[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:56

Ben ook wel even blij met de regen, ten eerst scheelt het een hoop sproeiwerk in de tuin haha en ten tweede kan ik straks mooi Shanti haar burka even wassen, krijgt ze voor vannacht haar vliegendeken op.

Ga straks de plekjes eens insmeren met sudocreme, want de cojosol lijkt niet veel te doen!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:21

ik smeer ook cojosol dus officieel pcs creme cojosol met tee trea olie en bij mij heeft het wonderen gedaan het haar komt terug en smeer maar 1 tot twee keer in de week wel deken op

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 19:24

nou.. dids zijn jurk even uitgehad, maar gauw weer terug opgedaan..
durfde niet af te laten en naar huis te gaan, en wilde toch echt wel weg :P

heb even paraplu-training gedaan maar verder :n :D hij genoot wel hoor :D

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:01

de plekjes op de hoofden hebben ook lang niet bij alle paarden een zelfde oorzaak, meestal zie ook alleen wat het paard er door schuren zelf voor schade aan toebrengen, ook aan genezende wondjes en korstjes kun je niet simpel een oorspronkelijke oorzaak aflezen.

jeuk kan door zoveel ontstaan naast de allergische reactie op de muggenbeten, mij viel het vaak op dat paarden die zomereczeem hebben ook wat sneller en fanatieker schuren op andere jeuk van bijv. zweten, misschien is die reactie voor hen wel wat meer aangeleerd.

ik weet van onze stal dat ook huisvliegen in korte tijd van een miniplekje een echte wond kunnen maken, de vliegjes die rond de ogen zitten zijn een iets andere soort, maar beide brengen ook van alles mee aan bacterieen en schimmels, tel daar warm weer en broeierigheid bij op en zie daar dan maar een oorzaak aan te hangen.

zweten door hoofdstel of tuig geeft ook vaak reactie op het dunnere zomerhuidje, de teken, de mijten, stekelig gras, brandnetels of bramen, schimmels, gisten en dan nog allerlei stof en vuil wat blijft plakken, verder kan een paard ook nog jeuk krijgen van zonnebrand, ook op een donkere huid mogelijk en gevoelig reageren op allerlei stuifmeel.

het is ook niet echt typisch iets bij wat beperkt blijft tot zomereczeem paarden, ik heb er genoeg gekent met hoofdschuren die verder niets hadden, de huid is daar dun, wel helpt het om niet aan de gezichtsharen te knippen, vlak na keuringen zie je hier ook veel paarden met prikwondjes van gras en planten als distels, die laatste prikken ook gewoon door een masker heen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:09

CarolShadow schreef:
Ik laat de deken gewoon opliggen, waag me er niet meer aan om het 'even' af te doen. Hij is toch zo weer droog, en die vliegen, ja als het even droog is zitten ze er zo weer.

Hier hetzelfde... het stikt hier van de dazen zodra de zon onder de wolken vandaan komt wordt ze lekgeprikt!

Lovepaints

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:38

Pink_Horizon schreef:
Hebben de mensen (nouja paarden :P) met hoofdwondjes een kap op? Is het dan minder?

Ja, bij onze haflinger gaat ook heel het hoofd en de oren aan gort; het enige wat dan nog helpt is helemaal inpakken. En ze vindt het niet erg, steekt zo haar hoofd erin.

Vanavond komt de DA voor een injectie; het is helaas toch echt heel erg bij haar; smeren, deken, niets helpt jammer genoeg.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:41

Mijn friese merrie heeft ondanks de vliegenkap wel altijd plekken op haar hoofd. Maar sinds ik haar hoofd elke ochtend helemaal insmeer met uiercreme en daarna het masker op doe, is het helemaal over! Geen plekje meer te zien.
Mijn andere paard met exceem heeft geen last van plekken op het hoofd, wel op de buik en daar smeer ik nu ook s'morgens die uiercreme op en hij heeft nu ook nergens meer last van.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:44

Even iets anders, wat is een goede vliegendeken met buikflap !

het is niet voor mijn eczemer maar voor mijn andere pony die heel erg last heeft van de vliegen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:51

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 08:55

@ Whinnylando: heb d'r meteen een pb gestuurd, had bijna twee dagen geleden d'r een gekocht voor 150 euro maar toen stond er 2 euro te weinig op m'n rekening :P

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:03

Ow dat was balen Myour, ik heb m ook via Cuubje gekocht ben er zeer tevreden over.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:06

Nja niet balen juist, gelukkig! Had 'm BIJNA gekocht. Dus nu meteen eentje bij Cuubje besteld :)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:14

*rekenen ook weer niet het sterkste punt

Het scheelt idd 30 euro!!!!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:41

geertsa schreef:
ik smeer ook cojosol dus officieel pcs creme cojosol met tee trea olie en bij mij heeft het wonderen gedaan het haar komt terug en smeer maar 1 tot twee keer in de week wel deken op

Welke Cojosol gebruik jij? Er zijn zoveel verschillende. Befix werkt bij Senna niet, dus moet weer wat anders proberen.
Heb net de vliegendeken binnengekregen, eindelijk een deken met lange hals. Vanmiddag even passen en dan heeft Sen op de hele regenachtige en warme dagen er weer een deken bij.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 09:43

@ Whinnylando: hehe nou ik heb straks twee rambo SIH en een bucas buzz-off full neck, mijn paard moet de zomer wel goed moeten doorkomen :Y)

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:28

Sjezus rijke stinkerd jij.... *jaloers*

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:31

Hahah was ik maar rijke stinkerd. De ene Rambo heb ik vorig jaar al gekocht was echt nodig omdat z'n schoft aan weerszijde open lag en de helft van z'n manenkam eraf lag en z'n staart open lag. Een ruime week terug heb ik de bucas besteld maar de winkel heeft toen die twee maten te grote rambo sih gestuurd, dus ik wacht nog steeds op de bucas (die was overigens maar 100 euro dus valt erg mee). M'n 'oude' rambo moet heel nodig weer eens de wasmachine in dus een tweede is dan ook erg nodig. Bovendien vind ik de oude iets aan de krappe kant dus nu heb ik een maat groter besteld :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:04

yvonnedv schreef:
Ik heb vandaag een tweedehands Rambo hoody mt 185 binnen gekregen. Helaas is hij veel te groot. Als iemand hem wil ruilen tegen eem 175 of misschien wel 165 dan hou ik me aanbevolen en anders ga ik maar proberen om hem passender te maken.
Ik heb het er vanmorgen met mijn DA over gehad en die gaat nazoeken of er een middel met permethrin (werkzame stof in het helaas niet meer verkrijgbare middel Switch pour on)is wat je bij paarden kunt gebruiken. Volgende week hoor ik meer.

mijn dierenarts adviseerd tectonik te gebruiken. Daar heeft ie al goede ervaringen mee met andere paarden. Defendog en vlooiendruppels zijn zwakker van samenstelling.

We gaan dus tectonik proberen. Hopen dat dat blauw gauw wegtrekt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:29

Nou, shadow heeft haar hele hoofd kapot, echt niet om aan te zien. *Zucht* daar ben je dan weer druk mee.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:47

Ik heb deze week de Boett-deken moeten repareren ;( . Colonel ging er tussenuit met deken afdoen (moest gewassen worden). Buiklap was er al af en gespen bij achterbenen waren los. Ik heb de zeven stukken deken allemaal teruggevonden in de wei en voor het eerst van mijn leven de oude naaimachine van de zolder gehaald.
Wel stikmazzel dat Colonel zo'n cool paard is. Heeft een ronde door de wei gerend, deken aan flarden en bleef toen braaf stilstaan (is een tweejarige, hoezo superdier).
Heb nu toch maar even een nood-deken erbij gehaald, van Imperial Riding* als ik me niet vergis. Niet echt super maar wel goed genoeg voor als de Boett even buiten gebruik is.

Colonel heeft ook wondjes op zijn hoofd. Ik wil hem geen hoofdkap opdoen omdat deze toch met het gaas tegen de ogen komt en irriteert.

*) *edit* deken nagekeken, is een Equi-theme

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:55

jeetje wat is het dit jaar toch met al die hoofden!!! heb Shanti gisteren even een andere kap op moeten doen, omdat ik haar kap echt even moest wassen (allemaal gras op neusflap) Hoop maar dat er geen nieuwe plekjes bij komen, want deze kap heeft geen neusflap.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 16:08

Kaspar heeft heeft er heel klein beetje last van. Heb al een Bucas hoofdkap klaar liggen, maar de sluiting moet even verzet worden omdat die net even te groot was. Maar het is nauwelijks noemenswaardig. Alleen bovenste staartwortel gedeelte en z'n manen moeten beschermd blijven.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 18:24

yvonnedv schreef:
yvonnedv schreef:
Ik heb vandaag een tweedehands Rambo hoody mt 185 binnen gekregen. Helaas is hij veel te groot. Als iemand hem wil ruilen tegen eem 175 of misschien wel 165 dan hou ik me aanbevolen en anders ga ik maar proberen om hem passender te maken.
Ik heb het er vanmorgen met mijn DA over gehad en die gaat nazoeken of er een middel met permethrin (werkzame stof in het helaas niet meer verkrijgbare middel Switch pour on)is wat je bij paarden kunt gebruiken. Volgende week hoor ik meer.

mijn dierenarts adviseerd tectonik te gebruiken. Daar heeft ie al goede ervaringen mee met andere paarden. Defendog en vlooiendruppels zijn zwakker van samenstelling.

We gaan dus tectonik proberen. Hopen dat dat blauw gauw wegtrekt.

Wij hebben dat blauwe toverspul vorig jaar ook geprobeerd, helaas hielp het bij ons maar voor 2 weken e moesten wij het dus iedere 2 weken vanaf de maantop over de rug tot en met de straartwortel laten lopen. Ik had niet zo'n goed gevoel bij dit zware gif en ben gestopt.

Ik hoop dat het bij jouw paardje langer mag helpen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:17

Shadow had haar neus door de zon verbrand. En nu haar helle koppie onder de plekken van het halster enzo. Het is echt zo'n onbenul ook vaak, en huid is overgevoelig dus een wondje is zo gemaakt. Nou ja er was niets meer open, alles was al dicht. Als het komende dag nu beetje dit weer blijft kan het mooi genezen allemaal.

Ben intussen wel gewend dat kapotte koppie. Eerder had ze altijd haar benen openliggen. Van de onbenulligheid.
En zo is er altijd wat.

*Mijn zorgenkindje*

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:20

Whinnylando schreef:
Ik zag dat Cuubje de Rambo Hoody's weer gaat bestellen in Engeland! (goedkoper)

[EA-CO] Rambo Sweet itch Hoody

Ja! Ik ga er één bestellen voor mijn shet.