Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:29

Jannipauli, dat noemde ik ook; het feit dat er nog verandering in kan komen.
Lever is idd een staat om nog te functioneren, maar als de oorzaak van de ontsteking en veranderingen niet helder is, wordt het probleem en de beschadiging van de lever groter. Het proces is nl nog steeds actief.

Ik meen zo uit mijn hoofd dat het Addison was. Komt zeer weinig voor bij paarden, maar kan wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:02

Dat zou alleen maar kunnen als er te weinig cortisol aangemaakt wordt door de bijnierschors.. is daar sprake van in de eerdere bloedonderzoeken?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:09

Er was iig iets met de bloedproeven, wat in die richting deed denken, maar ik weet het zelf niet precies. Kan het nu niet nakijken, want ik ga zo meteen naar nl. Kom er later wel op terug.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:57

liljebo schreef:
Maar welke gevolgen heeft een latere ontdekking van cushing nu daadwerkelijk op het verloop van de ziekte?
Ik snap dat je dan wellicht infecties/HB voorkomt, en ik ga ervan uit dat het welbevinden van het paard ook minder is, gedurende de tijd dat het wel al cushing heeft, maar het nog niet bekend is en daarom niet wordt behandeld.
Maar heeft het ook gevolgen voor het verloop van de ziekte?

Als je laat bent en je paard al een keer hoefbevangen is geweest, heeft je paard een minder goede kans om weer fit en in balans te komen als een paard dat niet zo diep is gegaan. Dus in zoverre kan het interessant zijn om een paard al op medicatie te hebben voordat er nare complicaties gaan optreden + opbouwen is altijd veel moeilijker dan voorkomen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:58

Pff jeetje liljebo het ziet niet mee he! Ik duim voor je dat er snel verbetering komt in de gezondheid van je paardje!

Naomi staat sinds gister op 0,75mg pergolide. Ben benieuwd of we verbetering zien de komende weken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:02

liljebo schreef:
Hij staat nu ong 3 weken op de pergolide. Ik hoop dus nog een beetje dat de verbetering nog komt... (misschien tegen beter weten in) Heb nog wat tips gekregen om bij de volgende cushing en levertest , half nov, nog een paar andere zaken te laten controleren ivm een ziekte die veel overeenkomst met cushing vertoont, incl die verandering in waarden, maar andere medicatie nodig heeft. Dat proberen we dan ook nog maar. Anders weet ik het ook niet meer echt.

In de derde week treed vaak een stabilisatie dan wel even teruggang op maar daarna moet je echt resultaten gaan zien in fitheid, blijheid in ogen en de andere zaken.

Die langdurige ontsteking aan de uiers van je merrie en die zwakke achterhand passen WEL in het voortraject van cushings. Vaak gaan de paarden voordat je echt diagnoses en langer haar krijgt ineens zwakker worden in de achterhand, meer struikelen én de gevoeligheid voor langdurige huidproblemen en ontstekingen is ook wel een mogelijke cushing aankondiging.
Dus wel iets om alert op te zijn op zijn minst.. (Hangbuik en toch ribben zien ook :o )

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:05

Mijn merrie staat vanaf vandaag op Pergolide!
in de ochtend 1 mg per dag.
Maar ik lees hier dat dat misschien te veel is om mee te beginnen??
Ze is op het moment HB en nog wel aan 4 benen!
Hoe geven jullie Pergolide? mijn dierenarts zei namelijk dat ik tablet in een heel klein stukje appel mag doen omdat zij het niet eet als ik het door haar luzerne meng.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:25

dat is inderdaad vrij hoog om mee te beginnen....je had het vooraf beter even hier kunnen vragen dan achteraf het mede te delen :7

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:03

geerke schreef:
dat is inderdaad vrij hoog om mee te beginnen....je had het vooraf beter even hier kunnen vragen dan achteraf het mede te delen :7

Heb het nog niet gegeven hoor!
Vanmiddag gekregen en moet in de ochtend geven!
Moet ik tablet breken dan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:07

oh,gelukkig!
Ik ben even kwijt met hoeveel je moet beginnen.
Volgens mij zelfs een pilletje in vieren delen.Geef jij prascend?Dan staat het in de bijsluiter.
Fargo@Weet dit wel!PB haar maar even.
Met 1mg beginnen is risicovol.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:12

Ja is prascend!
Dierenarts anders morgen even bellen?
Hoezo risico? Sorry maar is voor mij allemaal nieuw :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:15

Ze kunnen er flink ziek van worden als je met 1mg begint.Ziek in de zin van misselijk,niet meer willen eten enzo.
Hoe voorzichtiger je opbouwd des te minder kans op bijwerkingen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:16

Prascend bestaat volgens mij alleen in de 1 mg vorm (dus 1 mg per pil). Dus dan zou ik met een kwartje beginnen voor 6 dagen. (Ik heb zelfs 8 dagen een kwartje gegeven en toen pas een halfje, voor de zekerheid haha).

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:19

Focussed schreef:
Prascend bestaat volgens mij alleen in de 1 mg vorm (dus 1 mg per pil). Dus dan zou ik met een kwartje beginnen voor 6 dagen. (Ik heb zelfs 8 dagen een kwartje gegeven en toen pas een halfje, voor de zekerheid haha).

Dus een halfje nog door midden breken.
Oke dan ga ik dat doen voor de zekerheid!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:21

in de bijsluiter staat ook dat je moet uitkijken met breken voor ogen en inademen?
Wat is dit in gods naam voor medicijn? :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:53

palominotje schreef:
in de bijsluiter staat ook dat je moet uitkijken met breken voor ogen en inademen?
Wat is dit in gods naam voor medicijn? :+

een dopamine :D een chemisch nagemaakte lichaamseigen stof.
Zorgt dat de verbindingen weer herstelt worden in de hypofyse....heel kort door de bocht ;)
(neurostransmitter)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:04

Wat moet jij betalen voor de Prancend als ik vragen mag?
Misschien moet je al gelijk met 1 mg beginnen omdat je paard nu hoefbevangen is?
Mijn da vertelde dat ze in sommige hele slechte gevallen wel gelijk 2 of 3 mg geeft om ze nog beter te krijgen. Maar dat is alleen in de heeeele erge gevallen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:29

Lola krijgt sinds anderhalve week ook pergolide, Prascend. Wij zijn begonnen met een dosis van 0,5 mg. Vooral omdat ze aan haar voorhoeven tegen/op hoefbevangenheid zit. We houden haar ook nog even op de ontstekingsremmers daarvoor. Ik hoop erg dat ik verbetering ga zien de komende weken.
Ik heb ook even wat goede foto's gemaakt de dag dat ik ben begonnen - hoewel de krulvacht een veel minder probleem is dan de hoeven, zou het mooi zijn als ook die verbetert. Vooralsnog lijkt het goed aan te slaan, geen verlies van eetlust gezien.
Ik ga nog eens wat grasduinen in dit topic! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:08

Focussed schreef:

Ik denk dat Palominotje wel sneller moet dan dit want zij zit al met een hoefbevangen paard. De regel om op te bouwen is eigenlijk zo'n 3 tot 5 dagen per stapje. En Palominotje heeft dus iets meer haast omdat ze al een hoefbevangen paard heeft. Dus even goed met DA overleggen of ze inderdaad met 1 mg moet starten of dat ze bijvoorbeeld met 0,5 mag starten en dan na paar dagen omhoog naar 1 mg dan wel 0,75mg en daarna pas door. Het ligt er maar even helemaal aan hoe heftig haar paard er aan toe is inderdaad. Dan moet je soms sneller gaan om ergere problemen te voorkomen.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:57

Elanor en Palominotje, wat moeten jullie voor Prascend betalen? Er is namelijk een heel gedoe over... vandaar dat wij (de ervaren-pergolide-gevers) super benieuwd zijn wat de kosten nu gaan worden....?
Lees maar eens eerder hier in t forum..
Sterkte met jullie paarden. Mijn dierenarts (nb: de faculteit in Utrecht) schreef drie jaar geleden pergolide voor: hup 1 mg per dag... Achteraf spijt dat ik dat klakkeloos heb gegeven: mijn paard had echt hele erge angsten en was extreem schrikkerig..plotseling wegrennen en angstig achterom kijken. Dit staat overigens ook beschreven bij mensen: ze kunnen hallucineren...
Maar....schrik niet...: drie jaar verder heeft het paard drie heerlijke jaren achter de rug en ben ik enthousiast over pergolide/prascend...nooit meer hoefbevangen geweest!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:04

fargo schreef:
Focussed schreef:

Ik denk dat Palominotje wel sneller moet dan dit want zij zit al met een hoefbevangen paard. De regel om op te bouwen is eigenlijk zo'n 3 tot 5 dagen per stapje. En Palominotje heeft dus iets meer haast omdat ze al een hoefbevangen paard heeft. Dus even goed met DA overleggen of ze inderdaad met 1 mg moet starten of dat ze bijvoorbeeld met 0,5 mag starten en dan na paar dagen omhoog naar 1 mg dan wel 0,75mg en daarna pas door. Het ligt er maar even helemaal aan hoe heftig haar paard er aan toe is inderdaad. Dan moet je soms sneller gaan om ergere problemen te voorkomen.

tja...dat is waar....het paard is nu bevangen.Dat zou de zaak kunnen veranderen.

pipelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:01

hallo, ik ben verwezen naar dit topic.
Mijn haflinger van 18 jaar heeft sinds een jaar cushing.
Ik heb hem al die tijd 2 x per dag 1,5 tablet van 0,25 gegeven. Dat is voor hem de juiste dosering, we zijn lager begonnen, maar dan bleef hij vieze ogen houden, en met deze dosering gaat hij heel goed.
Nu ben ik begonnen met het 1 x per dag te geven. Ik heb 1 mg besteld en geef hem 1 x een halve tablet.
Overgens alles in overleg met de DA.
De DA zou graag zien dat ik 2 x p.d blijf geven, want het werkt maar 12 uur.
Dit wordt mij echter te omslachtig.
Hij staat op 13 hectare land, en nog erheen fietsen, het kost per keer zeker een uur.
Hoe doet jullie paard-pony het op 1 x geven, en wat is dat andere middel waarover hier wordt geschreven, en wat kost dat.
Ik betaal voor 4 doosjes pergolide 0,25 mgr 33 euro.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:55

Pipelot het is onzin dat het maar 12 uur werkt, het is meer zo dat je de impact een beetje over de dag verdeeld en daardoor ook minder last op bijwerkingen hebt. Dat is een van de redenen om het verdeeld over de dag te doen, minder last op bijwerkingen omdat de dosis per keer lager is.
Wij hebben ons paard heel lang 2 x halve tablet per dag gegeven, na een jaar of 2?? (ik weet het niet meer precies) zijn wij het gewoon 1 x per dag gaan doen en dat ging prima, paard was toen natuurlijk allang gewend aan het middel dus geen problemen ondervonden..

Dat andere middel is gewoon Pergolide maar dan met een nieuwe naam die de (nieuwe) producent het heeft gegeven: Prascent.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:03

Bij deze een oproepje voor iedereen die Prascend voorgeschreven heeft gekregen: willen jullie hier vermelden wat jullie moeten betalen voor 1 mg. van dit medicijn? (gewoon even het aantal pillen delen door de prijs die je hebt betaald) Dan krijgen we inzicht in de prijsverhoging.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:59

Hier in Noorwegen betaal de ik (schrik niet) omgerekend 246 euro voor 60 tabletten. Ik viel dus echt achterover van de prijs. Hoop dat het in Nederland iets goedkoper is ;)