sikrit schreef:Ik heb een haflingerhengstje van 8 maanden en wil hem laten castreren met 2,5-3 jaar omdat mij gezegd is dat hij dan mooier (meer hengstuitstraling; mooiere hals, kleur, behang en bespiering) uitgroeit. Laatst hoorde ik weer dat dat ouderwetse praat is; tegenwoordig laten ze de streng (?) langer waardoor het niets uitmaakt??? Ik weet het niet meer hoor. Graag reacties van mensen met ervaring dus geen verjaardagverhaaltjes!
Wanneer je je hengst met meer hengstenuitstraling wil laten uitgroeien, is het verstandig om langer te wachten met de castratie.
De zaadstreng langer laten? Dat kan erg veel nadelige gevolgen hebben! En heeft geen enkele invloed op de hormonale huisvestiging van de hengst..!
Nadelige gevolgen van het langer laten van de streng:
1. Zaadstrengontsteking: Een zaadstrengontsteking ontstaat door niet steriel te opereren tijdens het castreren. Jongen paarden worden meestal staand gecastreerd. Dat gebeurt vaak niet 100% steriel. Het kan zijn dat een streng blijft zitten en dat deze hard wordt. Het littekenweefsel wat blijft zitten wordt meestal door het lichaam opgenomen. Het kan zijn dat er problemen ontstaan maar dat is vaak binnen een half jaar tot driekwart jaar na de operatie. Er vormt zich een rood plekje op de balzak en er komt pus uit. In het het paard er geen last van heeft en het knapt niet steeds open dan hoeft het niet te worden verwijderd. Het het probleem zit nl. aan de buitenkant van niet in de buik van het paard. Knapt het wel steeds open dan is het verstandig om het te laten behandelen (opereren) omdat dan de wond het afweersysteem van het paard blijft aanspreken waardoor de weerstand verminderd.
2. Ondanks alle goede voorzorgen (bij liggend castreren én bij staand castreren) komen er nogal eens complicaties voor. Wanneer de zaadstreng niet goed gekneusd wordt, er geen ligatuur wordt gebruikt of de streng onvolledig wordt verwijderd/afgebonden, bestaat het risico op een flinke nabloeding. Indien die niet wordt opgemerkt en niet tijdig actie wordt ondernomen, kan het dier zelfs verbloeden.
En zelfs wanneer de zaadstrengstomp (dus een algehele verwijderde zaadstreng) met daaromheen een uitstulping van het buikvlies niet goed is afgebonden, zakt soms een deel van het grote net naar buiten. Hierbij moet opnieuw geopereerd worden met redelijke kansen op herstel.
Succes met je hengstje, en het wachten met de castratie tot een leeftijd van 2,5-3 jaar (heb ik ook gedaan met mijn vorige paard)
Laat de rest van de castratie a.u.b. aan een ervaren dierenarts over...