Lindeeee schreef:Het is ook niet mijn pony, en om nou heel veel geld aan die dekens uit te gaan geven... Dan kijk ik liever samen met de eigenaren naar middelen die werken, en als dat niet genoeg helpt kunnen we altijd nog kijken of er ergens dekens zijn die shetlanderbestendig zijn xD.
Ik ga eens kijken naar derfen en fibra!
Dekens werken. Dat staat vast.
Smeerseltjes zijn net zo duur, zeker omdat a) veel daarvan niet werken en b) per paard verschillen is welke dan wel of niet werkt.
Mijn ervaring:
-deken blijft over het algemeen heel mits er geen prikkeldraad, scherpe deuropeningen of gevaarlijke schuurplaatsen zijn.
-als er paarden aan bijten, gewoon anti-bijt spray of gel er op, dan leren ze het snel af.
-wassen met Zwavel-Teer shampoo verwijdert de schilfers, reinigt wondjes en verlicht de jeuk een beetje.
-voor mijn verzorgpony (nu eigen pony) heb ik destijds ook een deken gekocht. De eigenaar probeerde af en toe wat met smeerseltjes of vliegenspray, maar dat werkte eigenlijk niet.
Hij vond een deken heel lelijk en geloofde er niet in (pony's liepen in een natuurgebied om het huis). Maar gelukkig mocht ik de deken toch om doen omdat ik die zelf gekocht had. De deken werkte echt heel goed, en toen was de eigenaar ook wel overtuigd. Nu is deze pony alweer jaren van ons zelf, en staat ze 's zomers 24/7 met deken, hoofdkap en extra nekflap. Ze heeft altijd nog een beetje jeuk en pijn op haar koppie, maar gelukkig verder niet meer. Een eczeempaard zonder deken zetten grenst voor mij aan mishandeling.
Ik begon met een zilvere, fijnmazige en UV-werende vliegendeken met hals van Imperial Riding (toevallig aanbieding bij plaatselijke paardenwinkeltje en wat wist ik er nou van).
Die bedekte de bovenkant van de hals te weinig, maar was verder erg goed, ook vrij koel.
Daarna de 'pyjama' modellen, die van Pagony vind ik fijn en de iets duurdere van Horze ook, die van Premiere heeft een rare pasvorm en verkleurt naar paars (ipv gewoon lichter).
Rambo Sweet Itch Hoody had ik tot voor kort niet omdat ik die te duur vond. Laatst tweedehands gekocht dus kan nu testen (vooral ivm pasvorm, pagony schuurt niet op de borst iig).
Maar inmiddels zijn daar ook veel 'namaak' van, die soms beter worden gevonden als die van Rambo. Denk aan Epplejeck (en anderen) met een eigen merk variant, Horsegear, Shires.
Verder interessante en hoopgevende berichten over Tectonic. Dat is een heel sterke insectendoder, dus als je persee zonder deken verder wilt (of gewoon icm een deken) zou ik aanraden dat te proberen.