[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:33

wat een goed idee! kan je me laten weten of dat werkt :D ? Want dan ga ik dat ook doen!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:49

Ik wil jullie toch niet de foto's onthouden van een succes verhaal van een pony met extreme Z.E!!
Zie hier Stef....... nu dik 4 jaar!
Afbeelding

Van toen naar nu!

Afbeelding

Afbeelding

Kijk zijn prachtige kuif...en natuurlijk duimen dat hij die deze zomer gaat houden!!
Nog elke dag zo blij dat ik hem heb mogen overnemen ( gekregen!!)
Momenteel nog geen last van schuren gelukkig!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 17:17

Ziet er prima uit aerdenhout1 +:)+ Het verhaal gevolgd toen en super dat het nog steeds zo goed gaat met stef.

RosaGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:07

Voor de mensen die willen weten hoe het er met de look-a-like RSIH van Epplejeck voor staat:

In februari had ik dit deken al besteld, en in maart kreeg ik bericht dat ze deze dekens eind april/begin
mei verwachtten binnen te krijgen. Maar inmiddels heb ik het deken nog steeds niet, dus ik had EJ er
maar even een mailtje over gestuurd. Ik kreeg als antwoord dat ze de dekens nog steeds niet binnen
hebben, en dat ze heel wat leverproblemen hebben met dit product. De dekens zouden inmiddels onder-
weg moeten zijn, maar een exacte leverdatum kunnen ze nog niet geven :n .

Ik hoop echt dat ze de dekens nu snel binnen krijgen!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:21

Ramzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:11

Wauw Aerdenhout! Wat gaaf zeg, hoe heb je dat voor elkaar gekregen?

Ben benieuwd naar de EJ-dekens ben bang dat het een verhaaltje '' ze-blijven-onderweg'' wordt.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 13:44

ik zit ook nog te wachten op die EJ ze zijn onderweg deken. Wil eigenlijk voor mijn vakantie over een week of 4 wel een reserve hebben liggen, stel dat er dan gesloopt wordt als we weg zijn kan mijn 'oppas' zo een nieuwe pakken.

Tot nu toe gaat het goed met de mijne :D

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 21:22

Hallo,
Ik heb even een vraagje, m'n vp heeft ook last van zomereczeem. Hij heeft nu een vliegenmasker op, deze past goed, maar hij krijgt er kleine wondjes van. Het zijn een beetje van die hele kleine schuurplekjes. Ik smeer er nu elke keer zalf op, en dat werkt heel goed, maar heeft iemand dit probleem ook? En hoe kan ik het voorkomen?

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 07:43

Super aerdenhout! Echt een succes story!
Hier nog steeds geen jeuk.
Iemand ook dat onderzoek gelezen over de IJslanders met ZE in combinatie met omega3 en dan mn gemalen lijnzaad?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:37

Hier nu een heel lichte jeuk maar geen schuur gedrag.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:41

Hier ook even geen geschuur meer. Wat doet dit weer haar goed zeg ! Nu voor de zekerheid nog steeds derfen smeren en de deken blijft op

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:59

Hoe ervaren jullie de combinatie smeren + deken?

Gisteren paardlief haar manen gewassen met Befix shampoo, deed precies deugd aan haar huid!

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 11:05

Ik zoek een shires vliegenkap, maat cob. Heeft iemand er nog eentje liggen of weet iemand waar ik deze kan kopen?

Edit: Even met een foto van de kap die ik bedoel:
Afbeelding

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:17

IK ben superfan van een meulenkamp eczeemsdeken! Die zit t mooiste. Heb nu voor t eerst rsih gehaald, maar omdat ik een hele korte brede pony heb, heb ik de 1.80 gehaald en die zit goed, maar omdat ze van die korte pootjes heeft zijn die beenflappen erg lang. Ook mis ik de bilkoorden (Staartkoord zit veel te laag en die vond ik daar maar akelig hangen dus dir heb ik er af gehaald.... De laatste week al twee keer uit de wei gehaald met winkelhaak in de deken grrrr, doet mn andere paard dir de pony af en toe aanvalt omdat ze nergens meer naar kijkt als ze gras staat te vreten

gisteren was er een hele muggenkolonie in de wei, niet meer normaal zo veel muggen er waren, heel mijn hoofd is ook lekgeprikt. Solly voor de typfouten, zitr met mijn hand in het verband vanwege vewonding en kan nu niet 10 vingerig typen .....

Lotje666

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:18

mijn eczeemfries staat nog steeds zonder deken! Echt heerlijk dat het tot nu toe zo goed gaat. Ze gaat zondag wel het 24/7 land op(nu staat ze overdag buiten en savonds binnen) Dus vanaf zondag gaat voor de zekerheid wel de eczeem deken op. Maar heb nog niet hoeven smeren of wat dan ook. Zelfs haar sokken zijn gegroeid! Ik mag nog niet te vroeg juichen maar vorig jaar stond ze al in maart met deken op en was april al mijn eerste smeer maand.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 13:30

Hier nog dekenloos en om de 4/5 dagen smeer ik derfen, nog geen tekenen van jeuk! Dus we gaan mooi zo door. :)

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:10

In de wiki lees ik trouwens dat zomereczeem ieder jaar erger word. Merken jullie dat ook? Ik ben hier wel benieuwd naar namelijk.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:16

hier nog steeds geen jeuk zelfs geen wondjes bij haar tepels.
staat 24/7 buiten heb exceemdeken voor zekerheid opgedaan,maar vandaag afgehaald en even regendeken op.ze had toch geen tekenen van jeuk.ik heb wel iets veranderd in mijn voer.

om de dag krijgt ze een handje balancemix van aveve(is een pony die niet veel nodig heeft).
1,5 schepje weide kruiden mix van de paarden drogist(ga ik dadelijk zelf samenstellen want kun je ook los kopen bij reform winkels,stuk goedkoper)
1 dopje appel azijn(paardendrogist)
en half handje marstall force

al mijn paarden voer ik nu zo alleen andere doseringen.

en tot nu toe zeer tevreden

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:31

elsenfox schreef:
In de wiki lees ik trouwens dat zomereczeem ieder jaar erger word. Merken jullie dat ook? Ik ben hier wel benieuwd naar namelijk.

Bedoelen ze niet dat er steeds meer paarden komen met ZE?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:36

Elsenfox, nou mijn pony's hebben idd ieder jaar meer last van het zomereczeem lijkt het.
Dus ik denk wel dat daar een kern van waarheid inzit.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:41

Peachy schreef:
Elsenfox, nou mijn pony's hebben idd ieder jaar meer last van het zomereczeem lijkt het.
Dus ik denk wel dat daar een kern van waarheid inzit.

nou bij mij niet dus of het dan waar is weet ik niet.denk dat het grootste probleem komt van de meeste hengsten.want zei worden vaak niet buiten gelaten op de weide dus zullen ook geen tekenen van zomnerexceem laten zien,maar hebben het bv wel.en deze hengsten staan dan terdekking.ook denk ik dat het voedsel behoorlijk veranderd is tegen over vroeger.bekijk ook onze weides eens,dan zie je ook al genoeg

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:45

Hier is het in elk geval ieder jaar erger geworden... Ik zit momenteel met m'n handen in het jaar.
In 2011 is het eigenlijk pas echt begonnen, daarvoor ieder jaar hetzelfde plukje kwijt, maar dat beperkte zich tot 10cm en er bleven dan nog wat lange sprieten staan.

In 2011 begon ze midden in de zomer ineens heftig te schuren, beginnen smeren met exivetol (ontwikkelt door een lokale apotheker hier in de buurt met zeer goede resultaten) + RSIH aangeschaft. De jeuk was er natuurlijk al volop, maar met deken en smeren genazen de schuurplekken op haar hoofd vrij snel en was het redelijk onder controle. Ze is sindsdien wel haar weelderige bos kwijt van bijna een meter lang.

2012: Geschuurd t.e.m. november... Ze is in het voorjaar ineens op volle weides gegaan (ik heb toen ook per direct een andere stal gezocht waar ze op de paddock kon.) en dat heeft zo 'n jeuk boost gegeven dat die gewoon het hele jaar niet meer weg gegaan is... Ze heeft een hele tijd niet op de wei gestaan, de exivetol leek niet te werken, overgegaan op Derfen zonder resultaat allemaal. Ook befikx nog op het laatste geprobeerd, maar ze heeft dus geschuurd tot november en er zijn 2 RSIH door gegaan...

Status nu: deken (gewone eczeemdeken) op gedaan eind maart (het vroor nog 's nachts!), preventief gesmeerd met Derfen. Ze gaat een uur, max. 1,5 uur per dag op de wei. Verder staat ze op de paddock met arm hooi. Ik ben sinds anderhalve week begonnen met het smeren van Cojosol en we op aanraden van de DA zijn we dit jaar begonnen met Cavalesse, een supplement dat reeds goede resultaten heeft opgeleverd. Momenteel zijn beide dekens (ik had twee nieuwe gekocht zodat ik een reserve had) gesloopt, heeft ze een stuk van 25cm afgeschuurd en weet ik het echt niet meer. Ze is een drietal weken uitgebroken en heeft zich lekker tegoed gedaan aan het gras. Ik denk dat het daarmee te maken heeft, van de beestjes kan gewoon niet gezien ze altijd een deken op heeft gehad? Ik heb het idee dat ze gewoon altijd jeuk heeft, ze schuurt zich niet te pletter, maar schuurt gewoon heel geleidelijk de boel eraf...

Ze schuurt enkel aan haar manen momenteel. Staart en voorpluk blijven tot hiertoe heel, smeer ik wel geregeld in. Voorpluk is ook niet bedekt geweest gedurende die tijd. Ik haal haar nu volledig van het gras af, twee keer per dag hooi in een slowfeeder. Ze heeft een paddock met track zodat ze wel altijd rond moet lopen, maakt ze ook wel goed gebruik van.

Tapi is dit jaar 6 geworden.

Ik weet het momenteel echt niet meer. Het seizoen is amper begonnen... Het kost ook gewoon handenvol geld en dat zou ik niet erg vinden als er nu eens iets uitkwam dat hielp... Op deze manier is het gewoon een lopende rekening, zonder beterschap. De dierenarts weet het ook niet meer heb ik het idee. Ze gaat nu contact opnemen met de faculteit van Gent om te kijken voor een speciale allergietest die ze daar sinds een tijdje doen. Ik kon ook een bloedonderzoek laten doen, maar over het algemeen kwamen daar weinig resultaten uit en het kost ook weer een hoop geld.

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 14:50

Oke, bij de meeste wordt het dus wel ieder jaar steeds iets erger..
@Vie, jeetje wat vervelend zeg! :'(

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:25

:( dat is wel een heel sneu verhaal van tapi ....ik heb effe vraagje ..waarom past de regenliner niet ondere andere dekens bijv 1 met vaste hals .ben toch van plan 1 te kopen en dan kijken wat ik er van kan maken .maar als jullie zeggen dat wordt echt niks ..doe ik dat niet..(wil dus graag weten hoe bevestigd en wat er aan zit

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:44

elsenfox schreef:

Bij mijn pony wordt het juist ieder jaar beter tot nu toe :) Ik ken ook wel een pony die helemaal zomer eczeem af is na goeie voeding.
4 jaar geleden toen ik hem kocht was zijn staart + kont kaal, manen eraf, hele rug open, behoorlijk ernstige vorm had hij.
Toen was hij wel veeeel te dik, dus dat zal ook zeker mee spelen.
Nu heeft hij ook al last en heeft hij zijn kont geschuurd, maar hij heeft zich nog niet open geschuurd.