[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 23:25

lies schreef:
prugelpiet schreef:
Ik vind/vond deze wel fijn: https://greenvalleyhealthproducts.nl/pr ... off-spray/

Alleen mijn paard niet meer. Ze heeft absoluut geen moeite normaal met sprays, maar ik vermoed dat ze deze geur zelf niet prettig vind.

Mijn paard vindt deze ook verschrikkelijk. Staart inspuiten gaat nog wel, maar zodra ik verder naar voren ga, begint ze enorm te proesten..

Dat doet mijn paard ook. Ze wordt er gewoon boos van.

esc

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 12:56

ik spray het op een borstel en borstel het er dan op dat werkt ook goed. Mijn paard vindt de spry ook niet fijn

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:45

Iemand ervaring met een eczeemdeken met Hoodie of je die hoodie in kan korten? Ik wil liefst dus met gaten voor de oren zodat hij niet van de hals afzakt….

Gisteren heeft mijn bijrijder de deken niet goed vastgemaakt waardoor de hoodie voor z’n ogen is gaan zitten. Hij is in paniek geraakt, door draad de sloot in gevallen en in paniek aan de overkant er weer uit geklommen (weer door het draad). Ik kan van geluk spreken dat hij geen enkel schrammetje heeft….. Ik doe altijd m’n graasmasker over de hoodie zodat hij niet zakt, zit had zij niet gedaan. Maargoed ik wil kijken of ik hem in kan korten? Wil dit nooit meer…. Wat zal hij een paniek hebben gehad

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 19:48

Jeetje Oskarrino, wat een heftig verhaal! Zo zie je maar, ongeluk zit in een klein hoekje.

Ik heb geen ervaring met inkorten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 20:36

Pffff wat schrikken zeg :(
Zo had mijn paard vorig jaar de kap van de Snuggyhood scheef geschuurd, over beide ogen (die kap heeft alleen gaas over de ogen en is verder dicht). Hij is goddank verstijfd blijven staan en zo gevonden, maar geen idee hoe lang hij heeft gestaan. Het was iig erg sneu. Ik heb toen een vliegenkap van Bucas (volledig gaas) met de naaimachine voorzien van een stuk oude theedoek achter de oren, om in de hals van de Snuggy te stoppen. Dat was niet foolproof, dus voor dit jaar komt er een stuk klitteband op de thee doek en bovenop de hals. Uiteraard zodanig dat er voldoende plooiruimte is voor de doek en het niet strak kan komen staan.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 15:52

Oskarrino schreef:
Iemand ervaring met een eczeemdeken met Hoodie of je die hoodie in kan korten? Ik wil liefst dus met gaten voor de oren zodat hij niet van de hals afzakt….

Gisteren heeft mijn bijrijder de deken niet goed vastgemaakt waardoor de hoodie voor z’n ogen is gaan zitten. Hij is in paniek geraakt, door draad de sloot in gevallen en in paniek aan de overkant er weer uit geklommen (weer door het draad). Ik kan van geluk spreken dat hij geen enkel schrammetje heeft….. Ik doe altijd m’n graasmasker over de hoodie zodat hij niet zakt, zit had zij niet gedaan. Maargoed ik wil kijken of ik hem in kan korten? Wil dit nooit meer…. Wat zal hij een paniek hebben gehad

Get, wat een vreselijk nare ervaring voor je paard.
Ik kort eigenlijk alles wel eens in, alleen het nadeel van een hals inkorten is de verhouding dan niet altijd meer even goed is en hij op een bepaald punt te strak om de hals kan gaan zitten. Ik ben geen pro verder, enkel eigen ervaring met een halsstuk innemen.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 19:27

Hele nare situatie, gelukkig was hij vandaag weer zichzelf en tot rust gekomen. Voor nu een simpele oplossing die hopelijk goed werkt:
Afbeelding

Clip vast aan het graasmasker en de deken, afzakken kan niet meer! Z’n graasmasker laat hij gelukkig altijd wel om en gooit hem niet af. Dus hopelijk is dit de juist oplossing voor nu even tijdelijk.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 08:07

Die van mij heeft ooit zijn masker, die aan zijn deken vast zat, over zijn oren geschuurd waardoor het masker over zijn ogen zat en hij niks meer zag. Hij was zo in paniek dat ik hem een paar dagen noet meer kon benaderen. Ik ben zelf dus altijd huiverig om de kap vast te maken aan de deken -O-

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:17

Ik ben toch eens benieuwd naar ervaringen van anderen.

Het is nu het 2e jaar op rij dat mijn pony ontzettende jeuk krijgt aan haar hoofd rond eind mei/begin juni. Ze is bekend met zomereczeem, maar dat is vrij goed onder controle. Behalve dus de plotselinge jeuk aan haar hoofd en rond haar oren. Ook opvallend dat het nu voor het 2e jaar op rij in dezelfde tijd begint. Er is niet ineens een uitbarsting van insecten. Ze staat dit jaar al sinds eind maart op het gras (een paar uur per dag). Dat is ruim een maand eerder dan anders.

Op dit moment probeer ik vooral de jeuk weer onder controle te krijgen in de hoop dat de kale plekken zo snel mogelijk weer kunnen herstellen. Ik maak vooral gebruik van Doderm en Happyskin huidgel.

Zijn er mensen die iets soortgelijks mee hebben gemaakt en daar wellicht al een verklaring voor hebben gevonden? Mijn gevoel zegt dat dit niet zo zeer wordt veroorzaakt door prikmugjes of andere insecten. Zou het veroorzaakt kunnen worden door bepaalde pollen die rond deze tijd in de lucht zitten?

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:30

Ik herken het Rubio. Staat je paard op gras? Is dat nu toevallig ver opgebouwd? Die van mij reageert veel heftiger als ze meer gras eet, dus ze staat heel veel met grasmasker.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:33

Pippaa schreef:
Ik herken het Rubio. Staat je paard op gras? Is dat nu toevallig ver opgebouwd? Die van mij reageert veel heftiger als ze meer gras eet, dus ze staat heel veel met grasmasker.

Ja ze staat zo'n 4 uurtjes per dag op het gras. Dat staat ze al wel even. Normaal beginnen we pas in mei (we staan op kleigrond), maar vanwege het hele droge voorjaar zijn we dit jaar eind maart al begonnen. Uiteraard heel rustig opgebouwd, maar al wel eerder aan de 4 uur dan anders.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 21:51

Ik zou beginnen met te stoppen met gras, als je die optie hebt. Bij mijn paard is dat zo’n trigger voor jeuk in dit seizoen. 5min is dan al teveel.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 10:59

Slmt9 schreef:
Ik zou beginnen met te stoppen met gras, als je die optie hebt. Bij mijn paard is dat zo’n trigger voor jeuk in dit seizoen. 5min is dan al teveel.

Ik wil de komende dagen proberen wat het doet als ze wat korter ook het gras gaat, voor nu terug naar 2 uurtjes.

Zou het wel bijzonder vinden als dit een trigger zou zijn... Ze heeft er ruim 2 maanden geen klachten mee gehad. En het fructaangehalte is in die periode vele malen hoger geweest dan dat het nu is. Zou het dan alsnog kunnen zorgen voor ineens zo'n "uitbarsting"?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 12:13

Mijn paard heeft het ook alleen in het vliegenseizoen. Dan is de steek of beet van een vlieg de emmer die de druppel doet overlopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 13:48

Hier de laatste 2 jaar exact hetzelfde en 24/7 op het gras al ruim voordat de jeuk begint. De jeuk is aanmerkelijk af genomen nu ik derfen smeer en teerzalf en daarnaast nog cetirizine tabletten geef en extra zeewier. De tabletten wil ik terug stoppen en heb nu ook brandnetel bestelt om extra toe te voegen. Momenteel lijkt het goed te doen voor hem gelukkig.

Moonsan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:08

Hier sinds vorig jaar zomer ineens enorme jeuk aan oren en hoofd, dat is nieuw voor hem. En hij haat kappen en krijgt ze ook allemaal af. Vind dat lastiger dan manenkam en staart jeuk...

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:22

Hier ook 1 waarbij het hoofd het grootste probleem is. Ook vanaf mei ongeveer. Manen en staart gaan prima met een deken op, maar hoofd en oren zijn zelfs met maskers op de pineut.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:27

Mijne had vorig jaar ineens kapotte oren, ik ben er niet achter gekomen wat de trigger is geweest.

Hier met Tectonic nog steeds zonder deken, heel blij mee! *Klopt af

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 20:35

marleen_88 schreef:
Mijne had vorig jaar ineens kapotte oren, ik ben er niet achter gekomen wat de trigger is geweest.

Hier met Tectonic nog steeds zonder deken, heel blij mee! *Klopt af

Oh ja tectonic ook hier in gebruik naast de rest.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 22:13

Hier ook de tectonik, maar ik was zo dom geweest om mn paard te lang door te laten grazen en had een supplement waar erwtenvlokken (familie van luzerne) in zat. Wordt hij heel rillerig en jeukerig van. Dus nu nog even met deken en na dit weekend weer eens testen hoe het gaat zonder hals.

Het schuren lijkt al bijna over. Hij staat alleen onder een vliegendeken. Dus hoe dan ook winst dankzij Tectonik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 09:28

Kapotte oren herken ik helaas wel, zeker als ze er weinig haar hebben dan worden ze er gewoon gestoken helaas.

Hier heeft de eczemer ook echt veel jeuk op het hoofd en het hele lijf helaas, ook wordt het rond deze tijd het ergste en duurt dat zo'n 3/4 maanden. Ik denk ook dat dit komt omdat er nu overal veel pollen zijn en het emmertje inderdaad overloopt.

Hoeveel ceterizine tabletten gaf jij Dierenfan?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 10:34

Die van mij gaat naast de eczeemdeken ook in het seizoen onder de kap, anders krijg ik geheid een kapot geschuurd hoofd. En met vliegenkap gaat het eigenlijk top.
Op het hoogtepunt van de jeuk, smeer ik Sweetitch van Sectolin, rond het hoofd. Dat is afdoende.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 13:07

Het is nu onze derde zomer. We wisten bij aankoop dat ze schuurde, maar hoe het zou uitpakken was afwachten.

Het eerste jaar is ze pas eind augustus begonnen met schuren. Eigenlijk alleen maar aan haar staart. Manen en hoofd ging prima. Staart was wel behoorlijk kaal uiteindelijk.

Vorig jaar begon de jeuk al eerder en werd het heviger vanaf eind mei/begin juni. Haar darmen waren toen ook niet op orde (slappe mest, mestwater, snel opgeblazen) en ze was ook te dik. Ze heeft vorig jaar vooral last gehad van jeuk aan haar hoofd en lijf. Geregeld hele kale plekken op haar hoofd en op de rest van haar lijf. Ze liet het ook kapot krabben door andere paarden. Flink stuk van haar manen kwijt, maar dat kwam ook mede door de hals van haar eczeemdeken.

Afgelopen najaar en winter flink aan de slag gegaan met het opknappen van haar darmen. Ander voer (zo laag mogelijk in suiker, graanvrij, melassevrij en luzernevrij), aanvullende supplementen (glucobalance en microcomp) en daarmee knapte het zienderogen op. Veel betere mest en veel minder opgeblazen.

Nu dus de derde zomer die we in gaan. Ze kon al vanaf eind maart op het land en het ging eigenlijk heel goed, tot afgelopen week dus... een normale vliegendeken zonder hals was voldoende, op dagen met veel wind kon ze ook even zonder deken buiten staan. Ze bleef goed op gewicht en eigenlijk nog geen tekenen van schuren. Wel wat jeuk aan haar lijf, maar niet erger dan dat het in de winter is. Ze wil gewoon graag krabben zodra haar deken af is. De vliegendeken heb ik inmiddels maar omgewisseld naar een eczeemdeken, maar dan zonder hals (hals zit naar achteren geklapt) zodat haar manen zoveel mogelijk gewoon kunnen luchten.

Ik spray haar dagelijks in met de happyskin huidspray en smeer de kale plekken dus in met Doderm en de happyskin huidgel.

Zo zag het er gisteren uit. De plekken worden rustiger, maar er komen helaas nog wel nieuwe bij. Het is nu een soort krentenbolletje :(:)

Afbeelding

Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Petrichor schreef:
De deken vandaag gelijk gekocht en hij zit goed! Ze moet alleen niet dikker worden want dan word de buikflap er niet comfortabeler op vrees ik.

[ Afbeelding ]

Ik quote mijzelf even..

Volgende week verwachten ze temperaturen van 30 graden en zelfs warmer, weten jullie hoe deze deken is met hoge temperaturen? Ik kan het op die dagen helaas niet controleren tussendoor ivm werk en dat geldt ook voor mijn stalgenoten (doe het zelf stal) dus ik moet in de ochtend beslissen voor de hele dag. Mijn Pagony vliegendeken hield ik altijd wel op en dat ging prima, maar dit is toch net even wat anders.

Dus voor nu heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:17

Petrichor schreef:
Petrichor schreef:
De deken vandaag gelijk gekocht en hij zit goed! Ze moet alleen niet dikker worden want dan word de buikflap er niet comfortabeler op vrees ik.

[ Afbeelding ]

Ik quote mijzelf even..

Volgende week verwachten ze temperaturen van 30 graden en zelfs warmer, weten jullie hoe deze deken is met hoge temperaturen? Ik kan het op die dagen helaas niet controleren tussendoor ivm werk en dat geldt ook voor mijn stalgenoten (doe het zelf stal) dus ik moet in de ochtend beslissen voor de hele dag. Mijn Pagony vliegendeken hield ik altijd wel op en dat ging prima, maar dit is toch net even wat anders.

Dus voor nu heel benieuwd naar jullie ervaringen.

Het is een dun lappie toch? Dat gaat prima.