[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:31

hagelslag schreef:
daphne_xxx schreef:
Binnen hoeveel dagen zagen jullie verschil met de flexineb? Vind het spannend omdat ik mij afvraag of dit echt gaat helpen ofzo... Als hij nu hoest en ik kan het droge hooi niet volledig vervangen met nat/gestoomd dan is het toch dweilen met de kraan open?

Welk verschil Wil je zien.
Minder hoesten, minder benauwd?

Hoe gaat het met hem als je klaar bent met inhaleren en eventueel bewegen. Komt er dan ook al snot los of helemaal niks

Echt snot loskomen zie ik niet zo. Hij hoest wel zo nu en dan tijdens het vernevelen al. Heb ook niet altijd snot bij hem ofzo.
Benauwd is hij wel duidelijk

Popstra

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:44

Het is wel de bedoeling dat door het vernevelen van de zoutoplossing het slijm los komt.
Minstens 2x daags doen helpt nog beter.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:52

Popstra schreef:
Het is wel de bedoeling dat door het vernevelen van de zoutoplossing het slijm los komt.

Dat dus.

Ik denk dat je met 5 a 6 dagen mag rekenen dat dan het snot etc loskomt en je paard minder benauwd is

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 17:23

Wie o wie heeft zijn paard op medicatie staan die die verneveld in de flexineb en zou ik een pb mogen sturen?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:47

hagelslag schreef:
Popstra schreef:

Dat dus.

Ik denk dat je met 5 a 6 dagen mag rekenen dat dan het snot etc loskomt en je paard minder benauwd is

Net dus met de kliniek gesproken maar die vraagt zich af of nacl voldoende gaat zijn. Omdat hij vorig jaar echt een extreme ontsteking had zitten in z'n longen en het toen met pred en met alle mogelijke maatregelen eigenlijk ook nog niet echt goed was.
Alleen nu heb ik echt een extreem benauwd paard staan

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 19:52

Robyn_paard schreef:
Heb je wat meer informatie over hoe bij jou het traject is gelopen? Hoelang heb je de therapie gedaan en na hoe snel zag je effect? Waar heb je de allergietesten gedaan?

Mijne gaat altijd naar de Bosdreef, is zowel bloed als via de huid getest (daarvoor moeten ze 24u blijven). Hij krijgt nu subcutane inspuitingen, anderhalf jaar ongeveer. Je moet het een jaar geven voor je resultaat ziet en deze zomer is hij indd beter dan vorige zomer. Ik blijf voorlopig de onderhoudsdosis verder geven. Daarbij krijgt hij in lastige periodes nog altijd ondersteuning via de flexineb (atrovent + budesonide). Verder natuurlijk ook nog zo optimaal mogelijk management, gestoomd hooi, equibedding in stal, etc etc.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:24

@daphne, kunnen ze je geen prednison geven om te inhaleren?

De mijne staat ook best te pompen met dit wisselvallig weer.
Net na het inhaleren heeft ze tijdens het bewegen weer mooi wat snot eruit gebriest.

En ik ben al heel blij dat het briezen is en niet hoesten.

Als ze alleen briest, zit het niet extreem diep of vervelend vast

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:39

hagelslag schreef:

Net na het inhaleren heeft ze tijdens het bewegen weer mooi wat snot eruit gebriest.

De prijs daarvoor is niet te betalen.....

Die van mij hoest dus echt veel, heel veel. Hoor nu in rust ook regelmatig een roggelende ademhaling. Je ziet op filmpjes dat het echt is verslechterd tov vorige week

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:04

Had ze voortijd droge hoest?
De mijne roggelt soms ook na het inhaleren.

Hoeveel rustige beweging geef je hem nu?
Ga eens een uurtje lekker wandelen.
Na het inhaleren.
Waarschijnlijk dat naderhand echt veel los gaat komen.
Hoe tegenstrijdig het nu ook lijkt.
Je doet er goed aan rustig te bewegen.
Zie de longen van het paard als de darmen, door beweging passeert het voer de darm.
Door beweging passeert het slijm de longen uit naar buiten

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:25

hagelslag schreef:
Had ze voortijd droge hoest?
De mijne roggelt soms ook na het inhaleren.

Hoeveel rustige beweging geef je hem nu?
Ga eens een uurtje lekker wandelen.
Na het inhaleren.
Waarschijnlijk dat naderhand echt veel los gaat komen.
Hoe tegenstrijdig het nu ook lijkt.
Je doet er goed aan rustig te bewegen.
Zie de longen van het paard als de darmen, door beweging passeert het voer de darm.
Door beweging passeert het slijm de longen uit naar buiten

Ja vaak zie ik niks loskomen.
Maar nu hoorde ik de roggel na het eten. Had niet vernevelt of iets.

Hij heeft echt elke dag beweging. Wandelen, longeren, grondwerken en hij staat de hele dag op een zeer grote wei

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:01

Ik zie ook nooit snot loskomen. Maar wel witte spikkeltjes of gewoon vocht. De dierenarts zei ook dat t zo los kan worden dat het "volledig" oplost en t net water lijkt

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 11:00

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 16:52

Ik wordt echt moedeloos van dierenartsen. Waarom krijgt iedereen zonder problemen medicatie voor de flexineb voorgeschreven en moet ik stand en land afbellen en staat niemand te springen om medicatie voor te schrijven

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 17:14

daphne_xxx schreef:
hagelslag schreef:

De prijs daarvoor is niet te betalen.....

Die van mij hoest dus echt veel, heel veel. Hoor nu in rust ook regelmatig een roggelende ademhaling. Je ziet op filmpjes dat het echt is verslechterd tov vorige week

Budesonide of pulmicort vernevelen, dat zijn cortico's net als prednison. Kost echt niet veel meer dan prednison oraal geven en zonder de risico's op hoefbevangenheid e.d. Geeft echt veel opluchting voor je paard. Ik doe het ook altijd in slechte periodes

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:00

Ohh bij mij werd het €370 voor 10 dagen.... Ik heb besloten niet door te gaan met behandelen.

Hij staat sowieso op droog hooi najaar/winter/voorjaar en dat is dus dweilen met de kraan open. Hij is sinds dinsdag op pensioen en als het niet meer gaat dan is het klaar. Dit geeft ons de meeste rust denk ik.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:44

daphne_xxx schreef:
Ohh bij mij werd het €370 voor 10 dagen.... Ik heb besloten niet door te gaan met behandelen.

Hij staat sowieso op droog hooi najaar/winter/voorjaar en dat is dus dweilen met de kraan open. Hij is sinds dinsdag op pensioen en als het niet meer gaat dan is het klaar. Dit geeft ons de meeste rust denk ik.

Dan hebben ze die equihaler willen aansmeren. Gewoon vragen naar humane medicatie. Dat koste mij 60 per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 20:56

Hebben mensen recent nog een scopie van de luchtwegen laten maken en wat hebben die daar voor moeten betalen :) ?

Ik heb jaren geleden wel eens een scopie laten doen maar nu met alle gestegen prijzen ben ik benieuwd of dit soort dingen dan ook flink gestegen zijn. Niet dat het uitmaakt maar gewoon nieuwsgierig wat je nu ongeveer verwachten kan :j

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:02

Januari op kliniek 1: €115
Maart Kliniek 2 (aan huis) €189

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:05

Dankje! Dat valt me mee dat lijkt niet echt duurder dan 8 jaar geleden :D

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:02

koetjeboe schreef:
daphne_xxx schreef:

Dan hebben ze die equihaler willen aansmeren. Gewoon vragen naar humane medicatie. Dat koste mij 60 per maand

Ik krijg geen humane medicatie mee van mn dierenarts, eerst de equihaler proberen, want die is geregistreerd voor paarden. En de dierenartsen die ik momenteel heb gesproken zeggen dat ik bij hun eerst weer een scopie moet maken alvorens ze medicatie voorschrijven. Logisch, maar ik wil geen scopie maken, terwijl het zo klaar als een klontje is. Toendertijd al een scopie gemaakt eigenlijk puur en alleen voor dossieropbouw. Maar daar heb ik nu ook niks aan.

Ik ben er zo klaar mee. Ik ben zo boos en verdrietig tegelijkertijd.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 03:45

@laura. Serieus...

Maar met bijvoorbeeld de flexineb kun je meer als met de equihaler.
Wat vervelend zeg

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 06:17

Die equihaler wordt ze (en dus jou ook) door de strot geduwd door Boehringer Ingelheim. En ik snap op zich dat een dierenarts niet zomaar iets op verzoek voorschrijft, maar als je al eens eens een scopie hebt laten doen waar astma uitkwam, en je daarvan nog een uitslag hebt, snap ik het niet meer. Astma gaat immers niet meer over. En humane medicatie, niet geregistreerd voor paarden, MOGEN ze voorzover ik weet helemaal niet voorschrijven, dat kan ze hun bevoegdheid kosten.

Toen ik mijn flexineb net had en de klachten toen niet meteen met zoutoplossing weer onder controle kreeg ben ik met de flexineb, én een print van de flexineb medicatielijst naar m'n DA gegaan. Op die lijst staan alle middelen, ook de niet vrij verkrijgbare voor paarden geregistreerde medicijnen die erin kunnen, gewoon vermeld, incl of je ze al dan niet met zoutoplossing verdunt en zo ja in welke verhouding.
Op dat moment bestond de equihaler nog niet, mijn DA kende de flexineb wel, was er erg enthousiast over en wilde graag met me meedenken. Het kan dus wel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 06:22

daphne_xxx schreef:

Hoelang heb je de flexineb nu een kans gegeven?
En als de stalling niet passend is dan moet je voor de gezondheid van je paard hem verhuizen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 07:23

Sandra_H schreef:
Die equihaler wordt ze (en dus jou ook) door de strot geduwd door Boehringer Ingelheim. En ik snap op zich dat een dierenarts niet zomaar iets op verzoek voorschrijft, maar als je al eens eens een scopie hebt laten doen waar astma uitkwam, en je daarvan nog een uitslag hebt, snap ik het niet meer. Astma gaat immers niet meer over. En humane medicatie, niet geregistreerd voor paarden, MOGEN ze voorzover ik weet helemaal niet voorschrijven, dat kan ze hun bevoegdheid kosten.

Toen ik mijn flexineb net had en de klachten toen niet meteen met zoutoplossing weer onder controle kreeg ben ik met de flexineb, én een print van de flexineb medicatielijst naar m'n DA gegaan. Op die lijst staan alle middelen, ook de niet vrij verkrijgbare voor paarden geregistreerde medicijnen die erin kunnen, gewoon vermeld, incl of je ze al dan niet met zoutoplossing verdunt en zo ja in welke verhouding.
Op dat moment bestond de equihaler nog niet, mijn DA kende de flexineb wel, was er erg enthousiast over en wilde graag met me meedenken. Het kan dus wel.

Dat probeer ik dus te achterhalen, maar volgens mij zijn die middelen dus niet geregistreerd voor paarden. Daarom krijg ik het niet mee, want inderdaad dat kan de be bevoegdheid kosten. Alleen equihaler schijnt geregistreerd te zijn.

Marjella86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 07:30

Popstra schreef:
Mijn paard met stofalergie had afgelopen maand ook heel erg veel last. Hoestte als een malle.
Hebben 2x daags verneveld met de flexi/ zoutoplossing om het slijm los te krijgen zodat hij dit makkelijk kon ophoesten, een kuur Ventipulmin van 10 dagen om het tot rust te brengen en de luchtwegen te verwijden zodat hij makkelijker kon ademen en 2x daags spuit Honey C om de keel te smeren die geirriteerd was door het vele hoesten. Verder 24/7 naar buiten gedaan.
Hoest nu nog een enkele keer. Is echt prima verbeterd.

Ik snap niet waarom velen zo tegen Ventipulmin zijn. Het is een prima middel om de boel te helpen.
Ik als longpatient zelf inhaleer ook dagelijks Ventolin om beter te kunnen ademen. Niks mis mee.
Waarom zou je dat je paard willen onthouden dan!?

Ventipulmin en ventolin zijn niet hetzelfde , wel ongeveer de zelfde werking de mijne krijgt er trillingen van over zn lichaam met ipratropium geen probleem