Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pluisbeer schreef:Wat bijzonder om te horen dat meerdere dit hebben, bij mijn paard ook halverwege de hals(echt tussen hoofd en borst) een enorme bobbel, als de hals naar beneden is zie je het niet en voelt hij ook niet hard. Is echt meer dan een hand groot. Dierenarts paar jaar geleden erbij gehad en die wist het ook niet.
Pauline schreef:Ik voelde vandaag onder de hals (niet de speekselklieren maar echt in het midden) een flink opgezette klier. Kan dat er ook bijhoren?
geerke schreef:Pauline schreef:Ik voelde vandaag onder de hals (niet de speekselklieren maar echt in het midden) een flink opgezette klier. Kan dat er ook bijhoren?
Volgens mij zit daar de schildklier. .
geerke schreef:Vraag mij ook weleens of of dat enten ieder jaar nu zo goed is.Al die zware metalen in dat lichaam...kinderen ent je toch ook niet ieder jaar?En volwassenen ook niet.Maar goed,is maar een gedachtenspinsel
ohjajoh6 schreef:Ik zeg niet dat de I.R. ansich de waardes verhoogd bij de acth waarde, maar ik weet wel (volgens mijn DA en dat geloof ik ook) dat pijn, in welke vorm dan ook de acth waarde ietwat kan verhogen. ...
Focussed schreef:ohjajoh6 schreef:Ik zeg niet dat de I.R. ansich de waardes verhoogd bij de acth waarde, maar ik weet wel (volgens mijn DA en dat geloof ik ook) dat pijn, in welke vorm dan ook de acth waarde ietwat kan verhogen. ...
Dat klopt:
Onderzoek bij ratten: "A painful stimulus markedly elevates blood ACTH within a few minutes of application. Elevated blood levels persist during 30 minutes of intermittent painful stimulation."
Artikel: BLOOD ACTH: EFFECTS OF ETHER, PENTOBARBITAL, EPINEPHRINE AND PAIN. Eerste auteur: PAUL C. ROYCE.
ohjajoh6 schreef:Dank je Focussed! Ik vind het dus eigenlijk niet al te slim om een paard met licht verhoogde acth en bijna of geen typische cushing symptomen, zomaar op de prascend te zetten, maar dat is dus mijn mening...