[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:07

En dames? Was het informatief , of een grote promo voor prascend?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:03

pluisbeer schreef:
Wat bijzonder om te horen dat meerdere dit hebben, bij mijn paard ook halverwege de hals(echt tussen hoofd en borst) een enorme bobbel, als de hals naar beneden is zie je het niet en voelt hij ook niet hard. Is echt meer dan een hand groot. Dierenarts paar jaar geleden erbij gehad en die wist het ook niet.

Halverwege de hals is denk ik iets anders. De schildklier zit aan de onderkant aangehechting hoofd-hals.

Het gedeelte dat ik heb gezien vond ik wel interessant, waren natuurlijk ook wel een aantal bekende dingen, maar als "cushing beginner" dus wel interessant. Wat me wel opviel dat ze het steeds over pergolide hebben ipv prascend.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:19

De plek die jij noemt Esther, was bij mijn paard al jaren extreem dik, verhard en stijf. Geen dierenarts heeft me daar ooit een verklaring voor kunnen geven. Zelf had ik het idee dat Fiek hier ook echt last van had, zo gezwollen was het allemaal

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:23

Pauline schreef:
Ik voelde vandaag onder de hals (niet de speekselklieren maar echt in het midden) een flink opgezette klier. Kan dat er ook bijhoren?

Volgens mij zit daar de schildklier. Bij mijn paard is deze ook vergroot. Een tijd geleden zei de dierenarts dat dit vaker voorkomt bij oudere paarden. Maar ik kan me zo voorstellen dat als de hypofyse van slag is, er misschien ook meer schildklier hormoon wordt aangemaakt.[/quote]

Wat bijzonder om te horen dat meerdere dit hebben, bij mijn paard ook halverwege de hals(echt tussen hoofd en borst) een enorme bobbel, als de hals naar beneden is zie je het niet en voelt hij ook niet hard. Is echt meer dan een hand groot. Dierenarts paar jaar geleden erbij gehad en die wist het ook niet.[/quote]

ik weet wel dat teveel cortisol in het bloed schildklierhormoon vernietigt.En vaak is ook de schildklierfunctie laag van een IR en cushingpaard.Waar dat precies door komt weet ik niet.Vermoed dat de schildklier ook geen goede signalen doorkrijgt van de hypofyse.
Dierenartsen testen geen schildklierfunctie.Misschien dat ze dat ooit eens gaan doen en voegen ze in de roze pil een veilige marge levothyroxine ;)

Het blijkt inderdaad dat paarden die ook behandelt worden met levothyroxine naast de pergolide het beter doen.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:39

Bij mijn shet is vandaag bloedgeprikt voor cushing, dierenarts denkt eigenlijk dat het toch IR is, maar omdat alles zoveel op elkaar lijkt en de test gratis is hebben we toch besloten om bloed af te nemen dan weten we na de uitslag zeker of cushing ook een rol speelt.

Mijn shet is overigens 6 jaar. De DA denkt dat de jeuk van het gras komt, dus hij komt niet meer op het gras, krijgt alleen nog vit. korrel en graszaad hooi

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:53

lijkt IR echt zoveel op cushing dan?
Hoe lang is hij al van het gras af?

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:56

geerke schreef:
Pauline schreef:
Ik voelde vandaag onder de hals (niet de speekselklieren maar echt in het midden) een flink opgezette klier. Kan dat er ook bijhoren?

Volgens mij zit daar de schildklier. .

Ik kan niet echt een goed anatomisch plaatje vinden waar de schildklier op staat bij een paard.
Wie weet blijkt over tien jaar dat het hele probleem andersom ontstaat.
Laatst bijgewerkt door pluisbeer op 11-09-14 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:00

Mijn Dennis is vorig jaar ook op beide getest.
VA vond hem er prima uit zien en hij was niet bevangen, dus zag niet zo veel nut in een test.
Ik wou op cushing testen ook al was dat 2 jaar terug negatief, VA wou dan maar op IR testen omdat haar dat logischer leek. Dus beide maar getest. Hij heeft nooit rare vet opslag gehad en is nooit te dik geweest oid, dat zijn toch wel 2 belangrijke kenmerken bij IR.
Ik bleek gelijk te hebben en is op z'n pillen super op geknapt. Ik had gewild dat hij 2 jaar terug al positief getest had.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:06

[/quote]
Volgens mij zit daar de schildklier. .[/quote]

Het blijkt inderdaad dat paarden die ook behandelt worden met levothyroxine naast de pergolide het beter doen.[/quote]

Ik kan niet echt een goed anatomisch plaatje vinden waar de schildklier op staat bij een paard.
Wie weet blijkt over tien jaar dat het hele probleem andersom ontstaat.[/quote]

hier zit de schildklier....zou mij ook niets verbazen hoor,dat dat de oorzaak is van veel problemen.
http://feedingthehorse.com.au/iodine.html

Vraag mij ook weleens of of dat enten ieder jaar nu zo goed is.Al die zware metalen in dat lichaam...kinderen ent je toch ook niet ieder jaar?En volwassenen ook niet.Maar goed,is maar een gedachtenspinsel ;)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:14

geerke schreef:
Vraag mij ook weleens of of dat enten ieder jaar nu zo goed is.Al die zware metalen in dat lichaam...kinderen ent je toch ook niet ieder jaar?En volwassenen ook niet.Maar goed,is maar een gedachtenspinsel ;)

Ik zou nu in september moeten enten, maar besloten(en voorgesteld aan de veearts die het wel vond kunnen) het dit jaar niet te doen. Zijn hele systeem heeft al genoeg te verduren nu zonder enting. Verder kom ik nergens met hem dan in het bos. We hebben geen wisselend paardenbestand op de wei(staan met 2 en die ander komt ook alleen in het bos) en de tetanus dekt wel een aantal jaren.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:23

Hier hetzelfde qua enten.... Ik heb ook dat gedachtenspinsel zoals geerke.

Wij hebben ook besloten de enting niet te doen, staan samen en gaan nergens meer heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:45

Ha! Ik ent het liefste nooit meer tegen influena; Ze staan altijd samen, nooit op wedstrijden en toen ik het dus in februari 2 jaar geleden verplicht moest doen toen ze op een pensionstal stonden, was cushingpony zowat hoefbevangen (zat er echt tegen aan) en mijn grote had acuut een vieze oogonststeking (dacht DA nog dat het maanblindheid was ook!).
Geef mijn portie maar aan fikkie, ik denk er het mijne van...

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:39

Beste Bokkers,

Ik heb mijn 22jarige merrie voor mijn eigen geruststelling laten testen op PPID.
Naast IR heeft mijn merrie eigenlijk geen 'typische' cushing symptomen.
Ze plast normaal, verhaart goed en heeft een normale vacht. Verder is ze alleen wat te dik maar met het aanpakken van IR zijn de typische vetbulten ook verdwenen.

Nu is ze getest en heeft ze een waarde van 66pg/ml. Omdat ze nog geen echte symptomen heeft raadde de dierenarts aan om over een half jaar nogmaals te testen, omdat de waarde ook veroorzaakt kan zijn door een piek het hormoon. Als de waarde dan verhoogd is zouden we kunnen overwegen om haar op medicijnen te zetten.

Helaas ben ik dus niet echt gerustgesteld. :( Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:46

66 pg is Cushing en moet je paard op medicijnen. Dus naar mijn mening slaat jouw DA de plank flink mis. Zie onze OP

Echter vraag ik mij af, JP/geerke/Focussed, of de IR de waardes van de Cushing verhogen?

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:20

Ik heb de referentiekaders inderdaad gezien, vandaar mijn vraag hier.
De DA zei dat dat wanneer ze op medicijnen staan je ze er niet meer af kan halen omdat ze daar (vaak) alleen maar slechter worden.
Dit, in combinatie met de weinige klachten, heeft denk ik tot het half jaar wachten en dan opnieuw testen geleid.

Ik ben ook wel benieuwd of haar IR de waardes van de Cushing verhoogd kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 15:22

Mijn DA dacht met een waarde van 58 namelijk ook dat het geen cushing was, maar dat de verhoogde waarde een uiting van pijn was, door de I.R., omdat die van mij altijd een soort van tegen hb aanzat maar het net steeds niet was...
Moest er eerst 50 kg af zien te krijgen en toen mij dat niet direct lukte (kon haar geen beweging geven, wat noodzakelijk was om af te vallen) maar ze dus wel last bleef hebben van allerlei "cushing" symptomen, ben ik in samenspraak met DA uiteindelijk na 3mnd toch op de prascend overgegaan.
Ik vind het dus helemaal niet zo een gek advies van je DA, vooral ook omdat het paard verder geen symptomen heeft van cushing...

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:12

Geerke: Mijn shet staat in een hele kale weide, meer zand dan gras, maar kreeg dagelijks 30 cm gras (stripbegrazing) bij over een lengte van 10 meter, dit had hij samen met mijn haf in een uur afgegeten, dus niet veel gras.

Dagelijks krijgen ze verder samen 9 kilo schraal grof hooi en marstal force en een handje dieetmix, toch blijft mijn shet te dik, hij heeft flinke vet bulten boven zijn ogen (horen eigenlijk kuiltjes te zijn), langs zijn ruggewervel, op zijn billen, voor en achter zijn schouderbladenen een dikke nek, deze is overigens wel soepel. Daarbij heeft hij erge jeuk over heel zijn lichaam.
Hij is een tijdje terug ook erg stijf/kort geweest (liep op eieren op een harde ondergrond) Volgens mijn hoefsmid is hij niet hoefbevangen geweest.
Hij is sinds 2 dagen van het gras af en krijgt nu alleen 3 kilo hooi, ik heb het idee dat de jeuk wel minder wordt.

Ik wacht de uitslag nu af, komt er geen cushing uit dan ga ik hem op glucobalance zetten

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:15

Als IR de waardes kan beinvloeden van cushing, dan zal die van mij ook wel een te hoge waarde hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:25

Ik zeg niet dat de I.R. ansich de waardes verhoogd bij de acth waarde, maar ik weet wel (volgens mijn DA en dat geloof ik ook) dat pijn, in welke vorm dan ook de acth waarde ietwat kan verhogen. En ik geloof ook zomaar dat I.R. dus serieuze pijn kan veroorzaken...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:30

ohjajoh6 schreef:
Ik zeg niet dat de I.R. ansich de waardes verhoogd bij de acth waarde, maar ik weet wel (volgens mijn DA en dat geloof ik ook) dat pijn, in welke vorm dan ook de acth waarde ietwat kan verhogen. ...

Dat klopt:

Onderzoek bij ratten: "A painful stimulus markedly elevates blood ACTH within a few minutes of application. Elevated blood levels persist during 30 minutes of intermittent painful stimulation."
Artikel: BLOOD ACTH: EFFECTS OF ETHER, PENTOBARBITAL, EPINEPHRINE AND PAIN. Eerste auteur: PAUL C. ROYCE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:35

Dank je Focussed! Ik vind het dus eigenlijk niet al te slim om een paard met licht verhoogde acth en bijna of geen typische cushing symptomen, zomaar op de prascend te zetten, maar dat is dus mijn mening...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:35

Focussed schreef:
ohjajoh6 schreef:
Ik zeg niet dat de I.R. ansich de waardes verhoogd bij de acth waarde, maar ik weet wel (volgens mijn DA en dat geloof ik ook) dat pijn, in welke vorm dan ook de acth waarde ietwat kan verhogen. ...

Dat klopt:

Onderzoek bij ratten: "A painful stimulus markedly elevates blood ACTH within a few minutes of application. Elevated blood levels persist during 30 minutes of intermittent painful stimulation."
Artikel: BLOOD ACTH: EFFECTS OF ETHER, PENTOBARBITAL, EPINEPHRINE AND PAIN. Eerste auteur: PAUL C. ROYCE.

Geeft dat reden tot twijfel dat een paard Cushing heeft als hij positief op IR is getest?

Edit @ ojajoh: waar ligt dan de grens van de Acth waarde? Net erover, bij een waarde van 100 of 700?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:39

ohjajoh6 schreef:
Dank je Focussed! Ik vind het dus eigenlijk niet al te slim om een paard met licht verhoogde acth en bijna of geen typische cushing symptomen, zomaar op de prascend te zetten, maar dat is dus mijn mening...

Dat is niet alleen jouw mening... Bij dit soort twijfelgevallen wordt de TRH stimulatietest geadviseerd om uitsluitsel te geven. Deze test is een stuk gevoeliger dan ACTH.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:51

Joh... Dat wist ik niet eens, maar waarom doen ze die test dan gelijk niet eigenlijk? Weet jij dat Focussed?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 16:54

ohjajoh6 schreef:
Joh... Dat wist ik niet eens, maar waarom doen ze die test dan gelijk niet eigenlijk? Weet jij dat Focussed?

Test wordt niet op grote (commerciƫle) schaal gedaan en zal dus duurder zijn. Mijn dierenarts wist zelfs niet wel lab zo'n test zou doen....