Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ojas schreef:ik heb net gegoogled om te kijken voor een planten/bomen onderzoekcentrums.maar kan niks vinden.ik wou er en mail heen sturen omte vragen of daar ook onderzoeken gedaan worden naar dodelijke schimmels/bacterieen en sporen (dodelijk voor dieren)weet iemand mischien een lab. of centrum waar dat gedaan word?
ik weet niet of t zin heeft hoor maar goed als je niks vraagt kom je ook niks te weten..en wie weet..
shan schreef:ojas schreef:ik heb net gegoogled om te kijken voor een planten/bomen onderzoekcentrums.maar kan niks vinden.ik wou er en mail heen sturen omte vragen of daar ook onderzoeken gedaan worden naar dodelijke schimmels/bacterieen en sporen (dodelijk voor dieren)weet iemand mischien een lab. of centrum waar dat gedaan word?
ik weet niet of t zin heeft hoor maar goed als je niks vraagt kom je ook niks te weten..en wie weet..
Er zijn een paar labs in Nederland waar onderzoek wordt gedaan naar schimmels e.d.op planten.
Zij kunnen alleen aan tonen dat bepaalde schimmelcultures aanwezig zijn, maar geven geen adviezen op gebied van gezondheid ed.
Dit soort onderzoeken kost natuurlijk ook geld.
Ik denk dat we beter eerst kunnen gaan inventariseren.
In principe is het natuurlijk de bedoeling dat, als we een goede inventarisatie hebben, er andere mensen zijn (hopenlijk 'Utrecht' die daar hun conclusies uit gaan trekken.
Hortussen kunnen je niet helpen op het gebied van onderzoek ed naar schimmels en bacterien ed.
Mac schreef:Het gaat om de red maple (die van de Canadese vlag). Of het met deze gevallen van myopathie te maken heeft is natuurlijk niet zeker, maar wél zeker is dat je absoluut niet wilt dat paarden de blaadjes van deze boom eten.*
Mordysh schreef:Mac schreef:Het gaat om de red maple (die van de Canadese vlag). Of het met deze gevallen van myopathie te maken heeft is natuurlijk niet zeker, maar wél zeker is dat je absoluut niet wilt dat paarden de blaadjes van deze boom eten.*
Ik geloof niet dat dat dezelfde Esdoorn is die wij in NL hebben, zou je even de latijnse naam ervoor moeten opzoeken...
De gewone Esdoorn is "Acer pseudoplatanus", de suikeresdoorn is de "Acer saccharum"
Edit: de Red maple is Acer Rubrum... een andere boom op zich dus....
Rode Esdoorn komt ook in Nederland voor, maar wil natte condities om te groeien, en is het hele jaar opvallend gekleurd (rode bloemen die voor de bladeren verscheinen, knoppen zijn rood en in de herfst dus knal rode bladeren) Bij ons aangeplant voor de bloemen en herfstkleuren dus die verwacht ik meer bij bebouwing dan bij het platte land (daar dus meer de gewone Esdoorn)