Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:19

Rava ziet er goed uit zeg!! Mooie vacht!

Evita is sinds vorige week ook weer flink aan het verharen, nu komt er een echte mooie zomervacht! Lachen

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 11:23

he rumay, wat leuk om te zien dat rava zo is opgeknapt! Is hij verder ook fit? En wordt er ook met hem gereden?

bello; wat leuk dat je weer een paard hebt gekocht! (of eigenlijk twee Haha! )

Fursloret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:44

Hallo allemaal!

Sorry dat ik zo binnen kom vallen, maar ik wil jullie graag het een en ander voorleggen. Het gaat om mijn 23-jarige pony...

Ik heb haar inmiddels zo'n 13 jaar. De eerste 5 jaar verliep alles prima, ze mankeerde nooit iets, was altijd kerngezond. tot 8 jaar geleden; ZE kreeg rhino, de zwaarste vorm. Ze was verlamd aan haar achterbenen en kon niet plassen. Na een aantal weken in een broek 'gehangen' te hebben ging ze vooruit en kon ze haar achterbenen weer gebruiken! We konden ons geluk niet op! Ik heb er toen nog 1 keer opgezeten wat ook zelfs goed ging! Daarna hebben we haar op vervroegd pensioen gezet. Dit ging een jaar goed, toen bleek ze een gat in haar pees te hebben??? Waardoor? Geen idee, want ze deed niks meer! Maar goed, hier een half jaar mee bezig geweest, maar ook weer overheen gekomen!

Toen, een of twee jaar daarna begon de ellende pas echt! Sindsdien heeft ze continu last van hoefzweren. Iedere keer op dezelfde plaats, verschillende dingen geprobeerd, maar geen succes!

Nu heeft ze volgens mij alle symptomen van Cushing (lange vacht, bulten boven d'r oog, zoet ruikende urine) 2 jaar geleden heb ik haar daarop laten prikken, toen bleek de bepaalde waarde voor Cushing wel verhoogd te zijn, maar nog niet te hoog.

Nu vraag ik me af, hebben jullie 'Cushing-paarden' ook zoveel last van hoefzweren of hebben jullie hier weleens van gehoord?

Ik hoop dat er iemand reageerd, want ik weet nu echt even niet meer wat ik moet doen!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:56

Fursloret: jouw paard is waarschijnlijk Pre-cushing; zij heeft alle symptomen al maar nog niet de bijbehorende bloedwaarden. Maar let op: er zijn ook paarden die cushing hebben en dit gewoon niet duidelijk in hun bloed en bij testen naar voren laten komen. Problemen met de voeten (gevoelige zolen en zere voeten) en heel veel ontstekingen aan huid, mond, tanden zijn de bijkomende verschijnselen als je paard cushing heeft of wellicht pré cushing is. Vaak verbetert dit pas bij behandeling van de Cushing zelf en het helpen van de weerstand van een cushing paard. Want juist door de onwijs slechte weerstand van een cushing paard, krijg je al die niet zo leuke extra's. Om de weerstand te verhogen kun je echinae druppels geven (en evt MSM). Hierdoor zijn ze weerbaarder bij ontstekingen aan huid, haar en hoeven.

Het is aan te raden ook bij evt pré cushing paarden om wel te gaan behandelen met het medicijn pergolide of met het homeopatische poeder Provarium Breeding van de Groene Os omdat het verhelpen en het verbeteren van de situatie van een "slecht" cushing paard veel moeilijker is dan het voorkomen van zo'n slechte situatie. En het klinkt alsof jouw paard al genoeg bijverschijnselen aan het vertonen is om toch echt met behandelen te beginnen! Veel sterkte en succes!

Fursloret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:07

Fargo: Bedankt voor je snelle reactie!

Ik volg dit forum al een tijdje en ik ben ervan overtuigd dat ze Cushing heeft of idd pre-cushing is.

Vandaag is onze allround hoefsmid weer geweest en ik heb hem gevraagd of hij zo, qua aanzicht, kon zeggen wat hij ervan dacht. Waarop hij antwoordde dat ze qua uiterlijk nog niet echt de symptomen heeft.

Over het starten met die medicijnen, wat gebeurt er als ik haar die Pergolide ga geven terwijl ze eigenlijk helemaal geen Cushing heeft?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:11

@Fursloret, ik zou de dierenarts vragen om overnieuw te testen, 2 jaar geleden is lang. Wellicht heb je dan wat meer zekerheid want stel dat het geen Cushing is, dan helpen de medicijnen ook niet.

Fursloret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:13

Ja, daar zit ik ook over te denken, maar ik dacht hier te lezen dat, als een pony hoefbevangen is, de test niet betrouwbaar is? of heb ik dat verkeerd gelezen?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:24

Fursloret schreef:
Ja, daar zit ik ook over te denken, maar ik dacht hier te lezen dat, als een pony hoefbevangen is, de test niet betrouwbaar is? of heb ik dat verkeerd gelezen?

Sommige mensen zijn bang dat door de test paarden bevangen kunnen worden. Maar er zijn verschillende soorten testen. Bij mijn paard is via ochtend-urine getest en na een paar maanden weer herhaald. Ze heeft niets ingespoten gekregen of toegediend en plassen moeten ze allemaal. Beide keren was ze positief, ze is getest op cortisol en kreatinine in de urine. De urine is beide keren opgestuurd naar Utrecht.
Stel je paard is insuline resistent, maar door een andere oorzaak dan Cushing dan is het zonde om het paard pergolide te geven want het zal niet helpen dan is een ander medicijn misschien wel de oplossing.
Ik hoop dat je snel weet wat de oorzaak is dan kun je gericht een keuze maken over welke medicatie in het geval van jouw paard het beste is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:26

Als een pony hoefbevangen is of is geweest, zijn bepaalde testen gevaarlijker om uit te voeren omdat ze door die betreffende test hoefbevangen kunnen worden. Gewoon bloed afnemen moet wel kunnen hoor! Voor bovenstaande test gaan ze de pony ook dingen inspuiten en dat is dus af te raden. Maar bloed of urinetesten zouden dus kunnen worden gedaan zonder risico voor je pony; maar er zijn dus paarden die (nog) niet positief testen, dus houdt daar rekening mee en laat je door je dierenarts voorlichten.
Ik hoop dat je een dierenarts hebt of kent die op de hoogte is van cushings.

Overigens zijn veel paarden door de cushing juist insuline resistent als bijwerking van de hoeveelheid cortisol die het lichaam produceert!

Fursloret

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:30

Ok, bedankt allemaal! Ik ben weer een heel stuk wijzer! Eerst maar even afwachten of ze beter gaat lopen, zodra dat het geval is gaan we maar verder dokteren! Overigens was de vorige keer ook d.m.v. een bloedtest vastgesteld dat ze 'nog' geen Cushing had....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:30

@Fargo, bedoel je met bovenstaande test mijn paard? Björk is niets ingespoten hoor. Er is ook geen medicatie toegediend voor de test, ze was helemaal clean zoals iedere dag. Het enige wat er is gebeurd is ochtendurine via een cethether.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:40

fargo schreef:
Als een pony hoefbevangen is of is geweest, zijn bepaalde testen gevaarlijker om uit te voeren omdat ze door die betreffende test hoefbevangen kunnen worden. Bij de riskantere test gaan ze de pony ook dingen inspuiten en dat is dus af te raden als je pony makkelijk bevangen wordt of zelfs al is.

Maar gewone bloed of urinetesten zouden dus kunnen worden gedaan zonder risico voor je pony; maar er zijn dus paarden die (nog) niet positief testen, dus houdt daar rekening mee en laat je door je dierenarts voorlichten.
Ik hoop dat je een dierenarts hebt of kent die op de hoogte is van cushings.

Overigens zijn veel paarden door de cushing juist insuline resistent als bijwerking van de hoeveelheid cortisol die het lichaam produceert!

Nee ik bedoelde de test in mijn eerste regel, niet die van jou hoor Esther! Heb in mijn quote het een beetje aangepast zodat het waarschijnlijk duidelijker is wat ik bedoel sorry !! Bloos Bloos

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:55

Ok, ik vond het inderdaad verwarrend. Bij mijn weten is de test trouwens die er bij mijn ponnie gedaan is 100 %, maar hij moet dus wel herhaald worden om eventuele vals positief uit te sluiten. En bij mijn ponnie spelen er twee problemen en dat maakte het er natuurlijk ook niet makkelijker op. We moesten dat eerst ook goed zien te scheiden. Ze doet het gelukkig nu vrij goed op de pergolide, maar ik vermoed wel dat de dosis wat omhoog moet. Met de hogere dosis ging ze naar mijn idee toch beter. Maar ja zo lang zijn we ook nog niet bezig, wel is er duidelijk al verbetering.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 12:22

Luna heeft gisteren weer super gelopen bij mijn verzorgstertje.. echt super.
Ik zal er morgen een topic van maken!
Haha!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 23:32

Wat een fijn nieuws Mexxuna! Dat klinkt allemaal heel erg geod!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:17

Gister heb ik Rava en Jansen(shet) voor een paar dagen verhuisd naar een vriendin, ze is een paar dagen weg en liet 1 paard achter erg sneu voor dat paard vandaar de verhuizing tijdelijk.
Het gaat super tussen die 3 maar ben wel benieuwd als ze weer terug gaat hoe ze dan reageert vind het wel een beetje spannend.
En mijn bijrijdster heeft op Rava gezeten, wel zonder zadel, volgens mij vond Rava het geweldig.
Waar ze nu staat is ook een bak dus vanmiddag maar wat grondwerk doen, deed ik al wel maar een grote bak is toch leuker.
En misschien ga ik er morgen wel effe op.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:56

Rumay, hoe fit is rava nu, vindt ze/hij het fijn om te draven en galopperen of is het alleen stappen wat je doet (grondwerk en rijdend)? De mijne is erg opgeknapt, hij is weer attent en vrolijk, glanst mooi en ligt niet meer zoveel maar spelen doet hij nog steeds niet of nauwelijks. Als ik het al zie (eens in de twee a drie weken) is het -heel kort- alleen een drafje. Dit jaar heb ik nog maar een keer of drie een uitspatting gezien met bokkesprongen in galop, terwijl hij vroeger altijd aan het dollen en gek doen was. Met grondwerk vraag ik dus ook maar heel kort draf, wel langzaam een beetje opbouwen maar in totaal momenteel niet meer dan beide zijden twee keer ongeveer drie rondjes draf, en dan kan ik zien dat hij het zwaar of onprettig vindt.
De meesten hier met een cushingpaard rijden wel gewoon volgens mij, wie zijn paard heeft nog meer geen energie?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 10:59

Wij rijden ook nog niet, ik wil voorzichtig over een dag of 14 het grondwerk weer wat oppakken zodat ze voor we er op gaan in ieder geval weer wat getrainde spieren heeft. Ik hebhaar nu in het natuurgebied gezet met de anderen om even wat aan te sterken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:03

Weinig energie komt volgens mij door aantal dingen: weinig weerstand, daarnaast spieren die interen, en misschien toch nog het misselijk zijn door het teveel produceren van de hormonen waardoor ze zich gewoon niet lekker voelen. Willy is op het moment behoorlijk fit, speelt veel met onze jonge paardjes in de paddock. Wel is het zo dat we zelf aan zijn conditie hebben moeten werken; met de pessoa of met elastieken in stap aan de gang en toch regelmatig ook de draf opzoeken en zorgen dat de draf sterker wordt en ze daarin ook weer aanmoedigen en trainen door op een gegeven moment wat vaker of wat langer draf te vragen. Je moet ze wel prikkelen om sterker te worden want des te fitter ze zijn des te meer ze zelf ook weer gaan doen en je moet gewoon het verval tegen proberen te gaan als het ware! Dus als willy nog niet veel gedaan is en niet echt vlot stapt zijn we strenger dat ie toch even zijn best doet en pakken toch ook even paar keer drafje mee. Elke draf(overgang) wordt dan meestal vlotter en beter, dus het echt ook zelf opzoeken en TRAINEN om nog het meeste uit je paardje te halen. Hierdoor wordt de weerstand ook weer verhoogd.

We hebben bij hem ook behoorlijk lang alleen gelongeerd en gewandeld en met elastieken gewerkt, nu wordt ie om de paar dagen half uurtje gereden oid.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:08

Ik denk dat ik haar idd af en toe moet pushen om wat meer te doen het is altijd al een " lui" paard geweest en de weerstand is volgens mij redelijk goed, spieren(hoe zien die eruit) Haha! moeten weer opgebouwd worden.
We wandelen regelmatig met haar en om de dag doe ik 10 minuten grondwerk de ene keer gaat het beter dan de andere keer.
Ze vond zo op de weg erg leuk oortjes erop en stevig tempo maar dat kwam ook omdat we opweg gingen naar haar vriendin.

Ga binnenkort weer naar Laarakker om te kijken hoe het met haar gehele gesteldheid is.
Ik vind nl haar longfunctie nog iets problematisch en hoop daar antwoord te krijgen of dat idd zo is of dat het haar gebrek aan conditie is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:54

Gevoeligheid voor longontstekingen zijn ook weer een bijwerking van cushing. Het geven van de weerstandsdruppels en ook MSM kunnen veel helpen hierbij; MSM helpt (ook!) heel goed bij longproblemen.

En het zijn natuurlijk ook nog halve diabeten ook; dus werken dikkertjes, lopen met die beentjes Duivel

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:13

Hahaha lig echt in een deuk om dat laatste regeltje Fargo
Zal ze me niet in dank afnemen.
Ik snap trouwens wel waarom ze echinea druppels steeds lekkerder vindt DOOR DE ALCOHOL(20%)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:06

heb je straks een lui, dik, alcoholverslaafd paard.... LOPEN MET DIE BEENTJES!!! hihi Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 01:03

Jaaaa dat wordt onze nieuwe slogan om onze paardjes er weer boven op te helpen; LOPEN met die beentjes. Duivel Duivel
Zachte heelmakers etc Haha! Het lijkt soms wel zielig maar spieren en conditie opbouwen en bijhouden is toch wel superbelangrijk voor onze bollies (of dikkerdjes Vork ). En op deze manier moeten we zelf ook nog beetje bewegen omdat ze niet van zelf gaan lopen Cool

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:37

Nou van niet willen lopen had ze gister geen last. Haha!
Sta dus effe een paar dagen bij een vriendin met bak, dus ik Rava in de bak en beetje grondwerk doen en ineens had mevrouw zoiets van, he de rest staat nog op het land en ik niet HELP
En ze ging als een malloot door de bak rennen echt onwijs hard, ik had zoiets nou nou iets rustiger mag wel hoor zometeen spring je over het hek. Duivel
Na een minuut of wat haar toch maar weer gepakt en dan maar wandelen om weer op adem te komen, dat ging eigenlijk vrij snel moet ik zeggen.
Dus geheel vrijwillig heeft ze gerend Clown
LOPEN MET DIE BEENTJES ging super, vanavond maar weer! Knipoog