[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:56

Kan tijdens de seasonal rise de ACTH bij gezonde paarden ook niet wat hoger uitvallen dan 47 pg/ml? Waardoor je dus een vals positieve uitslag kan krijgen? Ik dacht dat ik daar weleens wat over heb gelezen.

Odysseus

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:00

Mwah dat geloof ik niet zo snel. Er zal vast een enkeling tussen zitten die rond die grens hangt en geen Cushing heeft (dat heb je met alle aandoeningen en referentiewaarden: wanneer is iemand "ziek" of "gezond"), maar die referentiewaarden worden met heel veel zorg en onderzoek gesteld.
Zeker wanneer je paard ook symptomen heeft moet er toch wel echt een flinke bel gaan ringen in je hoofd als hij rond die grens over die grenswaarde gaat.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 18:11

Gisteren tijdens de webinar werd verteld dat je de andere testen kun je alleen in het voorjaar doen. Ben alleen even de reden hiervan vergeten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:03

Een half jaar geleden mijn oude merrie in laten slapen vanwege cushing en hoefbevangeheid.
En nu word mijn shet van 9 jaar ook verdacht.
Ik dacht eerst dat het niet zou kunnen hij is nog zo jong.
Maar als ik de symptomenlijst eens doorneem zijn er toch wel wat dingen die bij hem naar voren komen.
Hoefbevangen zonder dat hij echt te dik is, veel problemen met de weerstand, nu wat problemen met de luchtwegen, zeer dikke vacht nu al en niet uit zijn vacht komen uit zich zelf.
Verder heel veel vage problemen en bloedvervetting in lichte mate.
Dit zou dan paard nummer 3 zijn met cushing en hb.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:36

Esther_ schreef:
Gisteren tijdens de webinar werd verteld dat je de andere testen kun je alleen in het voorjaar doen. Ben alleen even de reden hiervan vergeten.

Aanmaak van een ander hormoon.
Zoals ik het begreep is PPID dat de zenuwen die dopamine aanmaken stukgaan en dus de remming van hormonen niet meer worden geremd door dopamine.
Bij de vragen zijn alledrie mijn vragen beantwoord:
horen hoefabcessen er bij: ja.
Is uitblijven hengstigheid een mogelijk symptoom, ja.
Is het onmogelijk bij een 6 jarige merrie: nee.
-O-

Morgen wordt ze getest.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 07:03

Mijn pony blijft idd ondanks dat hij goed loopt ontstekingen houden vooral linksvoor.
Pauline, hopelijk is de uitslag geen cushing, anderzijds weet je dan wel hoe of wat.
Die van mij wordt donderdag getest.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:31

Net de uitslag van de cushing test gekregen, waarde is nu 90. Was eind juli 46. Vandaag dus de medicijnen ophalen. Bij deze dierenarts zijn het er 60 voor 130. Nog even rondbellen of dit goedkoper kan.
Dierenarts raadde idd aan op te bouwen in 3 dagen, maar dat ga ik nog wat rustiger aan doen. En ze wil naar een dosis van 1 pil per dag, daar moet ik nog even over na denken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 09:33

Pauline: bij mij zeiden ze dat ze niet op vrijdag testen, omdat ze niet zeker weten dat er op zaterdag iemand is om het monster in ontvangst te nemen en koel te bewaren.

Misschien is het anders als het gelijk met er koerier wordt opgestuurd en het op vrijdag nog bij het lab aankomt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:34

Begin idd rustig met opbouwen, vanaf 1/4 en dan na enkele dagen (5 dagen) naar 1/2 enzovoorts. En als jij denkt dat het genoeg is, dan zou ik de dosering 6 tot 8 weken aanhouden een eventueel hertesten.

Wel een goed advies van je DA van het opbouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:43

Komt jullie paard altijd als het tijd is voor het pilletje?
Mijn pony laat zich zo ontzettend slecht pakken... Meestal wel een half uur aan het vangen...

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:52

amoj schreef:
Komt jullie paard altijd als het tijd is voor het pilletje?
Mijn pony laat zich zo ontzettend slecht pakken... Meestal wel een half uur aan het vangen...

:j
Maar hij krijgt dan ook eerst zijn hooi en wat care4life, dan de pil en daarna mag hij de wei in met graasmakser. Allemaal leuk behalve de pil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:55

Heb het ook geprobeerd leuk te maken, lekkere brokjes mee, seniores priores, hooinet etc. Maar mevrouw vertikt het ~~}>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:00

Dat van die hengstigheid klopt bij die van mij zeker ook wel, MiniMe is eigenlijk al jaren niet meer zichtbaar hengstig, terwijl er nu toch echt een lekkere Arabieren Hengst, in de naastgelegen wei staat, maar nog altijd niks hoor, terwijl mijn grote met maandelijkse regelmaat zowat bibberend op de knieën gaat, voor (in haar ogen toch minstens) een "pony"...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:23

Die van mij komt altijd naar me toe voor haar pil... Maar dat komt omdat ze hem door haar muesli krijgt, dus ze heeft het niet door :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 11:28

Doet die van mij ook en krijgt hem in een hand met een paar korrels biks of muesli, dan geef ik haar wel altijd nog een paar korrels om de smaak weg te krijgen, werkt prima eigenlijk...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:33

Pauline schreef:
Esther_ schreef:

Aanmaak van een ander hormoon.
Zoals ik het begreep is PPID dat de zenuwen die dopamine aanmaken stukgaan en dus de remming van hormonen niet meer worden geremd door dopamine.
Bij de vragen zijn alledrie mijn vragen beantwoord:
horen hoefabcessen er bij: ja.
Is uitblijven hengstigheid een mogelijk symptoom, ja.
Is het onmogelijk bij een 6 jarige merrie: nee.
-O-

Morgen wordt ze getest.

ik vind je paard er niet echt uitzien als een cushing paard...maar dat vind ik van het paard van Dimple@ ook niet en die heeft het toch ;) Tenminste...ze is erg opgeknapt door de pergolide.

Ik zie wel iets ''vreemds'' aan haar achterhand.Het kan ook de momentopname zijn van de foto natuurlijk.Wat stijf/krampachtigs.
Zou een paard ook door pijn een te hoog cortisolgehalte kunnen hebben?En zich daardoor ook niet lekker voelt?

Sterkte maar in iedergeval :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:37

Ja Geerke, daar hadden we het juist gisteren nog over, hier; dat pijn dus inderdaad een lichte verhoging in de acth waarde kan geven...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:44

ohjajoh6 schreef:
Ja Geerke, daar hadden we het juist gisteren nog over, hier; dat pijn dus inderdaad een lichte verhoging in de acth waarde kan geven...

dat zet mij dus ook te denken....ergens in het lijf is iets niet o.k....stress/hoog cortisol.
Test wijst uit cushing,maar er is ergens anders iets aan de hand waardoor het cortisol te hoog is.
Er word pergolide voorgeschreven,soms knapt het paard op omdat dat het cortisol omlaag brengt.Dat was de reden waarom het paard ''niet lekker'' was.Maar de reden waarom het cortisol te hoog was,pijnreactie/onstekingsreactie...is er nog.
Of denk ik nu erg simpel?

Dit geld uiteraard niet voor paarden van 30 die met dertig centimeter lange krullen in de wei staan met een buik tot op de grond.
Maar de relatief jonge paarden,die er in mijn (leken)ogen absoluut niet uitzien als cushing paard en ook de leeftijd niet mee hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 13:52

Nou, daar heb je dus exact mijn grote twijfel punt te pakken wat mijn eigen pony betreft...
Ik zit ook steeds harder te denken om een MRI te laten doen bij haar, als ik het voor elkaar krijg om die op afbetaling te mogen doen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 14:20

Judith staat iedere ochtend te gillen om haar pil. Dennis staat braaf te wachten.
Beide niet vooraan, want voor aan staat de jeugd die staat te dringen om het land op te mogen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:17

Mijn oude merrie komt naar me toe voor haar pil.
ZE krijgt deze gelijk met een broodje.
Als ze het op heeft checkt ze me handen nog ff of er nog brood is.
Tot op heden geen probleem. Maar dat kan uit komen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:44

Ik heb net ook de uitslag van mijn shet gekregen en hij had een waarde van 70. Maar mijn dierenarts heeft dus ook haar twijfels net als GEERKE en OHJAJO6. Mijn shet is 6 jaar en heeft geen duidelijke verschijnselen van cushing. Hij is alleen erg dik, wat ik er bijna niet af krijg en hij krijgt jeuk als hij op het gras komt. Dit kan dus ook bij IR.
Mijn dierenarts wil hem niet gelijk op de medicijnen zetten, omdat hij niet ziek oogt. Ik weet nu niet zo goed wat te doen, omdat we hem eigenlijk wilden verkopen.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:03

Hallo!
Bij mijn c-pony, 24 jaar is cushing geconstateerd door middel van een bloedtest.
Van zichtbare symptomen heeft hij eigenlijk alleen last van schommelend gewicht, en moeilijk vet op te krijgen! En dan ineens komt hij aan en heeft hij normaal gewicht, en een paar maanden later valt hij weer af en krijg ik er geen gram aan. Zijn vacht is lang, en laat hij moeilijk los. Ik scheer hem dan ook.

Maar goed nu mijn hulpvraag.. Ik heb nog niet alles gelezen, dit moet ik even op mijn gemakje op mijn laptop doen, maar ben eigenlijk wel geschrokken dit te horen, dus dacht misschien wat mensen die m advies kunnen geven.

Medicijnen schijnen erg duur te zijn, dit is de dierenarts aan het uitzoeken voor mij. Maar nu hoor ik in mijn omgeving van verschillende mensen, dat hun paard er slechter ipv beter op werd met medicatie..
Mijn pony is vol energie en geniet lekker overdag op de wei. Ongeveer 5 keer per week rijd er een meisje op.
Hij is in top conditie en momenteel ook super op gewicht te houden met cavalor senior.
Hebben mensen (positieve of negatieve) ervaringen met medicatie die ze willen delen met mij? Waarom zou ik het wel of niet moeten doen?
En een kleine indicatie van de kosten?
Antwoord mag ook via pb, alvast heel erg bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:05

Ik kan en wil ook niet oordelen over jouw pony maringe, omdat ik hem simpelweg niet ken, ik twijfel dan ook alleen maar over mijn eigen pony, die trouwens zat symptomen had...
En heel eerlijk gezegd, vind ik dat je een zieke pony niet moet verkopen, dan zadel je een ander met het probleem op en i.r. Is toch ook niet misselijk om te hebben.
Nou weet ik wel dat je dit met het juiste dieet goed in de hand kan houden, maar makkelijk is dat niet, het lukt jezelf en zo veel anderen (waaronder ikzelf) toch ook maar niet zo maar, anders was pony nu al niet meer te dik geweest tenslotte...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:30

Ik vind het onverstandig om te twijfelen aan een bloeduitslag. Heeft je paard een waarde net boven de grenswaarde en geen symptomen, dan zeg ik gerede twijfel. Echter heeft een paard een hoge waarde (waaronder voor mij 60 al eronder valt) vind ik het onverstandig om een paard niet op de broodnodige medicijnen te zetten. Je weet immers nooit of er intern iets aan de hand is en anders geeft de bloeduitslag niet die waardes.

@maringe: nav bovenstaand verhaal van mij zou ik het onverstandig vinden om een paard met een waarde van 70 niet op de medicijnen te zetten. Dat is duidelijk niet door pijn, maar door Cushing.

@ Lindsay: de pillen, genaamd prascend, zijn idd duur. Ik betaal 102,50 voor 60 pillen en gebruik 3/4 per dag. Bij de pillen begin met 1/4 en bouw rustig aan op naar de benodigde dosis. Het kan zijn dat je paard het al goed doet op 1/2 of 3/4. Dat paarden slechter worden kan komen doordat zij zijn begonnen met 1 pil waardoor de bijwerkingen optreden. Die zijn vrij heftig. Ik raad je aan onze op te lezen voor meer info en evt. mijn berichten na te lezen.

Er is trouwens geen reden om niet met de medicatie te beginnen, daar deze essentiële medicijnen van levensbelang zijn en het anders dierenmishandeling is. Wel kan het zo zijn dat het paard dermate slecht reageert op de medicijnen, uitzondering zijn dat, dat je moet stoppen.