[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:36

Ik had een vraagje....

Ik heb een jaarling waarvan zijn haren van zijn staart soms om hoog staan, nou vroeg ik me af wat het was ik zie hem nooit schuren en heb ook nog nooit gezien dat andere paarden er aan beten...de rest van zijn manen is niks te zien de DA heeft wel even gekeken bij de inenting maar niet echt gezegt wat het was.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:43

Ik smeer nog altijd met Befix en nog altijd reageert Heaven er goed op. ;)

Afbeelding

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:02

@ Muzefee: zo, dat is een nette verbetering :)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 20:26

scheeld een hoop ja! Geen geschuur meer nu of minder?
En hoe is het met de manen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 07:35

Flosje446 schreef:
Heb net de vliegendeken binnengekregen, eindelijk een deken met lange hals. Vanmiddag even passen en dan heeft Sen op de hele regenachtige en warme dagen er weer een deken bij.

Fijne dekens zijn het he :Y)
Heb gisteren die van Storm en Wisse ook opgelegd.
Heb foto's gemaakt maar moet nog even op zoek naar mn snoertje dan zal ik ze hier even plaatsen.

Gisteren tussen de buien door / tijdens de buien een buitenrit gemaakt.
Tijdens de droge momenten waren er toch gelijk weer veel dazen :oo
Ik ga vandaag maar eens rustig spulletjes bij elkaar zoeken voor de dazenval en deze ondanks de regen alvast klaarmaken!

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:33

Ik heb al wat doorgelezen, maar kan het niet echt vinden,
mijn 2 jarige is nu ook al begonnen met schuren, echter dachten wij aan exceem,
maar haar voorpluk en staart zien er tiptop uit, het is alleen haar manenkam..
wel heeft ze allemaal wondjes op dr hoofd/oren.. iemand enig idee?
Er was laatst iemand die misschien dacht aan luis, maar die zie ik nou zo niet zitten, andere opties ?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 13:37

Ik zou de DA erbij laten halen en ZE laten bevestigen. Het komt op zich niet vaak voor bij jonge paarden maar ik heb zelf ook een nu 3-jarige die het op 2-jarige leeftijd ook al had.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:21

Ik vind juist wel dat het bij jonge paarden voor komt.
Ik ken er *telt* 5 uit eigen kring die het op hun 2 jarige of 3 jarige leeftijd ontwikkeld hebben. Overigens ken ik er niet meer met exceem (ja ik ken er wel meer maar heb geen idee hoe oud die waren toen het doorbrak).
Op weg naar stal (7 km) kom ik 5 paarden met exceem tegen waarvan het duidelijk te zien is, bij ons op stal staan er ook nog eens 4. Het wordt voort steeds erger......

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:23

@ Pink_Horizon: oh ik krijg juist te horen dat het raar was bij mijn jonge paard, ZE. Overigens moet ik er wel bij zeggen dat ik hem nooit officieel heb laten testen op ZE...

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:28

Nouja mij klinkt het helemaal niet raar. Sterker nog als ik een 4 jarige zie zonder exceem dan zou ik het daarbij al bijna niet meer verwachten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:29

Bestaat er eigenlijk een test waarmee je ZE kunt laten vastleggen? Dat zou ik dan nog wel eens willen laten doen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 15:43

Die van mij heeft het ook al vanaf heeeeele jonge leeftijd, 2 á 3 jaar al, is nu 18!

Bij ons op stal beginnen steeds meer paarden te schuren. Die van mij loopt als enige helemaal ingepakt, is ook wel het ergste geval, dan nog eentje die het goed red onder een vliegendeken. Dan nog een aantal paarden die het heel licht hebben en zo af en toe wat te grazen nemen.

Shadow had vandaag weer een gigantische nek. Heb d'r maar flink aan het werk gezet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 16:29

en bij ons gaat het juist wat beter.
alles staat nu wat schraler in het gras en heb zo het idee dat dat dus toch wel flink zijn invloed heeft?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:05

Merk bij shadow, dat zodra ze van weide wordt gewisseld, ze als eerste met haar nek reageert. Indien ze langere tijd op 1 weide worden gehouden trekt het na verloop weg. Vandaag stond ze dus weer op een ander stuk.
Hiervoor stond ze langere tijd op 1 stukje.

Hier hebben we allerlei verschillende kleinere weides, daar gaan de paarden in groepjes op. Ze verschillen qua grootte. Normaal staat ze met een erg groot paard in de wei, een vrij klein weitje. Vandaag stond ze dus in een wei die 2x zo groot is.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 17:08

Storm en Darren kregen het ook op hun 3e.
Wisse heeft het sinds zijn 2e.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:28

Ik smeer nu sinds twee dagen laurierzalf op de kale korsterige plakken op Bobo zijn hoofd en de plekken knappen heel snel op, de korstjes laten los en de huid wordt weer soepel. Of het door het weer komt of door de zalf weet ik niet maar hij heeft ook veel minder jeuk. Ondanks de regen van de afgelopen dagen blijft het er heel lang op zitten. Nadeel is wel dat zijn schimmelhoofdje wat groenig wordt maar zodra de zon weer gaat schijnen wassen we dat er wel weer af.

Met het weer van de afgelopen dagen durfde ik de gok om laurierzalf te smeren wel aan. Met zonnig weer moet je het denk ik niet doen ivm verbranding.

Hij ziet er nu wel kleurig uit. Groen hoofd en blauwe rug van de tectonik :D

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:35

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:17

De hele dag plenst het hier al, op dit moment wordt het eindelijk droger. En desondanks was de deken bijna droog!!! Vin dhet echt zo'n topdeken hé!
Zat vanmorgen even in twijfel of ik stalhouder zou bellen om haar deken af te halen of op stal te laten tot ik er was. Uiteindelijk toch maar niet gebeld en besloten dat ik de schade van de regen wel zelf zou zien na mijn werk.
Nou niets dus!!! (was bang dat madam helemaal onderkoeld zou zijn en deken zeik en zeiknat)

Haar hoofdje begint langzaam weer te genezen, alleen op het neusbeen is het lichtroze zonder haar (van verbranding) Zal wel lang duren eer daar haar op komt denk ik.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:27

Het is héérlijk weer carol, vandaag is mn paard lekker zonder deken naar buiten geweest :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 14:37

Ik zet ze nu even zonder deken, waait stevig en regent echt KEIhard hier!!!
doe ze dit weekend wel weer op en zal dan de schade wel zien.
Morgen ben ik er niet en heb ze even op een wat kaler stuk gezet. Wisse is een uitbreker dus wil ik iets meer zekerheid hebben moet hij echt een fikse schok krijgen, dus daarom de dekens maar weer even af. (echt waar, hij liep afgelopen week gewoon door een omheining heen van 3 draden, 1.50 hoog omdat het stroom er even af was. Echt gewoon in normaal staptempo en rustig doorlopen alsof er niets staat :S)
Ik hoop ze zondag nog in de wei terug te vinden ;)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:18

@CS jij had ivanhoe eropliggen toch?
de mijne werd zó zwaar met de regen :oo wel weinig nat :j
vanavond weer kijken hoe ponylief het gemaakt heeft :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:36

ik zat ook even in dubio of ik stal zou bellen hoor,.maar het zijn hier toch voornamelijk buien dus kan appie tussendoor wel opdrogen.
die boett droogt echt heel erg snel gelukkig.
alleen de stukken die niet tegen zijn lichaam zitten dat duurt wat langer,maar da's niet erg.
wel heeft ap eergisternacht binnen gestaan, toen ik smorgens op stal kwam had hij verder helemaal niet geschuurd.

dat vind ik trouwens zo apart..als hij deken op heeft schuurt hij helemaal niks op stal...gaat dat ding er af gaat ie lekker staan rossen.
haha, dus lekker deken op :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 15:57

toevallig zag ik dit product net in het topic van headshakers staan en eigenlijk lijkt het me ook heel erg egschikt voor zomereczemers..
http://www.nmlhealth.com/p,58,1397/Gluc ... NIEUW.aspx

staat er ook bij dat het daarvoor wel geschikt is.
alleen zit ook weer zo'n prijs aan zeg...60 euro :\

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:08

ellepel schreef:
toevallig zag ik dit product net in het topic van headshakers staan en eigenlijk lijkt het me ook heel erg egschikt voor zomereczemers..
http://www.nmlhealth.com/p,58,1397/Gluc ... NIEUW.aspx

staat er ook bij dat het daarvoor wel geschikt is.
alleen zit ook weer zo'n prijs aan zeg...60 euro :\

Zij geven aan IR, dus fructaangehalte laag houden en net als mensen met diabetes type 2 op rantsoen + genoeg beweging. Dus (vrijwel geheel) van het gras af, afgepaste hoeveelheid hooi en regelmatig aan het werk. Is goedkoper dan poeders en een stuk simpeler.
Als je op EMS (equine metabolic syndrome) gaat zoeken kom je deze adviezen ook tegen. Al heeft men het daar meer over hoefbevangenheid als complicatie, maar met alle gevallen die ik zo voorbij zie komen gaan seme en hoefbevangenheid nogal eens samen.

Moet zeggen dat hoe meer ik lees over deze welvaartsziektes (want dat zijn het eigenlijk) hoe meer ik gemotiveerd raak voor eigen wei met paddock paradise opzet en zelf hooien. Gras is leuk op de foto's, maar te ver doorgekweekt voor een sobere pony die niet heel veel werkt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 16:08

Naaltje: Heb inderdaad de ivanhoe. Word wel wat zwaarder, maar droogt echt heel snel weer op, en dan is hij niet meer zo zwaar.