Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ojas

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:11

dank je

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:22

ojas schreef:
ik heb net gegoogled om te kijken voor een planten/bomen onderzoekcentrums.maar kan niks vinden.ik wou er en mail heen sturen omte vragen of daar ook onderzoeken gedaan worden naar dodelijke schimmels/bacterieen en sporen (dodelijk voor dieren)weet iemand mischien een lab. of centrum waar dat gedaan word?

ik weet niet of t zin heeft hoor maar goed als je niks vraagt kom je ook niks te weten..en wie weet..

Er zijn een paar labs in Nederland waar onderzoek wordt gedaan naar schimmels e.d.op planten.
Zij kunnen alleen aan tonen dat bepaalde schimmelcultures aanwezig zijn, maar geven geen adviezen op gebied van gezondheid ed.
Dit soort onderzoeken kost natuurlijk ook geld.
Ik denk dat we beter eerst kunnen gaan inventariseren.
In principe is het natuurlijk de bedoeling dat, als we een goede inventarisatie hebben, er andere mensen zijn (hopenlijk 'Utrecht' die daar hun conclusies uit gaan trekken.

Hortussen kunnen je niet helpen op het gebied van onderzoek ed naar schimmels en bacterien ed.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:25

Is er hier iemand die de Franse taal goed machtig is??

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:29

shan schreef:
ojas schreef:
ik heb net gegoogled om te kijken voor een planten/bomen onderzoekcentrums.maar kan niks vinden.ik wou er en mail heen sturen omte vragen of daar ook onderzoeken gedaan worden naar dodelijke schimmels/bacterieen en sporen (dodelijk voor dieren)weet iemand mischien een lab. of centrum waar dat gedaan word?

ik weet niet of t zin heeft hoor maar goed als je niks vraagt kom je ook niks te weten..en wie weet..

Er zijn een paar labs in Nederland waar onderzoek wordt gedaan naar schimmels e.d.op planten.
Zij kunnen alleen aan tonen dat bepaalde schimmelcultures aanwezig zijn, maar geven geen adviezen op gebied van gezondheid ed.
Dit soort onderzoeken kost natuurlijk ook geld.
Ik denk dat we beter eerst kunnen gaan inventariseren.
In principe is het natuurlijk de bedoeling dat, als we een goede inventarisatie hebben, er andere mensen zijn (hopenlijk 'Utrecht' die daar hun conclusies uit gaan trekken.

Hortussen kunnen je niet helpen op het gebied van onderzoek ed naar schimmels en bacterien ed.

oke,dan hoef ik er idd geen mail heen te sturen.

helaas mn frans is erg slecht.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:45

hier nog een artikel. Bron: de paardenkrant van november 2004.

*MYSTERIEUZE ZIEKTE BLIJFT UITBREIDEN*
Dertig gevallen bekend van atypische myopathie in België

Het aantal gevallen van atypische myopathie bij paarden, blijft uitbreiden.Bij Dominique Votion, die het onderzoek coördineert, zijn ong 30 gevallen bekend in België en evenveel in Frankrijk. Ook in Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland zijn ondertussen gevallen gemeld. En er kwam een melding uit Nederland. Votion gaat de komende weken en maanden contact leggen met universitaire onderzoekscentra in diverse Europese landen.

De eerste gevallen van a.m. manifesteerden zich in 2000. Vanuit de universiteit van Luik werd een onderzoek opgezet, ook al omdat d eerste gevallen zich in Wallonië voordeden. Paarden die worden aangetast door de ziekte komen meestal binnen 24 uur te sterven. Symptomen zijn een aftakeling van verschillende spiergroepen, waronder die van het ademhalingsstelsel en het hart. De ziekte manifesteert zich bij paarden en paardachtigen die buiten grazen en komt vooral tijdens de lente en de herfst voor. Opvallend is dat vooral jonge dieren gevoelig zijn voor de ziekte.
De onderzoekster vertelt: Het is een misverstand te denken dat de ziekte te maken heeft met ondervoeding of slechte verzorging. Integendeel, er zijn gevallen van goed doorvoede paarden die ook buiten hooi kregen bijgevoederd. Over de precieze oorzaken tasten we nog in het duister, maar zeker is dat het om een combinatie van factoren gaat: bodemgesteldheid, kwaliteit van de voeding en klimatologische omstandigheden. In België manifesteerde de ziekte zich bij paarden die graasden op weides waar de bodem een hoog gehalte aan selenium heeft. In Zwitserland situeerden alle gevallen zich in het Jura-gebergte. In België blijken vooral vrouwelijke dieren tot een leeftijd van anderhalf jaar gevoelig te zijn, en in Frankrijk zijn de dieren dan weer wat ouder.
Kortom, er zijn meer vragen dan antwoorden. We vermoedendat het om een vergiftiging gaat dor bv het eten van bepaalde planten. Klimatologische omstandigheden en de kwaliteit van de voeding zijn de andere bepalende factoren. Na een natte zomer waren er bv telkens meer gevallen tijdens de herfst.
*Niet besmettelijk*
Votion verwacht niet dat er op korte termijn een remedie komt om de ziekte te bestrijden. Vaccinatie is geen optie. Het gaat trouwens om een niet-besmettelijke ziekte. Ik verwacht dat in de loop van de komende jaren nog meer gevallen zullen woden gemeld, vooral omdat de dierenartsen alerter worden voor het fenomeen. De ziekte wordt trouwens nog niet altijd onderkend. Vaak gaat men ervan uit dat het paard doodging aan koliek of een hartstilstand. De symptomen zijn tot op zekere hoogte vergelijkbaar. Daarom is het zo belangrijk dat zo veel mogelijk gevallen worden gemeld. Want alleen zo kunnen we een breder beeld krijgen op het fenomeen.
Bloedonderzoek kan volgens Votion een bijdrage leveren in de bestrijdig van de ziekte. Uit bloedanalyses kan bv een aftakeling vanhet spierstelsel worden vastgesteld. Probleem is dat men zoiets eerst kan vaststellen als het er al is en de ziekte evolueert zo snel dat behandeling of redding quasi onmogelijk is. Maar het kan waardevol zijn om andere dieren uit eenzelfde kudde tijdig naar een andere weide of onderkomen te brengen.
Opstallen
Fokkers die de ziekte uit hun stapel willen bannen, moeten de paarden tijdens de risicoperiodes opstallen. Die risicoperiodes lopen van half maart tot half mei en van half oktober tot half november. Likt dat niet, dan is het bijvoeren van hooi en krachtvoer aan te bevelen. De voeding moet evenwichtig, compleet een uitgebalanceerd zijn, aldus Votion. Vaak lijken paarden goed doorvoed te zijn maar missen ze essentiële mineralen en vitamines.
Wie zijn paarden lang op de weide houdt, doet dat best op een goede weide die regelmatig wordt vernieuwd. Op dat vlak is onderzoek bezig om na te gaan welke bemesting aan te raden is. Preventie is op dit moment het enige efficiënte middel om de ziekte aan te pakken. We hopen zo snel mogelijk de risicofactoren te kunnen bepalen en maatregelen te opperen ter preventie.
*Redding onmogelijk*
Nadeel voor de onderzoekers is dat onderzoek in laboratoriumomstandigheden voorlopig niet aan de orde is. Je zou inderdaad paarden kunnen onderbrengen waar eerder dieren getroffen werden en die dan zorgvuldig gaan monitoren. Maar dat is geen optie, want eenmaal aangetast zijn de dieren niet meer te redden. En we kunnen ook geen proeven den op muizen of andere dieren.
Redding voor het aangetaste dier is nagenoeg onmogelijk, maar dieren uit eenzelfde kudde kunnen vaak nog wel gered worden. In alle gevallen is een autopsie noodzakelijk.
Opvallend is trouwens dat andere weidedieren zoals koeien, geiten of schapen, niet worden aangetast door de ziekte. Vermoedelijk omdat het herkauwers zijn. Anderzijds komt de ziekte ook niet voor bij herten.
*Symptomen van Atypische Myopathie*: bemoeilijkte ademhaling, trillingen van de spieren, moeilijkheden bij het stappen. Vaak gaan paarden liggen. De temperatuur aan het rectum blijkt onder de 37 graden te liggen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 09:49

Voortbordurende op wat elinax schreef even gegoogled op esdoorn (maple) en giftig voor paarden (poisonous horses). Eerste hit, meteen raak, zie http://www.vet.purdue.edu/depts/addl/toxic/plant50.htm:

The toxin has not been identified, but is believed to be an oxidant due to its effects on red blood cells. Only horses are known to be affected. The ingestion of wilted or fallen leaves causes massive destruction of red blood cells, and the blood can no longer carry sufficient oxygen. Ingestion of 1.5 pounds of leaves is toxic, and ingestion of 3 pounds is lethal. Wilted or dry leaves remain toxic for about a month. Fresh and undamaged leaves have not been implicated, but ingestion is still not advised. Clinical signs develop within one or two days and can include depression, lethargy, increased rate and depth of breathing, increased heart rate, jaundice, dark brown urine, coma, and death. Approximately 50% to 75% of affected horses die or are euthanized.

Vertaling:
Het gif is niet geidentificeerd, maar men gaat er van uit dat het gaat om een oxidant gezien de effecten op rode bloedcellen. Tot dusver worden alleen paarden hierdoor getroffen. Het eten van verlepte of gevallen bladeren veroorzaakt massale afbraak van rode bloedcellen en het bloed kan niet langer voldoende zuurstof dragen. De opname van 1,5 pond bladeren is giftig en een opname van 3 pond is dodelijk. Verlepte of droge bladeren blijven ongeveer een maand giftig. Klinische symptomen ontwikkelen zich binnen twee dagen en kunnen zich uiten in depressie, hangerigheid, snelle en diepe ademhaling, toegenomen hartslag, geelzucht, donkerbruine urine, coma en de dood. Ongeveer 50 tot 70% van de getroffen paarden sterven of moeten worden geëuthaniseerd.

*Edit: het Internet staat er vol mee. Zoekopdracht maple poisonous horses. Het gaat om de red maple (die van de Canadese vlag). Of het met deze gevallen van myopathie te maken heeft is natuurlijk niet zeker, maar wél zeker is dat je absoluut niet wilt dat paarden de blaadjes van deze boom eten.*

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:02

dus niet bij koeien en schapen, geiten!
oke, dan is dat ook duidelijk!
best gek eigenlijk, je zou denken, het zijn ook grazers, en geiten en schapen hebben een kleiner lichaamsgewicht dan paarden..
apart dat die dieren er dan niet gevoelig voor zijn!

en Mac, dat klinkt toch bijna echt hetzelfde als de sympthomen van AT, wat jij daar vertaald!
zou dat het dan zijn??

moet er in de lijst een specifieke vraag of er esdoons in of om het weiland staan, en de gevallen bladeren in het land lagen?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:19

specifieke aanwezigheid van eiken wordt aangevuld met esdoorn
bladafval op weide staat er in.
Is er sectie gepleegd op jouw paarden elinax? (sorry hoor, misschien heb ik het wel gelezen, maar ik weet het niet meer.)
Ik vind een aantal dingen wel erg overeenkomen.
Er kunnen trouwens best ook meerdere oorzaken zijn he (om het nog maar wat ingewikelder te maken)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:20

Een preventieve tip voor iedere paardenhouder; verwijder zo snel mogelijk (dagelijks) het bladafval uit de weides.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:27

Mac schreef:
Het gaat om de red maple (die van de Canadese vlag). Of het met deze gevallen van myopathie te maken heeft is natuurlijk niet zeker, maar wél zeker is dat je absoluut niet wilt dat paarden de blaadjes van deze boom eten.*

Ik geloof niet dat dat dezelfde Esdoorn is die wij in NL hebben, zou je even de latijnse naam ervoor moeten opzoeken...
De gewone Esdoorn is "Acer pseudoplatanus", de suikeresdoorn is de "Acer saccharum"

Edit: de Red maple is Acer Rubrum... een andere boom op zich dus....

Rode Esdoorn komt ook in Nederland voor, maar wil natte condities om te groeien, en is het hele jaar opvallend gekleurd (rode bloemen die voor de bladeren verscheinen, knoppen zijn rood en in de herfst dus knal rode bladeren) Bij ons aangeplant voor de bloemen en herfstkleuren dus die verwacht ik meer bij bebouwing dan bij het platte land (daar dus meer de gewone Esdoorn)
Laatst bijgewerkt door Moragh op 17-11-06 10:35, in het totaal 2 keer bewerkt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:27

Zelfs al komen we niet achter de oorzaak: Die kan idd per weide wel verschillend zijn.
Het zou toch mooi zijn als we een lijst met preventiemaatregelen kunnen samenstellen.
En dat moet zowieso lukken volgens mij!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:29

ja, denk dat dat idd zolang we niet weten wat het is wel goed is. kan in elk geval geen kwaad om dat te doen.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 10:41

Mordysh schreef:
Mac schreef:
Het gaat om de red maple (die van de Canadese vlag). Of het met deze gevallen van myopathie te maken heeft is natuurlijk niet zeker, maar wél zeker is dat je absoluut niet wilt dat paarden de blaadjes van deze boom eten.*

Ik geloof niet dat dat dezelfde Esdoorn is die wij in NL hebben, zou je even de latijnse naam ervoor moeten opzoeken...
De gewone Esdoorn is "Acer pseudoplatanus", de suikeresdoorn is de "Acer saccharum"

Edit: de Red maple is Acer Rubrum... een andere boom op zich dus....

Rode Esdoorn komt ook in Nederland voor, maar wil natte condities om te groeien, en is het hele jaar opvallend gekleurd (rode bloemen die voor de bladeren verscheinen, knoppen zijn rood en in de herfst dus knal rode bladeren) Bij ons aangeplant voor de bloemen en herfstkleuren dus die verwacht ik meer bij bebouwing dan bij het platte land (daar dus meer de gewone Esdoorn)

Nu is het maar de vraag dus ot het blad van de Acer pseudoplatanus ook giftig is of niet (voor paarden, tenminste)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:06

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 12:15

IKVIND HET ZO ENG..

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:10

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-06 13:18

op onze weide stonden eikenbomen, geen esdoornbomen. Maar eikenbladeren zijn ook giftig voor paarden volgens mij...

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:20

Oke ik heb niet even de tijd gehad om al deze verslagen uitgebreid te gaan lezen, maar wat ik even zo begrijp is dat het waarschijnlijk iets met bladeren te maken heeft? Daar maak ik me een klein beetje zorgen over, want overal waar blaadjes liggen gaat Raheem gelijk op af. ( hij staat in de winter in de paddock met bomen er naast) En aangezien er waarschijnlijk 2 'gevallen' van deze ziekte ook in Egmond waren weet ik het even niet. Acties kun je moeilijk nemen lijkt me. Je paard krijgt het of krijgt het niet dat heb je natuurlijk in de hand. Ik zal straks kijken of ik tijd kan maken om alles rustig te lezen.

Jasmijn hoe gaat het met je?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:09

De vragenlijst staat op Bokt nu.
viewtopic.php?f=3&t=684566

Hij komt nog in een sticky.
Wij willen de eigenaren van zieke en/of overleden paarden vriendelijk verzoeken de lijst in te vullen.
Verder willen we, iedereen die eigenaren van slachtoffers kent dringend verzoeken dit aan hun door te geven en desgewenst te helpen met hoe Bokt werkt.

sorry Moderator: 1x vet.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:51

ga nu bekijken in invullen

edit: klaar..hopelijk vinden we wat
vind het een heel goed initiatief iig! en ook iedereen die me heeft gesteund dankjewel, en ook de mensen die hier nu allemaal aan meewerken heel erg bedankt

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:19

Goed hoor, elinax, ik hoop: vooral voor jouw en de andere eigenaren van getroffen paarden dat hier iets zinvols uit komt.

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:36

vind de vragenlijst echt een super idee..en hopelijk wordt het door alle eigenaren of verzorgers ingevuld..
Hopelijk wordt er zo iets gevonden wat het kan zijn...

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 20:55

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:08

oke, super, die link!!
het weer is een belangrijk onderdeel in het onderzoek!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:22

Elinax, ik heb niets meer gelezen over je 2 veulens en je hengst hoe het daar nu mee gaat. Misschien heb ik er over heen gekeken hoor, maar ik ben erg benieuwd hoe het nu met ze gaat!