[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 22:32

Weten jullie zeker dat er geen pollen meer zijn? Las laatst iets over hooikoorts voor bepaalde bomen kan dat ook nog laat in het jaar?

Ik weet niet of ik me ooit heb voorgesteld, ik lees hier al een tijdje mee.
Die van mij heeft afgelopen weken ook best wel geschud.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:14

volgens mij had jij je wel al eens voorgesteld.
maar weet je ook waar je dat gelezen hebt?

ik geef appie sinds afgelopen voorjaar ook de puur pollen en ik denk eigenlijk dat het bijhem ook daardoor komt dat hij dit jaar minder schudde.
en dat de fysio hem helemaal losgemaakt heeft :j

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:42

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:24

is er bij jullie paardjes eigenlijk al eens bloed getrokken ? en zoja kwamen daar allergiëen uit ?

Ik ben eigenlijk heel deze zomer ervan overtuigd geweest dat het een allergie was maar blijkbaar op zijn bloedtest komt er geen verhoging van allergiëen uit ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:47

bij appie is wel 2x bloed geprikt en dan op een algeheel onderzoek en mineralen tekorten.
maar ik heb geen idee wat dan aan het bloed te zien moet zijn als een paard een allergie heeft?

ik heb vroeger wel een pluk haar opgestuurd naar natuurlijkinbalans, zij test dan met een biotensor of je paard allergisch is en waarvoor, en stelt dan druppels samen die kunnen helpen.
bij appie hielp dat toen wel,hij was dat jaar bijna schudvrij, en had ook een hele goede conditie.
ook zijn zomereczeem was veel minder.
ik heb daarna twee jaar zonder druppelsgedaan en toen was het erger.
vorig jaar heb ik weer druppels laten maken,maar omdat appie toen flinke bronchitis kreeg ben ik daar toen mee gestopt en heb geen idee of die druppels nu nog wel werken.
maar je kunt via een dierenarts zo ontzettend veel laten uitzoeken wat een mogelijke oorzaak kan zijn voor het schudden.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:03

Ik heb een fysiotherapeut gecontacteerd, hopelijk kan die wat aan het hoofdschudden van Amor doen. Volgens de dierenarts is het van de pollen maar ik wil toch wel zeker zijn dat rug, nek en dergelijke in orde zijn! Ook een zadelmaker gaat langskomen omdat ik een vermoeden heb dat zijn zadel niet meer past,(bijten bij het opzadelen en aansingelen) hij is dan ook goed gegroeid...

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:57

@Vea schud Amor nu nog ?? dan zijn het toch geen pollen meer ofwel ? er hangt nu toch niets meer aan de bomen ??

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:37

Ik zag onze ruin van de week ook weer wat schudden in de wei .... :oo , en geen idee waar hij nu op reageerde!
Hij liep in de wei en had wel wat in de berm rond gelopen tussen allerlei begroeiing, maar kan me nauwelijks voorstellen dat er nog iets bloeit of zo ...

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:17

perzie schreef:
is er bij jullie paardjes eigenlijk al eens bloed getrokken ? en zoja kwamen daar allergiëen uit ?

Ik ben eigenlijk heel deze zomer ervan overtuigd geweest dat het een allergie was maar blijkbaar op zijn bloedtest komt er geen verhoging van allergiëen uit ??

Mijn paard is getest geweest enkele weken geleden en hij is blijkbaar aan veel dingen allergisch. Hij is beginnen schudden in de maand mei, nu heeft hij er nog steeds last van maar hij schud niet meer. Nu proest hij gewoon heel veel. Mijn paard is allergisch aan alle schimmels die voorkomen in hooi en stro, alle mijten zoals huisstofmijt en dergelijke, bijvoet, engels raaigras, Berk, Hazelaar, brandnetel en nog een hele lijst.

Hij moet nu zoveel mogelijk buiten of een buitenbox, hooi nat maken (volgens DA 12u laten weken), brokken nat maken, houtkrullen gebruiken ipv stro. Hij zei dat mijn paard in de zomer opstoten kan krijgen en dan kunnen we hem behandelen met capsulen ofzoiets.

Hebben jullie ervaring met het nat maken van brokken? Volgens de DA moet ik bij het voeren van bijvoorbeeld 3kg brok er 3liter water aan toevoegen.

Dat water toevoegen bij alles is om te voorkomen dat hij schimmelsporen inademt.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:40

Ik begrijp niet dat er in brokken schimmelsporen zouden zitten? :?
Lijkt me vreemd als je goed kwaliteit brok voert ...

Natmaken van hooi e.d. begrijp ik wel., dat kan idd schimmels bevatten. Overigens is 12 uur weken er lang, een paar uur is meestal wel voldoende.

Als hij juist last heeft van grassen en struiken en bomen, waarom dan zoveel mogelijk naar buiten? Onze ruin is allergisch voor bepaalde grassen, maar kan daardoor dus juist niet veel de wei in omdat hij dan met die stoffen geconfronteerd wordt en gaat lopen schudden met zijn hoofd!

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 18:34

@Perzie: Amor schud nu (gelukkig) niet meer maar ik was al lang van plan om eens een fysio te laten langskomen...Hij is ook zo'n stijve hark en ik heb het gevoel dat die helemaal vast zit in zijn rug. Dus wie weet verbetert dit ook zijn schudden...

Dus momenteel staan fysio en zadelmaker op het lijstje, in het voorjaar als de pollen er weer zijn zien we dan wel weer...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:24

dat is alweer lang geleden dat er hier wat gepost is
alles schudvrij?
:D

ik zag dat de hazelaar naast de wei bloeit,dus ik ben heel benieuwd wanneer de eerste klachten weer komen
met appie gaat het goed.

nu gaf ik hem nog steeds om de 3 weken zijn puur pollen druppels,maar ik zie net pas op de site staan dat het gegeven moet worden tot aan einde seizoen.
Citaat:
daarna iedere drie weken één dosis tot het einde van het pollenseizoen.

oeps... :o
maar volgens mij heeft het seizoen afgelopen jaar ook echt heel erg lang geduurt dus ik ga er gewoon mee door.
wie weet helpt het juist wel beter ?
ohw ja,ik weet niet of er nog meer mensen zijn die de puur pollen geven,maar ik heb het idee dat hij tot eend ag of 2-3 daar na wat gevoelig is op zijn luchtwegen..dan proest hij net wat meer

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:53

Hier niet volledig schudvrij. Maar erg wisselend, vaak erger op een mooie dag. Niet zo extreem nu. Maar dat was ook vooral met fietstochten als we verder van huis gingen.
Maar ik twijfel ook of het niet door licht komt.
Mensen weleens geprobeerd ogen af te dekken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:58

ja ik :D
dat zag er zo uit:
Afbeelding

alleen appie vond dat ding vréselijk om zijn hoofd >;)
hij ging toen ik hem er mee in de wei zette meteen rollen en met zijn hoofd over de grond schuren en toen was het er weer af :D
dat werkte dus niet.
later heb ik nog eens een keer er mee gereden,maar wederom was hij zo druk bezig om die vliegenkap er af te friemelen dat dat dus niks was.
dus ik heb geen idee of het dan ook bij hem zou werken :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:06

Hihi, ik herken het. Mijn merrie vind een neusnetje al verschrikkelijk. :P
Ikzelf wil een kap toch nog wel proberen. En eventueel oogkleppen. Dan scherm je niet alles af, maar denk dat het wel scheelt.
Mijn pony gaat namelijk bewust heel dicht met haar hoofd achter me lopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:18

ze zijn zo gevoelig aan het hoofd. :j
een loszittend halster vind appie ook helemaal niet fijn,als er iets om zijn neus zit wat los is daar wordt hij helemaal kriebelig van.
als ik hem vastmoet zetten dan zet ik hem al aan een band om zijn nek,dan staat hij wel netjes stil

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 14:28

Mijne heeft altijd een touwhalster om en staat nooit vast, haha.

Scott

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:40

Nou ik weet niet hoor maar geloof dat mijn paard misschien 1 week van gekriebel in neus af is geweest maar word nu weer met de dag erger. Met neusnetje proest ie helemaal dus das geen optie. Vervelende is dat wij best fanatiek dressuurrijden maar het moment dat hij goed in hals zakt begint hij met een electrische knik en direct proesten.. Ik begrijp er werkelijk niets van. Was wel gestopt met puur pollen en heb hem vorige jaar eind een drainage kuur gegeven.. maar geloof niet dat het enig resultaat heeft ... alleen met halster longeren is al helemaal geen optie.. hij kan niet zakken wat hij wel graag wil maar krijgt gelijk kriebel.. gekke is als ik hem aan pessoa of slof longeer heeft hij er minder last van... wie heeft nog meer opties voor mij.... dan alleen neusnetje.. hij is nagekeken in neus en daar zit niets... Vreemd is wel dat hij het nu in de binnenbak doet en buiten lijkt t minder... misschien stof.. HELLUPPPPP

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:26

Hier schudvrij gelukkig. Dat mijne in het naseizoen weer begon te schudden bleek achteraf te maken te hebben met overgevoeligheid voor het stof/schimmels etc omdat ze 's nachts weer op stal stond.
Ze maakte direkt weer veel slijm en snot aan wat 's morgens opgehoest werd en uit linkerneusgat droop (geel) heb haar verhuisd en ze staat nu net als in de zomer 24/7 buiten. Het hoesten is opgehouden en het schudden gelukkig ook weer, net als andere jaren want voorheen had ze het altijd echt alleen in voorjaar zomer dus ik was al helemaal verbaasd dat het nu zo lang aanhield en steeds terugkwam.

Citaat:
Hier niet volledig schudvrij. Maar erg wisselend, vaak erger op een mooie dag. Niet zo extreem nu. Maar dat was ook vooral met fietstochten als we verder van huis gingen.
Maar ik twijfel ook of het niet door licht komt.

yep, de zomeroutfit, neusnetje en masker wat je met klittebandjes aan de bakstukken en frontriem van je hoofdstel vastmaakt. Voor haar gelukkig wel een oplossing in de ergste periode.
Afbeelding

Citaat:
ohw ja,ik weet niet of er nog meer mensen zijn die de puur pollen geven,maar ik heb het idee dat hij tot eend ag of 2-3 daar na wat gevoelig is op zijn luchtwegen..dan proest hij net wat meer
dat is alweer lang geleden dat er hier wat gepost is
alles schudvrij?
:D

ik zag dat de hazelaar naast de wei bloeit,dus ik ben heel benieuwd wanneer de eerste klachten weer komen
met appie gaat het goed.

nu gaf ik hem nog steeds om de 3 weken zijn puur pollen druppels,maar ik zie net pas op de site staan dat het gegeven moet worden tot aan einde seizoen.
Citaat:
daarna iedere drie weken één dosis tot het einde van het pollenseizoen.

oeps... :o
maar volgens mij heeft het seizoen afgelopen jaar ook echt heel erg lang geduurt dus ik ga er gewoon mee door.
wie weet helpt het juist wel beter ?

Ja, Gina heeft dat ook, lijkt wat te verergeren allemaal en afgelopen zomer was het 2e jaar dat ze het kreeg en ik ben ermee gestopt, 1e jaar leek het wél wat te doen voor mijn gevoel maar afgelopen zomer had ik misschien mijn hoop te hoog ingesteld doordat ik overal las dat het vanaf het 2e jaar beter zou gaan...Hier dus helaas niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:40

zal ook absoluut aan het weer liggen of het lang droog is of juist veel regen.
afgelopen jaar had appie minder klachten,maar ik denk zel dus dat dat komt omdat het zo nat was,dan waait er toch minder door de lucht.
maar we zien wel,ik ga gewoon door met de druppels :D

scott:
ik onthoudt niet alles,maar is jouw paard ook nagekeken in de rug?
en dan echt goed nagekeken?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:54

Dit rare weerheeft zeker zijn invloed. Andor moest erg schudden en proesten vandaag met de rit.

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:48

Hoi iedereen,
Inderdaad hopelijk is iedereen een beetje schudvrij ?
Hier wel maar wij zijn er eindelijk achtergekomen dat het niets met een allergie te maken heeft, onze ruin heeft spat, spijtig genoeg en alhoewel onze da nog nooit er had van gehoord dat een paard dan ook kan hoofdschudden zou het wel hiermee kunnen te maken hebben gehad.
Zijn symptomen waren hoofdschudden zomer/winter nooit voorspelbaar wanneer wel of niet, soms ineens en dan weken niet. En bij zijn bloed waren ook geen waarden van allergieën te vinden dus we wisten wel al een hele tijd dat hij niet echt allergisch was.
Nog veel succes iedereen voor een hele lange 'schudvrije' periode voor jullie en jullie paardjes, ik weet hoe erg het kan zijn .....

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 09:29

Beste allemaal,
we zijn nu een paar maanden verder en drie paarden zijn van het headshaking verlost! in samenwerking met de faculteit diergeneeskunde gaan we wetenschappelijk onderzoek doen naar mijn methode! Super!
Vanaf april wil ik meer paarden gaan trainen. niet goed, geld terug!! (exclusief reis en stallingskosten)

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:03

Ik ben wel benieuwd naar jouw methode, kan je er wat meer over vertellen? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 10:29

perzie wat sneu voor je paard....en jou natuurlijk :(:)
valt er nog iets twe doen aan die spat waardoor je paard ,inder last heeft?
ik weet dat een paard om elke reden kan gaan schudden,daarom zeg ik ook altijd van laat ze helemaal nakijken :j

navaja,wat leuk!
ik moet even nadenken,ohw ja, jij bent fysiotherapeut toch?
en je deed iets met vastzittende wervels meen ik
appie is toen behandeld door een fysio,en hij zat ook op een aantal plekken vast
bij hem is het ook zo dat het schudden nadien stukken verbeterd is :j

ohw ja!
ik zag afgelopen week iets vreemds...
appie stond buiten en het begon te hagelen....
door die hagel op zijn hoofd begon hij dus ook te schudden.
heel apart dat hij daar dus ook op reageerd