[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 14:54

sjonge.. dat ze niet de moeite doen om een exzeemdeken te kopen
voor jou zeker niet genakkelijk om dat aan te zien?
Ben toevallig vorige week de uitvinder van Cojosol tegen het lijf gelopen en heb de anti muggen spray. Ben benieuwd! Ze staat nu zonder eken in de wei maar het waait hard dus kan ook daardoor komen dat het minder is...

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 17:47

ik vind t wel rotweer nu hoor...
de vliegendeken kan niet op omdat die dan steeds kleddernat regent, dus nou ja dan toch maar zonder deken...

geluksvogel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 18:07

ik heb gister mijn exzeem deken binnengekregen en melody keek gelijk alsof ze eindelijk van de vliegjes af is. (is ook zo ) en zat ook perfect! kom ik vanmorgen aan.....onder het zaagsel..had ze liggen rollen in stal! haha gek paard. ze staat ze lekker in de stal met ander paardje. te schuilen voor de regen. de deken is erg mooi. heb hem via Cody overgenomen @bokt

marieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 19:34

Weet iemand van jullie of zomereczeem ook ineens genezen kan?
Mijn paard is nu 4 jaar en heeft al vanaf de veulentijd last van zomereczeem. Dit begon altijd zodra de zon ook maar een beetje begon te schijnen. Tot op heden heeft hij nog nergens last van. Geen harde manenkam en de staart en manen zijn onaangeraakt. Zou het kunnen dat hij er overheen is gegroeid? Of heeft het met het huidige weer te maken? Hij stond tot afgelopen week op een kaal gedeelte van de weide. Sinds begin deze week echter de weide helemaal opengegooid waardoor hij beschikking heeft over mals gras. Ik had verwacht dat dit een reactie zou geven, maar hij is gelukkig nog altijd jeukvrij. Heeft er iemand een idee?

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 22:04

Wie van jullie gebruikten er ook al weer traumeel en hoe is het met deze paarden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 08:58

wintermans:

ik hoop voor je dat t over is
maar ap heeft ook nog geen dikke manenkam, wel wat jeuk maar de huid ziet er ook nog steeds goed uit.
ik heb het idee dat t allemaal bij hem nog moet komen..

houd het in de gaten hoe het gaat als je dier langer op het gras staat, zie je dat t wel veranderd dan zou t misschien daaraan kunnen liggen?

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 11:06

het is gebeurd... Foefer is erin geslaagd z'n deken naar de paters te helpen..

staartflap is voor de helft afgescheurd en ook een scheur aan z'n bil... eigenlijk heeft net nog lang geduurd vond ik..

nu zit ik dus weer in dubio. ok hij heeft véél minder jeuk met deken aan, toch blijft hij ligt schuren aan z'n manen en staart (vandaar de scheur)
koop ik me nu een 2e pagony of ga ik voor een boett? is een boett veel scheurvaster dan een pagony? zo het langer meegaan?

verder ben ik nog aan het informeren rond Insol eventueel..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:41

misschien een tip hoor:

ik gebruik dus nu sinds t begin dit jaar Summerwash, kun je kopen bij de ruitersportzaak, fles kost geloof ik maar 8 euro ofzo..

beetje verdunnen met water en je kunt zo met een spons manenkam en staartwortel ermee insponzen.
er staat op dat je moet sprayen,maar ap is als de dood voor alels wat sprayed dus doe ik het met de spons.

ik doe het elke dag bij appie, en heb het idee dat dat spul dus werkt.

het is een heel vettig goedje, ikzelf heb namelijk eczeem op mijn handen als gevolg van allergie voor schoonmaakmiddelen.
ben ik ook nog schoonmaakster fraai dus..

maar.....omdat ik ap dus met dat spul inspons worden mijn handen er ook mee nat en...wonder...ik heb zijdezachtje handjes en nog geen eczeem weer

fles met rood/donkerpaars etiket, is van firma brugman geloof ik.
ik vind het tot nu toe dus een aanrader...

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 21:49

Ik heb gewoon 3 Pagony's. Als ze er dan 1 kapot maakt, heb ik even de tijd om te repareren..

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:18

Jammer trouwens dat bij de Pagony dekens geen reparatiesets te krijgen zijn, zoals bij de andere merken.

Summerwash klinkt goed, ellepel!!

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:30

Kent iemand van jullie AVS 14? Ik hoorde zojuist van iemand die daar goede ervaring mee heeft, maar ik heb er nog nooit van gehoord.
En dit vond ik op internet van een ander forum:

AVS 14 is een niet vette zalf van hoofdzakelijk plantaardige bestanddelen, zorgvuldig bestudeerd en gedoseerd voor de bestrijding van zomerjeuk bij paarden

Eigenschappen :

AVS 14 verminderd de jeuk in de staart en de manen van het paard.
AVS beschermt het haar tegen schuren

Gebruiksaanwijziging :
a, intensieve behandeling
Neem een goede hoeveelheid zalf in de palm van de hand, smeer met de hand de wortel van de staart in en de manen, masseer goed, zodat de zalf tot op de huid komt en de haren volledig zijn ingesmeerd.
De eerste dagen, twee tot drie keer insmeren daarna gelijdelijk meer tijd tussen de behandelingen laten tot 1 behandeling per week.

b, onderhoudsbehandeling
Eén behandeling per week of zodra het paard begint te schuren.

marieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 22:34

Weet één van jullie of een jong paard over zijn zomereczeem heen kan groeien? Heb namelijk het vermoeden dat dit bij mijn 4-jarige sinds dit jaar het geval is, maar wil mezelf niet te vroeg blij maken. Wil het erg graag weten...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:08

ellepel schreef:
misschien een tip hoor:

ik gebruik dus nu sinds t begin dit jaar Summerwash, kun je kopen bij de ruitersportzaak, fles kost geloof ik maar 8 euro ofzo..

beetje verdunnen met water en je kunt zo met een spons manenkam en staartwortel ermee insponzen.
er staat op dat je moet sprayen,maar ap is als de dood voor alels wat sprayed dus doe ik het met de spons.

Ellepel,

Staat er op het etiket wat de bestanddelen van Summerwash zijn ?
Ik kan er op internet weinig info over vinden.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 09:19

wintermans schreef:
Weet één van jullie of een jong paard over zijn zomereczeem heen kan groeien? Heb namelijk het vermoeden dat dit bij mijn 4-jarige sinds dit jaar het geval is, maar wil mezelf niet te vroeg blij maken. Wil het erg graag weten...

Heb je je paard wellicht verhuisd afgelopen jaar?

Mijn paard heeft tot zijn 3e juist niet geschuurd, nou ja, bij aankoop had hij een prachtige volle staart. in mei verhuisd, en toen volop gaan schuren. Nu was ik er op voorbereid, hij heeft wel wat geschuurd, maar inmiddels hou ik het in de hand... maar hij is het niet kwijt.

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 10:37

gerepareerd

vanaf nu zit er in mn poetsbox dus ook altijd naald en draad voor reparaties... idd heel vervelend dat pagony geen herstelstukken erbij heeft.. moet wel zegen dat het deken aan de half overal piepkleine gaatjes heeft van het schuren.. maar de grootste heb ik gestopt, de winkelhaak uit z'n staartflap gemaakt en staartflap zelf ook genaaid... nu zien of het lang houdt en anders laat ik er een verstevigende band opzetten...

hij had ondertussen 1 uur zonder deken gestaan en bleef wonderwel van z'n manen af! ook z'n manenkam leek me minder gezwollen!!feest!!

allen aan z'n start had hij ondertussen wel een beetje geschuurd

hij wrijft zich nu wel onder z'n ogen en aan z'n manentop maar daar kan ik weinig aan doen vrees ik, dat smeer ik goed in met een zelfgemaakt goedje..

bedankt voor de tip ellepel, ik hou het in de gaten dat spul!

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:28

avs 14 heb ik ik ooit al gebruikt,met slechte resultaten.
Tkc 97 is vrij goed maar je hebt er serieuze nadelen aan wat betreft zonnebrand en vieze manen bij witte paarden

horsol was een goed produkt maar niet geschikt om lang te gebruiken
heb steeds een eigen maak produkt van mijn veearts gehad,en werkte zeer goed,nu zijn mijn paarden geent met insol en ze worden niet meer ingesmeerd met goedjes,en staan lekker rustig buiten zonder deken,en verblijven daar dag en nacht.

Ulfeino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:50

Als de paarden ingeent zijn met insol gaan ze dan ook niet meer aan de wandel 's ochtends en 's avonds of hebben ze alleen geen last meer van jeuk?

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:01

Mijn paardjes zijn in het voorjaar allemaal ingeënt met insol tegen schimmel, maar 2 van de 3 hebben dus nu wel erge jeuk.

marieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:12

[/quote]
Heb je je paard wellicht verhuisd afgelopen jaar?
Mijn paard heeft tot zijn 3e juist niet geschuurd, nou ja, bij aankoop had hij een prachtige volle staart. in mei verhuisd, en toen volop gaan schuren. Nu was ik er op voorbereid, hij heeft wel wat geschuurd, maar inmiddels hou ik het in de hand... maar hij is het niet kwijt.

Nee ik heb mijn paard niet verhuisd. Hij staat vanaf zijn geboorte al bij mij. De eerste drie jaren heeft hij verschrikkelijk geschuurd, de hele manenkam eraf en ook zijn staart bleef niet heel. Wanneer ik hem binnen zette om te voeren, verkoos hij het schuren boven het eten van zijn brokken, daarna ging hij pas eten.
Zelfs het gras is enkele weken geleden zeer licht bemest (was echt nodig), maar ik merk helemaal niets aan 'm. Hij heeft geen opgezette manenkam en is ook niet kriebelig als ik 'm poets of krabbel. Wel ben ik van voer veranderd. Hij krijgt nu maismeel i.p.v. brok met een heel laag eiwitgehalte. Ook geef ik hem 4 teentjes knoflook door zijn voer heen en spray hem met Phaser van Leovet. Hij is enkele maanden geleden gecastreerd, misschien dat het met zijn hormoonhuishouding te maken kan hebben? Ik snap er helemaal niets van, maar ben wel blij!
Laatst bijgewerkt door marieke1 op 23-05-06 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rijlaarsdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:17

kvike heeft nu ook de deken af en alleen d'r hals om. gaat goed.
vind wel dat de nieuwe pagony sneller stuk is, en de sluitingen zijn zo grof en "nep" zeg maar. van die boett vind ik ze beter, maar voor dat geld ben ik wel weer blij.
pretta heeft nergens meer last van. heb haar met het warme weer vaak ingesmeerd en ge antie vliegt ( hahah nieuw werkwoord)
gr.
en ook ik ben benieuwd hoe het met de traumeel paarden is.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:17

wintermans schreef:

Ik snap er helemaal niets van, maar ben wel blij!
[/quote]

Nou, dat zou ik ook zijn!! Hopelijk blijft het zo goed gaan!!

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 12:18

Over die traumeel paarden heb ik niets kunnen vinden in dit topic. Ben eigenlijk wel heel benieuwd!

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 13:12

ik las ook al ergens anders dat sommige paarden meer jeuk kregen na inspuiting met insol dan ervoor...daarom ben ik er momenteel nog niet zo happig op..

klinkt ook logisch, je spuit je paard in met inactieve of verzwakte schimmels, maar je paard is al verzwakt door die jeuk en is al hyperallergisch..

carina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 14:17

skessa schreef:
Over die traumeel paarden heb ik niets kunnen vinden in dit topic. Ben eigenlijk wel heel benieuwd!

Manenkam wel iets gezwollen maar lang niet zo erg als voorgaande jaren. Ze gooit zich niet tegen de stalmuren op en gaat rustig staan eten Echt een hele verbetering. Wel spuit ik haar iedere week, anders wordt ze iets kriebelig.

Ik ben ook heel benieuwd hoe het met de andere traumeel paarden is...

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:07

Carina, wat voor Traumeel heb je gebruikt??
Ik ken het als Gel voor uitwendig gebruik en in druppelvorm voor inwendig gebruik nl.

Acilon: Mijn paarden zijn vorig jaar én dit jaar ingeënt tegen schimmel met Insol en ik moet helaas zeggen dat het wel hielp tegen de schimmel, maar dat mijn ijslander nog nooit eerder zo'n last heeft gehad van de vliegjes en de jeuk als dit jaar.
Je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben!
Wat mij betreft geen Insol meer!