Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sandra_H schreef:Ik ben geen dierenarts of andere deskundige (wel ervaringsdeskundig helaas, zoals velen in dit topic) maar eerlijk gezegd vind ik het afgezien van de flexineb (want dat is een goeie!) een nogal bijzonder advies. Pollen zitten overal. Ook langs de kust. Check voor de grap maar eens de pollenkaarten/radars om te beginnen. Misschien dat je direct aan zee met westenwind minder last zult hebben, maar ik ken geen pensionmogelijkheden OP het strand. Daarbij is het advies dus gebaseerd op waarschijnlijkheid.
Hebben ze niets gezegd over wat je daar waar je staat nog kunt doen qua aanpassing van management en voeding? Daar valt misschien nog heel veel te halen. Lees dit topic maar eens helemaal door. Ervaringen zat, al is het per paard en situatie wel uitproberen wat voor jou werkt, maar voorzover ik weet niemand hier zijn paard 24/7 opsluit. Eerder andersom.
Met de dampbox in Utrecht heb ik geen ervaring, wel met het vernevelen van droog zout in een 10 daagse kuur bij Equisana stables. Daar is ons paard met astma helemaal van opgeknapt, en toen hij na ongeveer anderhalf jaar toch weer wat begon te hoesten hebben we dat onder controle gekregen en kunnen houden met de flexineb, en door het hooi te stomen. Geen medicijnen nodig, zelfs geen luchtwegsupplementen oid, hij is nu 19 met een bere-conditie en kan en wil nog alles.
En dan v.w.b. de pollen: daar reageert die van ons ook wel op. Hij doet het erg goed op Puur Pollen. En er zijn paarden voor wie bijv een pollennetje al genoeg is.
v.w.b. de stalling: waar en hoe sta je nu dan?
Want als je al in omgeving Zandvoort/Noordwijk staat kun je toch ook niet heel veel dichter richting zee?
Ginam schreef:En in het bloed allergietest doen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Enkele keer als hele specifieke plant/boom naar voren komt, dan kun je immunotherapie doen.
Ik heb dat nu bij mijn paard wel laten testen, omdat ik graag wil weten of er opties zijn. Ik wacht nog op de uitslag. Het testen kan alleen niet als op moment dat je ook dexamethason of flixotide geeft.
Immunotherapie is wel ook wisselend of het werkt geloof ik.
Een paard 24/7 binnenhouden lijkt mij vreselijk en pollen zitten inderdaad overal.
Robyn_paard schreef:Hij staat nu in Nieuw-Vennep op stal bij Haarlem in de buurt. Staat van ‘s ochtends 06:00 buiten tot 20:00 ‘s avonds. Staat op zaagsel en krijgt gestoomd hooi. Het was inderdaad een mogelijkheid van hun dat hij het dichterbij zee beter zou doen, maar ze konden geen garantie bieden. Utrecht vertelde eigenlijk dat er niet veel mogelijkheden voor hem waren en hebben het ook niet gehad over allergie medicijnen. Qua management zou ik alleen kunnen aanpassen dat hij 24/7 naar buiten gaat en daardoor dus in principe niet meer in aanraking komt met stof. Verder konden zij ook geen andere aanpassingen bedenken.
Wat kost de kuur bij equisana stables? Ik vond de dampbox in Utrecht echt extreem duur, vooral omdat ze er ook bij zeiden geen garantie te kunnen bieden om zijn longen schoon te krijgen, omdat alles echt heel afwijkend was.
L_iek schreef:Ginam schreef:En in het bloed allergietest doen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Enkele keer als hele specifieke plant/boom naar voren komt, dan kun je immunotherapie doen.
Ik heb dat nu bij mijn paard wel laten testen, omdat ik graag wil weten of er opties zijn. Ik wacht nog op de uitslag. Het testen kan alleen niet als op moment dat je ook dexamethason of flixotide geeft.
Immunotherapie is wel ook wisselend of het werkt geloof ik.
Een paard 24/7 binnenhouden lijkt mij vreselijk en pollen zitten inderdaad overal.
Dierenarts heeft mij dit afgeraden. Ik wilde dit ook doen maar ze zei dat het veel geld gaat kosten en je er waarschijnlijk nog niets aan hebt.
Sandra_H schreef:Robyn_paard schreef:Hij staat nu in Nieuw-Vennep op stal bij Haarlem in de buurt. Staat van ‘s ochtends 06:00 buiten tot 20:00 ‘s avonds. Staat op zaagsel en krijgt gestoomd hooi. Het was inderdaad een mogelijkheid van hun dat hij het dichterbij zee beter zou doen, maar ze konden geen garantie bieden. Utrecht vertelde eigenlijk dat er niet veel mogelijkheden voor hem waren en hebben het ook niet gehad over allergie medicijnen. Qua management zou ik alleen kunnen aanpassen dat hij 24/7 naar buiten gaat en daardoor dus in principe niet meer in aanraking komt met stof. Verder konden zij ook geen andere aanpassingen bedenken.
Wat kost de kuur bij equisana stables? Ik vond de dampbox in Utrecht echt extreem duur, vooral omdat ze er ook bij zeiden geen garantie te kunnen bieden om zijn longen schoon te krijgen, omdat alles echt heel afwijkend was.
Ik dacht dat de kuur bij Equisana ergens rond de 700 euro was, maar zeker weet ik dat niet. Wij hadden destijds (2018) introductiekorting omdat ze toen net was begonnen. Je zou eens contact op kunnen nemen https://www.equisanastables.nl/ Er zijn veel paarden heel goed weer mee op de rit gekomen. Waaronder dus die van ons, maar er zijn meer in dit topic met goede ervaringen. En een paardje bij ons op stal, die zelfs in rust bij normaal weer al heel benauwd was, is inmiddels ook weer klachtenvrij. De kliniek in Emmeloord stuurt inmiddels ook paarden naar haar door als ik het goed heb. Het is heel veel geld, maar dat geldt voor alles en als ik je goed begrijp ben je hier al even zoet mee (aangezien je ook al hooi stoomt etc) en weet Utrecht het ook niet echt (meer). Dus afgaand op je verhaal blijven er weinig andere opties over dan de zouttherapie, en/of de flexineb, of eventueel de alternatievere kant op, bijv naar Laarakker.
Als je in Nieuw-Vennep staat zit je natuurlijk ook dichtbij Schiphol, dat werkt ook niet echt mee. Maar goed, wij staan in Aalsmeer, min of meer letterlijk tegen Schiphol aan, en die van ons loopt nu nog altijd vrolijk en klachtenvrij rond, nog volop in het werk.
Popstra schreef:Mijn paard met stofalergie had afgelopen maand ook heel erg veel last. Hoestte als een malle.
Hebben 2x daags verneveld met de flexi/ zoutoplossing om het slijm los te krijgen zodat hij dit makkelijk kon ophoesten, een kuur Ventipulmin van 10 dagen om het tot rust te brengen en de luchtwegen te verwijden zodat hij makkelijker kon ademen en 2x daags spuit Honey C om de keel te smeren die geirriteerd was door het vele hoesten. Verder 24/7 naar buiten gedaan.
Hoest nu nog een enkele keer. Is echt prima verbeterd.
Ik snap niet waarom velen zo tegen Ventipulmin zijn. Het is een prima middel om de boel te helpen.
Ik als longpatient zelf inhaleer ook dagelijks Ventolin om beter te kunnen ademen. Niks mis mee.
Waarom zou je dat je paard willen onthouden dan!?
Popstra schreef:Mijn paard met stofalergie had afgelopen maand ook heel erg veel last. Hoestte als een malle.
Hebben 2x daags verneveld met de flexi/ zoutoplossing om het slijm los te krijgen zodat hij dit makkelijk kon ophoesten, een kuur Ventipulmin van 10 dagen om het tot rust te brengen en de luchtwegen te verwijden zodat hij makkelijker kon ademen en 2x daags spuit Honey C om de keel te smeren die geirriteerd was door het vele hoesten. Verder 24/7 naar buiten gedaan.
Ik snap niet waarom velen zo tegen Ventipulmin zijn. Het is een prima middel om de boel te helpen.
Ik als longpatient zelf inhaleer ook dagelijks Ventolin om beter te kunnen ademen. Niks mis mee.
Anna_Dani schreef:uiteraard de oorzaak aanpakken en dat is vaak vooral 24/7 buiten laten lopen, weg van stof maar Ventipulmin kan daar zeker goede ondersteuning bij geven.Popstra schreef:Mijn paard met stofalergie had afgelopen maand ook heel erg veel last. Hoestte als een malle.
Ik ben ook niet tegen maar het is wel een pleister, liever pak ik de oorzaak aan.
Fangio schreef:Robyn_paard schreef:Hoi ik heb nog een vraagje. Iemand ervaring met immunotherapie voor de allergieën. Iemand vertelde mij dat dit bij hun paardje goed geholpen had en was benieuwd of andere ook nog ervaringen hebben met deze therapie?
Ja ik, mijne doet het er goed mee
daphne_xxx schreef:Binnen hoeveel dagen zagen jullie verschil met de flexineb? Vind het spannend omdat ik mij afvraag of dit echt gaat helpen ofzo... Als hij nu hoest en ik kan het droge hooi niet volledig vervangen met nat/gestoomd dan is het toch dweilen met de kraan open?