[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:48

Douraque schreef:
Er is een berekening voor de maximale dosering, dat gaat per kg. Ik weet even de berekening niet, volgens mij weet JP of geerke dat wel

En of een bepaalde dosering genoeg zie je aan je paard. Mijn paard moest op 1 pil per dag, echter doet hij het zo goed op 3/4 dat ik hem daarop heb gehouden.

Sorry, het blijft voor mij onduidelijk. Onze pony had eigenlijk maar 2 symptomen: ze werd snel hoefbevangen en haar wintervacht is enorm lang. Verder was ze 'gewoon', rustig (maar dat is ze eigenlijk altijd wel geweest), loopt goed (nu de hoefbevangenheid weer over is), eet & drinkt goed, komt altijd aanlopen en hinnikt als je komt. Iets aan de magere kant, maar ja, ze is 22 en heeft ook insulineresistentie.

Ze plast veel, maar ook dat wijt ik aan de IR. Verder heeft ze zomereczeem.

De reden voor de test was vooral de terugkerende hoefbevangenheid. Behalve aan de ACTH (die we over een week of 6 weer willen laten bepalen) is er eigenlijk niets waaraan ik kan zien of de dosering goed is en de prascend werkt. Ze krijgt nu een kwart tablet (gezien haar gewicht zou de dosering een halve moeten zijn, maar ben nog aan het opbouwen), maar ze is niet anders dan voorheen.

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 12:59

Je kan zo wie zo beter pas gaan testen als paard minstens ! 8 weken op de uiteindelijke dosis staat, dus als je nog asn het opbouwen bent moet je daar nog niet aan denken, is zo zonde van je geld, want je krijgt dan toch geen goed beeld...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 13:00

Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hoe groot is je pony Hevonen?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:03

Focussed schreef:
Misschien heb ik erover heen gelezen, maar hoe groot is je pony Hevonen?

1,20 m - ca. 300 kg.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:24

Ik begrijp dat je paard pas twee weken op de medicatie staat? De eerste echte veranderingen zie je namelijk pas na 4-6 weken en dan verbeteren ze tot 28 weken op de medicatie... Het is een langzaam proces.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 14:50

Focussed schreef:
en dan verbeteren ze tot 28 weken op de medicatie... Het is een langzaam proces.

Zou het dan een goed idee zijn om na 28 weken te testen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 15:09

Dat moet natuurlijk ieder voor zich weten, ik kies er persoonlijk voor om het pas naar 1 jaar na de eerste test de doen. Omdat de acth waarde bij elk paard dus gezond en ziek zo fluctueert over het jaar heen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 18:35

Mijn merrie is na 4 weken hertest...acth waarde van 289 naar 48 gezakt. 6 Maand later nog eens laten testen en nog steeds 48.
Wordt hier in Belgie standaard aangeraden om na 4 weken te hertesten, dan weet je of je een '' responder '' hebt of niet...als na 4 weken de acth nauwelijks of niet gedaald is, moet je geen wonderen meer verwachten en kunnen de pillen de vuilbak in want dan ga je op termijn ook zo goed als geen verbetering van cushing-symptomen zien.
Maar goed, dat is in Belgie en belgen zijn soms rare wezens :D Maar ik vind het wel een zinvolle uitleg van de internisten :j

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 23:14

Morgen wordt mijn merrie voor de 2e keer getest. Eind juli/begin augustus was het 45. Als het nu hetzelfde of hoger is gaat ze toch aan de medicijnen.

Zijn er hier meer waar de hele gloed verdwijnt als ze gaan verharen? Ben net terug van vakantie en ze lijkt veel minder geel dan ervoor. Of zou het dan toch door de zon komen?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:28

Ingrid_92 schreef:
Douraque schreef:
@ingrid: met die symptomen en als 43 in pg is gemeten zou ik toch wel denken aan Cushing. Zeker gezien de grenswaardes momenteel. Dat zou ik ook eens voorleggen aan je DA

Daarom verbaasde het me ook dat de uitslag negatief was. Maar goed, als leek vertrouw je er op dat het klopt. De uitslagen vraag ik idd per mail op en ik zal ook nog vragen een andere da ernaar te laten kijken. 2 zien soms meer dan 1.

Update: De uitslag is inderdaad 43 pg/ml.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 11:50

Ik zou op basis van de uitslag icm de symptomen wel durven te zeggen dat hier sprake is van Cushing. Wat heeft die tweede DA gezegd van de uitslag?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 12:21

Jeetje Jessix, gecondoleerd, mooie leeftijd, maar het zal een groot gemis zijn, sterkte

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:21

Dank je wel (allemaal).

Het is zeker een mooie leeftijd en hij heeft een prachtig leven gehad tot het eind. Maar het gemis is er inderdaad niet minder om. Hij is dik 20 jaar mijn beste maatje geweest. Hij heeft ook altijd bij mij thuis gewoond, dus is echt zo verweven in mijn leven...

Maar ik hem laten gaan was het enige wat ik nog voor hem kon doen.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:45

Ja, dan is dat de enigste, maar meest rottige, keuze die je dan moet maken..... Ik moet er niet aan denken dat mijn paardje gaat, al 15 jaar bij me. Lijkt me zo leeg en moeilijk voor je Jessix, je weet eigenlijk niet beter dan dat hij er gewoon was......

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:58

Veel sterkte Jessix :(:) Ook al is het een mooie leeftijd, het is altijd te vroeg om ze af te geven...
Ik weet helaas hoe het voelt na zovele jaartjes samen...mijn oudje is ook 30 geworden en wij waren 25 jaar samen, altijd aan huis gestaan, overal waar ik ging, ging hij mee... en dan is er opeens een hele grote leegte |( Hier is het nu 5 jaar geleden, maar ik denk er echt nog elke dag aan...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:12

Inderdaad, ook als ze 30 worden is het nog te vroeg om afscheid te nemen. Konden ze maar altijd blijven...

* De Prascend is verkocht.*

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:17

Jessix oh ik snap je helemaal.
Heb mijn 26 jarige merrie al 15 jaar. Mijn eerste eigen paard.
Mijn zielverwant, ook wel mijn oude theemuts.
Ik weet dat ze een hoge leeftijd heeft en elk moment kan gaan maar toch kan ik haar nog niet kwijt.
Respect dat je de keus hebt gemaakt voor je paard. Dat is ook mijn insteek maar ik kan me voorstellen dat je heel lastig is.

Mijn merrie heeft vandaag haar derde kwart tablet gehad. Ik zag weer een lichte twinkeling in haar ogen. Of dat echt is.......maar nog geen erge bijwerkingen. Dus vrijdag beginnen met halve pillen.
Mijn brok is binnen. Dus morgen ook mee beginnen. :-)

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:33

Iemand naar de webinar van de leverancier gekeken?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:36

Ja, ik. Ik ben nog aan het luisteren naar de vragen/antwoorden

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:47

Ik heb ook geluisterd. Helaas was het geluid hier niet optimaal, kon het niet altijd verstaan doordat het geluid zo zacht was (ook al had ik hem op z'n hardst gezet). Hadden jullie daar ook last van?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 21:48

@ Douraque, ik heb nog niet overlegd maar dat wil ik nog wel gaan doen :j

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:02

Op de iPad kon ik de webinar niet zien. Halverwege op mijn telefoon gekeken, maar het begin dus gemist.
Het telefoon gesprek kraakte bij mij, maar verder goed hoorbaar. Ga dus de volgende keer weer kijken, zodat ik het begin ook kan zien.
Laatst bijgewerkt door Esther_ op 10-09-14 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:15

Pauline schreef:
Ik voelde vandaag onder de hals (niet de speekselklieren maar echt in het midden) een flink opgezette klier. Kan dat er ook bijhoren?

Volgens mij zit daar de schildklier. Bij mijn paard is deze ook vergroot. Een tijd geleden zei de dierenarts dat dit vaker voorkomt bij oudere paarden. Maar ik kan me zo voorstellen dat als de hypofyse van slag is, er misschien ook meer schildklier hormoon wordt aangemaakt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:46

Hier viel het beeld geregeld weg en moest ik de pagina verversen, ook hier krakend geluid. Raar, want ik gebruik voor mijn werk vaker webinar en heb deze problemen nooit.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:04

Esther_ schreef:
Pauline schreef:
Ik voelde vandaag onder de hals (niet de speekselklieren maar echt in het midden) een flink opgezette klier. Kan dat er ook bijhoren?

Volgens mij zit daar de schildklier. Bij mijn paard is deze ook vergroot. Een tijd geleden zei de dierenarts dat dit vaker voorkomt bij oudere paarden. Maar ik kan me zo voorstellen dat als de hypofyse van slag is, er misschien ook meer schildklier hormoon wordt aangemaakt.

Wat bijzonder om te horen dat meerdere dit hebben, bij mijn paard ook halverwege de hals(echt tussen hoofd en borst) een enorme bobbel, als de hals naar beneden is zie je het niet en voelt hij ook niet hard. Is echt meer dan een hand groot. Dierenarts paar jaar geleden erbij gehad en die wist het ook niet.