Stom virus!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vivana schreef:@San87; Ach dat meen je niet?!
Moet ik er dan nog bij vermelden dat Rhino een incubatie tijd heeft van een half jaar en dat de paarden die nu ziek zijn allang daarvoor besmet waren?!
Mar_Nimbus schreef:mijn hoefsmid is vandaag ook gewoon geweest
JaBa schreef:vivana schreef:@San87; Ach dat meen je niet?!
Moet ik er dan nog bij vermelden dat Rhino een incubatie tijd heeft van een half jaar en dat de paarden die nu ziek zijn allang daarvoor besmet waren?!
Ik heb me enorm hard beheerst om niet te reageren in dit topic, maar ik kan me nu echt niet meer beheersen. Dit topic gonst van de roddels en vooral van compleet FOUTE veronderstellingen over rhino! Deze bovenstaande is nog de ergste. De incubatietijd van rhino is enkele dagen tot een week. Dus de paarden die nu ziek worden of aborteren, die zijn hoogstens een week daarvoor besmet met rhinopneumonie. Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...
Lovely schreef:Vivana, rhino heeft geen incubatietijd van een half jaar. Ik weet niet wie je dat wijs gemaakt heeft, maar het klopt niet.
JaBa schreef:Het spijt me dat ik jullie moet ontgoochelen, maar dat is niet correct. Tussen een infectie van de merrie en de effectieve abortus zit bijlange niet zoveel tijd. De meeste merries (80%) verwerpen het veulen binnen 7 à 14 dagen. In de literatuur is ooit beschreven dat er drie maand tussen de inoculatie en de abortus zat, maar dit ging over een experimentele besmetting. Was dus geen natuurlijke infectie. Het is wel zo dat een merrie pas verwerpt door rhino als ze in het laatste derde van haar dracht zit. Is je merrie dus nog geen 7 maand drachtig, dan zal ze niet verwerpen. Is ze 7 maand of verder, dan zal ze (indien niet gevaccineerd) gegarandeerd haar veulen verwerpen binnen korte tijd.
Dit bedoel ik dus met absoluut foutieve informatie! Let op voor jullie hier iets schrijven...
ElCid schreef:Wij hebben voor het weekend van 16 t/m 18 maart een 3 daagse clinic besproken in Dortmund. Wij willen daar graag heen ( met onze paarden dus!), de stal die het organiseert heeft het met hun DA besproken en die ziet geen enkel probleem; bij hun heerst het niet en onze paarden zijn gezond!
De DA hier houdt zich aan het landelijk advies, maar zegt er wel bij dat zo lang er geen direct contact is tussen 2 paarden de kans op ziek worden vrijwel nihil is. Dat laatste is zowiezo uitgesloten met 2 hengsten.
Wij staan dus erg in dubio; gaan of niet gaan. Het is pas over 10 dagen, dus mogelijk is dat alles dan weer tot rust gekomen is, maar als er gevallen bijkomen is het weer een ander verhaal.
![]()
JaBa schreef:Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...
Sandrohit schreef:besita schreef:
Is dit voor mij bedoeld i.v.m. incubatietijd?
Kan het bij de eerste twee namelijk niet zo snel vinden.
JaBa schreef:vivana schreef:@San87; Ach dat meen je niet?!
Ik heb me enorm hard beheerst om niet te reageren in dit topic, maar ik kan me nu echt niet meer beheersen. Dit topic gonst van de roddels en vooral van compleet FOUTE veronderstellingen over rhino! Deze bovenstaande is nog de ergste. De incubatietijd van rhino is enkele dagen tot een week. Dus de paarden die nu ziek worden of aborteren, die zijn hoogstens een week daarvoor besmet met rhinopneumonie. Dit topic is enkel maar goed voor paniekzaaien blijkbaar, hou jullie alsjeblief aan de feiten. Als jullie echte informatie willen, wend jullie dan tot Coliena, ik hoop dat ze nog wil reageren, want ze komt normaal niet meer op bokt, maar zij is de enige die alle feiten kent...
besita schreef:eerste zegt letterlijk : incubatietijd 9 dagen tot 3 maanden
2de:De infectie heeft meestal 1–4 maanden voor de abortus plaatsgevonden
3de :Interval tussen besmetting en abortus: 2 weken tot meerdere maanden
Ernie061111 schreef:Mag ik deze er ff bij zetten helaas is het in het duits geschreven maar gaat dan ook over Duitsland. Deze is officieel bevestigd.
Achtung: In Aachen im Reitstall Plum ist eine Pferdeherpesinfektion ausgebrochen, das ist offiziell bekannt gegeben. Der KV Aachen wird aus diesem Grund alle Lehrgänge, die dieses und nächstes WE geplant waren, absagen. Die TÄ empfehlen, alle Pferde so schnell wie möglich impfen zu lassen. Bitte leitet das an andere Pferdebesitzer und Reiter weiter und geht nicht in den selben Klamotten von einem Reitstall zum anderen.
JaBa schreef:De links die aangehaald worden zijn absoluut geen vakliteratuur of wetenschappelijke artikels. Je moet de juiste bronnen raadplegen en gewoon internet en googelen zijn absoluut de juiste bronnen niet. Incubatie voor zenuwstoornissen is gelijkaardig. Kan vanaf 3 dagen na infectie tot ongeveer tien dagen later. Verder zal ik vorige commentaar ter harte nemen en mij hier inderdaad niet meer vertonen. Het is nutteloos.