[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nikki_

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:28

ja, de mijne heeft het heel veel in de zomer als het warm is, we smeren er meestal vaseline op!! en mok spul

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:36

Misschien is vaseline ook een goede tip Dit in de winter/herfst er op smeren en ze dan in de wei/bak zetten. Het blijft dan een stuk droger omdat vaseline vet is loopt het water er zeg maar af (verglijk baar met boter/olie) De ordinaire vaseline is ook nog eens 100 % natuurlijk. Ik smeer het altijd (bij mezelf) Op wondjes en als ik een scheur(tje) In me lip heb wat veel pijn doet. Een potje vaseline kost niks

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:36

Huh...er ging wat mis Boos!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 09:51

Paardje van Venissa(@bokt) Heeft ook erge mok 1ste keer gewassen met betadine daarna flinke laag equimok opgesmeert en er is nu bijna niks meer van te zien

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:47

mijn paard heeft er ook last van en heeft nu hidrocotiderm (typ ik dat goed) maar nu naar 2 week is het alleen maar weer erger geworden! wat is nou echt een middeltje dat zeker 70 % kans heeft dat het weg gaat? iemand tips?

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:58

Equimok is het middel wat ik ook altijd gebruik bij mok, bij mijn paarden. Ik ben erg blij dat ik dit middel ooit (beetje zomaar) heb gekocht! Het werkte bij álle mok van álle paarden dat ik tot nu toe heb gezien. Pling

Equimok is ook een 'vet' middel, het zorgt ervoor dat de huid droog blijft en dus water van buitenaf eraf loopt. Voordeel van Vaseline is inderdaad dat het bijna niks kost Knipoog Maar toch heb ik de voorkeur voor equimok.

Als je paard echt (zware) last van mok heeft zou ik hem niet in de wei/bak zetten, en al helemaal niet in de winter/herfst! Als je een droog stalletje beschikbaar hebt zet je paardje dan daar in.
De grootste voorzorgsmaatregel voor het genezen van mok is het droog- en schoonhouden van de mokplekken! Ja

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 18:31

Brammetje16 schreef:
mijn paard heeft er ook last van en heeft nu hidrocotiderm (typ ik dat goed) maar nu naar 2 week is het alleen maar weer erger geworden! wat is nou echt een middeltje dat zeker 70 % kans heeft dat het weg gaat? iemand tips?

Hydrocortiderm heeft een voordeel en een nadeel. Een voordeel is dat het goed werkt en de mok binnen een week al verdwenen kan zijn...
Er zijn echter meer nadelen:
Hydrocortiderm is een middel met daarin hormonen! Dat wil zeggen dat het de opname van prednisolonacetaat bevordert (prednison = een soort doping). In verband met sensibilisatie en contactdermatitis (is een soort huidzoönose) dient bij de toepassing direct huidcontact vermeden te worden!!
Oftewel, ALS je het gebruikt, draag dan handschoenen!

Nog een nadeel: Hydrocortiderm maakt de huid dun en dit is alleen maar mok-verergend!

Sommige (dieren)artsen adviseren om Hydrocortiderm niet meer dan 2 weken achter elkaar te gebruiken (i.v.m. de prednisolonacetaat en de antibiotica die je zelf via je handen op kunt nemen in je lichaam).

Als je het nu al een poosje gebruikt, en het alleen maar erger wordt zou ik er direct mee stoppen! Hydrocortiderm hoort namelijk snel te werken (hierdoor is het middel ook zo gewild bij mensen die paarden hebben met mok).
Blijkbaar werkt het niet voor jouwn paardje. Ik zou als ik jou was eens gewoon mokzalf proberen. Knipoog

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:49

oke dat word dus mokzalf, want gebruik het nu 2 week en geen resultaat helaas, tis alleen nog maar weer erger geworden!

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 15:59

ik zie dat ik nog een potje vaseline in huis heb, ik ga dat eerst eens proberen!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 17:55

Ik ben nu bijna een week Sudocrem Zinkzalf aan het smeren, het lijkt wel wat minder te worden.. Ga er zo heen, ik ben benieuwd hoe het er nu uitziet!
Ik heb inderdaad besloten om van de korsten af te blijven. Als ik zijn kootholtes insmeer met zalf zijn er (door de vettigheid) korstjes die loslaten, die zijn er blijkbaar "klaar voor" om er af te gaan inderdaad.
De huid van 'witte voetjes' is pigmentarm (babyroze) en heeft dus ook sneller last van zonnestralen, en is wat dunner, ik denk dus ook misschien dat het iets verbrand kan zijn geweest met die felle zon een tijdje terug.. Dat zou ook best effect gehad kunnen hebben..

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 10:56

ik ben met de vaseline bezig geweest Clown zou wel wat zijn voor een foto! pff wat glimt ze Tong uitsteken

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:08

Pfoe net het hele topic doorgeworsteld.

Ik pas nu op een groep paarden met mijn verzorgpaard daarin die 24 uur per dag op het land staan en waarschijnlijk hier blijven tot half okt. voor de beweging en plezier een must maar niet voor de mok... van de 5 paarden hebben 3 mok... waarvan 1 zo erg dat die kreupel loopt op dat been... de hele kootholte zit gewoon vol!!!

En 2 hebben een verbrande neus... daar gebruik ik Calendula zalf voor en 1 van de 3 merries heeft volgens de beschrijvingen hier mijt op de benen...

Het gaat om kwpners.

Ik gebruik sinds vrijdag ; een echte verzachtende antibacteriele Zinkzalf met zwavel, verlicht huidinfecties en irritaties. Versnelt de haargroei bij wonden. Bevat; Zink, Zwavel, Aloë Vera, Wonderolie, Tea Tree , Lavendel, Kamille en Jojoba.

MSM Cream van de veearts... zo vaak als ik het kan smeer ik het 2 keer per dag op.

De reden is op zich voor mij helder ze zijn in het land gedonderd terwijl het land zeik en de zeik nat was en ze eerst s'nachts binnenstonden.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 15:37

Ik zit op de DA te wachten.
Mijn paard heeft al 2 maanden mok en er zit geen verbetering in.
Ik heb al van alles geprobeerd.
Ik breng nog verslag uit.

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:14

Adriana schreef:
Pfoe net het hele topic doorgeworsteld.

Ik pas nu op een groep paarden met mijn verzorgpaard daarin die 24 uur per dag op het land staan en waarschijnlijk hier blijven tot half okt. voor de beweging en plezier een must maar niet voor de mok... van de 5 paarden hebben 3 mok... waarvan 1 zo erg dat die kreupel loopt op dat been... de hele kootholte zit gewoon vol!!!

En 2 hebben een verbrande neus... daar gebruik ik Calendula zalf voor en 1 van de 3 merries heeft volgens de beschrijvingen hier mijt op de benen...

Het gaat om kwpners.

Ik gebruik sinds vrijdag ; een echte verzachtende antibacteriele Zinkzalf met zwavel, verlicht huidinfecties en irritaties. Versnelt de haargroei bij wonden. Bevat; Zink, Zwavel, Aloë Vera, Wonderolie, Tea Tree , Lavendel, Kamille en Jojoba.

MSM Cream van de veearts... zo vaak als ik het kan smeer ik het 2 keer per dag op.

De reden is op zich voor mij helder ze zijn in het land gedonderd terwijl het land zeik en de zeik nat was en ze eerst s'nachts binnenstonden.

Zo hej!...Je krijgt het in één keer wel druk met deze paarden! Wow!
Gebruik je de echte verzachtende antibacteriele Zinkzalf met zwavel en de MSM cream, voor de mok bij de paarden?
Wat is de merknaam van de verzachtende antibacteriele Zinkzalf met zwavel?

Een tip voor het behandelen van het paard met erge mok, dat het er zelfs kreupel van loopt:

Om de mok wat sneller te laten genezen (wat bij dit paard een must is, want het heeft er blijkbaar erg veel last van!) kun je het been inbinden.
Hiervoor kun je een gewone bandage gebruiken, maar eigenlijk vind ik de bandages 'te duur' voor dit soort doeleinden, en er zijn genoeg alternatieven.
Bij de dierenarts/apotheek/drogist kun je zelfklevend verband halen (coflex e.d.). Zo'n rol kost nog wel rond de 6 euro, maar kun je, als je er zorgvuldig mee omgaat, wel wat vaker gebruiken.

Wat je kunt doen is de kootholte goed schoonmaken etc. en het verzorgende middel (bijv. mokzalf) er ruim op smeren.
Op de plek van de mok leg je een goed schone doek (of keukenpapier) met daarop eventueel nog wat mokzalf.
Daarna bind je het been in (het bovendste gedeelte van de hoef meebinden en niet verder gaan dan het midden van het pijpbeen).

Omdat er weer regen etc. aankomt kun je dan het bovenste gedeelte van de hoef (incl. de kootholte) extra verbinden met watervaste tape.
Pas op dat je het zelfsklevende verband niet te strak om de kogel en het pijpbeen verbind. Liever losjes en wat vaker eroverheen, dan te strak!

Veel succes met deze paardjes. Het wordt best moeilijk ze van de mok af te krijgen, als ze 24 uur per dag in de wei staan en het slechter weer wordt...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 17:39

Super bedankt voor de tips Zidaantje. Als het goed is krijg ik morgen geld op de rekening dan ga ik even shoppen.

Ik moet ook nieuwe Calendula zalf halen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:29

Met mijn pony vandaag naar de kliniek in Bodegraven geweest.
Na zalf van de plaatselijke dierenarts en vervolgens 2 tubes Calendula kwam er alles behalve verbetering in de situatie.
Dikke benen met stinkende kootholtes Frusty
Ze heeft nu een antibiotica kuur van een week en ingepakte benen met een antibiotica zalf.
Dierenarts zei dat ze een beginnende bloedvergiftiging heeft.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 01:16

De dierenarts is vanmiddag geweest.
Ik heb de mokplek met betadinescrub korstvrij gemaakt en goed ontsmet.
Toen droog gemaakt en betadinevloeistof (onverdund) er op gespoten.
Toen alles in verband met een elastische bandage.
Dit 3 dagen laten zitten en dan weer schoonmaken en op dezelfde manier inpakken voor 4 dagen.
Ik moet hier wel een maand mee doorgaan. In ieder geval net zo lang dat het been goed genezen is.
Ook heb ik en foto gemaakt van hoe het er uit zag voor dat de DA kwam.
Ik zal hem morgen plaatsen. Ga nu maar eens mijn bedje opzoeken.

zamzam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 10:19

Mijn paard heeft sinds kort ook mok op het rechterachterbeen, maar niet in de kootholte maar op de kogel. Het is naar mijn idee nog niet ernstig want het zijn 2 of 3 plekjes waar korstjes op zitten en er zijn geen kloven o.i.d , maar toch heeft ze een dikke kogel.
En ik heb het laatste gedeelte van dit topic doorgespit, maar heb eigenlijk weinig over dikke benen gelezen.
Kan het zijn dat mijn paard gewoon extra gevoelig is op mok?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:11

Hoe lang kan ik het verband laten zitten? Niet lang neem ik aan nu het weer slechter wordt?

Ik durf deze plek niet korstvrij te maken, ten eerste omdat dat volgens mij pijn doet en het paard dus door het dak (lucht...) gaat en ik er niet weer bij in de buurt kan komen. En hoe kan ik de plek het beste schoonmaken? Want Zidaantje je had gelijk, het regent nu... kan ik met een babydoekje alles zo goed mogelijk schoonmaken? Of heeft dat geen effect? En je hebt het over een schone doek of keukenpapier, maar is een kompres ook handig? En waarom daarop nog een keer mokzalf?

Jeetje Levi dat is ook heftig!! Sterkte en succes met de behandeling. Ik ga zo eerst de plaatselijke drogisterijen bekijken of geschikt verbandspul enz. vindt ik dat niet dan bestel ik bij de paardendrogist.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:28

Adriana schreef:
Hoe lang kan ik het verband laten zitten? Niet lang neem ik aan nu het weer slechter wordt?

Ik durf deze plek niet korstvrij te maken, ten eerste omdat dat volgens mij pijn doet en het paard dus door het dak (lucht...) gaat en ik er niet weer bij in de buurt kan komen. En hoe kan ik de plek het beste schoonmaken? Want Zidaantje je had gelijk, het regent nu... kan ik met een babydoekje alles zo goed mogelijk schoonmaken? Of heeft dat geen effect? En je hebt het over een schone doek of keukenpapier, maar is een kompres ook handig? En waarom daarop nog een keer mokzalf?

Jeetje Levi dat is ook heftig!! Sterkte en succes met de behandeling. Ik ga zo eerst de plaatselijke drogisterijen bekijken of geschikt verbandspul enz. vindt ik dat niet dan bestel ik bij de paardendrogist.

Het verband kan best wel een aantal dagen blijven zitten.
De buitenkant wordt wel vies maar de binnenkant niet.
Mijn paard was verdoofd toen ik het schoonmaakte want de DA had ook meteen haar kiezen gevijld en zodoende had ik alle tijd en de rust om het schoon te maken.
ik heb een oplossing gemaakt van water en betadinescrub en het met eeb washandje schoongewreven.
Ging erg goed.
Dan afdrogen met een schone handdoek en betadineoplossing in een spuitbus gedan en er op gespoten.
In het wattenverband gezet, flexibele verband er over en klaar.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:37

Adriana schreef:

Dank je wel.
Bij mijn pony moet ik het verband om de 3 dagen verwisselen.
Weet wel dat ik haar bij een volgend iets meteen in de trailer zet en niet meer de plaatselijke dierenarts laat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:43

zamzam schreef:
Mijn paard heeft sinds kort ook mok op het rechterachterbeen, maar niet in de kootholte maar op de kogel. Het is naar mijn idee nog niet ernstig want het zijn 2 of 3 plekjes waar korstjes op zitten en er zijn geen kloven o.i.d , maar toch heeft ze een dikke kogel.
En ik heb het laatste gedeelte van dit topic doorgespit, maar heb eigenlijk weinig over dikke benen gelezen.
Kan het zijn dat mijn paard gewoon extra gevoelig is op mok?

mijn merrie is ook gevoelig voor mok, ze krijgt dan ook, als de mok erger wordt dikke benen. ik was dr benen dan met betadine en droog goed af met handdoek, daarna smeer ik het dagelijks in met zinkzalf, het duurt even maar helpt (bij mijn paard) wel. de loszittende kosrstjes pulk ik eraf en de vastzittende blijf ik af, doet ook pijn als je daar aankomt. op dit moment heeft ze (nog) geen mok, hopelijk gaat het goed net als vorig jaar. ik waak er dan ook voor dat ze niet op nat land staat, nu is het nog droog, maar als er meer regen komt haal ik ze eraf. ook sinds ik mijn paarden op vlas heb, drogere stal dus, heb ik geen last meer van mok......

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:46

Ook bij mijn paard is de kogel dikker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 15:49

mijn mening is; niet inpakken met verband o.i.d. volgens mij (na vele jaren mok-ervaring) is het beter dat de boel kan ademen. schoon, droog en ingesmeerd houden....

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:25

phannie schreef:
mijn mening is; niet inpakken met verband o.i.d. volgens mij (na vele jaren mok-ervaring) is het beter dat de boel kan ademen. schoon, droog en ingesmeerd houden....

Na 2 maanden dat geprobeerd te hebben is gisteren toch de DA geraadpleegd.
De huid is zo dun en gevoelig dat juist de zon en vocht de mok blijven aansturen.
Het lijkt ook wel op een enorme brandplek de mok van mijn paard.
Vandaar het inpakken.