Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 20:16

Ik heb nog geen rekening gekregen!
Maar ik dacht dat de dierenarts zei 90 euro voor 2 maanden? Dus 60 tabletten
Ik krijg me dierenarts maar niet te pakken :(
Ik wordt echt aan mijn lot overgelaten al zeg ik het zelf!
Ik heb dus voor alle zekerheid vanmorgen voor de 1e keer gebruik van Pergolide een kwart gegeven.
Ja ik weet niet waar ik goed aan doe? maar werd best bang van al jullie verhalen hier :(
Ik ga morgen de dierenarts weer proberen te bellen en anders ga ik een andere dierenarts bellen.
Ze staat Zondag al 2 weken op stalrust en zie niet echt verbetering! dierenarts vertelde verledenweek dat de waardes behoorlijk hoog waren kwa Cushing.
Ik weet het allemaal niet meer hoor! Mijn merrie is 21 jaar en ook nog lichte atrose dus pfff,raak nu echt in de stress!

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:52

palominotje schreef:
Ik heb nog geen rekening gekregen!
Maar ik dacht dat de dierenarts zei 90 euro voor 2 maanden? Dus 60 tabletten
Ik krijg me dierenarts maar niet te pakken :(
Ik wordt echt aan mijn lot overgelaten al zeg ik het zelf!
Ik heb dus voor alle zekerheid vanmorgen voor de 1e keer gebruik van Pergolide een kwart gegeven.
Ja ik weet niet waar ik goed aan doe? maar werd best bang van al jullie verhalen hier :(
Ik ga morgen de dierenarts weer proberen te bellen en anders ga ik een andere dierenarts bellen.
Ze staat Zondag al 2 weken op stalrust en zie niet echt verbetering! dierenarts vertelde verledenweek dat de waardes behoorlijk hoog waren kwa Cushing.
Ik weet het allemaal niet meer hoor! Mijn merrie is 21 jaar en ook nog lichte atrose dus pfff,raak nu echt in de stress!

Jij bent niet de enige die het zegt hoor,ik ben je stalgenoot...en je word gewoon aan je lot overgelaten :j
Ik vind zelf dat met een merrie van 21 die nog nooit bevangen is geweest...nu ineens aan vier hoeven bevangen(wat al niet veel voorkomend is) en daarbij nu Cushing blijkt te hebben,en al artrose heeft....de dierenarts er wel meer bovenop mag zitten?
Je liet haar niet voor niets op een zondag komen tegen alle kosten vandien,omdat je gewoon snel erbij wilde zijn mocht er iets mis zijn.
Er kunnen pas foto`s van haar benen gemaakt worden als ze daar stabiel op kan staan...dus lijkt mij zaak haar zo snel mogelijk in die staat te krijgen?
Alles duurt gewoon eeuwen,medicijnen waarvan je op vrijdag al hebt gezegd ze te willen hebben..krijg je pas gister!
De bevangenheid knapt ook niet echt op,waardoor de kans op meer schade aanwezig is...ik vind het belachelijk.
Groot gelijk dat je een ander dan zou raadplegen,want met een merrie van 21 die aan vier hoeven bevangen staat moet je niet aanklooien!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:58

_/-\o_

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:00

fargo schreef:
Focussed schreef:
Prascend bestaat volgens mij alleen in de 1 mg vorm (dus 1 mg per pil). Dus dan zou ik met een kwartje beginnen voor 6 dagen. (Ik heb zelfs 8 dagen een kwartje gegeven en toen pas een halfje, voor de zekerheid haha).

Ik denk dat Palominotje wel sneller moet dan dit want zij zit al met een hoefbevangen paard. De regel om op te bouwen is eigenlijk zo'n 3 tot 5 dagen per stapje. En Palominotje heeft dus iets meer haast omdat ze al een hoefbevangen paard heeft. Dus even goed met DA overleggen of ze inderdaad met 1 mg moet starten of dat ze bijvoorbeeld met 0,5 mag starten en dan na paar dagen omhoog naar 1 mg dan wel 0,75mg en daarna pas door. Het ligt er maar even helemaal aan hoe heftig haar paard er aan toe is inderdaad. Dan moet je soms sneller gaan om ergere problemen te voorkomen.

Mijn dierenarts zei: denk er maar eerst overna of je haar wel medicijnen wil geven voor Cushing!

janflicka

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:17

Alsof je niet direct heb laten weten alles te willen doen,ook in geval van cushing! Was ze nou verbeterd en dat ze dan een wat afwachtende houding aannemen oke! Maar ik hou nog telkens mn adem in als ze draaien moet voor stal...dat gaat zo ontzettend moeilijk,en vind dat ze daar toch meer bovenop hadden moeten zitten. Want de pijnstillers doen dus ook niet echt hun werk(ondanks sterkere!) Haar artrose zal ook wat extra stijfheid veroorzaken nu door het stilstaan. Maar dan nog....die dierenarts mag wel iets meer betrokken zijn bij deze merrie hoor.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 10:41

Pff palominootje... Mijn DA kan af en toe raar doen maar dit is wel echt vervelend!!!

Naomi staat sinds gister opde Gastrosafe. Zijn brokjes, dus doe ze door het eten. Waarbij ze heel enthousiast een hap neemt. En alles weer uitspuugt en weigert überhaupt om aan de voerbak te ruiken!
oliebol... Hopelijk kan ik er wat van maken met appelmoes ofzo...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:13

Hoe doen jullie dat met de Pergolide? Nemen ze het met een stukje appel redelijk goed aan?

Vervelend Focussed, als de mijne dat doet kan ik het in appelmoes ook vergeten helaas. Ze zijn op een gegeven moment ook zo achterdochtig hè? Ben benieuwd hoe je het nu voor elkaar gaat krijgen..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:21

Ja ze zijn echt kei achterdochtig!! Baal echt want ze begon weer haar krachtvoer normaal te eten.. Zal ze nu ook wel weer een tijdje laten.
Ga vanmiddag aan de slag met appelmoes.. En anders maar een waterige prut maken en dwangmiddel met een spuit. Weet anders echt geen andere oplossing :(

Pergolide spuugt ze uit in krachtvoer, fruit, etc. Dat los ik ook maar op in water en dan via een spuit geven. Weet ik iig zeker dat ze het binnen krijgt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:26

IMJ schreef:
Hoe doen jullie dat met de Pergolide? Nemen ze het met een stukje appel redelijk goed aan?

Vervelend Focussed, als de mijne dat doet kan ik het in appelmoes ook vergeten helaas. Ze zijn op een gegeven moment ook zo achterdochtig hè? Ben benieuwd hoe je het nu voor elkaar gaat krijgen..

In appel of stukje peen lukt wel maar dan moet het er niet te lang inzitten dan gaan ze het ruiken. En op een gegeven moment weten ze het gewoon.. Wij hebben heel lang succes gehad met of een dubbel geslagen boterham of een stuk krentebol met daartussen de pil. Een krentebol is lekker plakkerig en daar blijft ie goed tussen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:30

Ben ik ook weer even...

Die van mij is momenteel ook weer argwannend betreft het pilletje.
Duw het pilletje heel in haar mond en geef er daarna een hand brokken achteraan. Dit ging tijden goed maar nu begint ze weer te spugen... Zal ook wel weer over gaan.

Heb die van mij tot op heden nog steeds niet geschoren net als vorig jaar en heeft ook geen deken op. Bevalt prima tot op heden. Rij haar nog zo'n 4 keer per week. Nog meer mensen die niet hun cushinger scheren ondanks dat ze er redelijk fanatiek op rijden?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:31

Ja, lang leve de mini-krentenbol! Als ik mijn paarden medicijnen moet geven doe ik in één halfje de pil of poeder en in de andere niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:35

Die van mij is te slim... waar ik de pil ook in of tussen duw heeft ze meteen door en spuugt ze alles uit.
Daarna neemt ze dan niks meer aan van mij.
Nu ik de pil en voer gescheiden hou gaat het goed. Heb ik voor de pergolide tijd ook altijd al last van gehad. Wormenspuiten en andere medicijnen geven aan haar is een operatie op zich met name om de medicijnen niet binnen 2 sec. weer rond te zien vliegen....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:40

NienkeKara die van mij is precies hetzelfde! Doe ik de pergolide door het voer dan neemt ze gewoon niks meer aan van mij... Heel frustrerend!

Gelukkig is ze echt extreem braaf met spuiten geven... Roep haar in de weide, zonder halster, pak haar bij de kin, spuit in de mond en klaar. Dus dat is bij haar echt een groot voordeel dat ze zich daar zo gemakkelijk aan overgeeft.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:49

Een krentenbol dus! :D Goede tip, zal het onthouden! :j

Een spuit trapt de mijne op een gegeven moment ook niet meer in wordt een ware worsteling..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:46

Ik geef al weer een half jaar in een appel. Eerst krijgt hij stukje zonder pil daarna met pil. Eerste stukje ruikt hij ook eerst aan ter controle haha.
Ik heb daarvoor ook al alle fruit en brood gehad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 13:57

Focussed schreef:
NienkeKara die van mij is precies hetzelfde! Doe ik de pergolide door het voer dan neemt ze gewoon niks meer aan van mij... Heel frustrerend!Gelukkig is ze echt extreem braaf met spuiten geven... Roep haar in de weide, zonder halster, pak haar bij de kin, spuit in de mond en klaar. Dus dat is bij haar echt een groot voordeel dat ze zich daar zo gemakkelijk aan overgeeft.

Daarom heb ik ook vanaf het begin gezegd dat je het eigenlijk noooooiiittt door het voer moet doen, want als je paard stopt met eten, is helemaal het einde zoek. DAT moet ie gewoon blijven doen, de pergolide altijd proberen met iets extra's te geven - los van het voer

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:16

IMJ schreef:
Een krentenbol dus! :D Goede tip, zal het onthouden! :j

Een spuit trapt de mijne op een gegeven moment ook niet meer in wordt een ware worsteling..

Je koopt van die mini krentebollen bij de AH, heel gemakkelijk ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:22

@focussed Fijn dat het met een spuit zo makkelijk gaat met die van jou, hoef ik bij die van mij niet mee aan te komen.
Is eerst al een worsteling om die in haar mond te krijgen en als die er eenmaal inzit wacht mevrouw net zo lang met slikken tot ik het opgeef en spuugt dan alles uit....
En dan heb ik het niet over 5 min. geduld hebben, nee eerder over dat ik zo wel eens 45 min. heb gestaan.....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:19

O wat ontzettend vervelend!!!!

Hier heb ik net ook een worsteling gehad om de Gastrosafe erin te krijgen. Niks werkt... Door Slobber, gewoon voer, met appelmoes, een combinatie van slobber, voer, appelmoes en snoepjes .... Overal trekt ze haar neus voor op wanneer die Gastrosafe brokjes erdoor zitten.... :(

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:23

Fijn.. Heb je het wel binnen gekregen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:24

Nee.. Kon alles wegmikken.... Morgen maar alles laten weken en dan kijken of ik het in een spuit krijg.. En anders maandag de DA bellen of ik wat anders kan krijgen..

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:24

Focussed schreef:
Pff palominootje... Mijn DA kan af en toe raar doen maar dit is wel echt vervelend!!!

Naomi staat sinds gister opde Gastrosafe. Zijn brokjes, dus doe ze door het eten. Waarbij ze heel enthousiast een hap neemt. En alles weer uitspuugt en weigert überhaupt om aan de voerbak te ruiken!
oliebol... Hopelijk kan ik er wat van maken met appelmoes ofzo...

Ja hoop het voor je!
Appelmoes werk tot nu toe goed bij mijn merrie.
Succes

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:26

IMJ schreef:

Yep pergolide in een klein stukje appel,en ze trapt er in

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:37

Heb je je DA nog kunnen bereiken Palominotje?? Ik kan me namelijk best voorstellen dat je met een reden een hoge dosis aangeraden krijgt.. Zeker als je paardje op 4 voeten bevangen is - wat ik hier in het topic las.. Fijn dat je paardje in ieder geval de pergolide aanneemt.
Als je bang bent over de bijverschijnselen zou je kunnen kiezen om de dosis in ieder geval over ochtend en avond te verdelen dan is de impact ook wat verdeeld. Dus een kwart in de ochtend en een kwart in de avond en zo verder opbouwen.

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 17:02

Nou heb ik al een heleboel pagina's over dit onderwerp gelezen, vraag:
"kan iemand samenvatten wat er gevoerd moet worden in geval cushing bij pony? Zo suikervrij mogelijk?
En zijn er homeopathische/fytpotherapeutische middelen naast regulier om te ondersteunen?"
Twee vragen in 1 maar ja....