[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:31

Titsia schreef:
Hier kan ik de ZE nauwelijks nog onder controle houden, word er echt gek van... paard wordt echt gek op de weide, loopt zelfs van me weg als ze me ziet aankomen met al mijn middeltjes om haar in te smeren...

Ga nu de tectonik is bestellen, is dat gewoon dit?: https://www.animalsupport.nl/nl-nl/0322 ... oCAGXw_wcB

Japp dat is het

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:34

maralyn schreef:
Het is zowel werend als dodend.
Het werkt bedwelmend op het zenuwsysteem in zoals vee rust ook doet.
Als ze er niet voor weg vliegen en op de huid gaan zitten is dit vaak al genoeg om alleen al te doden.
Hierdoor word de prikkans minimaal.

Hier geen jeuk meer.
Dus zal ze ook of minimaal gestoken worden. Of niet.

Dank je voor je antwoord!

Ik ben nu natuurlijk veel te laat in het seizoen begonnen, maar mijn paard heeft nu voor het eerst last van zomereczeem, en eer je dáár dan achter komt... Ik heb haar al meer dan 10 jaar... maar schijnbaar kan deze allergie dus langzaam door de jaren heen opgebouwd worden... -O-

Deze week dus totaal 35 ml via een spuitje over haar manenkam, rug, aanzet staart en in haar liezen gedaan. Ik had toch meer de indruk dat dat spul meer op de haren zit dan op haar huid... komt dit goed?

Een deken, daar voelt ze zich letterlijk opgesloten in, net als in een stal of in een trailer. Ze zal wel veel meegemaakt hebben vroeger :(:)

Zijn er mensen die ook zo laat zijn begonnen met goed resultaat hier? (dus alleen tectonik, geen deken?)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:37

Ik heb de max aangehouden met tektonik. Wat op de verpakking staat. En ben ook van plan om na 4 weken pas te herhalen... of ze moet haar kont weer gaan staan krabben.

De dazen vinden haar wel minder aantrekkelijk en de tektonik werkt echt serieus niet tegen vliegen haha.
Wel tegen de mug, vind dat meer dan prima.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:39

Tectonik hier in de aanbieding http://www.schippers.nl/ongedierte-best ... our-on-1-l 40% Korting. en op de NL site van Virbac staat het er niet meer tussen. Wel een andere Pour On voor runderen met een andere werkzame stof......zou het uit het assortiment gaan!? Als dat zo is ga ik huilen. Eindelijk iets gevonden, wordt het uit de handel gehaald....

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:47

Bederft zo'n vles niet? 1 liter, en 25 ml max per keer gebruik je dus wel heel weinig en doe je er zo lang mee met 1 paard

TinePine

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:50

Mijn fles is van september vorig jaar en het werkt nog steeds....

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:55

Aah oke! En je hebt hem nu zonder deken?

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:25

Nee met, maar voorgaande jaren met deken nog alles kapot. Staart, buik en manen. Nu alles nog heel en schuurt niet meer. Durf alleen de deken nog niet af te doen ;-)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:52

TinePine schreef:
Tectonik hier in de aanbieding http://www.schippers.nl/ongedierte-best ... our-on-1-l 40% Korting. en op de NL site van Virbac staat het er niet meer tussen. Wel een andere Pour On voor runderen met een andere werkzame stof......zou het uit het assortiment gaan!? Als dat zo is ga ik huilen. Eindelijk iets gevonden, wordt het uit de handel gehaald....

Heb er geprobeerd te bestellen maar dat lukt niet kan denk ik alleen voor bedrijven
het is een goede aanbieding :(

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:20

jessie84 schreef:
TinePine schreef:

Heb er geprobeerd te bestellen maar dat lukt niet kan denk ik alleen voor bedrijven
het is een goede aanbieding :(

Ja idd lukt bij mij ook, heb hun een mailtje gestuurd en anders maak ik account aan op naam van mijn baas haha (weliswaar verre van een boer maarja je moet wat...)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:28

Titsia laat even hun reactie weten

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:29

Het lijkt erop dat mijn paard een allergische reactie heeft gekregen op de fibra anti itch creme. Overal allemaal kleine bultjes :=

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:34

Jester_ schreef:
Het lijkt erop dat mijn paard een allergische reactie heeft gekregen op de fibra anti itch creme. Overal allemaal kleine bultjes :=

Altijd handig zo'n vage ingrediëntenlijst :+

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:37

Hoi,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb op dit moment een Shetlander die in de zomer haar manen er compleet afschuurt. Heeft iemand aanraders qua supplementen en creme's of sprays die helpen tegen zomerexceem? Ik ben mij ervan bewust dat dit natuurlijk bij elk paard anders kan zijn maar op dit moment verdwaal ik nog in alle verschillende spullen :') .

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:40

Lindeeee schreef:
Hoi,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb op dit moment een Shetlander die in de zomer haar manen er compleet afschuurt. Heeft iemand aanraders qua supplementen en creme's of sprays die helpen tegen zomerexceem? Ik ben mij ervan bewust dat dit natuurlijk bij elk paard anders kan zijn maar op dit moment verdwaal ik nog in alle verschillende spullen :') .

Een exceemdeken..

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:41

Die sloopt ze, samen met haar maatje...

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:43

Lindeeee schreef:

Die van mij ook hoor, 1 dag op max en dan zitten er alweer scheuren in. Heel vervelend.
Heb gisteren deken van ej binnen gekregen en meteen opgedaan. Kijken hoe die het uit houdt.
Wilde eigenlijk een rambo sweet itch hoody doen maar de nieuwprijs is me net wat te hoog.

Maar als hij deze nu weer sloopt moet het maar, dan hoop ik dat het ook echt prijs kwaliteit is haha.
Ik smeer nu Fibra op die van mij. Sinds zaterdag.
Daarvoor altijd derfen.
Maar wilde dit ook is proberen.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:45

Lindeeee schreef:

Toch helpt een deken echt het beste.

Lindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:46

Het is ook niet mijn pony, en om nou heel veel geld aan die dekens uit te gaan geven... Dan kijk ik liever samen met de eigenaren naar middelen die werken, en als dat niet genoeg helpt kunnen we altijd nog kijken of er ergens dekens zijn die shetlanderbestendig zijn xD.
Ik ga eens kijken naar derfen en fibra!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:48

@ xannouk: ik gebruik sinds enkele dagen ook derfen. Ik merk nog geen verandering. Hij heeft deze nacht terug geschuurd. Hoe snel merkte jij verandering? Behandelde je elke dag met het product? Min is verteld dat dit slechts om de 3 dagen nodig is.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:53

Ik heb de EJ hoody en op een scheur bij zijn bil na (meneer had vast gehangen in de niet elastische bilkoorden), is de deken nog helemaal heel. Schuurt nu veel minder. Heb wel ook een vliegenkap op omdat bij hem anders de hals niet op zijn plek blijft. Hals is voor hem wat aan de lange kant, maar daardoor houd ik wel wat ruimte bij schoft over. Staat er nu 24/7 mee buiten en andere paarden laten t ook aardig heel.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:54

nvanriet schreef:
@ xannouk: ik gebruik sinds enkele dagen ook derfen. Ik merk nog geen verandering. Hij heeft deze nacht terug geschuurd. Hoe snel merkte jij verandering? Behandelde je elke dag met het product? Min is verteld dat dit slechts om de 3 dagen nodig is.

Hoi hoi!
Bij mijn weten moet je eerst elke dag gaan smeren. Zo ongeveer een week. Als je dan wat verandering merkt kan je het iets gaan afbouwen tot om de dag. Uiteindelijk kan je het 1x in de twee/3 dagen smeren. Ligt er net aan hoe erg ze schuren.
Ik merkte na een week al wel verschil eigenlijk. Maar je moet wel echt proberen consequent te smeren. Dus niet opeens een week niet meer.

Pony waarop ik het gebruikte had ik 4 jaar geleden gekocht. Toen begon ik ermee te smeren. Dat werkte echt heel goed in combinatie met hesta mix en een dekentje (niet eens een exeemdeken, aangezien hij die elke keer molt)
Toen is hij na 2 jaar verkocht en nu hebben we hem weer terug overgenomen en zijn z'n manen echt helemaal weg. Alleen nog wat sprietjes.
En sinds ik zulke goede verhalen hoorde over die fibra dacht ik, ik ga dat ook even proberen.
Heb nog niet echt het idee dat het helpt maar we zullen het zien.
Anders ga ik als deze pot op is gewoon weer over op derfen !

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:30

Lindeeee schreef:
Het is ook niet mijn pony, en om nou heel veel geld aan die dekens uit te gaan geven... Dan kijk ik liever samen met de eigenaren naar middelen die werken, en als dat niet genoeg helpt kunnen we altijd nog kijken of er ergens dekens zijn die shetlanderbestendig zijn xD.
Ik ga eens kijken naar derfen en fibra!

Dekens werken. Dat staat vast.
Smeerseltjes zijn net zo duur, zeker omdat a) veel daarvan niet werken en b) per paard verschillen is welke dan wel of niet werkt.

Mijn ervaring:
-deken blijft over het algemeen heel mits er geen prikkeldraad, scherpe deuropeningen of gevaarlijke schuurplaatsen zijn.
-als er paarden aan bijten, gewoon anti-bijt spray of gel er op, dan leren ze het snel af.
-wassen met Zwavel-Teer shampoo verwijdert de schilfers, reinigt wondjes en verlicht de jeuk een beetje.

-voor mijn verzorgpony (nu eigen pony) heb ik destijds ook een deken gekocht. De eigenaar probeerde af en toe wat met smeerseltjes of vliegenspray, maar dat werkte eigenlijk niet.
Hij vond een deken heel lelijk en geloofde er niet in (pony's liepen in een natuurgebied om het huis). Maar gelukkig mocht ik de deken toch om doen omdat ik die zelf gekocht had. De deken werkte echt heel goed, en toen was de eigenaar ook wel overtuigd. Nu is deze pony alweer jaren van ons zelf, en staat ze 's zomers 24/7 met deken, hoofdkap en extra nekflap. Ze heeft altijd nog een beetje jeuk en pijn op haar koppie, maar gelukkig verder niet meer. Een eczeempaard zonder deken zetten grenst voor mij aan mishandeling.

Ik begon met een zilvere, fijnmazige en UV-werende vliegendeken met hals van Imperial Riding (toevallig aanbieding bij plaatselijke paardenwinkeltje en wat wist ik er nou van).
Die bedekte de bovenkant van de hals te weinig, maar was verder erg goed, ook vrij koel.

Daarna de 'pyjama' modellen, die van Pagony vind ik fijn en de iets duurdere van Horze ook, die van Premiere heeft een rare pasvorm en verkleurt naar paars (ipv gewoon lichter).

Rambo Sweet Itch Hoody had ik tot voor kort niet omdat ik die te duur vond. Laatst tweedehands gekocht dus kan nu testen (vooral ivm pasvorm, pagony schuurt niet op de borst iig).

Maar inmiddels zijn daar ook veel 'namaak' van, die soms beter worden gevonden als die van Rambo. Denk aan Epplejeck (en anderen) met een eigen merk variant, Horsegear, Shires.

Verder interessante en hoopgevende berichten over Tectonic. Dat is een heel sterke insectendoder, dus als je persee zonder deken verder wilt (of gewoon icm een deken) zou ik aanraden dat te proberen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:39

Titsia schreef:
Hier kan ik de ZE nauwelijks nog onder controle houden, word er echt gek van... paard wordt echt gek op de weide, loopt zelfs van me weg als ze me ziet aankomen met al mijn middeltjes om haar in te smeren...

Ga nu de tectonik is bestellen, is dat gewoon dit?: https://www.animalsupport.nl/nl-nl/0322 ... oCAGXw_wcB

Titsia, wat doe je precies om de eczeem onder controle te krijgen?
Dekens, huisvesting, voeding etc.

Wij willen graag met je meedenken wat je zou kunnen verbeteren, maar dan is het handig om de huidige omstandigheden te weten.

Vaak is het niet 1 middel, maar een combinatie van zaken die samen een hoop problemen kunnen oplossen.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:00

Tiwi ik heb een tijd Dodson & Horell gevoerd, maar daar werd ze super zenuwachtig van.
Nu krijgt ze sinds een week Cavalor Fiberforce (ervoor pianissimo, ja suikerbom ik weet het).
Ze krijgt voordroog in de winter omdat ze stofgevoelig is en hooi nat maken helpt niet, verstuiver kopen kost me dan weer teveel geld.
Ze heeft een gewone rambo fly protector aan afgewisseld met zo een zebradeken. Vroeger had ze een RSIH maar hier zweet ze zich te pletter onder (schuim erop etc)
ze staat dagelijks op gras (kan haar ook niet binnenhouden voor de longen), maar ik woon tegen een natuurgebied met dus incl. veel bomen, veel water en extra muggen (dit jaar is echt het eerste jaar dat ik het niet onder controle kan houden en er is niets veranderd qua voeding, dekens etc)
Ik smeer dagelijks Befix afgewisseld met Derfen en dit ging elk jaar goed (ok ze schuurde licht aan de staart en manen), maar nu heeft ze dus echt kale plekken in haar hals (manen zijn nog heel!) en ook maantop heeft ze kleine plekjes die geïrriteerd zijn.
Heb nu een nieuwe hals besteld zodat dat wat beter beschermd wordt en dan de Tectonik eens proberen en ze krijgt ook sinds twee weken dan nieuw eten met wat minder suiker in.