[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 09:52

Solis schreef:
riannhuh schreef:
ik weet dat qhp zo'n kap heeft, deze overlapt de eczeemdeken en bedekt de oren en het hoofd. er is een uitsparing voor de ogen en een soort vliegenfrontriem. voor verkooppunten kun je mailen, email staat op de site http://www.qualityhorseproducts.nl

Afbeelding

Deze heb ik gewoon bij de Divoza vandaan. Ik doe het halsgedeelte van de kap onder de hals van de deken en zo heb je geen blote stukjes meer.

Werkt dat een beetje bij de ogen?
Gaan de mugjes niet door het vliegengordijntje heen?

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:00

Nee hoor, door die flapjes die over de oog uitsparingen hangen zijn ze heel goed beschermd.

Het enige nadeel is dat als een paard nogal heftig rolt (die van mij kan er wat van), dat de kap wel eens kan verdraaien en dan zo de ogen bedekt. Is snel weer goed gedraaid hoor, maar paard staat dan wel met bedekte ogen.. erg rot.
Ik ben er trouwens ook wel achter gekomen dat de lus die bovenaan zit erg los moet (die klik je aan de deken vast), anders trekt het naar achteren als de deken naar achter schuift en dan zit het allemaal al gauw heel strak. Maar qua pasvorm sluit het mooi aan, dus blijft goed zitten.

Voor mijn paard een goede oplossing omdat niet alleen zijn voorpluk altijd weg was maar ook tussen de ogen kapot schuurde. Heb het idee dat hij er zelf ook blij mee is :j

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:28

^ Die kap met sliertjes vind ik niet zo fijn. Voor mijn zware eczemer heb ik de hoofdkap van Boett. Kost wat, maar beschermt het hele gezicht goed en blijft goed zitten onder de hals van de deken. Die van mij schuurt anders ook het stuk achter zijn oren en onder zijn ogen helemaal open. :\

Afbeelding

Hier is gister de eczeemdeken weer op gegaan. Ik ben zelf ook al aan alle kanten gestoken, jakkes. Mijn nieuwe merrie heeft ook eczeem, maar in mindere mate. Bovendien staat ze bij mij in een voor eczeempaarden geschiktere omgeving dan waar ze vandaan komt, dus ik hoop dat bij haar de deken nog even af kan blijven.

Solis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:34

Wat vind je niet zo fijn aan de kap met sliertjes, Imre? Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal dus ben wel benieuwd :)

Die van Boett ziet er goed uit, heb alleen wel eens doemverhalen gehoord over een insect dat op één of andere manier toch ín dat ding belandt, met alle paniek-gerelateerde gevolgen van dien. Dus ik ben er een beetje huiverig voor. 'Deukt' dat gaas ook niet in, zodat het in de ogen kan prikken?
En, wat is 'kost wat'?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:46

Als de sliertjeskap scheef gaat zitten dan prikt ie in een oog, of blokkeert ie het zicht. En via die ooggaten kunnen er alsnog vliegen naar binnen. Mijn ruin schuurt juist veel om zijn ogen heen, dus ik wil dat goed bedekt hebben. Ik geloof dat de Boett-kap 65 euro kost, maar ik vind ze dat zeker waard. De stof is heel erg stevig en hij blijft goed zitten. Gaas deukt inderdaad wel wat, maar ik heb nog niet gezien dat mijn paard er last van had. Het gaas zit vrij ver van de ogen af.

Afbeelding

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 10:47

Fjord bij mij op stal had diezelfde hoofdkap van boett. Dat ging in ieder geval super.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:13

Hmm ik had ook een andere gevonden, met gaas voor de ogen en 3x zo goedkoop als die van Boett :)
Dus nog even denken of ik sliertjes of gaas voor de ogen neem.

De mijne schuurde vorig jaar gewoon door de kap heen haar voorpluk kapot :P
Ogen valt wel mee, het is vooral de voorpluk die zo gigantisch jeukt bij haar..

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 12:42

Is die kap van Boett echt goed rol/schuurproef?
Mijn merrie staat altijd met haar hoofd aan haar been te jeuken en rolt altijd even flink op de wei en schuurt dan even flink met dr hoofd over de grond, gevolg: alle reguliere kappen/halsters met vliegenfrontjes liggen ergens in het weiland en paard staat onbeschermd. En zou deze kap onder / over de RSIH passen?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:16

Ik vind em zeer rolproof. :j Jonas rolt veel en jeukt ook aan zijn benen of krabt met zijn achtervoeten op zijn hoofd. De Boettkap zit met twee clipjes vast aan de hals, het riempje van de hals doe je door het lusje van de hoofdkap voordat je het riempje door de sluiting haalt en er zit nog een elastiek aan de hoofdkap die je vastmaakt aan de schoft van de deken (binnenkant, dus via hals). Daardoor blijft ie heel goed zitten. Een voormalig stalgenootje had een maatje te groot van de kap, die draaide wel mee tijdens het rollen, maar bij Jonas is het me nog niet overkomen en ik gebruik de Boettkappen al vier jaar.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:26

Maar hij kan dus alleen op een Boett deken zelf en niet op een rsih?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:28

Ik heb ook geen Boettdekens hoor, veel te duur. := De kap wordt geleverd met klipjes die je zelf aan de hals van de deken moet zetten en dan moet je ook even een klipje ergens vandaan halen om aan de binnenkant op de schoft te maken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:36

haha ok, je moet dus een beetje crea zijn?
Kan jij eens een foto maken hoe je dit hebt gedaan?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 13:55

ik heb exceemdekens van everline, mijn haf schuurde nooit met haar voorhoofd, wel hals en manen. Hier nog geen mugjes gezien en ook nog niet geschuurd. Hoop dat ik zo kan houden. Dan kan ze net als vorig jaar deken vrij staan :j

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 14:27

Over mijn paard nog even krijgt 3x perdag hooi en 2x per dag kilo biks.

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:21

Verschillende merken hebben deze hoofdkappen. Boett heeft er één met gaas ipv sliertjes. Kijk op onze site www.atorka.nl

De QHP kap gaan we overigens ook verkopen. De eerste komen van de week of volgende week binnen.

Verder zag ik op www.NMLhealth.com dat men zoekt naar eczeempaarden die aan onderzoek willen meedoen. Ook zij hebben een heel protocol rondom zomereczeem.

Deken op doen, ook wij denken er hard over na om zeer binnenkort de deken maar weer op te doen. Vandaag is het hier broeierig, warm, vochtig zo'n typische eczeem dag.

www.zomereczeem.info daar staan zijn allerlei tips te vinden!

Yvon

corrie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:32

k heb een exeemdeken van vantaggio gekocht p de website van ooteman vorig jaar, moet zeggen dat die echt heel goed werkt en koste maar its van 60 euro. met losse buikflap.
als hij hem dan kapot maakt is het niet zo erg, maar na 1 seizoen nog niks aan de hand.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:38

De boett vind ik te duur en zit niet laag genoeg, bij ons wordt ook alles gesloopt en dan is het wel erg dat je dure ding binnen een paar weken helemaal kapot is.
Ik koop dus ook de goedkoopste, das voor 15 euro, die zit ook lager en dichter bij de neus.
Het is wel eens gebeurd dat hij gedraaid zit, maar ze kunnen door het stofgedeelte ook kijken, probeer zelf maar eens, als je het voor je ogen houdt kijk je er zo door.
En ze heeft nooit last van haar ogen gekregen als het gedraaid zat.
Helly heeft vandaag de deken op, ze kreeg wat jeuk!
De pony keek helemaal verbaast, hij had niet gezien dat ik de deken omdeed en vond Helly er maar vreemd uitzien :=

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:39

Ik heb zaterdag een RISH besteld en ik hoop echt zo dat hij zijn geld waard wordt...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:46

NienkeNiels schreef:
Over mijn paard nog even krijgt 3x perdag hooi en 2x per dag kilo biks.

Het kan best zijn dat het eczeem is, er zijn meer paarden die al een week of twee jeuk hebben.
Maar wat ik over het voer wilde zeggen, er zijn bijv. paarden die van pavo jeuk krijgen.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 15:58

Solis schreef:
Wat vind je niet zo fijn aan de kap met sliertjes, Imre? Ik heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal dus ben wel benieuwd :)
De vraag was niet aan mij, maar ik heb de kap ook. Mijn paard vindt de sliertjes erg vervelend omdat ze op zijn wimpers hangen. Als ik hem ermee in de wei zet, is hij continu met zijn hoofd tegen zijn benen aan het schuren tot het ding zo scheef zit dat die slierten niet meer voor zijn ogen zitten :+
Ik heb hem vorig jaar wel eens met het rijden opgehad en dat werkte wel goed.

Die van Boett ziet er wel heel erg mooi uit! Als Vies weer jeuk krijgt aan zijn oortjes (of eigenlijk, jeuk blijft houden) dan ga ik die misschien ook maar aanschaffen.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:30

Wat voor eczeemdeken hebben jullie opliggen?
Ik zie Boett voorbijkomen, ook mensen met Bucas of Rambo?

Ben nog aan het kijken, het is niet zeker of mijn haf ZE heeft, vorig jaar had ze jeuk, maar afgelopen herfst bleek ze mijten te hebben, dus wie weet had ze die 's zomers ook al.

Wat als blijkt dat het toch ZE is, dan alsnog beginnen met een deken??

atorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:39

Als je twijfelt kun je ook kiezen voor een goedkopere variant. Juist daarom verkopen we ook QHP dekens, prima prijs/kwaliteit verhouding. Blijkt je paard toch eczeem te hebben dan kan je altijd nog kiezen voor een duurdere deken en de QHP als reserve deken gaan houden.

Yvon

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:43

Ik heb twee dekens van Topreiter, maar die komen maar in 1 maat (170). En inderdaad een goedkopere op reserve.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:45

Hier eentje met de Boett deken, bevalt prima. Alleen de hoofdkap gebruik ik niet, gaas bij de ogen deukte ooit in en bleef tegen het oog zitten, niet fijn. Was een incident waarschijnlijk maar dat wil ik niet meer meemaken. En daarbij wordt mijn ZE-er echt niet geaccepteerd in de groep met zo'n kap op het hoofd. Helaas dus geen hoofdbescherming hier, ik probeer het dit jaar met Derfen onder controle te houden.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 16:57

atorka schreef:
Als je twijfelt kun je ook kiezen voor een goedkopere variant. Juist daarom verkopen we ook QHP dekens, prima prijs/kwaliteit verhouding. Blijkt je paard toch eczeem te hebben dan kan je altijd nog kiezen voor een duurdere deken en de QHP als reserve deken gaan houden.

Yvon

en waar is we? :Y)