[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:58

Ja dat vond ik ook terug. Bij mensen staat dat natuurlijk ook nog in de kinderschoenen.
Ik dacht laat het testen en kijk dan wel eerst wat er uitkomt en of ik wil proberen.

Mijn merrie heeft al aantal jaren in voorjaar last van hoesten door pollen. Dit jaar is ze voor het eerst ook benauwd geweest. Dat is met de Equihaler onder controle gekomen. We hebben het bloed afgenomen voor ze startte met de behandeling.
En ik heb nu een flexineb aangeschaft dus als daar goed mee onder controle blijft dan kijken of immunotherapie nog meerwaarde heeft.

Robyn_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 16:46

Sandra_H schreef:
Ik ben geen dierenarts of andere deskundige (wel ervaringsdeskundig helaas, zoals velen in dit topic) maar eerlijk gezegd vind ik het afgezien van de flexineb (want dat is een goeie!) een nogal bijzonder advies. Pollen zitten overal. Ook langs de kust. Check voor de grap maar eens de pollenkaarten/radars om te beginnen. Misschien dat je direct aan zee met westenwind minder last zult hebben, maar ik ken geen pensionmogelijkheden OP het strand. Daarbij is het advies dus gebaseerd op waarschijnlijkheid.

Hebben ze niets gezegd over wat je daar waar je staat nog kunt doen qua aanpassing van management en voeding? Daar valt misschien nog heel veel te halen. Lees dit topic maar eens helemaal door. Ervaringen zat, al is het per paard en situatie wel uitproberen wat voor jou werkt, maar voorzover ik weet niemand hier zijn paard 24/7 opsluit. Eerder andersom.

Met de dampbox in Utrecht heb ik geen ervaring, wel met het vernevelen van droog zout in een 10 daagse kuur bij Equisana stables. Daar is ons paard met astma helemaal van opgeknapt, en toen hij na ongeveer anderhalf jaar toch weer wat begon te hoesten hebben we dat onder controle gekregen en kunnen houden met de flexineb, en door het hooi te stomen. Geen medicijnen nodig, zelfs geen luchtwegsupplementen oid, hij is nu 19 met een bere-conditie en kan en wil nog alles.

En dan v.w.b. de pollen: daar reageert die van ons ook wel op. Hij doet het erg goed op Puur Pollen. En er zijn paarden voor wie bijv een pollennetje al genoeg is.

v.w.b. de stalling: waar en hoe sta je nu dan?
Want als je al in omgeving Zandvoort/Noordwijk staat kun je toch ook niet heel veel dichter richting zee?

Hij staat nu in Nieuw-Vennep op stal bij Haarlem in de buurt. Staat van ‘s ochtends 06:00 buiten tot 20:00 ‘s avonds. Staat op zaagsel en krijgt gestoomd hooi. Het was inderdaad een mogelijkheid van hun dat hij het dichterbij zee beter zou doen, maar ze konden geen garantie bieden. Utrecht vertelde eigenlijk dat er niet veel mogelijkheden voor hem waren en hebben het ook niet gehad over allergie medicijnen. Qua management zou ik alleen kunnen aanpassen dat hij 24/7 naar buiten gaat en daardoor dus in principe niet meer in aanraking komt met stof. Verder konden zij ook geen andere aanpassingen bedenken.

Wat kost de kuur bij equisana stables? Ik vond de dampbox in Utrecht echt extreem duur, vooral omdat ze er ook bij zeiden geen garantie te kunnen bieden om zijn longen schoon te krijgen, omdat alles echt heel afwijkend was.

Robyn_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 18:08

Spenk schreef:
Waarom wordt er niks aan de pollen gedaan of is dit niet zeker? Utrecht heeft alle mogelijkheden daarvoor namelijk. Medicatie tegen pollenallergie hebben zij als één van de weinige klinieken.

Is niet zeker, maar wel het meest waarschijnlijke. Ze hebben alleen niks gezegd over medicatie

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:16

Ginam schreef:
En in het bloed allergietest doen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Enkele keer als hele specifieke plant/boom naar voren komt, dan kun je immunotherapie doen.
Ik heb dat nu bij mijn paard wel laten testen, omdat ik graag wil weten of er opties zijn. Ik wacht nog op de uitslag. Het testen kan alleen niet als op moment dat je ook dexamethason of flixotide geeft.
Immunotherapie is wel ook wisselend of het werkt geloof ik.
Een paard 24/7 binnenhouden lijkt mij vreselijk en pollen zitten inderdaad overal.

Dierenarts heeft mij dit afgeraden. Ik wilde dit ook doen maar ze zei dat het veel geld gaat kosten en je er waarschijnlijk nog niets aan hebt.

Anna_Dani

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 05:44

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 07:41

Robyn_paard schreef:
Hij staat nu in Nieuw-Vennep op stal bij Haarlem in de buurt. Staat van ‘s ochtends 06:00 buiten tot 20:00 ‘s avonds. Staat op zaagsel en krijgt gestoomd hooi. Het was inderdaad een mogelijkheid van hun dat hij het dichterbij zee beter zou doen, maar ze konden geen garantie bieden. Utrecht vertelde eigenlijk dat er niet veel mogelijkheden voor hem waren en hebben het ook niet gehad over allergie medicijnen. Qua management zou ik alleen kunnen aanpassen dat hij 24/7 naar buiten gaat en daardoor dus in principe niet meer in aanraking komt met stof. Verder konden zij ook geen andere aanpassingen bedenken.

Wat kost de kuur bij equisana stables? Ik vond de dampbox in Utrecht echt extreem duur, vooral omdat ze er ook bij zeiden geen garantie te kunnen bieden om zijn longen schoon te krijgen, omdat alles echt heel afwijkend was.

Ik dacht dat de kuur bij Equisana ergens rond de 700 euro was, maar zeker weet ik dat niet. Wij hadden destijds (2018) introductiekorting omdat ze toen net was begonnen. Je zou eens contact op kunnen nemen https://www.equisanastables.nl/ Er zijn veel paarden heel goed weer mee op de rit gekomen. Waaronder dus die van ons, maar er zijn meer in dit topic met goede ervaringen. En een paardje bij ons op stal, die zelfs in rust bij normaal weer al heel benauwd was, is inmiddels ook weer klachtenvrij. De kliniek in Emmeloord stuurt inmiddels ook paarden naar haar door als ik het goed heb. Het is heel veel geld, maar dat geldt voor alles en als ik je goed begrijp ben je hier al even zoet mee (aangezien je ook al hooi stoomt etc) en weet Utrecht het ook niet echt (meer). Dus afgaand op je verhaal blijven er weinig andere opties over dan de zouttherapie, en/of de flexineb, of eventueel de alternatievere kant op, bijv naar Laarakker.

Als je in Nieuw-Vennep staat zit je natuurlijk ook dichtbij Schiphol, dat werkt ook niet echt mee. Maar goed, wij staan in Aalsmeer, min of meer letterlijk tegen Schiphol aan, en die van ons loopt nu nog altijd vrolijk en klachtenvrij rond, nog volop in het werk.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 07:47

@sandra.
Zeg Schiphol is heust niet verantwoordelijk voor stikstof/stof/allergie :Y) :Y)

Sarcasme uit....

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:11

hagelslag schreef:
@sandra.
Zeg Schiphol is heust niet verantwoordelijk voor stikstof/stof/allergie :Y) :Y)

Sarcasme uit....

:') al vraag ik me af hoever je er vandaan moet zitten om er geen last van te hebben. Zelf woon ik trouwens naast Tata steel :+

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:36

L_iek schreef:
Ginam schreef:
En in het bloed allergietest doen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Enkele keer als hele specifieke plant/boom naar voren komt, dan kun je immunotherapie doen.
Ik heb dat nu bij mijn paard wel laten testen, omdat ik graag wil weten of er opties zijn. Ik wacht nog op de uitslag. Het testen kan alleen niet als op moment dat je ook dexamethason of flixotide geeft.
Immunotherapie is wel ook wisselend of het werkt geloof ik.
Een paard 24/7 binnenhouden lijkt mij vreselijk en pollen zitten inderdaad overal.

Dierenarts heeft mij dit afgeraden. Ik wilde dit ook doen maar ze zei dat het veel geld gaat kosten en je er waarschijnlijk nog niets aan hebt.

Mijn dierenarts vond het lastig en raadt het meestal ook af vanwege de kosten. Aangezien mijn merrie nog in de verzekering zit en ik mogelijk toch immunotherapie wil proberen, heb ik het wel gedaan.
En het leek mij nuttig om te weten voor welke pollen ze allergisch is zodat ik in die periode preventief de flexineb kan gebruiken.

Geven hier veel mensen antihistaminica? Hoeveel tabletten en welke geven jullie?

Robyn_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:47

Sandra_H schreef:
Robyn_paard schreef:

Ik dacht dat de kuur bij Equisana ergens rond de 700 euro was, maar zeker weet ik dat niet. Wij hadden destijds (2018) introductiekorting omdat ze toen net was begonnen. Je zou eens contact op kunnen nemen https://www.equisanastables.nl/ Er zijn veel paarden heel goed weer mee op de rit gekomen. Waaronder dus die van ons, maar er zijn meer in dit topic met goede ervaringen. En een paardje bij ons op stal, die zelfs in rust bij normaal weer al heel benauwd was, is inmiddels ook weer klachtenvrij. De kliniek in Emmeloord stuurt inmiddels ook paarden naar haar door als ik het goed heb. Het is heel veel geld, maar dat geldt voor alles en als ik je goed begrijp ben je hier al even zoet mee (aangezien je ook al hooi stoomt etc) en weet Utrecht het ook niet echt (meer). Dus afgaand op je verhaal blijven er weinig andere opties over dan de zouttherapie, en/of de flexineb, of eventueel de alternatievere kant op, bijv naar Laarakker.

Als je in Nieuw-Vennep staat zit je natuurlijk ook dichtbij Schiphol, dat werkt ook niet echt mee. Maar goed, wij staan in Aalsmeer, min of meer letterlijk tegen Schiphol aan, en die van ons loopt nu nog altijd vrolijk en klachtenvrij rond, nog volop in het werk.

Ik heb gisteravond een bericht gestuurd naar equisana stables met ook de vraag wat het kost. De dampbox in Utrecht kost zo’n 2500,- dus alles wat daaronder zit scheelt al een hele hoop. Flexineb heb ik inderdaad al besteld ik te kijken of dat verlichting geeft en heb ook naar laarakker een bericht gestuurd met mijn verhaal.
iets meer dan een jaar geleden zijn zijn klachten begonnen, waarna hij een goede winter heeft gehad en toen in april zijn klachten weer begonnen.

Staan jullie paarden wel gewoon op het gras? Omdat ik lees dat ze daar ook veel last van kunnen hebben op droge warme dagen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:57

Mijn paard met stofalergie had afgelopen maand ook heel erg veel last. Hoestte als een malle.
Hebben 2x daags verneveld met de flexi/ zoutoplossing om het slijm los te krijgen zodat hij dit makkelijk kon ophoesten, een kuur Ventipulmin van 10 dagen om het tot rust te brengen en de luchtwegen te verwijden zodat hij makkelijker kon ademen en 2x daags spuit Honey C om de keel te smeren die geirriteerd was door het vele hoesten. Verder 24/7 naar buiten gedaan.
Hoest nu nog een enkele keer. Is echt prima verbeterd.

Ik snap niet waarom velen zo tegen Ventipulmin zijn. Het is een prima middel om de boel te helpen.
Ik als longpatient zelf inhaleer ook dagelijks Ventolin om beter te kunnen ademen. Niks mis mee.
Waarom zou je dat je paard willen onthouden dan!?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:59

Popstra schreef:
Mijn paard met stofalergie had afgelopen maand ook heel erg veel last. Hoestte als een malle.
Hebben 2x daags verneveld met de flexi/ zoutoplossing om het slijm los te krijgen zodat hij dit makkelijk kon ophoesten, een kuur Ventipulmin van 10 dagen om het tot rust te brengen en de luchtwegen te verwijden zodat hij makkelijker kon ademen en 2x daags spuit Honey C om de keel te smeren die geirriteerd was door het vele hoesten. Verder 24/7 naar buiten gedaan.

Ik snap niet waarom velen zo tegen Ventipulmin zijn. Het is een prima middel om de boel te helpen.
Ik als longpatient zelf inhaleer ook dagelijks Ventolin om beter te kunnen ademen. Niks mis mee.

Ik ben er niet op tegen.
Ik ben erop tegen dat als enige middel te gebruiken.
Oftewel, ventipulmin en dan niks veranderen aan de omgeving of eventueel fit houden met beweging of flexineb ofzo

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:07

Mijn merrie staat aantal uren op het gras en 24/7 buiten. Ik merk tot nu geen verschil of ze op gras/paddock/in schuilstal staat.
Ze heeft sinds ze meer last heeft wel een vliegenmasker met pollennetje op.

Wat een kosten zeg voor die dampbox :wow: Hopelijk is Equisana beter te doen.

Ventipulmin heeft mijn merrie eerste periode naast de Equihaler gehad. Je kunt dat niet te lang achter elkaar geven want dan kunnen ze er minder op gaan reageren. Ventolin werkt anders dan ventipulmin.
Voor langere tijd zou je wel bijvoorbeeld atrovent pufjes of vernevelen kunnen doen :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:41

Heb niks tegen ventipulmin, maar er zijn, zeker als je vernevelt, effectievere middelen. Bij die van ons dan in elk geval. Zoutoplossing afgewisseld met af en toe een paar dagen silvaplex, houdt hem zo goed als klachtenvrij, en voor als hij toch eens wat last krijgt pak ik balsamicair of myconal erbij. Die balsamicair heb ik trouwens gewoon van de DA gekregen (nouja.....gekregen....) als natuurlijk alternatief voor ventipulmin.

En wat je ook laat voorschrijven of zelf geeft, omgeving/voeding zo optimaal mogelijk houden en ervoor zorgen dat je paard in conditie blijft heel belangrijk.

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 16:53

Vandaag de flexineb uitgeprobeerd en ging boven verwachtingen goed. Hij deed totaal niet moeilijk en stopte zijn neus er zo in. Ademde mega goed door.

Hoe lang duurt het vaak voordat je verschil ziet? Ik weet namelijk niet wat het achterliggende probleem is zegmaar en of ik dat met nacl kan behandelen...

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 20:58

Popstra schreef:

Ik ben ook niet tegen maar het is wel een pleister, liever pak ik de oorzaak aan.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:02

Ik ben er achter dat paddy vorig jaar erg veel last heeft gekregen door de ganse dag met zijn neus is het lange gras te staan. Dit jaar staat hij op kort gras en heeft hij nergens meer last van. We blijft het opletten met regenbuien.

Zelf gebruik ik liever sputolysin wanneer ik hem verdenk van vast zittende slijmen.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:10

Ik heb 10 dagen LongVitaal gegeven en rustig aan het werk gezet en het is al een paar dagen stil! Ik hou wel de luchtkwaliteit in de gaten en die is nu best oké. Ze heeft geen pollen allergie maar van smog oid kan ze natuurlijk wel last krijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:47

Anna_Dani schreef:
Popstra schreef:

Ik ben ook niet tegen maar het is wel een pleister, liever pak ik de oorzaak aan.
uiteraard de oorzaak aanpakken en dat is vaak vooral 24/7 buiten laten lopen, weg van stof maar Ventipulmin kan daar zeker goede ondersteuning bij geven.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 21:50

Ik vind ventipulmin ook niet perse slecht. T werkt namelijk wel. Alleen nu ik een flexineb heb, wil ik iig geen orale ventipulmin meer. Maar ventipulmin via flexineb oid. Helemaal prima

Robyn_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 00:15

Hoi ik heb nog een vraagje. Iemand ervaring met immunotherapie voor de allergieën. Iemand vertelde mij dat dit bij hun paardje goed geholpen had en was benieuwd of andere ook nog ervaringen hebben met deze therapie?

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 00:46

Robyn_paard schreef:
Hoi ik heb nog een vraagje. Iemand ervaring met immunotherapie voor de allergieën. Iemand vertelde mij dat dit bij hun paardje goed geholpen had en was benieuwd of andere ook nog ervaringen hebben met deze therapie?

Ja ik, mijne doet het er goed mee

Robyn_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:53

Fangio schreef:
Robyn_paard schreef:

Ja ik, mijne doet het er goed mee

Heb je wat meer informatie over hoe bij jou het traject is gelopen? Hoelang heb je de therapie gedaan en na hoe snel zag je effect? Waar heb je de allergietesten gedaan?

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:40

Binnen hoeveel dagen zagen jullie verschil met de flexineb? Vind het spannend omdat ik mij afvraag of dit echt gaat helpen ofzo... Als hij nu hoest en ik kan het droge hooi niet volledig vervangen met nat/gestoomd dan is het toch dweilen met de kraan open?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 14:43

daphne_xxx schreef:
Binnen hoeveel dagen zagen jullie verschil met de flexineb? Vind het spannend omdat ik mij afvraag of dit echt gaat helpen ofzo... Als hij nu hoest en ik kan het droge hooi niet volledig vervangen met nat/gestoomd dan is het toch dweilen met de kraan open?

Welk verschil Wil je zien.
Minder hoesten, minder benauwd?

Hoe gaat het met hem als je klaar bent met inhaleren en eventueel bewegen. Komt er dan ook al snot los of helemaal niks