[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:11

onze dieren doen eigenlijk niks he?
een buitenritje van anderhal fuur vinden we vaak al zwaar voor ze.

de boer waar ik vroeger kwam die zei dan altijd van,maak er een werkpaard van,zet hem voor de wagen en ploeg met je paard een hectare grond om.
dan komt ie wel van de jeuk af.

haha, oude boerenwijsheden,maar die man had wel gelijk.
bij hem zag je ook geen paarden in lang gras staan..
lang gras is voor koeien zei hij,paarden houden van knabbelen.

vandaar dat ap nu op kort gras staat, en dan geen kort gras wat net op komt maar gewoon kaalgegeten land.
wil hij nog wat hebben dan moet hij dat hele stuk door op zoek naar een sprietje.denk dat dat toch wel werkt

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:15

Shadow staat ook op heel kort spul, helemaal kort gegeten. Voor haar het beste. Zoals ik gister al postte, zodra ze verwijd wordt, is het geheid mis. Vandaag stond ze weer op d'r oude stekje en nek was weer stuk soepeler. Is ook echt een heel klein weitje. Moeten moeite doen voor een grassprietje.
Echter denk ik wel dat je moet uitkijken i.v.m. zand e.d.
Shadow is niet gevoelig voor koliek of andere opstoppingen, dus zand geeft bij haar geen problemen. Je hebt echter wel paarden die na 1 hapje zand al mis gaan.

En qua werkzaamheden, ja, winter doet ze meer als zomer. Wil ik eigenlijk al heel lang verandering in brengen, maja tevergeefs nog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:21

nou ja voor het zand kun je lijnzaad koken he.is nog gezond ook en bevat weer vitamientjes.
ap is er gek op :j

maar mij is altijd verteld dat als een paard genoeg gras eet datzelfde zand daardoor ook weer word afgevoerd uit de darmen
appie zijn nek is nu ook weer soepel.
zet ik hem op een ander stuk is het ook meteen mis, toch teveel suikers en ander goed wat hij niet nodig heeft.
dus doen we dat maar niet,hoeft ook niet want dan word ie weer dik :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:56

haha, ja die spekjes zitten er hier ook zo weer op. Ze is ze eindelijk allemaal kwijt!

Lijnzaad vind ze vieze troep haha

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 20:42

Mijn verzorgpony's zomereczeem begint nu ook weer door te komen denk ik :(. We hebben al sinds maart een speciale spray die tot nu toe haar helemaal jeukvrij heeft kunnen houden en ze heeft dus ook nog altijd bloot gestaan.
Ze begint nu een dikke manenkam te krijgen met schilfers en van die soort ribbels zegmaar. :(

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 07:02

Welke spray gebruiken jullie dan?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 09:25

Ulvy heeft nu een heel klein plekje kapot geschuurd op het manenkam (ter hoogte van kopstuk hoofdstel zeg maar) Maar dat stukje komt net iedere keer vrij te liggen. Haar manen zitten er nog wel op. Hals is wel lang zat maar deken zakt soms klein stukje naar achteren waardoor dat stukje dus vrij komt :( Voor de rest alles rustig en geen geschuur.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 13:19

Nou, die van mij krijgt vandaag beweging zat :D
We hebben een nieuw paardje erbij en ze wil haar grote vriendin beschermen tegen de nieuwe. Daar is ze dus heel druk mee, dus haar afvalstoffen zullen dusdanig zakken hahaha

WinniePoeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:36

wat ik nog even wilde melden... mijn paard reageert echt mega goed op Schindele's mineralen... ik verzorg van buitenaf de staart en manen met berken-water om de schilfertjes weg te spoelen en hij mag 's avonds op een kale wei chillen:) ben erg blij dat ik eindelijk de oplossing heb voor hem

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 14:40

daar heb ik wel meer goede berichten over gehoord ja.
wat zit er nou eigenlijk precies in dan?
is dat een poeder wat je over eten moet strooien ofzo?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 17:53

Hallo collega forumers.
Ik ben al weer een tijd niet meer online geweest.
Maar wil even laten weten dat het met mijn meisje boven verwachting goed gaat.
Het kost me wel veel tijd om haar dagelijks helemaal te verzorgen.
Maar het heeft resultaat, en daar gaat het om.
Heb haar in januari gekocht hier in de buurt, dus iedereen in de buurt kent haar wel als de pony die er niet meer uit zag.
Ik krijg nu constant complimenten, over hoe ze er uit ziet.
Ik las hier dat er veel paarden op het moment last hebben van jeuk op het hoofd.
Daantje heeft een boett hoofdmasker op.
En begint nu ook weer goed jeuk te krijgen.
Een tijd geleden had ze ook erg jeuk aan het hoofd, ze had toen geen masker op, en had zich zelf flink toe getakelt, maar moet zeggen ze heeft jeuk en je ziet het ook wel aan de kale plekjes op het hoofd, maar zo erg als dat het een tijd geleden was is het nu zeker niet.

Wel heeft ze behoorlijk jeuk aan de benen, en bijt soms weer wat kapot. en dan smeren we weer een tijdje met bio huidolie en dan gaat het weer even goed.
En ook de kroonranden bijt ze constant kapot.
Maar zoals het nu gaat ben ik heel bij en kan ik er mee leven.

Heb wel uit gevonden dat Daantje heel graag zwemt ( zoet water ), het help tegen de jeuk denk ik.
Dus ben vorige week bijna elke dag wezen zwemmen met haar.
En het doet haar bijzonder goed.
Merk duidelijk dat ze dan minder jeuk heeft en ook minder wondjes aan de benen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 18:54

dat ze zo jeuk heeft aan de benen moet je wel goed kijken of er geen mijten zitten he?
die kunnen echt heel vervelend zijn.
ach ja,mijt zie je niet met het blote oog.
je kunt dan eventueel preventief wassen met sebacil of ander middel tegen mijten.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:07

Mijn paard heeft vandaag zijn reservedeken op. Is de deken die ik pas geleden via Gangster hier op bokt gekocht heb. Ik denk dat het dezelfde is als de pagony, want ik heb een maat groter gekocht en hij past perfect. De stof is wat dunner en zal hierdoor sneller slijten, maar het is ook zachter dan mijn andere deken en het is minder warm. De buikflap is wat strak, maar daardoor blijft alles in elk geval goed zitten.

Mijn gatenkaas deken zit nu in de wasmachine :=

Het gaat hier in elk geval goed met de jeuk. Paard is van de diaree af en hij laat zijn staart weer met rust. Zijn hoofd jeukt wel, maar dat komt omdat hij zijn winterjas aan het aanmaken is. Al die losse haartjes jeuken natuurlijk!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:34

koetjeboe schreef:
Hallo collega forumers.
Heb haar in januari gekocht hier in de buurt, dus iedereen in de buurt kent haar wel als de pony die er niet meer uit zag.
Ik las hier dat er veel paarden op het moment last hebben van jeuk op het hoofd.
Een tijd geleden had ze ook erg jeuk aan het hoofd, ze had toen geen masker op, en had zich zelf flink toe getakelt, maar moet zeggen ze heeft jeuk en je ziet het ook wel aan de kale plekjes op het hoofd, maar zo erg als dat het een tijd geleden was is het nu zeker niet.

Wel heeft ze behoorlijk jeuk aan de benen, en bijt soms weer wat kapot. en dan smeren we weer een tijdje met bio huidolie en dan gaat het weer even goed.

Heb wel uit gevonden dat Daantje heel graag zwemt ( zoet water ), het help tegen de jeuk denk ik.

Mag ik vragen wat je elke dag dan doet om haar helemaal te verzorgen?

Annetje: Is hij nu al zijn winterjas aan het aanmaken? Is dat niet snel?
Het gaat hier in elk geval goed met de jeuk. Paard is van de diaree af en hij laat zijn staart weer met rust. Zijn hoofd jeukt wel, maar dat komt omdat hij zijn winterjas aan het aanmaken is. Al die losse haartjes jeuken natuurlijk!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 19:41

CS, ik vond het ook vroeg, maar heb rond gevraagd en er zijn al meer paarden aan het verharen. Ik denk dat het ook komt omdat het de laatste dagen snachts best fris is geweest en hij staat dag en nacht buiten. Hij verhaart ook niet flink hoor, maar je ziet tijdens het borstelen wel goed dat er iets bezig is.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:12

CarolShadow schreef:
koetjeboe schreef:
Hallo collega forumers.

Mag ik vragen wat je elke dag dan doet om haar helemaal te verzorgen?

Annetje: Is hij nu al zijn winterjas aan het aanmaken? Is dat niet snel?

Hihi heel veel, kim is wel half uur bezig met alles op te smeren enzo.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 21:52

Pfoe nu al verharen! Ik hoop dat Pride daar nog even mee wacht anders wordt het scheren in augustus ;) :))

Pride haar hoofdje was weer helemaal rustig. Het smeren met levertraan doet haar goed. Het koudere weer vast ook.. :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:40

Nou moet ik zeggen dat afgelopen dagen shadow ook behoorlijk wat haren in d'r buikband had zitten, echt behoorlijk veel. Maar merk verder niets dat ze al weer wintervacht aan het aanmaken is ofzo.

Pink_Horizon: Levertraan? Kun je daar iets meer over vertellen?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:47

hier ook al winterhaar-productie..
heel de buikflap vol met korte haartjes.. :+
naja.. hij was er net doorheen _O- :P

verder zag het er aardig netjes uit :)

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:52

heb nog is vraagje... door medicatie en kruiden enzo schuurt men paard enorm weinig nog aan manen, maar des te meer aan staart :( deze was bna bij gegroeid, maar ondertussen mist er terug hele hoop... ik behandel de staart elke dag met lotion van befix en soms ook zalf van cavalesse als hij kale plakjes heeft

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 22:53

wat is de vraag dan? ;) :))

dids heeft ook een plukje staart kapotgeschuurd.. maargoed, alleen haar :)

Mopske08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-09 23:12

jah wa ik nog aan die staart kan doen... ik weet het echt nimmer ze... is superhevig!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 07:09

Ik zag gisteren toen ik Wisse aaide ook al dat zijn vacht wat dikker leek inderdaad. Heb ze een paar dagen dekenloos gehad en al een week geen deken op met buikflap, dus kan verder niet zien hoeveel haren ze verliezen. Zet ze vandaag weer even aan het werk dus dan kan ik het wel zien met poetsen.
Heb ze tot gister weer 1,5 dag dekenloos gehad en ze lijken er geen problemen mee te hebben. Ik verwacht dat ik met dit weer wel dekenloos kan blijven, maar dan moet ik even nieuwe vliegenspray meenemen die ik er dan voor de zekerheid op wil sprayen.
Ik ga volgende week weer vlooienspul proberen. Zit ook te denken om misschien maar Defendog te gebruiken en dan dekenloos maar ben bang dat het een duur geintje wordt met 2 paarden? Gister eind van de dag toch de vliegendekens opgedaan; als de zon even scheen kwamen er gelijk flink veel muggen. Storm had onder zijn ogen alles kaal en zwart, is echt kaalgevreten door mugjes :S
Ze zijn iets kleiner dan een gewone huisvlieg en hebben ronde vleugels; wat zijn dat voor vliegen?
Heb er sudocrem opgedaan en een vliegenmasker.

Mopske heeft ze wel een deken op?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:46

zal een op gaan letten of ik die vliegjes ook zie!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 08:55