Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:30

Lovely, daarom vraag ik het me ook af. ;) heeft utrecht een reden naar buiten gebracht waarom ze dit jaar wel dicht gaan? Het is gewoon een vraag, nieuwsgierigheid, iets wat ik me opeens afvroeg. Heeft niks met speculaties te maken. En omdat er op bokt mensen zitten die er meer verstand van hebben en meer up to date zijn vraag ik het me hier af. :)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:31

Ilse_123 schreef:
Bonny_CT schreef:
Ik lees al een tijdje mee en in het begin wat gepost.. Ik denk net als iedereen dat je gewoon allert moet blijven en onnodig contact moet vermijden. Een weekje de stal op slot lijkt me een goede maatregel om daarna weer met gezond verstand zonder paniek zaaierij verder te kijken.

Wat ik me eigenlijk af vraag, 90% is drager van het EVH-4 en 30% van het EVH-1... Wanneer je paard nog geen drager is, als dit met een onderzoek zou zijn bewezen en je gaat daarna enten. Wordt je paard dan wel drager? Dit omdat er natuurlijk een kleine hoeveelheid virus wordt ingespoten om antistoffen te maken.

Mijn merrie is er in het verleden nooit mee in aanraking geweest, destijds in Deurne tijdens mijn opleiding heb ik haar wel gedurende 2 jaar geent tegen rhino. Vandaar dat ik hier nieuwsgierig naar ben

dat was precies wat ik ook wilde vragen, aangezien het een latent virus is, blijft het dus in het systeem als ze het eenmaal hebben gehad. Maar aangezien ze met het enten worden ingespoten met het virus zelf, lijkt het me logisch dat ze vanaf dat moment drager zijn toch? Of is het zo zwak dat het compleet word vernietigd?

Die vraag hebben wij dinsdag gesteld aan de DA die op onze vereniging een voorlichting kwam geven. En het antwoord was: Na het enten zijn ze GEEN drager. Ze maken alleen extra anti stoffen aan.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:31

Wat betreft Asten: er staat toch dat de wedstrijdorganisatie een weloverwogen besluit heeft genomen in overleg met veterinairen? Wat wil je dan nog meer?
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 08-03-12 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:36

aerdenhout1 schreef:
Dat er een soort van paniek is uitgebroken is natuurlijk niet zo verwonderlijk.
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden en weet ook dondersgoed dat net als b.v droes ook rhino elk jaar weer een paar stallen treft.
Maar als je het plots in het nieuws ziet op tv en je ziet dan een hal met allemaal zieke paarden waarvan sommige in een tuig hangen, ga je wel even rechtop zitten.
Vervolgens worden heel veel belangrijke wedstrijden afgelast, word Utrecht "gesloten" en komt op het grootste paarden forum van Nederland een topic die niet is bij te houden w.b.t plaatsen van berichten.
In alle 40 jaar paarden heb ik het zo nog nooit meegemaakt, dus ook ik had zoiets van.... deze keer zal het vast een stuk erger zijn dan ooit!!
Gelukkig na het gesprek met de dierenarts gister die kwam enten is hier in elk geval de rust weergekeerd en gooi ik de stal gewoon weer open en mogen ze lekker buiten gaan rijden.
Natuurlijk met de waarschuwing niet contact te maken met andere paarden.
Het verbod van rijden op andere stallen hou ik nog even, kleine moeite en sluit risico uit.

@Aerdenhout, weet je nog dat er een aantal jaar geleden Rhino heerste in Santpoort? dat is natuurlijk super dichtbij, ik kan mij niet herinneren dat er toen paniek was, er in onze regio wedstrijden werden afgelast o.i.d. Jij wel?

@De rest, komt al deze commotie nu echt door de media? Of is het omdat het op meerdere plaatsen tegelijk is? Volgens mij kan ik me uit 2004 ook nog iets heugen dat er door heel Nederland Rhino heerste, en in de jaren 90 is er ook zeker een grote uitbraak geweest, toen was er toch ook geen paniek? Waar komt deze paniek nu werkelijk vandaan? Ik zeg: Hartelijk bedankt KNHS en SBS6!

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:40

Brainless schreef:
@PhiaBink
Maar je krijgt Rhino niet alleen door besmetting.
Veel paarden (>50%) is drager en als hun weerstand verminderd (vaak aan het eind van de winter) dan kunnen zij weer besmettelijk worden.

Vroeger was het ook heel verdeeld, alleen hoorde je dat niet.
Daardoor leek het dat het beperkt bleef. Nu zie je ook dat er geen besmettingshaard is, maar dat het her en der voorkomt.

Vroeger werden er ook wel "veel' paarden vervoerd. Nu gaat iedereen met zijn eigen vervoer. Vroeger werd je pony samen met de andere van je vereniging in 1 grote kar "gepropt". Ook op wedstrijd zelf was er veel meer contact onderling. Tegenwoordig gaan de paarden direct weer in de eigen trailer. Vroeger bond je je pony aan de stang/haak, met alle andere pony's op een rij.

Dat 70/80% van de paarden het Rhino virus bij zich dragen is algemeen bekend.
Vroeger was het minder verdeeld. Men reed veel minder van hot naar her op wedstrijd.
Je zag heel wat minder trailers rijden dan de laatste 10/15 jaar. Zag je er 1, dan was het best bijzonder. Op stallen waar ik begon had de eigenaar een trailer en van de pensionklanten misschien 1 of 2. Nu heeft zo wat iedereen een trailer. Dat is een teken dat er veel meer verplaatsing is dan vroeger. Dat is een heel groot verschil met vroeger en nu. Verspreiding van een ziekte gaat daar door veel sneller.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:43

Amersfoort schreef:
Charaz schreef:
Als het bij de buren zou zijn zou ik wel zorgen dat er meer afstand tussen de paarden zou zitten dus dat doet er wel toe imo.

Als het bij mijn buren zou zijn dan zou ik er alles aan doen om die mensen te helpen met het verzorgen van de paardjes..

Als jij mijn buur dan zou zijn zou ik douchen, schone kleren aan doen en je een knuffel geven, bedanken en van mijn erf af sturen.
Ik zou het risico niet willen lopen dat jou paarden daardoor besmet zouden worden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:45

LOCA schreef:
aerdenhout1 schreef:
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden en weet ook dondersgoed dat net als b.v droes ook rhino elk jaar weer een paar stallen treft.
Maar als je het plots in het nieuws ziet op tv en je ziet dan een hal met allemaal zieke paarden waarvan sommige in een tuig hangen, ga je wel even rechtop zitten.
Vervolgens worden heel veel belangrijke wedstrijden afgelast, word Utrecht "gesloten" en komt op het grootste paarden forum van Nederland een topic die niet is bij te houden w.b.t plaatsen van berichten.
In alle 40 jaar paarden heb ik het zo nog nooit meegemaakt, dus ook ik had zoiets van.... deze keer zal het vast een stuk erger zijn dan ooit!!
Gelukkig na het gesprek met de dierenarts gister die kwam enten is hier in elk geval de rust weergekeerd en gooi ik de stal gewoon weer open en mogen ze lekker buiten gaan rijden.
Het verbod van rijden op andere stallen hou ik nog even, kleine moeite en sluit risico uit.

@Aerdenhout, weet je nog dat er een aantal jaar geleden Rhino heerste in Santpoort? dat is natuurlijk super dichtbij, ik kan mij niet herinneren dat er toen paniek was, er in onze regio wedstrijden werden afgelast o.i.d. Jij wel?

@De rest, komt al deze commotie nu echt door de media? Of is het omdat het op meerdere plaatsen tegelijk is? Volgens mij kan ik me uit 2004 ook nog iets heugen dat er door heel Nederland Rhino heerste, en in de jaren 90 is er ook zeker een grote uitbraak geweest, toen was er toch ook geen paniek? Waar komt deze paniek nu werkelijk vandaan? Ik zeg: Hartelijk bedankt KNHS en SBS6!

De laatste keer dat ik van rhino op het nieuws heb gehoord was een aantal jaren geleden toen de politiepaarden waren getroffen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:47

LOCA schreef:

Goh, ben ik toch niet de enige die er zo over denkt.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:48

LOCA schreef:
aerdenhout1 schreef:

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:50

rowo schreef:
Ilse_123 schreef:
Ik lees al een tijdje mee en in het begin wat gepost.. Ik denk net als iedereen dat je gewoon allert moet blijven en onnodig contact moet vermijden. Een weekje de stal op slot lijkt me een goede maatregel om daarna weer met gezond verstand zonder paniek zaaierij verder te kijken.

Wat ik me eigenlijk af vraag, 90% is drager van het EVH-4 en 30% van het EVH-1... Wanneer je paard nog geen drager is, als dit met een onderzoek zou zijn bewezen en je gaat daarna enten. Wordt je paard dan wel drager? Dit omdat er natuurlijk een kleine hoeveelheid virus wordt ingespoten om antistoffen te maken.

Mijn merrie is er in het verleden nooit mee in aanraking geweest, destijds in Deurne tijdens mijn opleiding heb ik haar wel gedurende 2 jaar geent tegen rhino. Vandaar dat ik hier nieuwsgierig naar ben

dat was precies wat ik ook wilde vragen, aangezien het een latent virus is, blijft het dus in het systeem als ze het eenmaal hebben gehad. Maar aangezien ze met het enten worden ingespoten met het virus zelf, lijkt het me logisch dat ze vanaf dat moment drager zijn toch? Of is het zo zwak dat het compleet word vernietigd?

Die vraag hebben wij dinsdag gesteld aan de DA die op onze vereniging een voorlichting kwam geven. En het antwoord was: Na het enten zijn ze GEEN drager. Ze maken alleen extra anti stoffen aan.

Dank je wel :)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:06

Inoterry schreef:
LOCA schreef:

Ik denk er ook wel een beetje zo over. Voor de zekerheid ben ik wel voorzichtig.
Vlakbij waar mijn paarden staan zou op stal ook Rhino zijn. Nu is dat wel een stal die het waarschijnlijk nooit officieel naar buiten zouden brengen dat daar Rhino is.

julepuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:08

Brainless schreef:
mariska32 schreef:
hier ook iemand van de oudere generatie en ik ben het er mee eens dat het veel meer uit elkaar zit dan ''vroeger''
ik maak me ook zorgen.

In 2010 was het ook veel verspreid.
Walcheren, Gelderland, België, Friesland, (Noordoost-polder?).

En in Duitsland...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:16

Inoterry schreef:
LOCA schreef:

Zo denk ik er ook over en bovendien is het de opmaat voor een politiek spelletje.

Esgaroth

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:19

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:25

Als ik dat zo zie knijp ik in mijn handjes dat het onze plaats overslaat.

lliisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:27

Ik vind het ook allemaal een beetje overdreven om eerlijk te zijn! :+

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:40

Rhodos schreef:
Wat betreft Asten: er staat toch dat de wedstrijdorganisatie een weloverwogen besluit heeft genomen in overleg met veterinairen? Wat wil je dan nog meer?

Naja onze paarden doen ook gewoon mee...zoals van zovelen én van grote stallen.

sam_antha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:52

Hoe zit het met je paarden nu inenten voor influenza/tetanus? Bij ons zijn een groot deel van de paarden volgende week aan de beurt en van de veearts mogen nu alleen de paarden die voorheen al rhino geënt zijn daar nu voor ingeënt worden. Niet dat ik mijn paard nu voor rhino wil enten maar ik vraag me af of het inenten nu niet een risico met zich meebrengt ivm verzwakken immuunsysteem?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:55

Mijn merrie wordt morgen geent voor influenza en tetanus.. Kon gewoon volgens mij VA om dat ze op dit moment het erf toch niet verlaten en er bij ons niks heerst.

mireilledons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:56

vivana schreef:
Rhodos schreef:

Vivana, wat wil je met jouw post bewerkstelligen? De knuppel in het hoederhok gooien of anderszins een discussie op gang brengen? Jij hebt je paard(en) kennelijk ergens staan waar je gewoon met trailer of vrachtwagen het erf af mag (en er ook weer op mag). Dat jij het advies van de KNHS en de sectorraad naast je neerlegt, is helemaal aan jou. Misschien kun je je keuze even wat verder onderbouwen. Aan 4 pagina's rellen en een gesloten topic heeft helemaal niemand iets. edit typo

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:02

mireilledons schreef:
vivana schreef:

Vivana, wat wil je met jouw post bewerkstelligen? De knuppel in het hoederhok gooien of anderszins een discussie op gang brengen? Jij hebt je paard(en) kennelijk ergens staan waar je gewoon met trailer of vrachtwagen het erf af mag (en er ook weer op mag). Dat jij het advies van de KNHS en de sectorraad naast je neerlegt, is helemaal aan jou. Misschien kun je je keuze even wat verder onderbouwen. Aan 4 pagina's rellen en een gesloten topic heeft helemaal niemand iets. edit typo

Ik geloof dat ik beide posten niet helemaal begrijp... Asten besluit het concours door te laten gaan en Vivana wil daar graag starten. Prima toch? De organisatie heeft een weloverwogen besluit genomen. Je zou je daar ook gewoon bij neer kunnen leggen en daaruit kunnen concluderen dat het veilig genoeg is.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:05

Tot nu toe zijn er drie plaatsen waar de neurologische variant heerst.. De rest is de abortusvariant en verkoudheidsvirus..en van wat ik begreep moet de abortusvariant al maanden eerder toegeslagen hebben om in een later stadium het veulen te verwerpen...
Waar is al die commotie dan over.. ? Speculaties, niet meer dan speculaties..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:15

Gister weer te horen gekregen dat het een media hype is en dat het dit jaar zelfs minder is als voorgaande jaren en dat Verwacht word dat over 2 weken alles rustig is.
Daarnaast kunnen wedstrijden gewoon door gaan alleen wegens vele afmeldingen (ook bij hippiade) besluiten veel wedstrijden af te lasten.
Verder zijn alle abortussen lang geen rhino, gister da die had in 3 weken 5 abortussen engeen een keer rhino, abortussen gebeuren namelijk erg veel in deze tijd van het jaar.

Er zijn ook al stallen die iedereen "vreemd" (ook zonder paard) weren of ontsmettingsbakken plaatsen is ook grote onzin.

Daarnaast willen ze meldingsplicht maar gezien deze ziekte bij het bedrijfsrisico hoort en niet gevaarlijj is voor volksgezondheid is het onwaarschijnlijk sat dit gaat gebeuren.

Iedereen voor zich natuurlijk maar al met al is 80% echt overtrokken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:20

Ik ga vanavond zonder paard naar de rijvereniging in Duitsland om even te overleggen met de voorzitter. Als hij het geen probleem vind dat ik morgen en in het weekend meedoe met de wedstrijd ga ik ook gewoon hoor. Niet om te rellen, niet omdat ik het advies naast mij neer leg, maar gewoon omdat iedereen het veel erger maakt dan het al is! Vorig jaar ging het virus ook rond in Duitsland en hoorde je de grensbewoners ook nergens over en ging al het "paardenverkeer" in Duitsland ook gewoon door.

Er was trouwens iemand die vroeg waarom Utrecht eventueel gesloten zou kunnen zijn? Idee: paard uit Heumen en paard uit Woubrugge zijn beiden onlangs op een kliniek geweest, maar ze zeggen niet welke kliniek.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:20

sam_antha schreef:
Hoe zit het met je paarden nu inenten voor influenza/tetanus? Bij ons zijn een groot deel van de paarden volgende week aan de beurt en van de veearts mogen nu alleen de paarden die voorheen al rhino geënt zijn daar nu voor ingeënt worden. Niet dat ik mijn paard nu voor rhino wil enten maar ik vraag me af of het inenten nu niet een risico met zich meebrengt ivm verzwakken immuunsysteem?

Onze da raadde het af bij onze merrie. Nu is ze net weer opgeknapt van een hardnekkige schimmel, dus een verminderde weerstand. Mede doordat de enting toch ook de weerstand iets doet dalen adviseerde hij om te wachten. Mede doordat er bij hem mogelijke besmettingen in de buurt bekend waren.