Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:49

hihi slik

henny_w

Re: Wonderdokter of kwakzalver; een avondje met Leen Taal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:50

Gisteravond heb ik wederom een seminair gevolgd.
Nu ging het over 'essentiele vetzuren' door prof. Bram van Dam.
Het was weer een zeer geslaagde avond.

De grootste denkfout die jaren terug gemaakt is, is dat linolzuur gezond is. Denk maar aan Becel voor hart en bloedvaten. Men is er nu achter dat het lijkt dat het gezond is voor hart en bloedvaten maar het blijkt juist het tegenovergestelde.
In Amerika wisten ze dat 20 jaar geleden al maar aangezien Nederland altijd een stuk achter schijnt te lopen ??? In Canada mag Becel pro.activ om die reden niet meer worden verkocht.

Linolzuur (Omega 6) zet om in Arachidonzuur. Wel een belangrijke stof maar met mate.
Omega 3 vetzuren (alpha-Linoleenzuur) zet om in EPA, DHA.

De balans hoort te zijn Omega 6 : Omega 3 als 2:1
Helaas komt tegenwoordig bij de meeste mensen eerder een verhouding van 30 :1 voor. Ook bij dieren is de verhouding al langer zeer scheef !!!
Wat zeer opmerkelijk is dat een teveel aan Arachidonzuur veelal problemen in het immuunsysteem geeft, zoals insulineproblemen, diabetes, reuma, allergieen en ander ontstekingsellende.

Omega 6 dus linolzuur zit veelal in Zonnebloemolie, maiskiemolie, mais en soya.
Omega 3 zit in vette vis, visoliecapsules en lijnzaad.
Zo'n 20 jaar terug ook nog in gras maar nu dus al lang niet meer.

Zomereczemers zijn allesbehalve gebaat bij zonnebloem - soya en maiskiemolie. Het is maar een weet

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 21:56

Oei henny dankjewel... ik voer mijn dames dus wel omega 3 en 6 in de vorm van lijnzaad x zonnebloemolie...
Maar weet je wat ik wel heb... de een zegt dit en de ander dat. In dit topic wordt zoveel gezegd, er worden veel mensen bijgehaald en genoemd. Ik zie door de bomen het bos niet echt meer...

henny_w

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:03

Alet schreef:
Oei henny dankjewel... ik voer mijn dames dus wel omega 3 en 6 in de vorm van lijnzaad x zonnebloemolie...
Maar weet je wat ik wel heb... de een zegt dit en de ander dat. In dit topic wordt zoveel gezegd, er worden veel mensen bijgehaald en genoemd. Ik zie door de bomen het bos niet echt meer...

Als je het in de verhouding van 2 (omega 6) staat tot 1 (omega 3) geeft is er niets aan de hand. Maar vergeet niet dat lijnzaadolie behalve omega 3 ook de 6 bevat.

Geef in elk geval niet alleen maar zonnebloemolie of maiskiemolie.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:04

Het is wel leuk om te lezen over allerlei voedingsmiddelen wat wel of juist niet goed is voor onze eczeem paarden.
Het zijn ook best leuke redenatie over wat een paard tegenwoordig binnenkrijgt en vroeger niet.Het wel of niet werken van linolzuur,omega 3,zonnebloemolie e.d.

Toch wil ik erop attenderen dat het nog steeds niet onomstotelijk bewezen is dat zomereczeem met voeding te maken heeft.
Net zomin is nog steeds niet bewezen dat er meer afvalstoffen in het lijf zijn of dat de lever niet goed werkt bij eczeempaarden (van dichtbij verschillende testen door va uit laten voeren)

Uiteraard willen we dit wel graag geloven,dan kan er immers iets aangedaan worden.

Nog even terug naar constitutioneel eczeem bij de mensen.,
Ook hier zijn heel veel veronderstellingen dat voeding van invloed is.
Bij een allergisch eczeem kan dat het geval zijn maar ook bij een constitutioneel eczeem zijn er geen bewijzen voor.
Er is wel veel onderzoek naar gedaan met veel patienten maar de veroorzaker is ook hier niet gevonden.

Wel is het zo,net als bij de paarden,is je conditie slecht (bv overgewicht,roken)of sta je bloot aan stress dan kan je kwaal verergeren maar is niet de oorzaak.

Vind het toch weer teveel een hoera-stemming terwijl er geen bewijzen zijn.

Groet Dagmach

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 22:55

sarabande schreef:
Als ik het goed lees is Taal dus ook direkteur van Ecxit waar de betalingen voor het bloedonderzoek aan gedaan moesten worden .

Heeft iemand ooit uitgezocht of dat Lab in Belgie wel bestaat???

Jaja die staat benoemd in de referentie natrek lijst.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:10

Falka schreef:
sarabande schreef:
Als ik het goed lees is Taal dus ook direkteur van Ecxit waar de betalingen voor het bloedonderzoek aan gedaan moesten worden .

Er staat een heleboel benoemd in die lijst, toch

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:31

ik heb 3 bloeduitslagen van LT gevonden en een doos met etiket van de gastrint kuur en een potje met de hepasan kuur. Op beiden staat voedingssupplement.
alleen op de gastrint staat een patentnummer: PATENTPENDING EU 04075001.0

Nog even een vraag over die olie: hoe is de verhouding dan in lijnzaadolie?

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:32

ik heb 3 bloeduitslagen van LT gevonden en een doos met etiket van de gastrint kuur en een potje met de hepasan kuur. Op beiden staat voedingssupplement.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:34

Citaat:
@ellepel: wie is 'haar'? (of lees ik er keurig overheen?)

een vriendin van me die helemaal in de kruiden zit, en zelf zalven maakt voor mensen met huidproblemen

Citaat:
De grootste denkfout die jaren terug gemaakt is, is dat linolzuur gezond is. Denk maar aan Becel voor hart en bloedvaten. Men is er nu achter dat het lijkt dat het gezond is voor hart en bloedvaten maar het blijkt juist het tegenovergestelde.

geen wonder dat mijn cholesterol veel te hoog is!! (6.9)
dokter wil me al aan de medicijnen hebben en ik maar braaf al mijn eten met becel klaarmaken, en ik eet me al een tijdje suf aan omega olien en jawel met omega 6 erin......

paard niet goed, ik niet goed....allebei eten we niet goed

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:36

Afbeelding
Afbeelding

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 23:40

pluisbeer schreef:

Wil je mij het etiket sturen? De gastrint heb ik nog niet. Patentnummer is hetzelfde als van eczit!!!!! Zelfde als op de eczit wikkel in ieder geval.

RESULT LIST
1 result found in the Worldwide database for:
04075001.0 (priority or application number or publication number)
(Results are sorted by date of upload in database)
The result is not what you expected? Get assistance

1 BOTANICAL EXTRACT COMPOSITION in my patents list
Inventor: TAAL LEENDERT (NL) Applicant: TAAL LEENDERT (NL); TAAL VLAS ANITA MONIQUE (NL)
EC: A61K35/78 IPC: A61P19/00; A61P29/00; A61P33/14 (+10)
Publication info: WO2005067951 - 2005-07-28

Alet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:00

In de folder wordt het wel echt aangeprezen als voedingssupplement en niet als medicijn. Tijdens de lezing doet hij echter meer voorkomen dat het om een medicijn (het geneesmiddel tegen eczeem) gaat.

pluisbeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 00:01

Ik kan hem zo niet inscannen, zal proberen het etiket van het potje af te weken.

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 01:00

dagmach schreef:

Toch wil ik erop attenderen dat het nog steeds niet onomstotelijk bewezen is dat zomereczeem met voeding te maken heeft.
Net zomin is nog steeds niet bewezen dat er meer afvalstoffen in het lijf zijn of dat de lever niet goed werkt bij eczeempaarden (van dichtbij verschillende testen door va uit laten voeren)

Uiteraard willen we dit wel graag geloven,dan kan er immers iets aangedaan worden.

Met het risico dat de wens wat gauw de vader van de gedachte wordt?

Citaat:
Wel is het zo,net als bij de paarden,is je conditie slecht (bv overgewicht,roken)of sta je bloot aan stress dan kan je kwaal verergeren maar is niet de oorzaak.

Dat zijn inderdaad goede punten om in het achterhoofd te houden. Stress kan bijvoorbeeld wel uitslag veroorzaken, maar alleen als de weerstand dat toelaat. Uitslag is echter iets anders dan eczeem?

Waarom is het eigenlijk algemeen aanvaard in de veterinaire wereld dat zomereczeem komt door die bepaalde mugjes?

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:23

Alet schreef:
In de folder wordt het wel echt aangeprezen als voedingssupplement en niet als medicijn. Tijdens de lezing doet hij echter meer voorkomen dat het om een medicijn (het geneesmiddel tegen eczeem) gaat.

Het maakt het allemaal knap warrig, maar voor een voedinsupplement een intakeformulier en begeleiding door een dierenarts maakt het er niet duidelijker op. Ik vraag me ook wel af wat voor supplement die kruiden zijn. Ookin de folder op de website van novelcure staat dat het middel (nog) niet is geregistreerd als diergeneesmiddel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:33

Falka schreef:
sarabande schreef:

Maar we waren er toch al achter dat zijn referenties niet waarheidsgetrouw zijn? Wellicht bestaat het adres, maar wordt het alleen gehuurd om een adres te hebben. Iemand in Belgie die eens een kijkje kan gaan nemen, aldaar? Misschien zijn 2e huis met zwembad

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:38

ellepel schreef:

en ik wil even wat vragen aan jullie:

staan er bomen bij jullie paarden in de buurt en zou je me willen doorgeven welke dat zijn?

voor de eczeempaarden dan he, een kennisje van me is er erg benieuwd naar want die heeft daar weer een theorie over..

Deze link kwam ik pasgeleden tegen:
http://www.staljongsma.nl/StaartEnManenEczeem.php
Hier staat in de de mugjes vooral zitten in bomen zoals elzen, en laat het daar nu vol mee staan rond onze wei en stal!
Ook zou bietenpulp helpen tegen zomereczeem? Had ik nog niet van gehoord.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:45

Afbeelding
ik geloof dat dit de zwarte els is..

zie hier 2 heeeeele grote, staan ook op de monumentenlijst geloof ik...
en ja m'n pony staat er altijd onder in de zomer...

in friesland en aan de kuststreken zie je dit soort bomen veel minder, daar staan voornamelijk andere soorten, misschien dat daarom de paarden natuurlijk ook weer minder last hebben??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 10:48

zwartepaerd schreef:
ellepel schreef:

en ik wil even wat vragen aan jullie:

staan er bomen bij jullie paarden in de buurt en zou je me willen doorgeven welke dat zijn?

voor de eczeempaarden dan he, een kennisje van me is er erg benieuwd naar want die heeft daar weer een theorie over..

Deze link kwam ik pasgeleden tegen:
http://www.staljongsma.nl/StaartEnManenEczeem.php
Hier staat in de de mugjes vooral zitten in bomen zoals elzen, en laat het daar nu vol mee staan rond onze wei en stal!
Ook zou bietenpulp helpen tegen zomereczeem? Had ik nog niet van gehoord.

Bietenpulp zuivert de lever. Wordt ook wel gegeven tegen JKK vergiftiging, maar dan niet om het te genezen, maar om de lever wat te helpen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:29

dagmach schreef:

Nog even terug naar constitutioneel eczeem bij de mensen.,
Ook hier zijn heel veel veronderstellingen dat voeding van invloed is.
Bij een allergisch eczeem kan dat het geval zijn maar ook bij een constitutioneel eczeem zijn er geen bewijzen voor.
Er is wel veel onderzoek naar gedaan met veel patienten maar de veroorzaker is ook hier niet gevonden.

Groet Dagmach

OEFFF... Dagmach,

Er zijn wel degelijk bewijzen.
Ik heb hier een prospectus liggen van bijv. Hippolyt.
Die op basis van gezonde voeding, en vooral met supplementeren van extra mineralen en spoorelementen een aantal IJslanders met ernstige zomereczeem weer goed hebben gekregen. En niet voor even, nee definitief !!!!!!
Verder haalden ze aan dat bekalken van de weide extra mineralenopname uit de bodem bevorderde.
Verder zo min mogelijk of liever helemaal geen granen voeren.
Omdat de fytines van granen extra belangrijke mineralen in het lichaam afremmen.

Ik heb ook bij een buurvrouw van mij met echt ernstig eczeem een giga verbetering gezien.
Behalve dat ze bijna over haar hele lichaam overal eczeemplekken had knapte de huid overal open tot bloedens toe. Ze had altijd verschrikkelijk jeuk. Ze heeft jarenlang de reguliere heren doctoren geraadpleegd zonder succes.
Zalfje zus, zalfje zo, cortisone preparaten die telkens voor even hielpen om daarna weer in het oude patroon terug te vallen.
Ze heeft toen een orthomoleculair arts geraadpleegd op mijn aandringen. Sinds ze een maand of 3 terug overging op een suikervrij en varkensvleesvrij dieet en extra gebruik van vooral vitamines, mineralen, spoorelementen en tevens Omega 3 produkten is de huid nagenoeg overal heel. Hier en daar is nog een minimaal plekje te zien.
En dan ook nog vooral oude littekens. Maar het is nog steeds aan de beterende hand. Ook koolhydraten zoals brood en pasta's moest ze drastisch minderen.

Ook nog een vermelding waard. Toen ze begon had ze een test gehad van het zuur - base evenwicht.
De PH waarde bleek zo zuur. De behandelend arts had dat nog nooit eerder meegemaakt.
Ik schat nog een maandje, misschien nog twee en dan is ze er waarschijnlijk helemaal vanaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:00

Henny wat voer je naast je hooi extra ipv brok of muesli, omdat dat granen zijn. Vroeger kregen de paarden toch alleen maar hooi, gras en haver? De paarden die op het land werkte kregen vaak 5 kilo haver, die hadden toch geen gezondheidsproblemen? Is ons hooi/grasland dan zo erg achteruit gegaan dat onze paarden tegenwoordig die ernstige tekorten oplopen met het gevolg van bv deze ziekte? Best aannemelijk hoor.

Fronton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:03

russel schreef:
Vroeger kregen de paarden toch alleen maar hooi, gras en haver? De paarden die op het land werkte kregen vaak 5 kilo haver, die hadden toch geen gezondheidsproblemen?

Vast wel en dan gingen ze naar de buurman die toevallig een slagerij had.

Henny, wat is de oorzaak van dat eczeem bij die mevrouw? Als de oplossing in voeding ligt, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk ook daar?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:23

russel schreef:
Henny wat voer je naast je hooi extra ipv brok of muesli, omdat dat granen zijn. Vroeger kregen de paarden toch alleen maar hooi, gras en haver? De paarden die op het land werkte kregen vaak 5 kilo haver, die hadden toch geen gezondheidsproblemen? Is ons hooi/grasland dan zo erg achteruit gegaan dat onze paarden tegenwoordig die ernstige tekorten oplopen met het gevolg van bv deze ziekte? Best aannemelijk hoor.

Hoi Russell,

De paarden van vroeger werkten de hele dag op het land.
Meestal alleen op zondag niet. Vandaar ook het gegeven maandagziekte. Als ze na zo'n rustdag weer aan het werk moesten trad dus 's maandags wel 's de gevreesde maandagziekte op.
Die paarden verdeden veel meer energie. Bovendien konden ze in de uren die ze werkten ook niet grazen !!!

Helaas lopen de waardes van gezonde voedingsstoffen de laatste 20 jaar gigantisch terug in het gras. Daar is al genoeg van onderzocht en bewezen. Een bemesten van kunstmest lost helaas niets op. Alleen maar meer gras maar qua voedingswaarde maar zozo.

Zelf geef ik momenteel naast hooi en gras en stro de Gemuse,Krauter en Mineralen van Hippolyt.
Dat is een compleet supplement van geheel biologische componenten.
Handig is dat het in brokjesvorm geperst is.
Beide paarden van mij krijgen elk 80 gram per dag. Dat is sinds een week of 5 volledig toereikend voor hun. Dus geen verdere brok of muesli.

Vorig jaar heb ik zo'n 7 maand de Hestamix van Hippolyt gevoerd. Daar zag ik bij onze meiden geen verschil qua eczeem.
Maar je schijnt het minstens zo lang te moeten voeren dat er 2x een verhaarperiode in zit.
Persoonlijk vind ik dat je bij een eczemer heel snel kunt zien of iets werkt of juist helemaal niet. Vandaar dat ik na 7 maanden wat anders ben gaan proberen.
Deze zomer zal wel uitwijzen of het iets doet of niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:31

Fronton schreef:

Henny, wat is de oorzaak van dat eczeem bij die mevrouw? Als de oplossing in voeding ligt, dan ligt de oorzaak waarschijnlijk ook daar?

De oorzaak was de darmwerking. Het zuur - base evenwicht lag zo scheef dat de darmflora niet normaal kon functioneren.
Als je zoiets hebt dan neem je ook niet voldoende mineralen enz. meer op.
Die scheve verhouding werd nog eens extra gevoed door suikers, al at ze daar helemaal niet zoveel van en koolhydraten van graanprodukten.

De laatste 2 laat ze nu staan of eet ze zo min mogelijk.
Verder extra supplementen zoals Zink, Selenium en Magnesium en Calcium. Maar wel orthomoleculaire. Dus heel zuiver, geen synthetische troep.