[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:31

mijn methode is gebaseerd op het feit dat de eerste nekwervel heel belangrijk is voor het functioneren van het lichaam van het paard. Het lymfestelsel wordt daar aangestuurd, het heeft een grote invloed op de stabiliteit van het hoofd van het paard en kan bij disfunctioneren problemen in de weerstand, coordinatie, hoofdpijnen, uitstraling etc veroorzaken.

De plaatsing van de eerste nekwervel is van heel veel factoren afhankelijk; buiging en stelling, manier van gewicht nemen op alle vier de benen, blokkades in bekken en thoracale wervelkolom, spierkracht.

Ik train paarden zodanig dat het geheel goed samenwerkt en de eerste nekwervel stabiel wordt. Er komt geen netje, medicatie oid aan te pas.

Drie paarden getraind, drie paarden klachtenvrij...

De manier waarop een paard zijn lichaam gebruikt kan blokkades en asymmetrie creeeren. Wanneer een paard niet recht is krijg je door het losmaken van die blokkade vaak tijdelijk verlichting. De kunst is om een paard zijn lichaam zodanig te laten gebruiken dat hij zelf zijn blokkades op kan heffen en ze ook niet meer terug komen!

Dat jouw paard op hagel reageert Ellepel is niet vreemd hoor, geeft behoorlijk wat prikkels op de n. trigeminus. N. trigeminus is de zenuw die de pijnen in het hoofd geeft.
Laatst bijgewerkt door navaja op 21-01-12 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:45

ja klopt wel hoor,de fysio die ik toen heb gehad zei dus dat appie ook scheef was.
appie heeft nogal wat blessures gehad enop een gegeven moment gaat zo'n dier dan anders lopen om de rest te ontlasten, zijn bekken stond ook scheef.
en dat kan ook weer doorstralen tot aan de nek he?

ik weet dat ze dit ook gedaan heeft:
http://www.paardensymmetrie.nl/Paardens ... Atlas.html

oefeningen had ik natuurlijk ook gekregen.
eerst voorlopig moest ik zoveel mogelijk rechtuit,omdat ap zo scheef is.
maar verder kon ze me niet helpen,want vraag me niet wat stelling of buiging is want daar heb ik echt totaal geen verstand van :o :D
maar het gaat nu goed,ap schud nog niet,dus ik ben benieuwd hoe het dit jaar gaat!

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:50

.
Laatst bijgewerkt door 2005 op 21-01-12 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:13

navaja schreef:
Beste allemaal,
we zijn nu een paar maanden verder en drie paarden zijn van het headshaking verlost! in samenwerking met de faculteit diergeneeskunde gaan we wetenschappelijk onderzoek doen naar mijn methode! Super!
Vanaf april wil ik meer paarden gaan trainen. niet goed, geld terug!! (exclusief reis en stallingskosten)

Wat gaaf dat er een onderzoek gaat komen! Helemaal top! En heb je mij meegerekend bij die drie paarden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:32

jouw paard schud dus niet meer?
vertel eens wat meer? :)

Debski

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 12:47

Durf het eigenlijk nog niet hardop te zeggen want ben nog elke dag bang dat ze weer begint. Maar inderdaad. Ze schud nu al 2 maanden niet meer. Het is een lang verhaal maar ben gestart met de training van Navaja. Zij vertelde mij over het vastzitten van de 1e halswervel. Osteopaat bij mij op stal heeft er ook nog naar gekeken maar durfde dit zelf niet los te maken ivm de complexiteit van de 1e halswervel (zoals Navaja uitlegt). Zij heeft mij doorverwezen naar Laarakker. Ook daar scoorde ze op de 1e halswervel. Deze is behandeld samen met nog wat andere punten (waaronder bekken). Laarakker waarschuwde dat het de 1e week weleens erger kon worden. Dit was ook zo, maar na een week is het schudden tot op heden gestopt. Ben ondertussen nog een keer terug geweest bij Laarakker. Daar vonden ze haar al een stuk verbeterd en hebben ze haar nog een keer behandeld. Thuis verder gegaan met de training van Navaja en ondertussen zit ik er inmiddels ook weer op. Ik bouw het heel rustig op en het belangrijkste in mijn training is het lang maken, los laten van de hals. En daarnaast het buigen en soepel maken van de eerste halswervel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 14:15

klinkt goed!
fijn als je dan ziet dat je dier enorm opknapt :D

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 17:07

Debbie, wat leuk dat je iets schrijft! Nee, jou heb ik daar niet bij gerekend. Ik heb jouw paard ten slotte niet getraind, alleen jou wat handvaten gegeven.
Lastig he? Dat lang en los..

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 21:57

Dus de paarden die je noemt heb je zelf getraind? Nog beter! Ja, je hebt mij handvaten gegeven en op het juiste spoor gezet. En daar ben ik je dankbaar voor. En gelukkig was ik niet helemaal onbekend met jou methode (wat niet wil zeggen dat het wel moeilijk blijft) en heb ik iemand op stal die mij hiermee kan helpen. Zij helpt mij momenteel ook onder het zadel. Erg fijn.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:31

Bij deze zoek ik combinaties die mee willen doen met het onderzoek van de Universiteit van Utrecht naar headshaking bij paarden!

Wat krijg je er voor terug? Als mijn hypothese kloppend blijkt, een headshake-vrij paard!

Voor meer info, neem even contact met mij op.

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 14:32

@Debbi, ja klopt, die train ik zelf. Gaat een stuk sneller :-)
Ik ben blij dat het beter gaat met Cloe, vol houden!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:28

ja en ik wil wel mee doen, :D maar ik woon vast te ver weg.

zoals altijd met onderzoeken via utrecht ;(

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 15:45

Interessant! Moet je paard dan (tijdelijk) in Utrecht staan of daar regelmatig naar toe voor controles en onderzoeken? (Want dan is het geen optie voor mij, maar wil de ontwikkelingen van het onderzoek dan wel graag volgen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:23

•Fungal sinusitis resulting in suspected trigeminal neuropathy as a cause of headshaking in five horses
Primary fungal sinusitis was identified in 5 horses displaying signs of headshaking. All 5 horses had fungal plaques adhered to the infraorbital canal (IOC). Headshaking signs were exhibited by 3 horses prior to treatment and 2 horses after treatment. Standing computed tomography (CT) identified erosion of the IOC in the 2 cases in which it was performed. Fungal culture and PCR identified 3 species of fungi, Rhizomucor pusillus, Scedosporium apiospermum and Aspergillus nidulans which have not previously been described as a cause of sinusitis in horses. Surgical debridement followed by topical antifungal therapy was used in all 5 horses. Recurrence of the fungal plaques in 4 horses necessitated further treatment. The headshaking signs and nasal discharge resolved in 3 horses allowing a return to their previous use. Two horses developed persistent headshaking signs despite multiple treatments. Primary fungal sinusitis should be considered as a cause of headshaking signs in horses, due to a suspected trigeminal neuropathy. Computed tomography is valuable in identifying erosion of the IOC which is not identified with conventional radiography. Three out of the 5 cases were treated successfully but permanent resolution of the fungal infection is difficult to achieve once the bone overlying the infraorbital nerve has been eroded.

grofweg vertaald dat er dus een aantal schimmels zijn die voor headshaking kunnen zorgen.
wisten we natuurlijk al,en omdat de zwarte kummelolie ook schimmels bestrijd denk ik dat dat iets is om te proberen :j

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:59

Het is bekend dat schimmels en influenza vaak gevonden wordt bij headshakers. Dan wijs ik weer terug naar de eerste nekwervel. Hier wordt het lymfesystelsel aangestuurd. De belangrijkste functie van het lymfestelsel is de bescherming tegen infecties en andere indringers, en daarmee is het een essentieel onderdeel van het immuunsysteem. Werkt het niet naar behoren doordat de innervatie niet in orde is, dan krijgen schimmels en ander soortige infecties ruim baan.

Prima om de schimmel te bestrijden, maar dat maakt niet dat het lymfestelsel weer normaal zijn werk kan doen.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:41

Zo al een tijdje niet meer op dit topic geweest maar "helaas” toch maar dit topic weer opgezocht want me paardje is sinds vorige week weer begonnen met headshaking. In de wei en onder het zadel langs de weg schud/knikt hij weer. Even op de allergiekalender gekeken en de bomen (els +hazelaar) bloeien op dit moment . En die hebben wij veel rond de wei staan en in de omgeving. Dus denk dat dit de trigger is maar goed..
Op de KFPS hengstenkeuring hebben me ouders een meting voor een goed passend zadel gewonnen van Mechteld Jonker (Gerding) http://www.horsescan.nl ze is o.a. bekend van de bondscoach voor het NL Endurance team. Alleen deze lezing was voor de paardenrug. En nou heb ik net m’n zadel al opnieuw laten controleren + opgevuld dus heb ik haar gevraagd om i.p.v. een meting informatie op te zoeken over headshaking. Ze kende het probleem headshaking en wil graag voor mij dierenartsen benaderen (zowel binnen als buitenland) om informatie ..dus ben benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:56

ik ook,wil wel weten of er misschien nog weer nieuwe informatie is :j

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:00

Inderdaad lang geleden op dit forum geweest.

Toch even vermelden dat Amor hele winter lang schudvrij is, ik vrees wel voor het voorjaar...
Wat er ondertussen verandert is: Amor zijn zadel is aangepast, hij was namelijk goed gegroeid en nu dus een groter zadel. Ook heb ik
een nieuwe lesgeefster die hard werkt aan ontspanning, lang en laag rijden. Ik ben benieuwd of dit invloed gaat hebben op zijn schudden.
Amor zit volgens mij en mijn lesgeefster wat vast in zijn rug, we proberen dit met het rijden op te lossen. We zien al vooruitgang maar
toch een afspraak gemaakt met een fysio, dit is spijtig genoeg uitgesteld omdat we niets konden doen door het weer (sneeuw en ijs).
Amor staat namelijk op een wei en kon amper rond stappen :). Nu het terug gaat dooien hoop ik terug een afspraak te kunnen maken...
Ook ben ik bezig met puur pollen.

Voor mij is het nu afwachten hoe Amor gaat reageren op het voorjaar, hij begint namelijk te schudden in maart/april. In de zomer gaat het
dan een stuk beter en in september/oktober krijgt hij weer een terugval...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:31

zo heeft appie het ook,maart beginnen met schudden, en dan tegen juni is het afgelopen met een terugval in het najaar.

dit jaar word alweer het tweede jar dat appie dan de puurpollen gaat krijgen.
ik heb wel het idee dat het iets geholpen heeft.
maar hij zat ook vast in zijn lijf en is losgemaakt door een fysio en daar is hij enorm van opgeknapt :j

maar we wachten het af,ben wel benieuwd hoe het binnenkort gaat

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:09

Hey allemaal, heb hier en daar wat gelezen vd 262 pagina's :) Mijn jonge paard (moet nog 4 worden) schudt sinds ongeveer 3 weken met zijn hoofd. Hij heeft vrijwel alle symptomen van HSS: heftig schudden (ook tijdens longeren en losgooien), tics, schoppen naar zijn neus, wrijven, paniek, de verte in staren, etc. :( Het is begonnen op de dag nadat hij gevaccineerd is, daarvoor had hij nergens last van. Denken jullie dat dit te maken kan hebben met dormant herpes dat opspeelt? Iemand hier ervaring mee? De DA is al langs geweest en dacht aan licht/pollen, of aan een ruinentand die aan het doorkomen is (al zijn tand en tandvlees zelf niet gevoelig..)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:57

wat is dormant herpes???

appie schud in elk geval nog niet.
ben ik ook blij mee,hoe langer het weg blijft ,hoe beter :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:07

Recent studies suggest, but do not prove, that headshaking may possibly be triggered by rhinopneumonitis vaccinations, which may activate the herpes virus (EHV-1, EHV-4) which lies dormant in the horse's trigeminal nerve. This process is roughly analogous to the onset of shingles in humans.

http://www.jadwin.net/horse/

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:23

ohw dat wist ik al dat het herpes virus voor headshaking kan zorgen.
was al oud nieuws voor mij ;) :P
staat hier ook wel:
http://www.headshaker.eu/en/herpes.html

cocosolie zou het herpesvirus tegengaan,dus een idee om dat aan je paard te gaan geven?
kun je gewoon bij de reformzaak kopen :j

en dat het grootste aantal paarden last heeft van die trigemenal zenuw is ook bekend.
heb je de link al bekeken die in d ebeginpost staat?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:26

Ik heb alles gelezen en bekeken wat er te vinden is ;) Ben er nog niet uit waar het door komt bij de mijne, en wat hem kan helpen. Het is begonnen op de dag nadat vaccinatie + wormen + tanden zijn gedaan, het vroor toen 10 graden dus denk niet dat het pollen kunnen zijn. Misschien toch licht/wind/ontsteking ergens.. Ik hou die kokosolie in gedachten!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:26

Op het niveau van C0-C2 wordt het lymfesysteem aangestuurd. Dit systeem wordt natuurlijk getest na een vaccinatie.
Ik blijf er dan ook bij dat de dysbalans van C0-C2 het grote probleem is.