[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zondebokje

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 11:38

in de bijsluiter staat wel dat je eigenlijk met handschoentjes moet geven... het is echt wel troep. Ik doen het zelf ook niet hoor eerlijk gezegd.

Maar denk niet dat het ervan kan krijgen ...zou eerder denken dat het mss ertegen zou helpen haha..wel balen trouwens!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:40

Die van mij kan ook best lastig zijn met eten. Zo eet ze vol smaak haar muesli en zo opeens is het niet lekker meer. Nu eet ze al een tijdje de muesli van Vitalbix (active+) en die vindt ze wel lekker. Al verschillend soorten voer geprobeerd en dan bij de tweede of derde zak begint ze er mee te zeuren. Dan koop ik even iets anders, meng het met een handje ander spul en dan eet ze weer. Maar dan ga ik wel weer op zoek naar iets anders.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 13:43

Prascend voor mensen (pergolide), werd volgens mij gebruikt voor mensen met Parkinson? Even googlen op pergolide anders.

Van morgen zijn er rx gemaakt van de voorhoeven. Tov 2,5 jaar geleden zijn ze verder gekanteld en naar beneden gezakt. Ruimte tussen hoefbeen en zool is maar 1cm, je ziet de kanteling ook overduidelijk. Het is geen acute bevangenheid. Vanwege de dunne zool worden er maandag 2 ijzers met open toon er onder gezet. Zo gaat hij meer op de achterkant staan en wordt de voorkant ontlast, hopelijk kan ik dan de buut gaan minderen want op lange termijn is dat ook niet goed.. al met al niet heel slecht nieuws, verwachtte wel een verdere kanteling maar verzakking niet verwacht. Het is aankijken of hij tijdelijk op ijzers gaat of voor altijd. De zool zal niet meer dikker worden in ieder geval..

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:33

Zondebokje schreef:
Weten jullie of ze ook af kunnen vallen als ze te veel prascend binnen krijgen? Ik hoor jullie zo over het afbouwen in deze periode.. die van mij krijgt een half en heeft verder geen symptomen...maar vind er een beetje afvallen nu dus weet niet of dat kan komen dat ze mss te veel krijgt?

Bij mijn oude shet ben ik gestopt met de prascend om deze reden. Ze at amper nog en op verlagen van de dosis werd dat niet beter. Heb in die tijd ook hier meegeschreven en een eigen topic geopend voor tips, maar echt niets hielp.
Ik had weinig te verliezen, want zonder eten kan een pony ook niet, dus afgelopen voorjaar helemaal gestopt waarna ze enorm is opgeleefd. Heb haar niet meer laten testen maar hou haar wel goed in de gaten. Mijn grootste angst was hb, maar dat heeft ze tot niet gekregen ondanks weidegang.

Shanna schreef:
Weet iemand overigens wat prascend met mensen kan doen bij aanraking met de handen?
Ik geef Sed zn pil gewoon met mn blote handen, was ze direct daarna met water en zeep.
Maar momenteel wordt ik zelf ook onderzocht op cushing (zo baasje zo dier :+ ) en nu begon ik mij af te vragen of de prascend dus daar de oorzaak van zou kunnen zijn..? :?
Of denk ik dan te ver en is het puur toeval? _O-

Van prascend kun je geen cushing krijgen, maar het is wel slim om voorzichtig te zijn met jezelf als je dit geeft. De reden dat het bij mensen (nagenoeg) niet meer wordt voorgeschreven zijn nl de enorm nare bijwerkingen die je ervan kunt krijgen, waaronder hartklepproblemen. En de uitvinding van veiligere medicatie natuurlijk, waardoor er voldoende betere alternatieven zijn. Ben benieuwd of die ook ooit op paarden met PPID getest zullen worden. Er zijn er immers genoeg de prascend slecht verdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 17:47

Ik ben ook voorzichtig, daarom was ik direct mn handen met water en zeep nadat ik de pil heb gegeven. Ik kan nergens wat terug vinden over eventuele gevolgen van aanraking met het medicijn dus ik denk dat dat inderdaad los staat van mijn eigen gezondheid. Gelukkig maar! :+

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:21

Ik moet zeggen dat ik de pilletjes gewoon met mijn blote handen breek en zo in een pillendoosje doe.
Daarna was ik wel mijn handen, maar het duurt even voordat ik klaar ben.
Bij de pony's doe ik ze dan in een stukje wortel (en dan was ik mijn handen weer niet).
Weet niet of het via de huid zo snel opgenomen kan worden door ons.
Wel moet je voorzichtig zijn dat je niet wat ervan via je mond naar binnen krijgt.

En ja ik heb hier bij eentje de tablet van een half naar 3/4 gebracht, maar hij werd erg down en in zichzelf gekeerd en hij voelde zich al niet lekker omdat hij zo slecht liep.
Hij ging ook niet beter lopen ondanks die verhoging, dus ben ik weer terug naar een halve pil.
Hij kijkt vrolijker, maar weigert nog altijd zijn eten in de ochtend
Dat is na het geven van de prascend tablet, maar heb daar geen verband tussen gelegd eigenlijk.
Ga eens kijken of hij het wel eet als ik het omkeer.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:42

Ik heb wel eens prascend in een wondje gehad. Snee mijn vinger aan de pillen snijder, waar ik alleen de prascend mee snijdt.
Heb wel paar dagen goede allergische uitslag gehad, maar of het daar aan lag?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 10:53

Ik heb een vraagje,
Het laatste half jaar heeft mijn pony vaak dat alleen zijn linkeroor en hoofd bezweet was, maar nu loopt het door naar zijn hals en begint zijn vacht te krullen. Kan dit cushing zijn?

Afbeelding

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 11:00

Een wintervacht wat bezweet raakt kan altijd gaan krullen.
Als je je paard verdenkt van cushing, gewoon laten testen.

Zou een da raadplegen. Het zweten kan van veel dingen komen.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 00:17

Hoi hoi,

Mijn 22jarige merrie heeft sinds vorig jaar cushing hier geef ik haar een half tabletje voor. Ik laat dit ook elk half jaar testen. Eerst was ze eigenlijk altijd snel te dik maar sinds een jaar of 2/3 heb ik enorme moeite om haar op gewicht te krijgen en houden. Ik voer 450 gram bietenpulp met 100 gram tarwezemelen. 1 volle schep pavo slobber en anderhalve schep pavo 18plus per dag. Hier voeg ik ook een scheut lijnzaadolie aan toe. Ook krijgt ze elke dag flinke porties hooi en staat ze 24/7 op de wei met een ruime schuilstal.

Ik maak van al haar eten slobber omdat ze vaker een slokdarmverstopping heeft gehad door het gulzig eten. Haar gebit wordt ook elk jaar gecontroleerd en bijgewerkt. Het valt mij wel op dat ze in het najaar vaak last heeft van diarree. Hebben jullie tips voor mij?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:01

Ik heb maar 1 tip. Niet meer testen. Zonde van je geld. Je weet nu dat ze het heeft.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:10

Ik heb hetzelfde KB01. Ben nu gestopt met de pulp en hij krijgt nu pavo nature best. Het gaat redelijk soms wel nog diarree. Maar hij moet bijkomen.
Die van mij is ook 22 trouwens

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:02

KB01, misschien ipv de pavo slobber ( op basis van granen ) een seniorenslobber geven ?! Bijvoorbeeld seniores priores of masters senior, deze slobbers zijn op basis van pulp. Of idd ipv de pavo slobber pavo nature's best.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 13:49

Die van mij hebben het vaker in het najaar. Wel én niet cushie trouwens. Vaak is het zand in de darmen.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:35

AaronYve schreef:
Ik heb hetzelfde KB01. Ben nu gestopt met de pulp en hij krijgt nu pavo nature best. Het gaat redelijk soms wel nog diarree. Maar hij moet bijkomen.
Die van mij is ook 22 trouwens

Mijn andere merrie krijgt de nature best en mijn shetlander krijgt elke dag een handje care 4 life. Ik durf niet zo goed met de bietenpulp (speedibeet) te stoppen omdat het toch een extra aanvulling is op ruwvoeder. Is die van jou ook zo afgevallen en heeft hij ook last van diarree?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:38

Maris schreef:
KB01, misschien ipv de pavo slobber ( op basis van granen ) een seniorenslobber geven ?! Bijvoorbeeld seniores priores of masters senior, deze slobbers zijn op basis van pulp. Of idd ipv de pavo slobber pavo nature's best.

Kunt u mij hier wat meer over vertellen? Ik probeer er ook achter te komen waar ik goed aan doe. Ik vraag mij af geef ik genoeg of geef ik te weinig? Doe ik goed voor haar of niet?

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:40

Fabster schreef:
Die van mij hebben het vaker in het najaar. Wel én niet cushie trouwens. Vaak is het zand in de darmen.

Bij de merrie met cushing begint dit vaak in het najaar en blijft het aanhouden. Ik heb hier vorige winter al meerdere dingen via de dierenarts voor geprobeerd. Ik zie haar wel vaak normaal mesten maar ik zie ook vaker dat er een soort van water meeloopt.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 14:40

die van mij heeft ook beetje diarree de laatste tijd... heeft ze normaal nooit geef sinds kort slobber maar voorheen heeft ze daar nooit diarree van gehad..ze krijgt het elke winter... vreemd

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:05

KB01 schreef:
Maris schreef:

Kunt u mij hier wat meer over vertellen? Ik probeer er ook achter te komen waar ik goed aan doe. Ik vraag mij af geef ik genoeg of geef ik te weinig? Doe ik goed voor haar of niet?

Wat moet ik hierover vertellen ?
Slobber op basis van granen is gewoon ongezonder dan op basis van pulp. Voor een cushing paard wil je waarschijnlijk ook lager in suikers voeren, dat doe je dan ook gelijk met een slobber op basis van pulp tov een granen-slobber.
Plus pulp zet meer aan + seniores priores / masters / etc zijn tegelijk ook ruwvoervervangers. Altijd beter voor de darmen dan granen. Voordeel van de ze slobbers tov alleen pulp voeren is dat de calcium : fosfor verhouding al goed is + extra vitaminen erin.

Pavo natures best is ook te vergelijken met een ruwvoervervanger en bevat niet al te veel suikers.

Afvallen bij cushing zou kunnen komen omdat je paard meer eiwitten verbruikt. Maar dat zou door de prascend en door de 18+ die je al voert toch zeker voor een deel opgelost moeten zijn.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:33

Maris schreef:
Wat moet ik hierover vertellen ?
Slobber op basis van granen is gewoon ongezonder dan op basis van pulp. Voor een cushing paard wil je waarschijnlijk ook lager in suikers voeren, dat doe je dan ook gelijk met een slobber op basis van pulp tov een granen-slobber.
Plus pulp zet meer aan + seniores priores / masters / etc zijn tegelijk ook ruwvoervervangers. Altijd beter voor de darmen dan granen. Voordeel van de ze slobbers tov alleen pulp voeren is dat de calcium : fosfor verhouding al goed is + extra vitaminen erin.

Pavo natures best is ook te vergelijken met een ruwvoervervanger en bevat niet al te veel suikers.

Afvallen bij cushing zou kunnen komen omdat je paard meer eiwitten verbruikt. Maar dat zou door de prascend en door de 18+ die je al voert toch zeker voor een deel opgelost moeten zijn.

ik zie net dat de slobber die ik voer van pavo 7% suiker bevat. Zou ik er dan goed aan doen om de speedibeet en de slobber (deze voer ik samen) te vervangen voor de subli seniores priores? En hoeveel moet kan ik hier dan van voeren?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:38

Nee dat heeft geen zin. Je moet naast de speedibeet en zemelen nog extra sp gaan geven en dan dus niet die slobber van pavo. Ik denk dat de pavo slobber misschien wel 7% suikers bevat , maar daarnaast ook nog een hele berg koolhydraten en die tellen ook als suikers !

Maar het allerbelangrijkste is natuurlijk altijd ruim voldoende goed ruwvoer !!! Ik weet niet hoe zwaar je paard weegt en hoeveel kilo ruwvoer je paard krijgt ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:42

Is het deze slobber ? https://www.pavo.nl/essentials/producte ... lobbermash Want dan voer je dus 7% suikers + 29% zetmeel !!!! Dus 36% aan suiker eigenlijk..... Zetmeel wordt omgezet in het lichaam in suikers.
Ter vergelijk sp ( seniores priores ) bevat 12 % suiker en zetmeel samen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:54

p.s. de speedibeet + zemelen zou je natuurlijk wel kunnen vervangen ook door sp. En dan dus sp + pavo 18+ gaan voeren bijvoorbeeld.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:31

Mijn pony krijgt momenteel wat speedibeet met daarin de pavo vital brokjes, scheutje zonnebloemolie en pavo mobility. Moet zeggen dat hij ook lichtelijk wat diarree heeft, voordat hij ze olie al kreeg. Zie dat meerdere dat hebben, hij poept eigenlijk wel vast, maar het eerste deel wat eruit komt is net water, ik zie het aan zijn billen en benen :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 16:42

Hier zijn ze allemaal wat aan de dunnere poep, ook de niet cushings. Niet alles dun, maar inderdaad het eerste deel vooral