[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 20:12

hoe lang duurt het na de casteratie tot hij weer aan werk kan (longeeren/ rijden ) want mijn paard word morgen geholpen

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 15:55

Hi,

Mijn paard moest 2 dagen boxrust (heb ik niet gedaan want hij werd helemaal gek, ik heb hem gewoon een paar uurtjes in de wei gezet) en na die 2 dagen ben ik begonnen met longeren.

Succes met je paard!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 17:57

elinax21 schreef:
weten jullie ook of er misschien klinieken zijn waar ze een bal weg kunnen halen uit de buik? utrecht is namelijk zo[n 3 uur rijden voor ons Bloos

de lingehoeve hier in lienden doet het volgens mij ook wel!

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 18:15

AtSeven schreef:
Hi,

Mijn paard moest 2 dagen boxrust (heb ik niet gedaan want hij werd helemaal gek, ik heb hem gewoon een paar uurtjes in de wei gezet) en na die 2 dagen ben ik begonnen met longeren.

Succes met je paard!

Volgens onze dierenarts is dat ook het beste, veel beweging. Maar daar schijnt elke dierenarts een andere theorie over te hebben lees ik hier al wel haha.
Mijn hengst moet er binnen kort ook aan geloven. Ik zie er stiekem een klein beetje tegen aan,maar lees toch wel positieve dingen hier. Lonan is 7 jaar inmiddels, je merkt niet eens aan hem dat ie hengst is, ik kan zo met een merrie naast me op buitenrit.
Toch kan ie wel dekken en wil ik hem van de zomer niet alleen zetten, en het is op stal ook gewoon lastig. Hij staat nu alleen in de bak, stijf tegen de draadjes van de andere paardjes aan, is voor hem ook niet leuk, hij moet lekker in de kudde en kunnen spelen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 21:57

hoelang duurt het voordat een ruin na een castratie bij de merries in de wei mag????

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 00:09

6 weken

Benthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:28

Hee, ik wou een topic aanmaken maar zie hier een centraal topic. Ik heb dus een vraagje.
Ik wil een fjord gaan kopen, en nu heb ik een hele leuke op t oog, alleen dat is een hengstje. Hij zou dan bij 2 merries komen te staan, en ik weet niet hoe hij daar op zou reageren maar wil het ook niet proberen. Ik zou hem dus sowieso castreren. Maar nu zit ik er dus mee dat ik geen andere plek heb voor hem, als ik hem zou kopen. Wanneer kan ik hem dan het beste laten castreren? Want het lijkt me allemaal een beetje druk en moeilijk voor hem om hem én te verhuizen én te castreren. Wil heel graag weten hoe jullie het zouden aanpakken Vork

edit: nog een vraagje Bloos hij is 1,5. Maakt dat uit?

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 15:45

Mrln90 wat je ook kan doen is vragen of die daar waar die nu staat gecastreerd kan worden en dat je hem dan na zes weken gaat halen en dan een koopcontract opstelt waarin je dit ook vast laat leggen.

DA hebben idd een andere mening over beweging of stalrust na de castratie en ook over het afspuiten na de ingreep.
Die van mij is na de castratie gelijk weer voor 24 uur het land opgegaan, we hebben wel het stuk wat voorin de wei kapot gelopen was afgezet zodat ze daar niet in konden liggen of rollen, ik kon het ook niet afspuiten dit had ik moeten doen terwijl Noah naar een merrie kon kijken bij het afspuiten en dit ging totaal niet reageerde die veel te heftig op.
Het is 1 dag bij elkaar dik geweest, maar omdat die veel liep bleef de wond open en kwam alle rommel naar buiten en is het mooi genezen.

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 17:02

Hoi,
mijn inmiddels driejarige is 4 maanden geleden gecastreerd. Eerst is hij verhuist naar mijn stal en na 2 maanden gecastreerd. De veearts zei ook al dat verhuizen en castreren een beetje erg stressvol kan zijn voor een paard. Mag hij niet daar dan nog even blijven? die van mij is trouwens staand gecastreerd en heeft lekker op de wei gestaan, ging helemaal prima. Afspuiten mocht ik na 2 dagen maar dat lukte niet. Het is wel ruim een week dik gebleven maar de veearts was tevreden dus blijkbaar viel het mee.... er heeft echt een week lang wel langzaam bloed uitgedruppelt.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 02:15

Mijn nieuwbakken ruintje heeft 4 dagen aan de hand gestapt omdat hij ook aan een navelbreuk was geholpen en daarna is hij weer lekker het land op gegaan Lachen
Niets is dik geworden en hij heeft geen extra antibiotica gehad en afspuiten was ook niet nodig. Ook geen prut of bloed eruit, alles was netjes gehecht.
Wat dat betreft is via de lies castreren wel erg fijn, ze herstellen echt veel vlotter.

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 11:16

De castratie, een keuze uit meerdere methoden
In de loop der jaren zijn er verschillende methoden ontwikkeld om hengsten te castreren. Iedere methode heeft haar eigen voor- en nadelen. Er is niet één bepaalde methode als de beste te bestempelen. De keuze voor een bepaalde methode hangt af van diverse factoren. Belangrijk is of de hengst bij de eigenaar/verzorger thuis gecastreerd wordt dan wel in een kliniek, en als het thuis gebeurt of het dan aan het staande of aan het liggende dier gedaan zal worden. Afhankelijk van de omstandigheden zal er voor een bepaalde methode gekozen worden. De voor- en nadelen en de mogelijke risico's daarvan moeten tevoren met de eigenaar bepraat worden. Ondanks het feit dat de castratie vaak goed verloopt, moet men de risico's ervan toch niet onderschatten.

Net gevonden op t internet
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page89/castratie.html
alle methoden worden besproken

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:37

Wat is de minimale leeftijd voor hengst om te laten castreren? En vanaf welke leeftijd zijn ze vruchtbaar?

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 23:56

Als je hengst zijn ballen zijn ingedaald.. dus zodra ze er hangen, kunnen ze worden verwijderd! Bij mijn hengst was dat op 1 jarige leeftijd.

En ze zijn vruchtbaar zodra de balletjes zijn ingedaald Ja

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 18:26

Eigenlijk best logisch. Haha Knipoog Maar bedankt voor de info.

FieroSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 13:43

leonietje schreef:
Net gevonden op t internet
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page37/page89/castratie.html
alle methoden worden besproken

Handig deze link!
De laparoscopische methode spreekt mij wel erg maar ik begrijp dat deze vnl bij klophengsten uitgevoerd word?
Heeft iemand hier zijn niet-klophengst toevallig via deze methode laten castreren?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 15:18

ik mis ook de manier hoe een bal uit de buik wordt gehaald helaas

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:25

gister een hengst gekocht.. en wil ik ook laten castreren (nou ja zit nog bij de koop in)

nou ik hij bij zijn vrienden vandaan en staat in een gewone box. (50 meter verderop) moet ik dit ook als verhuizing zien.. had er niet echt over nagedacht dat dit veel stress meebrengt..

verder zal het er bij mij op neer komen dat ik hem los kan laten in de bak.. kan wel toch? durf niet met hem over de weg.. hij is nog jong zeg maar..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:28

ik heb welsh twenter hengstje deze is klophengst.

nou wil ik em graag laten castreren, ben al op zoek naar info ..

en ook naar de kosten?

wie heeft tips? mag ook via PB

Fjorden007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:36

na castratie weer aan het werk is meestal 2/3 dagen.
ze kunnen nog een week of 6 na de castratie bevruchten

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 21:58

Ik heb een haflingerhengstje van 8 maanden en wil hem laten castreren met 2,5-3 jaar omdat mij gezegd is dat hij dan mooier (meer hengstuitstraling; mooiere hals, kleur, behang en bespiering) uitgroeit. Laatst hoorde ik weer dat dat ouderwetse praat is; tegenwoordig laten ze de streng (?) langer waardoor het niets uitmaakt??? Ik weet het niet meer hoor. Graag reacties van mensen met ervaring dus geen verjaardagverhaaltjes!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 10:10

sikrit schreef:
Ik heb een haflingerhengstje van 8 maanden en wil hem laten castreren met 2,5-3 jaar omdat mij gezegd is dat hij dan mooier (meer hengstuitstraling; mooiere hals, kleur, behang en bespiering) uitgroeit. Laatst hoorde ik weer dat dat ouderwetse praat is; tegenwoordig laten ze de streng (?) langer waardoor het niets uitmaakt??? Ik weet het niet meer hoor. Graag reacties van mensen met ervaring dus geen verjaardagverhaaltjes!

Wanneer je je hengst met meer hengstenuitstraling wil laten uitgroeien, is het verstandig om langer te wachten met de castratie.

De zaadstreng langer laten? Dat kan erg veel nadelige gevolgen hebben! En heeft geen enkele invloed op de hormonale huisvestiging van de hengst..! Verward

Nadelige gevolgen van het langer laten van de streng:
1. Zaadstrengontsteking: Een zaadstrengontsteking ontstaat door niet steriel te opereren tijdens het castreren. Jongen paarden worden meestal staand gecastreerd. Dat gebeurt vaak niet 100% steriel. Het kan zijn dat een streng blijft zitten en dat deze hard wordt. Het littekenweefsel wat blijft zitten wordt meestal door het lichaam opgenomen. Het kan zijn dat er problemen ontstaan maar dat is vaak binnen een half jaar tot driekwart jaar na de operatie. Er vormt zich een rood plekje op de balzak en er komt pus uit. In het het paard er geen last van heeft en het knapt niet steeds open dan hoeft het niet te worden verwijderd. Het het probleem zit nl. aan de buitenkant van niet in de buik van het paard. Knapt het wel steeds open dan is het verstandig om het te laten behandelen (opereren) omdat dan de wond het afweersysteem van het paard blijft aanspreken waardoor de weerstand verminderd.

2. Ondanks alle goede voorzorgen (bij liggend castreren én bij staand castreren) komen er nogal eens complicaties voor. Wanneer de zaadstreng niet goed gekneusd wordt, er geen ligatuur wordt gebruikt of de streng onvolledig wordt verwijderd/afgebonden, bestaat het risico op een flinke nabloeding. Indien die niet wordt opgemerkt en niet tijdig actie wordt ondernomen, kan het dier zelfs verbloeden.
En zelfs wanneer de zaadstrengstomp (dus een algehele verwijderde zaadstreng) met daaromheen een uitstulping van het buikvlies niet goed is afgebonden, zakt soms een deel van het grote net naar buiten. Hierbij moet opnieuw geopereerd worden met redelijke kansen op herstel.

Succes met je hengstje, en het wachten met de castratie tot een leeftijd van 2,5-3 jaar (heb ik ook gedaan met mijn vorige paard)
Laat de rest van de castratie a.u.b. aan een ervaren dierenarts over...

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 00:06

Brunotti wordt 1 maart alweer 2 jaar en het is een schat van een dier.
Hij is nog steeds hengst. Echter heb ik dus ook 2 merries op stal staan.
Kwa gedrag hoef ik Brunotti nu nog niet te castreren, want hij is
lief, aanhankelijk van mensen, zeer zelfstandig en totaal niet gemeen of hengst.
(behalve bij de hoefsmid, waarbij hij het NIET LEUK vind als je aan zijn achterbenen zit. .)
Maar ik weet niet wanneer dit gaat komen.
Hij loopt nu nog in de weide met 1 enkel draadje tussen hem en de merries.
Dit gaat (tot nu toe) super goed. De merries waar hij mee samen loopt is zijn moeder
(12 jr) en een 4 jarige.
Zijn moeder verwacht in April weer een veulentje.
Hij is nu ongeveer 1.60. Hij mag zeker nog groter worden..

Wie heeft er tips, adviezen of ervaringen met jonge hengsten tussen merries??
Wanneer komen er problemen (welke leeftijd etc.)
voordelen/nadelen van castreren??
Bedankt alvast!!

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:34

Ik denk toch dat het niet heel lang zal gaan duren voordat zijn hormonen gaan opspelen, en denk dan ook niet dat hij nog heel lang tussen de merries kan staan...
Je zou een hengst wel bij merries kunnen zetten, maar ja dan zal hij ze zeker dekken!
succes ermee Knipoog

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 10:24

Mijn nu inmiddels ruin wordt in juni 3 jaar. Hij is vorige week woensdag geruind in Bodegraven, 1 bal was ingedaald en de andere zat hoog in zijn lies. Hij is op de operatietafel geholpen, woensdagochtend geopereerd, donderdagavond opgehaald, 7 dagen 2x per dag 10 minuten lopen, niet afspuiten en niet te veel stress. Hij kwam uit de opfok, nu op stal, hij doet het prima, geen verhoging, is niet dik geworden tussen zijn benen, ja gaat prima. Deze operatie kostte me EUR 490,- ipv EUR 900,- / 1300,- omdat ze eerst dachten dat zijn andere bal in zijn buik zat. Scheelt mij geld en mijn knappe mannetje heel veel pijn, risico's en zijn herstel zal sneller gaan.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 14:17

jeetje die kosten vallen me zwaar tegen, aangezien ik wel een pony hem met een bal in de buik