Spenk schreef:Waarom wordt er niks aan de pollen gedaan of is dit niet zeker? Utrecht heeft alle mogelijkheden daarvoor namelijk. Medicatie tegen pollenallergie hebben zij als één van de weinige klinieken.
Nee hoor hebben ze niet. Wat zouden ze moeten geven dan.
Robyn_paard schreef:Hoi allemaal,
Een paar dagen geleden ben ik met mijn paard naar de kliniek in Utrecht geweest, omdat hij benauwd blijft en blijft hoesten. Na 1 rondje draven heeft hij al geen puf meer en is hij benauwd. Voordat we naar de kliniek gingen is mijn eigen dierenarts al vele keren langsgeweest, medicatie gegeven , longspoeling gedaan maar niks leek te helpen of duidelijkheid te geven.
Nu na de kliniek blijkt hij toch equine astma te hebben met een flinke allergische component waarschijnlijk stof en pollen. Zij gaven mij eigenlijk als enige opties:
- dampbox in voor 2 weken en daarna elke zomer 24/7 binnen houden. Flexineb als onderhoudt
- eventueel dampbox in voor 2 weken daarna verhuizen richting de zee in de hoop dat de zeewind helpt en flexineb als onderhoudt.
De eerste optie vind ik niet paardwaardig en dus geen optie.
Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met pollen allergie. In de winter is hij heel fit en in de zomer kan hij amper een rondje stappen. Hij krijgt nu dexamethason intramusculair voor 12 dagen en ventipulmin om hem te helpen totdat het lukt om te verhuizen. Daarna gaat hij over op prednison.
Hebben jullie nog adviezen hoe ik hem kan helpen? Hij is pas 6 dus ik hoop dat ik hem nog wat langer kan laten genieten. Ik ben voor nu op zoek naar een stal in de buurt van de zee, maar ook dit is niet makkelijk te vinden in mijn omgeving (Zandvoort/Noordwijk).
Ik kreeg vorig jaar een vergelijkbaar advies in Utrecht. Die van mij reageert vooral allergisch ergens op. Er is niet te testen waarop.
Ze hebben mij toen gezegt dat ze bij wijze allergisch kan zijn voor de geit van de buren. Hoeft niet perse voor pollen te zijn.
Ik kon haar evt op een andere stal zetten om te kijken wat dat doet. Nu staan mijn paarden aan huis dus ik heb dat niet direct gedaan.
Na de 2 weken damp box ben ik thuis verder gaan vernevelen en nu een jaar verder gaat het waanzinnig goed. We hebben er net de paarden vierdaagse in epe opzitten en rij 4 x per week stevige ritten. Ze staat dag en nacht buiten.
En als ze iets slechter word ga ik dexametason vernevelen maar dat is pas 1 x nodig geweest dit jaar.
Verder vernevel ik 7%zout veel zouter dus als nacl ik ken dit uit de humane geneeskunde. En dit doe ik dan een uur ongeveer.
Stuur mij gerust een pb. Ik herken je verhaal helemaal.
Ohja ik kon hooi koorts tabletten gaan even 20 morgens 20 avonds maar bij eilis hielp het niet maar bij sommige wel. Is zeker proberen waard