Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne_

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:49

De masseuse die zaterdag langs zou komen voor mijn Haflinger heeft ook aangegeven dat ze pas over enkele weken langs wil komen.. -O- Behoorlijk balen, dat betekend dus dat ik een aantal weken amper kan rijden omdat ik eerst zeker wil weten of ze geen pijn heeft.

Stom virus! ^)

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:52

vivana schreef:
@San87; Ach dat meen je niet?!
Moet ik er dan nog bij vermelden dat Rhino een incubatie tijd heeft van een half jaar en dat de paarden die nu ziek zijn allang daarvoor besmet waren?!

Ik heb me enorm hard beheerst om niet te reageren in dit topic, maar ik kan me nu echt niet meer beheersen. Dit topic gonst van de roddels en vooral van compleet FOUTE veronderstellingen over rhino! Deze bovenstaande is nog de ergste. De incubatietijd van rhino is enkele dagen tot een week. Dus de paarden die nu ziek worden of aborteren, die zijn hoogstens een week daarvoor besmet met rhinopneumonie. Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...

bokker88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 14:56

Mar_Nimbus schreef:
mijn hoefsmid is vandaag ook gewoon geweest

Voor mijn idee kan dat ook gewoon, maar ik heb een beetje het idee dat er mensen zijn die 'veroordelend' zijn als je een hoefsmid/dierenarts/zadelmaker op het terrein toelaat. (ook, of misschien wel vooral, mensen die geen paarden hebben)
Mijn zadelmaakster trekt een schone jas aan en heeft die dag geen andere klanten dus ik denk dat ik haar maar gewoon laat komen.

Ik rijd normaal ook altijd in de buitenbak van onze vereniging (geen accomodatie verder), daar ga ik dan met de trailer heen omdat ik om huis alleen weiland heb zonder verlichting.
Deze week ben ik het erf niet af geweest met paardlief maar ik vind het wel lastig om in te schatten wanneer ik weer naar de bak kan zonder dat er mensen in paniek raken, thuis kan ik niet fatsoenlijk doortrainen. (omgeving Zwolle)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:03

O.a. in overleg met mijn DA laat ik de hoefsmid morgen ook gewoon langskomen. Wij zitten niet in de buurt van de besmette gebieden. De paarden staan aan huis en hebben alleen onderling contact. Tevens komt de smid al om 08.00 uur en zal ik dus de eerste klant van de dag zijn ;-)

Mijn DA gaf tevens ook aan dat er een hoop onnodig paniek is gezaaid. Zoals bekend breekt Rhino jaarlijks wel ergens uit, alleen heeft het zich nu (waarschijnlijk door gebrek aan adequate handeling) zich uitgebreid over meerdere stallen. Echter zijn er nu goede maatregelen genomen, waardoor het virus zoals verwacht weer snel onder "controle" zal zijn.

Uit voorzorg rij ik nu even niet meer op de rijverenging, maar alleen in mijn eigen bak, of buitenrit. Het enige contact wat mijn paarden hebben is onderling en met ons eigen gezin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:05

JaBa schreef:
vivana schreef:
Moet ik er dan nog bij vermelden dat Rhino een incubatie tijd heeft van een half jaar en dat de paarden die nu ziek zijn allang daarvoor besmet waren?!

Ik heb me enorm hard beheerst om niet te reageren in dit topic, maar ik kan me nu echt niet meer beheersen. Dit topic gonst van de roddels en vooral van compleet FOUTE veronderstellingen over rhino! Deze bovenstaande is nog de ergste. De incubatietijd van rhino is enkele dagen tot een week. Dus de paarden die nu ziek worden of aborteren, die zijn hoogstens een week daarvoor besmet met rhinopneumonie. Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...

Dat is wel een goed advies aangezien je zelf ook de fout ingaat. Merries die hun veulen verstoten kunnen wel al maanden eerder in aanraking geweest zijn met het virus en niet pas een week geleden.
Niemand heeft als enige alle feiten.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:09

Lovely schreef:
Vivana, rhino heeft geen incubatietijd van een half jaar. Ik weet niet wie je dat wijs gemaakt heeft, maar het klopt niet.

Tja dit heb ik Vivana ook al geprobeerd duidelijk te maken ze had het toen zelfs over de neurologische variant maar ik denk dat ze in de war is met de abortus variant (op het moment van abortus en besmetting van merrie zou misschien een half jaar kunnen zitten?) diegene die haar dat heeft wijs gemaakt zou haar dierenarts zijn (maar dat kan ik me niet voorstellen).

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:15

Het spijt me dat ik jullie moet ontgoochelen, maar dat is niet correct. Tussen een infectie van de merrie en de effectieve abortus zit bijlange niet zoveel tijd. De meeste merries (80%) verwerpen het veulen binnen 7 à 14 dagen. In de literatuur is ooit beschreven dat er drie maand tussen de inoculatie en de abortus zat, maar dit ging over een experimentele besmetting. Was dus geen natuurlijke infectie. Het is wel zo dat een merrie pas verwerpt door rhino als ze in het laatste derde van haar dracht zit. Is je merrie dus nog geen 7 maand drachtig, dan zal ze niet verwerpen. Is ze 7 maand of verder, dan zal ze (indien niet gevaccineerd) gegarandeerd haar veulen verwerpen binnen korte tijd.
Dit bedoel ik dus met absoluut foutieve informatie! Let op voor jullie hier iets schrijven...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:18

Lovely schreef:
Vivana, rhino heeft geen incubatietijd van een half jaar. Ik weet niet wie je dat wijs gemaakt heeft, maar het klopt niet.

2 weken tot meerdere maanden :j

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:20

In de praktijk is het nog nooit gezien dat er meerdere maanden tussenzitten. Is enkel experimenteel. Elke abortus die in het veld gebeurd is, is gelinkt aan een recente uitbraak op diezelfde stal.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:20

Mar_Nimbus schreef:
mijn hoefsmid is vandaag ook gewoon geweest

Mijn paarden gaan vandaag ook gewoon naar de hoefsmid. :)
We gaan naar de dierenkliniek voor de hoefsmid dus neem aan dat ze daar wel weten wat kan of niet.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:21

JaBa schreef:
Het spijt me dat ik jullie moet ontgoochelen, maar dat is niet correct. Tussen een infectie van de merrie en de effectieve abortus zit bijlange niet zoveel tijd. De meeste merries (80%) verwerpen het veulen binnen 7 à 14 dagen. In de literatuur is ooit beschreven dat er drie maand tussen de inoculatie en de abortus zat, maar dit ging over een experimentele besmetting. Was dus geen natuurlijke infectie. Het is wel zo dat een merrie pas verwerpt door rhino als ze in het laatste derde van haar dracht zit. Is je merrie dus nog geen 7 maand drachtig, dan zal ze niet verwerpen. Is ze 7 maand of verder, dan zal ze (indien niet gevaccineerd) gegarandeerd haar veulen verwerpen binnen korte tijd.
Dit bedoel ik dus met absoluut foutieve informatie! Let op voor jullie hier iets schrijven...

Ontgoochelen hoeft niet want ik had er bewust een vraagteken achter gezet omdat ik dit niet zekers wist.
Het valt me hier vaker op dat als iemand iets vraagt het gezien wordt als een opmerking.

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:21

ElCid schreef:
Wij hebben voor het weekend van 16 t/m 18 maart een 3 daagse clinic besproken in Dortmund. Wij willen daar graag heen ( met onze paarden dus!), de stal die het organiseert heeft het met hun DA besproken en die ziet geen enkel probleem; bij hun heerst het niet en onze paarden zijn gezond!
De DA hier houdt zich aan het landelijk advies, maar zegt er wel bij dat zo lang er geen direct contact is tussen 2 paarden de kans op ziek worden vrijwel nihil is. Dat laatste is zowiezo uitgesloten met 2 hengsten.
Wij staan dus erg in dubio; gaan of niet gaan. Het is pas over 10 dagen, dus mogelijk is dat alles dan weer tot rust gekomen is, maar als er gevallen bijkomen is het weer een ander verhaal.
:? :?

hhhmmm als Anky en Sander afzeggen om naar Dortmund te gaan vanwege de maatregelen om Rhino ............
http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/23 ... n-deelname
http://www.horses.nl/dressuur/nieuws/23 ... wege-rhino

Het klopt allemaal wat de dierenarts zegt ik denk even afwachten wat er na 11 maart volgt beter het zekere voor het onzekere

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:23

besita schreef:
Lovely schreef:

2 weken tot meerdere maanden :j

Heb je misschien een link waar je dit vandaan haalt want wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is tot 10dagen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:25

Dat komt omdat die info niet klopt. Het gemiddelde is tussen 7 en 14 dagen. Geloof dat er maar één enkel artikel is dat 3 maand opgeeft, maar dat was dus zoals gezegd een experiment. Zou eens moeten kijken of ik dat artikel terugvind. In elk geval moet je er niet op rekenen dat de paarden maanden tevoren besmet geraakt zijn, die info is niet correct.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:27

JaBa schreef:
Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...

Wie is Coliena en waarom kent zij als enige alle feiten?

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:32

Ik ga geeneens meer proberen dit topic te volgen. Als ik iets wil weten bel ik me dierenarts wel. Iedereen maakt mekaar gek en zaait paniek en heeft een andere mening over wat goed en slecht is. 20 pagina's per dag over een hoop onzin terwijl goede vragen en interessante informatie verdwijnen door onzin praat.
Plus dat de helft de media de schuld geeft over bekendheid van de uitbraak en paniek zou creeeren, sbs6 besteed aandacht aan een getroffen stal, net als dat ze aandacht besteden aan een griepvirus bij mensen dus laten we sbs6 daar ook de schuld van geven, of buurvrouw toos omdat haar kat 3 dagen in een boom heeft gezeten. Paniek word niet gezaaid door media die aandacht besteden aan getroffen stallen dat is keiharde waarheid net als het gewone nieuws op tv, paniek word gezaaid door social media waarbij iedereen mekaar al haast 3 weken gek maakt 263 pagina's lang over vanalles en nog wat.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:36

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:37

Sandrohit schreef:

eerste zegt letterlijk : incubatietijd 9 dagen tot 3 maanden
2de:De infectie heeft meestal 1–4 maanden voor de abortus plaatsgevonden
3de :Interval tussen besmetting en abortus: 2 weken tot meerdere maanden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:41

JaBa schreef:
vivana schreef:

Dan had je beter niet kunnen reageren denk ik.
Hou er rekening mee dat dit topic ook een uitlaatklep is voor veel mensen, als je je er aan stoort lees dan gewoon niet mee.

Sandrohit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:44

besita schreef:
eerste zegt letterlijk : incubatietijd 9 dagen tot 3 maanden
2de:De infectie heeft meestal 1–4 maanden voor de abortus plaatsgevonden
3de :Interval tussen besmetting en abortus: 2 weken tot meerdere maanden

Tja nou ik had het over de neurologische variant en gaat dit over de abortus variant.

2de:De infectie heeft meestal 1–4 maanden voor de abortus plaatsgevonden hier gaat het volgens mij niet over de incubatietijd.

Ernie061111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:46

Mag ik deze er ff bij zetten helaas is het in het duits geschreven maar gaat dan ook over Duitsland. Deze is officieel bevestigd.

Achtung: In Aachen im Reitstall Plum ist eine Pferdeherpesinfektion ausgebrochen, das ist offiziell bekannt gegeben. Der KV Aachen wird aus diesem Grund alle Lehrgänge, die dieses und nächstes WE geplant waren, absagen. Die TÄ empfehlen, alle Pferde so schnell wie möglich impfen zu lassen. Bitte leitet das an andere Pferdebesitzer und Reiter weiter und geht nicht in den selben Klamotten von einem Reitstall zum anderen.

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:51

De links die aangehaald worden zijn absoluut geen vakliteratuur of wetenschappelijke artikels. Je moet de juiste bronnen raadplegen en gewoon internet en googelen zijn absoluut de juiste bronnen niet. Incubatie voor zenuwstoornissen is gelijkaardig. Kan vanaf 3 dagen na infectie tot ongeveer tien dagen later. Verder zal ik vorige commentaar ter harte nemen en mij hier inderdaad niet meer vertonen. Het is nutteloos.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:51

Ernie061111 schreef:
Mag ik deze er ff bij zetten helaas is het in het duits geschreven maar gaat dan ook over Duitsland. Deze is officieel bevestigd.

Achtung: In Aachen im Reitstall Plum ist eine Pferdeherpesinfektion ausgebrochen, das ist offiziell bekannt gegeben. Der KV Aachen wird aus diesem Grund alle Lehrgänge, die dieses und nächstes WE geplant waren, absagen. Die TÄ empfehlen, alle Pferde so schnell wie möglich impfen zu lassen. Bitte leitet das an andere Pferdebesitzer und Reiter weiter und geht nicht in den selben Klamotten von einem Reitstall zum anderen.

Vertaling:

Pas op: In Aken is bij rijstal Plum EHV uitgebroken, is zojuist officieel bekend gemaakt. De KV van Aken heeft daarom alle lessen die voor deze en volgende week gepland stonden, afgezegd. De dierenartsen adviseren alle paarden zo snel mogelijk te enten. Laat dit aan andere paardenbezitters en ruiters/amazones weten en ga niet in dezelfde kleren van de ene rijstal naar de andere.

Ik zal dit mijn instructrice ook even laten weten, zij komt veel in Duitsland. Bedankt voor het bericht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 15:52

JaBa schreef:
De links die aangehaald worden zijn absoluut geen vakliteratuur of wetenschappelijke artikels. Je moet de juiste bronnen raadplegen en gewoon internet en googelen zijn absoluut de juiste bronnen niet. Incubatie voor zenuwstoornissen is gelijkaardig. Kan vanaf 3 dagen na infectie tot ongeveer tien dagen later. Verder zal ik vorige commentaar ter harte nemen en mij hier inderdaad niet meer vertonen. Het is nutteloos.

Mja, niet om het een of ander, maar je komt zelf ook met geen enkele bron, waar Besita er gewoon vier post :).