Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ilse_123 schreef:Bonny_CT schreef:Ik lees al een tijdje mee en in het begin wat gepost.. Ik denk net als iedereen dat je gewoon allert moet blijven en onnodig contact moet vermijden. Een weekje de stal op slot lijkt me een goede maatregel om daarna weer met gezond verstand zonder paniek zaaierij verder te kijken.
Wat ik me eigenlijk af vraag, 90% is drager van het EVH-4 en 30% van het EVH-1... Wanneer je paard nog geen drager is, als dit met een onderzoek zou zijn bewezen en je gaat daarna enten. Wordt je paard dan wel drager? Dit omdat er natuurlijk een kleine hoeveelheid virus wordt ingespoten om antistoffen te maken.
Mijn merrie is er in het verleden nooit mee in aanraking geweest, destijds in Deurne tijdens mijn opleiding heb ik haar wel gedurende 2 jaar geent tegen rhino. Vandaar dat ik hier nieuwsgierig naar ben
dat was precies wat ik ook wilde vragen, aangezien het een latent virus is, blijft het dus in het systeem als ze het eenmaal hebben gehad. Maar aangezien ze met het enten worden ingespoten met het virus zelf, lijkt het me logisch dat ze vanaf dat moment drager zijn toch? Of is het zo zwak dat het compleet word vernietigd?
aerdenhout1 schreef:Dat er een soort van paniek is uitgebroken is natuurlijk niet zo verwonderlijk.
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden en weet ook dondersgoed dat net als b.v droes ook rhino elk jaar weer een paar stallen treft.
Maar als je het plots in het nieuws ziet op tv en je ziet dan een hal met allemaal zieke paarden waarvan sommige in een tuig hangen, ga je wel even rechtop zitten.
Vervolgens worden heel veel belangrijke wedstrijden afgelast, word Utrecht "gesloten" en komt op het grootste paarden forum van Nederland een topic die niet is bij te houden w.b.t plaatsen van berichten.
In alle 40 jaar paarden heb ik het zo nog nooit meegemaakt, dus ook ik had zoiets van.... deze keer zal het vast een stuk erger zijn dan ooit!!
Gelukkig na het gesprek met de dierenarts gister die kwam enten is hier in elk geval de rust weergekeerd en gooi ik de stal gewoon weer open en mogen ze lekker buiten gaan rijden.
Natuurlijk met de waarschuwing niet contact te maken met andere paarden.
Het verbod van rijden op andere stallen hou ik nog even, kleine moeite en sluit risico uit.
Brainless schreef:@PhiaBink
Maar je krijgt Rhino niet alleen door besmetting.
Veel paarden (>50%) is drager en als hun weerstand verminderd (vaak aan het eind van de winter) dan kunnen zij weer besmettelijk worden.
Vroeger was het ook heel verdeeld, alleen hoorde je dat niet.
Daardoor leek het dat het beperkt bleef. Nu zie je ook dat er geen besmettingshaard is, maar dat het her en der voorkomt.
Vroeger werden er ook wel "veel' paarden vervoerd. Nu gaat iedereen met zijn eigen vervoer. Vroeger werd je pony samen met de andere van je vereniging in 1 grote kar "gepropt". Ook op wedstrijd zelf was er veel meer contact onderling. Tegenwoordig gaan de paarden direct weer in de eigen trailer. Vroeger bond je je pony aan de stang/haak, met alle andere pony's op een rij.
Amersfoort schreef:Charaz schreef:Als het bij de buren zou zijn zou ik wel zorgen dat er meer afstand tussen de paarden zou zitten dus dat doet er wel toe imo.
Als het bij mijn buren zou zijn dan zou ik er alles aan doen om die mensen te helpen met het verzorgen van de paardjes..
LOCA schreef:aerdenhout1 schreef:Dat er een soort van paniek is uitgebroken is natuurlijk niet zo verwonderlijk.
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden en weet ook dondersgoed dat net als b.v droes ook rhino elk jaar weer een paar stallen treft.
Maar als je het plots in het nieuws ziet op tv en je ziet dan een hal met allemaal zieke paarden waarvan sommige in een tuig hangen, ga je wel even rechtop zitten.
Vervolgens worden heel veel belangrijke wedstrijden afgelast, word Utrecht "gesloten" en komt op het grootste paarden forum van Nederland een topic die niet is bij te houden w.b.t plaatsen van berichten.
In alle 40 jaar paarden heb ik het zo nog nooit meegemaakt, dus ook ik had zoiets van.... deze keer zal het vast een stuk erger zijn dan ooit!!
Gelukkig na het gesprek met de dierenarts gister die kwam enten is hier in elk geval de rust weergekeerd en gooi ik de stal gewoon weer open en mogen ze lekker buiten gaan rijden.
Het verbod van rijden op andere stallen hou ik nog even, kleine moeite en sluit risico uit.
@Aerdenhout, weet je nog dat er een aantal jaar geleden Rhino heerste in Santpoort? dat is natuurlijk super dichtbij, ik kan mij niet herinneren dat er toen paniek was, er in onze regio wedstrijden werden afgelast o.i.d. Jij wel?
@De rest, komt al deze commotie nu echt door de media? Of is het omdat het op meerdere plaatsen tegelijk is? Volgens mij kan ik me uit 2004 ook nog iets heugen dat er door heel Nederland Rhino heerste, en in de jaren 90 is er ook zeker een grote uitbraak geweest, toen was er toch ook geen paniek? Waar komt deze paniek nu werkelijk vandaan? Ik zeg: Hartelijk bedankt KNHS en SBS6!
LOCA schreef:@De rest, komt al deze commotie nu echt door de media? Of is het omdat het op meerdere plaatsen tegelijk is? Volgens mij kan ik me uit 2004 ook nog iets heugen dat er door heel Nederland Rhino heerste, en in de jaren 90 is er ook zeker een grote uitbraak geweest, toen was er toch ook geen paniek? Waar komt deze paniek nu werkelijk vandaan? Ik zeg: Hartelijk bedankt KNHS en SBS6!
LOCA schreef:aerdenhout1 schreef:Dat er een soort van paniek is uitgebroken is natuurlijk niet zo verwonderlijk.
@Aerdenhout, weet je nog dat er een aantal jaar geleden Rhino heerste in Santpoort? dat is natuurlijk super dichtbij, ik kan mij niet herinneren dat er toen paniek was, er in onze regio wedstrijden werden afgelast o.i.d. Jij wel?
@De rest, komt al deze commotie nu echt door de media? Of is het omdat het op meerdere plaatsen tegelijk is? Volgens mij kan ik me uit 2004 ook nog iets heugen dat er door heel Nederland Rhino heerste, en in de jaren 90 is er ook zeker een grote uitbraak geweest, toen was er toch ook geen paniek? Waar komt deze paniek nu werkelijk vandaan? Ik zeg: Hartelijk bedankt KNHS en SBS6!
rowo schreef:Ilse_123 schreef:Ik lees al een tijdje mee en in het begin wat gepost.. Ik denk net als iedereen dat je gewoon allert moet blijven en onnodig contact moet vermijden. Een weekje de stal op slot lijkt me een goede maatregel om daarna weer met gezond verstand zonder paniek zaaierij verder te kijken.
Wat ik me eigenlijk af vraag, 90% is drager van het EVH-4 en 30% van het EVH-1... Wanneer je paard nog geen drager is, als dit met een onderzoek zou zijn bewezen en je gaat daarna enten. Wordt je paard dan wel drager? Dit omdat er natuurlijk een kleine hoeveelheid virus wordt ingespoten om antistoffen te maken.
Mijn merrie is er in het verleden nooit mee in aanraking geweest, destijds in Deurne tijdens mijn opleiding heb ik haar wel gedurende 2 jaar geent tegen rhino. Vandaar dat ik hier nieuwsgierig naar ben
dat was precies wat ik ook wilde vragen, aangezien het een latent virus is, blijft het dus in het systeem als ze het eenmaal hebben gehad. Maar aangezien ze met het enten worden ingespoten met het virus zelf, lijkt het me logisch dat ze vanaf dat moment drager zijn toch? Of is het zo zwak dat het compleet word vernietigd?
Die vraag hebben wij dinsdag gesteld aan de DA die op onze vereniging een voorlichting kwam geven. En het antwoord was: Na het enten zijn ze GEEN drager. Ze maken alleen extra anti stoffen aan.
Inoterry schreef:LOCA schreef:@De rest, komt al deze commotie nu echt door de media? Of is het omdat het op meerdere plaatsen tegelijk is? Volgens mij kan ik me uit 2004 ook nog iets heugen dat er door heel Nederland Rhino heerste, en in de jaren 90 is er ook zeker een grote uitbraak geweest, toen was er toch ook geen paniek? Waar komt deze paniek nu werkelijk vandaan? Ik zeg: Hartelijk bedankt KNHS en SBS6!
Goh, ben ik toch niet de enige die er zo over denkt.
Inoterry schreef:LOCA schreef:@De rest, komt al deze commotie nu echt door de media? Of is het omdat het op meerdere plaatsen tegelijk is? Volgens mij kan ik me uit 2004 ook nog iets heugen dat er door heel Nederland Rhino heerste, en in de jaren 90 is er ook zeker een grote uitbraak geweest, toen was er toch ook geen paniek? Waar komt deze paniek nu werkelijk vandaan? Ik zeg: Hartelijk bedankt KNHS en SBS6!
Goh, ben ik toch niet de enige die er zo over denkt.
vivana schreef:Rhodos schreef:Wat betreft Asten: er staat toch dat de wedstrijdorganisatie een weloverwogen besluit heeft genomen in overleg met veterinairen? Wat wil je dan nog meer?
Naja onze paarden doen ook gewoon mee...zoals van zovelen én van grote stallen.
mireilledons schreef:vivana schreef:Naja onze paarden doen ook gewoon mee...zoals van zovelen én van grote stallen.
Vivana, wat wil je met jouw post bewerkstelligen? De knuppel in het hoederhok gooien of anderszins een discussie op gang brengen? Jij hebt je paard(en) kennelijk ergens staan waar je gewoon met trailer of vrachtwagen het erf af mag (en er ook weer op mag). Dat jij het advies van de KNHS en de sectorraad naast je neerlegt, is helemaal aan jou. Misschien kun je je keuze even wat verder onderbouwen. Aan 4 pagina's rellen en een gesloten topic heeft helemaal niemand iets. edit typo
sam_antha schreef:Hoe zit het met je paarden nu inenten voor influenza/tetanus? Bij ons zijn een groot deel van de paarden volgende week aan de beurt en van de veearts mogen nu alleen de paarden die voorheen al rhino geënt zijn daar nu voor ingeënt worden. Niet dat ik mijn paard nu voor rhino wil enten maar ik vraag me af of het inenten nu niet een risico met zich meebrengt ivm verzwakken immuunsysteem?