[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:40

Afbeelding

als je op quote bericht klikt zie je dat er voor en achter mijn foto [img] staat.
als je dat ook doet,maar dan alleen met een / nog voor de laatste img dan heb je dus de foto in beeld.
staat op bokt ook wel verdere info hoe je foto's er op kunt zetten, ff de zoekfucntie gebruiken ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:41

ellepel schreef:
Afbeelding

als je op quote bericht klikt zie je dat er voor en achter mijn foto [img] staat.
als je dat ook doet,maar dan alleen met een / nog voor de laatste img dan heb je dus de foto in beeld.
staat op bokt ook wel verdere info hoe je foto's er op kunt zetten, ff de zoekfucntie gebruiken ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:41

oeps..en dat is 2x :D :o

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:45

ellepel schreef:
kan best zijn dat je helemaal niks merkt,want dat hoeft ook niet
ap heeft het eerste jaar hoofdpijn gekregen van de reinigingskuur en de tweede keer merkte ik helemaal niks aan hem

oké bedankt. ik merkte gisteren wel dat ze wat heftiger reageerde en wat sneller moe was met werken , kan dat ook daarvan komen?

Anniick

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:52

Die deken zou voor mij ook best een uitkomst zijn!
Hij ziet er wel.. apart uit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:14

Breghje,dat kan best dat ze wat sneller moe is omdat alle afvalstoffen uit het lichaam gaan en dat ook wel energie kost.
goed opletten hoe het blijft gaan en pas je training er dan ook op aan.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:17

ellepel schreef:
Breghje,dat kan best dat ze wat sneller moe is omdat alle afvalstoffen uit het lichaam gaan en dat ook wel energie kost.
goed opletten hoe het blijft gaan en pas je training er dan ook op aan.

ja pcies. Zal vandaag even in de binnenbak gaan, gisteren was ik naar de buitenbak gegaan en dat vindt ze zo i zo spannend en dat is een weiland dus toch iets onregelmatiger, dus ik kon er mijn vinger niet op leggen. Als ze vandaag weer zo snel bekaf is, dan doen we lekker een tandje lager gedurende de kuur. Als je op het maximum aantal druppels zit, hoelang houd je dan gemiddeld de kuur nog vol?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:39

ik maakte altijd het flesje gewoon leeg,wel bouwde ik aan het einde dan af met de hoeveelheid druppels

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:40

oh ik vind die deken eigenlijk best leuk van Boett :D
Vind alleen de riem die op de singelplek loopt wel erg smal, dat plus de grote hoek die er nu uit is vraag ik me af hoe deze deken zich houdt met spelende paarden?Had zelf vanaf die hoek op de flank ook een extra riem gedaan voor de stabiliteit.
Zou voor Wisse wel voldoende zijn qua bescherming in elk geval. Maar dan zou ik hem liever nog wat meer open willen zien, vraag me af hoeveel nut dit model heeft qua warmte.

Ik heb vorig jaar 2 flesjes gedaan met een stopweek ertussen.
Anders inderdaad flesje leegmaken en iets afbouwen.

Gisteren had Wisse een klein plekje geschuurd op de manenkam zag ik aan de ietwat warrige haren en het lichtgroene kleurtje wat de container afgeeft ;) Heb er niets aan gedaan, vandaag was het weer weg. Kan natuurlijk ook gewone jeuk zijn of door de warmte van gisteren komen. Maar ik houd het natuurlijk wel goed in de gaten!
We rijden alleen komende zaterdag een dressuurclinic dus ik zou het jammer vinden als we daar zouden rijden met bruine, vette manen van de Derfen :P dus ik hoop het niet!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:43

Die deken is wel apart zeg! Ik vind sowieso dat kleine singeltje achter het voorbeen wat klein, mij lijkt dat dat gaat schuren als je paard veel loopt. Ik had daar liever een groot elastiek gezien, of iets met katoen eroverheen.
Verder denk ik dat zoiets heel erg sloopgevoelig is. Als een paard de deken bij de flank vastpakt, gaat dat kleine elastiekje met het gespje echt wel kapot.

Mijn paard staat nog steeds vrolijk zonder deken. Ik vind het mega spannend := Vanaf vandaag heeft hij helemaal geen deken op (heeft nu de regendeken op omdat ze zeiden dat het ging regenen, als ik op stal ben haal ik die eraf, want het is stralend weer) hij stond namelijk te zweten en te puffen onder zijn winterdeken. Het is ook warm.
Manen zien er nog niet echt anders uit, staart wel. Daar heeft hij duidelijk aangezeten, of een ander paard moet dat voor hem gedaan hebben. Staart is niet meer heel erg lekker om aan te kriebelen en de manen ook niet. Oortjes zijn wel beginnen te jeuken, hij vindt het heerlijk als je met de rosborstel tussen zijn oren en aan de onderkant van zijn oren borsteld. Hopen dat het van het zweet en het verharen komt en niet van de mugjes!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:45

Ik ben gisteren met Wisse ook van 200grams naar de ongevoerde regendeken gegaan. Had het al iets eerder willen doen maar hij had een luchtweginfectie dus dat wilde ik hem eerst laten uitzieken.

Bedoel je met minder lekker op manen en staart dat hij dat normaal heel lekker vindt en nu niet meer?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:47

De laatste twee weken vond hij dat heeeeel erg lekker en stond ik inderdaad te twijfelen om niet toch de eczeemdeken op te doen. Vooral de staart was een heerlijk kriebelplekje, als je die alleen al aanraakte dan ging de bovenlip al omhoog. Nu wordt dat weer minder dus ik hoop dat het van het verharen kwam. Het grootste deel is nu uit zijn vacht denk ik. Ik ben hem expres elke dag flink goed aan het rossen, laat hem na het rijden (bezweet) in de bak rollen en dan komen alle haren zo los.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:50

ah zo bedoel je.
Verhaart hij zo erg? Wisse nog niet zo. Heb voor de honden een Furminator gekocht en die neem ik af en toe mee voor Wisse, maar er komt nog niet heel veel vanaf (zit ook niet enorm veel op trouwens, heeft natuurlijk wel onder deken gestaan de hele winter). Maar hij vindt het echt ZAAAALIG!
Van de week op zn kont bezig en toen bolde hij zijn hele rug en groeide ineens 10centimeter _O-
Op zijn hals vindt hij wel ook erg lekker, dat houd ik even goed in de gaten. Maar hij vindt het daar niet lekkerder dan op zn kont bijvoorbeeld. Staart is totaal niet gevoelig.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 12:53

Furminator werkte bij mij totaal niet. Met het rossen kwamen er plukken vanaf, maar met de furmi bijna niets. Ik denk dat Vies te gladde haren heeft. Toen ik hem een keertje met de furmi gedaan had toen hij iets vochtig was, kon ik de furmi weggooien. Alle tandjes waren omgebogen :\
Maar Vies verhaart best wel. Meer dan ik had verwacht, want hij zit best strak in de vacht en heeft onder een 200 en zelfs 300 grams deken gestaan. Vooral op zijn billen en schouders is hij nu aan het verharen. De schouders zijn enkel korte haartjes, maar op zijn billen zijn de haren nog best lang geworden.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 13:32

zo meld mij ook weer, hier gaat alles nog goed.
hebben voor de paarden borstelpalen in de maak staan, zodat ze zichzelf ook kunnen borstelen.
alleen even oppassen dat er niemand zich kapotschuurt.

nevel doet het nog erg goed, hou haar strak in de gaten.
ze heeft de hele winter dieet gevolgd met suikerarm voer en appelazijn en in het weekend met zijn tweeen een oudbruinbiertje (ze zijn nog wel minderjarig he ;) )

vind de deken die ellepel showt wel leuk in concept, uitwerking heeft nog wat haken en ogen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:19

Die boett light ziet er grappig uit, ik zie alleen de meerwaarde niet zo. Ja, de buik is niet bedekt, dat is het enige. Volgens mij wordt het onder deze deken net zo goed warm.

Hier nog geen kriebel in de manen, ik hou haar wel goed in de gaten. Ze is gisteren net naar de 200gr gegaan en hoop ze toch ook even helemaal dekenloos te kunnen laten lopen.

shelty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 14:37

Hoi hoi,

Ik lees ook al een tijdje mee. Heb nu even vraag. Ik heb een ijslander en die heeft ook last van zomereczeem.
Ik zie nog niets aan de staart en manen, Die zien er tot nu toe goed uit. Maar vanaf eind Januari/begin februari
heeft hij dus last van kale plekken. Die plekken zitten net aan de zijkant bij de oren (kaaklijn) onder de kaak en hals.
Nu zag ik laatst dat hij zich daar aan het krabben was met zijn achterhoef. Ook bijt hij zichzelf in de flanken.
De een zegt jan/febr is nog te vroeg voor ZE, dus of hij heeft last van luizen (heb al gekeken, maar kan niets vinden)
of van dat hij zo'n dikke vacht heeft dat te warm is en gaat broeien zeg maar en dat hij daardoor jeuk krijgt.
Hij staat 24/7 op een schrale wei met andere pony's waar ik dus niets aan te zien is qua schuur plekken zeg maar.
Ik ben in iedergeval flink aan het borstellen geslagen en als ik daar mee bezig ben, kan ie daar zo van genieten.
Je kan van de haren die er al afgekomen zijn een flinke sprei breien.
De een zegt dus scheren en met spul tegen luis behandelen zodat je dat uit kunt sluiten. Een ander zeg niet scheren.
want dan haal je het verharingsproces door elkaar ofzo iets dat moet je doen als je dat wilt Okt/nov.
Ja, nu weet ik het ook niet meer!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:13

Wat een aparte deken van boett.
Die van mij heeft ook niet zozeer de buikflap nodig, dus die loopt eigenlijk regelmatig zonder buikflap rond.
Meestal doe ik er even een dekensingel aan dan.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 15:19

Ik heb nog een halve fles Derfen over, ga het niet meer gebruiken vanwege ernstige brandplekken bij mijn merrie, wie het wil mag het komen afhalen in Hollandsche Rading (PB maar)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 16:04

Ik vind de deken er een beetje apart uit zien en zie de meerwaarde er niet heel erg van.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 17:45

Oké bedankt voor de tip van het flesje leegmaken. Dan is dat nogal een kuur zeg.. qua lengte dan. Ben geloof ik begonnen een week ofzo geleden, en zit nu op iets van 20 druppeltjes.

Ze heeft er idd iets last van, ze mest iets meer, is wat sneller afgeleid en buiten adem, maar wel nog steeds werkwillig. Dus heb een leuk parcoursje voor haar uitgezet en wat aangekloot met balkjes enzo. Vindt ze leuk, oortjes erop en gaan. Beetje dressuur voor de spiertjes er wel bij, anders gaat het niet goedkomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:04

nou, de ene eczemer op stal had alweer kriebel ,dus die loopt sinds vanmiddag alweer met de eczeem deken op.
ap had nog geen jeuk, en vond mijn gekriebel niet fijn dus die heb ik de winterdeken af gedaan en hij mag nog even "bloot" rondlopen.

maar ik verrwacht wel dat hij morgen of overmorgen ook begint,dus krijgt hij de deken dan ook op.

shelty:
je moet niet naar een jaargetijde kijken voor zomereczeem,maar naar d etemperatuur.
de vliegjes die de reactie veroorzaken vliegen vanaf 5 graden boven nul, en is je dier erg allergisch dan krijgt het dan jeuk, en een ander paard kan er soms beter tegen.
scheren heb ik geen verstand van.,maar wij hebben op stal ook heel wat paarden rondlopen op dit moment die absoluut geen eczeem hebben,maar wel overal tegen aan staan te schuren en sommige hebben ook kale plekken..komt gewoon van het verharen en de hoge temperatuur nu :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:18

Vandaag voor de eerste x haar Bucas eczeemdeken erop gelegd. Ze schuurde haar bips sinds gisteren.
Ik heb wel een vraagje, ik krijg de deken maar heel net rond haar hals en als ze stapt staat het strak aan de schouders.
Het past maar juist lijkt me? Of moet het strak zitten? Iemand?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 19:32

kim1207 schreef:
hippo ex zema?? alleen bij de da te verkrijgen

Ja dat was het inderdaad :j Hielp erg goed hoor ! Echt een super middel..
Maar wel erg prijzig.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:39

vorig jaar is mijn haf dekenvrij geweest. Nu zijn we verhuisd naar polder. Schijnt het wel minder te zijn.
Nu ziet ze er zo uit.
vind manen best wel hersteld, alleen laatste stukje wil niet zo hard. Vind ook nette staart. Kijken wat dit jaar brengt :j
Afbeelding
o, ja is mijn tweejarig zoontje, voor mensen die nieuwsgierig zijn zie onderschrift ;)