoofd. Hoe krijgen jullie die weg? Een kap accepteert madam niet.. Ik heb ze een tijdje netjes ingesmeerd elke avond met derfen, ze werden niet erger, maar ook niet minder.
Oud stalgenootje was er gisteren en die vond het er wel rustiger uitzien nu, maar ze houd al die zwarte plekjes.
(ik smeer inmiddels al 2 weken haar hoofd niet meer in)

Volgens mij wordt ze gepikt door vliegen en onstaat daar een zwarting omheen die kaal wordt, of is dat raar gedacht?
En is er dan iets wat wel werkt qua smeren? Of gewoon lekker zo laten en alleen iets smeren als het echt een onrustig plekje is?