[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 10:10

Dan zie eens dat ik anti itch voer en crème in de buurt kan halen .
Laatste ding wat ik nog kan en wil
Proberen .

Het wonder dat Fibra schijnt te heten

Fibra schreef:
terpentijn schreef:
Het bijgevoegde proefzakje ruwvoer (met luzerne e.d. als ik het goed zag, ook van Fibra) waren ze echter wel wild van, ik strooide er elke dag tijdens het smeren wat van over het voordroog/stro mengsel. Ik heb echter niet het idee dat dit voer iets zou kunnen bijdragen aan de allergische reactievermindering van mijn EZ-Shet. EZ is immers een allergische reactie op een knut (mugje) en niet een allergische reactie op (te rijk) voer of zoiets.

Beste Terpentijn,

uiteraard is een allergie niet zomaar opgelost! Uiteraard kun je wel het lichaam zo goed mogelijk in staat stellen zich te weren en de problemen in de huid zo goed mogelijk op te lossen. Door een zo laag mogelijke ballast voor het lichaam, het lichaam uiteraard wel te voorzien van alle vitaminen, mineralen en spoorelementen, het actief afvoeren van afvalstoffen en het optimaliseren van de darmflora kan het lichaam zich veel beter weren tegen de problemen in de huid die ontstaan door het speeksel van de knutmug. Van binnenuit oplossen is uiteraard beter van van buitenaf!

Naast de vitaminen, mineralen en spoorelementen bevat Fibra Anti-itch voer:

Biergist : De gisten in Fibra Anti-Itch bezitten een groot bindend vermogen en binden op die manier afvalstoffen in het verteringsstelsel van het paard. Deze komen zo niet terecht in het lichaam en wordt voorkomen dat ze storend gaan werken.

Levende gisten: zorgen voor een beter milieu in het verteringsstelsel van het paard. Ze gaan ziekteverwekkende bacteriën tegen en werken daarom positief op het immuunsysteem. De gisten neutraliseren toxische stoffen en hebben een positief effect op de productie van enzymen. Deze punten samen zorgen voor een lager afvalstoffenniveau in het paard.

Micotoxinebinder: micotoxinen zijn giftige stoffen die worden geproduceerd door schimmels. Ze komen in meer of mindere mate voor op granen, ruwvoer en gras en zijn onzichtbaar. Deze toxinen worden gebonden en afgevoerd.

Extra biotine: Fibra Anti-Itch bevat een extra hoog biotine gehalte. Biotine zorgt voor een goede huid en haar conditie. Een goede huid kan zich beter weren tegen de gevolgen van de knut mug en zich sneller herstellen.

Extra anti-oxidanten: helpen stoffen af te voeren waar het paard allergisch op reageert.

Tot nog toe is in 20% van de zomereczeemgevallen die Fibra Anti-itch gaan voeren de oplossing! In de rest van de gevallen vermindert de jeuk maar gaat het niet geheel weg. Daarom hebben we de creme ontwikkeld om ook van buitenaf de problemen te voorkomen.

Inge Nijkerk
Fibra

terpentijn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:32

De schuurplekken op de manenkam kan ik inmiddels nauwelijks meer vinden. Moet echt zoeken om de Fibra er 'smorgens op te kunnen masseren. De staartwortel is rustig, nieuw haar komt er al door.
Ze staat de hele dag rustig onder haar dekentje, af en toe wat staartzwaaien (maar dat doet de niet-ZE Shet Bartje, haar maatje, ook van tijd tot tijd.
Ze schuurt helemaal niet, staat op dit moment rustig in het zonnetje te dutten.
Ben nog steeds buitengewoon aangenaam verrast, had dergelijke resultaten écht niet meer durven verwachten.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 11:34

Ik ga ook Fibra anti itch voer bestellen. Ik vind het persoonlijk wel jammer dat je bij een verdeelpunt meer betaal voor een zak voer dan online. Dit haal het voordeel van het zelf ophalen wel weg.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 13:14

Ik ga zo ook een fibra pot halen. Geen voer, hij krijgt al sprciaal voor om relaxed te blijven en het is niet mijn paard. Ik smeer nu dagelijks sectolin sweet itch, komen niet echt plekken bij maar geneest ook slecht.

Onder de deken gaat het goed, schuurt geen manen of staart door de deken.

Hij ziet er nu zo uit:

Afbeelding

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:27

Hier staan ze op een kale weide dus een klein beetje gras. Hooi en stro, bietenpulp, zemelen, zeewier, lijnzaad, biotine. Ik vind dat Fibra teveel zetmeel bevat, dat geef ik liever niet.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 14:30

Hier op zand, dus hooi en stro, pianissimo als brok en af en toe lijnzaad en of bietenpulp

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:20

Nou de fibra zit erop! de kap meteen afgelaten omdat die nat was geregend dus het krijgt meteen de vuurdoop. Smeert wel makkelijk, lekker vet. Ik ben benieuwd morgen! Het weer zit iig mee

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:18

Ben benieuwd!

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 17:22

Hallo,

Ik kom hier even binnenvallen.
Ik heb sinds een ruime maand een nieuwe pony, een haflinger.
Nu heb ik laats een plek op haar buik ontdekt en de DA laten komen en die vermoed ZE.
Ik heb nu Vetaderm en Flymax Derm gekregen.
Eerst met vetaderm in smeren voor een week en als dat het heeft gekalmeerd overgaan op de flymax.

Als ik hier het topic zo een beetje door lees en kijk herken ik meerdere dingen bij haar.
Plekken onder dr ogen en bij dr manentop (de manen niet geschuurd maar net ervoor een korstig plekje).
verder schuurt ze niet aan dr manen, dr staart is bovenop wel kaler maar het ziet er niet naar uit dat ze daar veel schuurt.
Dat al wel met flymax ingesmeerd elke dag tot nu toe en ik zie nu dat er kleine haartjes tussen aangroeien.

Verder op en in dr oren ook plekjes/wondjes.

Ze staat bij mij in een hit-actief stal en kan maar een paar keer per week een aantal uurtjes per dag op de wei, verder staat ze op zand en schors/matten.
Ze hebben daar dus voerstations voor zowel hooi/kuil als brok.
het hooi/kuil komt van eigen grond en word op een speciale biologische manier gemaakt zeg maar.
Ook word het nagekeken kwa voedingsstoffen en wat de paarden nodig hebben maar er niet inzit word aangevuld met speciaal gemaakte brok.

Beetje lang verhaal maar dit is mijn eerste ervaring op dit gebied en hoop dat iemand mij misschien een beetje info kan geven hoe of wat? Aangezien er hier veel mensen zitten met veel ervaring rondom jeuk en ZE.

even voor de beeldvorming
Dit was de plek 10 dagen geleden:
Afbeelding

En dit was vandaag voordat ik het insmeerde:
Afbeelding

Aan de ene kant oogt het wel wat rustiger maar toch heeft ze nieuwe plekjes erbij gekregen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:11

Ziet er gelukkig wel al beter uit. Qua voeding ben je volgens mij wel prima bezig hoor!

Wat ik wel wil/kan/moet zeggen; inpakken is een must. Dus deken met grote buikflap en hoofdkap.
Het ziet er niet uit, maar allergische reactie voorkómen is beter dan symptoombestrijding.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 19:30

Dat het er niet uitziet maakt me niets uit, als mijn paard daardoor jeuk/irritatie vrij is.

Ik ben benieuwd hoe het gaat als ik met die plek op dr buik overga op flymax, of het dan (snel) nog minder word.
Anders misschien inderdaad lekker inpakken.

Ik hoop dan wel dat de deken heel blijft in de hit-actief met die voerstations.
Miss maar met een 2ehands beginnen om te testen.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:22

@jotoma: waar heb je dat gelezen over resistentie op tectonik/ permithrin? Ik gebruik het namelijk en in de bijsluiter staat niets vermeld en op de verpakking ook niet. Op de website van Virbac de fabrikant ben ik het ook niet tegengekomen destijds (feb2016) Ben nieuwsgierig....
Ik gebruik meer dan voorgeschreven omdat het dezelfde werkzame stof is als van de Z-itch en na een rekensom die ik hier al eens geplaatst heb kom ik tot de conclusie dat de hoeveelheid permitrin in Z-itch met de concentratie en advies 1 keer per week smeren vele malen hoger is dan de in tectonik.....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 20:51

TinePine schreef:
@jotoma: waar heb je dat gelezen over resistentie op tectonik/ permithrin? Ik gebruik het namelijk en in de bijsluiter staat niets vermeld en op de verpakking ook niet. Op de website van Virbac de fabrikant ben ik het ook niet tegengekomen destijds (feb2016) Ben nieuwsgierig....
Ik gebruik meer dan voorgeschreven omdat het dezelfde werkzame stof is als van de Z-itch en na een rekensom die ik hier al eens geplaatst heb kom ik tot de conclusie dat de hoeveelheid permitrin in Z-itch met de concentratie en advies 1 keer per week smeren vele malen hoger is dan de in tectonik.....

http://www.virbac.nl/Portals/6/Content/ ... 7_2014.pdf

Maar dit is een bijsluiter van 2014 zie ik net, als het ik die van jou niet staat dan zal het wel niet zo zijn :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:04

Ik ga donderdag een nieuwe deken halen. Welke vinden jullie het meest fijn?
Ik heb nu de pagony, alleen daarvan trekt de buikflap erg naar achteren waardoor het begin van d'r buik geen bescherming heeft en de nek blijft niet lekker zitten, die zakt een cm of 10 af en ze ligt daardoor ook achter haar oren de eerst 10 cm van haar nek, helemaal open. Dus ik zoek een deken waarbij de buik en het stukje nek achter de oren goed beschermd blijft

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:05

@ crazy_funky
Mijn jaarling had precies dezelfde plek op de buik. Eerst lang preniderm gesmeerd. Tot grote spijt omdat deze gewoon cortisone is in creme vorm. Hielp wel maar met verzwakte lever sinds kleine 3 weken gestopt. Dus een goed smeersel vinden voor de plekken en deken is wel aan te raden als het soort van hetzelfde is als de mijne ...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 21:21

idylle schreef:
Ik ga donderdag een nieuwe deken halen. Welke vinden jullie het meest fijn?
Ik heb nu de pagony, alleen daarvan trekt de buikflap erg naar achteren waardoor het begin van d'r buik geen bescherming heeft en de nek blijft niet lekker zitten, die zakt een cm of 10 af en ze ligt daardoor ook achter haar oren de eerst 10 cm van haar nek, helemaal open. Dus ik zoek een deken waarbij de buik en het stukje nek achter de oren goed beschermd blijft

Rambo sweet itch hoody

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:29

crazy funky, sowieso inpakken. Er bestaat nog geen middel wat 100% helpt. En jeuk is vreselijk.

crazy_funky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:35

Ja heb je wel gelijk in, was al aan het rondkijken voor een goede deken.
Kreeg via iemand de shires sweet itch combo vliegendeken te horen.

Of mensen die nog iets anders weten?
Of ervaringen met die deken mag ook :)

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:48

Dank je Jotoma. Ik ga morgen de verpakking nog weer eens binnenstebuiten keren. Kan mij niet heugen dat ik het eerder gelezen heb. (Wel op vlooienmiddelen, maar weet niet wat daar de werkzame stof van was)
Wie hier heeft de Z-itch want dan zou het daar ook op moeten staan....

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 22:51

Hier niet de meest goede ervaring met het Fibra voer. Ik heb niet de anti jeuk geprobeerd omdat ik in de winter ben begonnen met Fibra premium. Maar hiervan werd mijn merrie lusteloos en leek het alsof ze last van haar lever kreeg. Ook vond ze het niet erg lekker. Dus ben hier weer mee gestopt.

Mijn merrie krijgt Dodson & Horrel Fibergy als voer en daardoor heen gemixed Dodson & Horrel ultimate balancer als vitaminebrok. Hier zit veel minder zetmeel in dan in de Fibra en merrie doet het hier erg goed op!

Ik ben ook sinds 1.5 week gestopt met Hippo Eczema. Voer nu nog wel elke dag magnesium en kleefkruid bij. Heb niet het gevoel dat ze heel veel jeuk heeft. Haar hoofd heeft wel wat kalere plekken, maar niet dat ze zichzelf openjeukt. Dus ik ben tot nu toe blij.

Ik ben wel erg benieuwd naar de fibracreme en hoe deze andere mensen gaat bevallen. Anders is dat ook nog het uittesten waard.

En qua deken zweer ik nog steeds bij de Shires. Prima pasvorm voor de iets bredere paarden en ik dit is het tweede jaar dat de mijne in gaat en deze doet het nog helemaal prima.
En een kleine tip, deze is veel goedkoper bij de Divoza dan dat hij bij de Epplejeck is. In combinatie met 25% korting helemaal aantrekkelijk :D

Oh en hier trouwens ook de tectonik uitgetest. Ik heb 20ml over mijn merrie haar vacht verdeeld. Wilde niet alles op 1 punt hebben. Ik heb nou niet echt het gevoel dat de vliegen echt op afstand blijven. Afgelopen weekend zijn we alsnog helemaal lekgeprikt in het bos. Maar durf het ook niet al te vaak te gebruiken. Maar even kijken hoe het na de volgende keer doet..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 06:37

Klopt dat de shires bij divoza zomaar 20 euro goedkoper is .
Ik zag t ook .
Shires is een prima deken . Pasvorm ook beter voor royale paarden .
Hals past beter en stukje van de oortjes blijft beter zitten .
Nadeel van dekens met een vaste hals is dat deelnam de manen kam vanaf schoft tot halverwege hals kort wordt door wrijving van de deken .
Heb er nu de Rambo fly protector op .
Prima deken voor lichte eczemer .
Icm smeren met vetramil .
Wil na de vetramil de Fibra smeer proberen .
T Fibra voer twijfel ik over .
Ze krijgt ook niet dagelijks krachtvoer .
Omdat ik er niet dagelijks ben .

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 07:38

Hier kan ik de ZE nauwelijks nog onder controle houden, word er echt gek van... paard wordt echt gek op de weide, loopt zelfs van me weg als ze me ziet aankomen met al mijn middeltjes om haar in te smeren...

Ga nu de tectonik is bestellen, is dat gewoon dit?: https://www.animalsupport.nl/nl-nl/0322 ... oCAGXw_wcB

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:09

Shires bevalt hier ook goed. Eerste keer dat ik zo'n deken heb waarbij hij ook over de oren zit, blijft prima zitten.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:28

Carolinee bij mij blijven de dazen ook niet helemaal op afstand met Tectonik. Maar ik heb er duidelijk minder om mij heen zwerven dan anderen die dan mee zijn. Tijdens het buitenritten gebruikt ik een uitrij deken. En soms zelfs nog een buikflap. Maar tegen de knutten en dus zijn eczeem helpt het als een tierelier.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 10:29

Titsia schreef:
Hier kan ik de ZE nauwelijks nog onder controle houden, word er echt gek van... paard wordt echt gek op de weide, loopt zelfs van me weg als ze me ziet aankomen met al mijn middeltjes om haar in te smeren...

Ga nu de tectonik is bestellen, is dat gewoon dit?: https://www.animalsupport.nl/nl-nl/0322 ... oCAGXw_wcB

Ja dat is het