[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

girlgirl109

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 13:53

Mijn paard is/was ook een luchtzuiger. Hij is er nu mee gestopt doordat ik het voer heb aangepast en ik heb kokosmatten op zn deur en voerbak gemaakt zodat het niet meer fijn is om te luchtzuigen. Die kokosmatten helpen heel goed bij hem! Dus misschien een idee voor andere mensen waarvan hun paarden luchtzuigen. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn paard niet heel veel lucht zoog en dat hij 2x per dag uit zijn box komt en 6x per dag te eten krijgt.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 00:36

wat zijn kokosmatten voor matten precies?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 15:59

deniejs schreef:
wat zijn kokosmatten voor matten precies?

Dat zijn van die deurmatten van kokoshaar. van die bruine, net stugge haartjes.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 21:59

Naar aanleiding van onderstaand topic, heb ik de volgende mail verstuurd. Luchtzuigers zijn weliswaar niet afgekeurd, maar ik vind het toch absurd dat ze nog steeds uitgesloten zijn van koliekoperaties.

viewtopic.php?f=158&t=693994&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Goedendag,

Naar aanleiding van jullie oproep het volgende.

Ik het zowel fijne als minder fijne ervaringen met paardenverzekeringen.

Eerst de fijne:

Mijn paard is door een derde mishandeld geweest. Ze stond met steekwonden en een gebroken gelaatsbot in de wei. De enorme kosten (behandeling, foto's, drains, twee keer per dag een dierenarts om de drains te vervangen) zijn zonder problemen betaald door indertijd interpolis. Mijn paard had een basisverzekering (dus voor de dood en acute wonden). Ze hebben zelfs niet voorsgesteld haar te laten inslapen (het is ook een jong paard overigens), terwijl de kosten toch aanzienlijk waren.

De minder fijne ervaring geldt vrijwel iedere andere paardenverzekering:

Normaal gesproken kun je je paard verzekeren tegen koliekoperaties.
Nu hebben alle verzekeringen de rare attitude om luchtzuigers uit te sluiten van koliekoperaties. Luchtzuigen is een bepaald gedrag van paarden waarbij ze lucht naar binnen zuigen. 2 op de 10 paarden is een luchtzuiger.

Vroeger dacht men dat ze het deden uit verveling en dat ze door al die ingezogen lucht koliek zouden krijgen. Ze zouden er ook mager van worden.

Inmiddels is al jaren bekend dat luchtzuigers de lucht niet inslikken maar dat de lucht een bolletje vormt en in de slokdarm al weer wordt uitgeademd. De lucht haalt de maag niet, laat staan de darmen. Bovendien maken de darmen dagelijks vele malen meer gas aan dan een luchtzuiger uberhaupt naar binnen zou kunnen zuigen als het wel de darmen zou halen. Luchtzuigen heeft -zo is bekend geworden- meer te maken met de zuurgraad van de maag (er wordt spuug aangemaakt, dat basisch is en daardoor het maagzuur minder zuur maakt).

Ondanks nieuwe feiten weigeren verzekeraars nog steeds luchtzuigers m.b.t. dekking voor koliek operaties. Terwijl niet is aangetoond dat luchtzuigers een grotere kans hebben op deze vorm van koliek (luchtzuigen wordt in verband gebracht met gaskoliek). Ook voor andere kolieksoorten blijft een afwijzend beleid van kracht.

Mijn paard is inmiddels bijna 14 jaar oud. Luchtzuigt al jaren. Dat is niet echt goed voor haar tanden, maar ze verkeert in blakende gezondheid, is absoluut niet te mager en heeft nooit koliek gehad. Dit geldt voor een grote hoeveelheid luchtzuigende paarden.

Het zou fijn zijn als de verzekeringen nu eindelijk eens moeite zouden willen doe om iets te doen met (niet eens meer zo recente) onderzoeksresultaten i.p.v. te blijven volharden in afgaan op vroegere 'wijsheden'.

Ik weet dat dit een reden is waarom veel eigenaren hun paard maar niet meer verzekeren. Je hebt er zo toch niets aan. Immers de koliekoperatie is de meest grote ingreep waar je doorgaans voor kunt komen te staan.

Met vriendelijke groet,

Anya

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:29

goed gedaan anya!! Ben erg niewsgierig of je een reactie krijgt van Kassa en hopelijk gaat er wat veranderen!
Hou je ons op de hoogte?!?!?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-06 22:36

jazeker!

Kunnen de mensen met luchtzuigers hier even aangeven welke verzekering ze hebben en of hun paard is uitgesloten van koliekoperaties.

Verder wil ik graag weten of je luchtzuiger gaskoliek heeft gehad. Alle andere kolieken worden niet gerelateerd met luchtzuigen door achterhaalde verzekeringsvisies.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-06 22:45

ik heb je een pb gestuurd!

Nicolle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 17:49

Hey!

un vraagje.
Luchtzuigen kunnen paarden toch ook uit verveling doen (heb ik eens gehoord)..
Het paard dat langs mijn VZ-paard hoorde ik dat doen.
Weten jullie misschien een andere oplossing dan zo'n band?

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:11

Anya schreef:
jazeker!

Kunnen de mensen met luchtzuigers hier even aangeven welke verzekering ze hebben en of hun paard is uitgesloten van koliekoperaties.

Verder wil ik graag weten of je luchtzuiger gaskoliek heeft gehad. Alle andere kolieken worden niet gerelateerd met luchtzuigen door achterhaalde verzekeringsvisies.

Zover ik weet kan mijn pony worden geopereerd als hij koliek heeft. Dit is een goed punt, misschien kan ik er voor de zekerheid toch een achteraan bellen.

Volgens mij heeft hij nooit een gaskoliek gehad. Er staat me één koliekaanval bij, maar of dat een gaskoliek was.. geen flauw idee!

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:30

Mijn paard is niet verzekerd. Ze heeft in de 6 jaar dat ze bij mij is geen gaskoliek gehad.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 11:48

hallo net dit topic gevonden...

Heb dus ook een luchtzuiger het is een 23-jarige Welsh-pony die begonnen is toen ie 11 was.
Baasje (ik dus) was 16 en vond het leuk om de hele dag mijn pony op de poetsplaats te zetten en te poetsten en kletsen met vriendinnen.....

Tevens had de pony heel veel stress van wedstijden....zo is ie begonnen met zuigen ik denk een combi van verveling en stress.

Nu heeft Prince zeker 4 jaar geen band meer om......ik weet niet of ie zijn hooi eerder eet dan brok volgens mij niet hij is dol op brok...
Het maakt niet uit wat ik hem geef wortel snoep hij gaat gelijk zuigen......behalve na het rijden......

Zou ik kunnen stoppen met brok voeren?
Zou ik maagcompositum kopen?
Ik denk dat Prince gewoon verslaafd is aan de endorfine die vrij komt.......
Zijn Tandjes zijn super klein........misschien stopt ie later alsnog.........

Zandoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 01:30

Ik heb ook een luchtzuiger..
Laatste tijd doet hij het echt heel erg!
Als ik aankom staat hij als een stoonde garnaal in zijn stal, Hij staat gewoon nog met zijn tanden op de rand, wacht 20 sec en doet het weer etc. Savonds als ik ga rijden is hij zo rond als een tonnetje, allemaal lucht.. Ook is hij een stuk slomer en loopt hij heel moeilijk. (Maak binnenkort een foto of filmpje) Na 20 min stappen, draven scheet hij alles eruit en word hij weer normaler.. Hij heeft wel een band om, waar ik ook tegen ben, maar als ik die af die dan doet hij echt niks anders meer.. Hij zuigt er wel doorheen, als hij nog een gaatje strakker gaat, dan kan hij het niet meer, maar ik ben bang dat dat te strak is.. Ook is hij niet dik te krijgen, ze krijgen wel genoeg hooi, ook ben ik hem pas weer maagdencomp?etc.(zoiets Haha! ) gaan geven, alleen zie ik nog niet echt een verschil.. vorige keer zag ik wel een verschil, maar toch nog niet echt veel.. maar alle beetje helpen.. Buiten gaat hij ook gewoon zuigen..

Ik weet echt niet meer wat ik kan doen.. lijkt me niet goed als hij zichzelf helemaal opblaast.. Over jaar komt hij bij mijn huis te staan, dan zorg ik gewoon dat hij het niet meer kan?? Maar dat duur nog wel lang..

Soms dan gaat hij wel even eten hoor, geef je hem een snoepje, dan moet hij echt zuigen.. dus toch met zijn maag maar wss nu ook gewoon een verslaving geworden.. Verdrietig

Mijn verzorgpony was ook een luchtzuiger en die blaasde zich ook helemaal op.. Maar niet altijd, na een tijd dan was er weer een dag dat hij zo rond was als een tonnetje, een keer viel hij om met het rijden en was helemaal stoned..

Maar van mensen met luchtzuigers vinden dat raar want bij hun luchtzuiger is dat niet.. Of hebben toch meer mensen dat ze zich gewoon vol lucht zuigen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 11:52

Zandoo schreef:
Maar van mensen met luchtzuigers vinden dat raar want bij hun luchtzuiger is dat niet.. Of hebben toch meer mensen dat ze zich gewoon vol lucht zuigen?

Er is uit onderzoeken gekomen dat paarden geen lucht in kunnen zuigen. het komt niet in de maag. dus dat hij tonnetje rond is komt niet door ingeslikte lucht.
mijn paard had tijdens het zuigen altijd een bolle buik rond z'n flanken. ik dacht ook altijd dat het door het zuigen en ingeslikte lucht kwam.
mijn dierenarts legde het als volgende uit:
de meeste luchtzuigers hebben last van hun maag. vaak maagzweren of brandend maagzuur. bij deze paarden (niet bij alle paarden. er zijn er genoeg waar je nauwelijks wat aan merkt) werkt de vertering niet optimaal. dus voedingsstoffen worden niet goed opgenomen en er blijven resten onverteerd voedsel achter in de maag/darmen. dit gaat rotten en gisten en hierdoor komen er gassen vrij. en van die gassen raken ze dus opgeblazen en dat is ook hetgeen wat er tijdens het rijden aan de achterkant weer uitkomt. bij jouw paard zou ik toch eerder denken aan maagproblemen. hoeveel hooi krijgt hij?? en hoeveel brok??
hoelang heb je maagcompositum gegeven??? dit duurt namelijk een tijdje voordat je het verschil merkt en dit moet ook een tijd gegeven blijven worden. dus niet na 1-2 emmers al ermee stoppen want dat heeft geen nut.
ook zou ik de band afdoen. hier raken ze alleen maar meer gestrest van (wat ook weer kan zorgen voor maagproblemen) dus je blijft in een visuees circeltje bezig. dit cirkeltje moet je zien te door breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 13:35

Je kan naast de maagcompositum ook probiotica geven voor een goeie darmwerking, dit heeft bij mijn paardje heel goed geholpen tegen haar winderigheid.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:18

Als je gaat proberen het luchtzuigen tegen tegaan Zandoo dan kun je een ander probleem krijgen.

Luchtzuigers die niet meer kunnen zuigen door bv alles onder stroom te zetten.
Kunnen gaan windzuigen of weven.

Ik heb altijd gezegd als mijn pony gaat windzuigen is het over dan krijgt hij een spuitje.
Maar gelukkig is ie nog niet zo ver.
Toch merk ik soms dat ie weer naar buiten wil, volgens een reading wilde hij graag de wei op er hoefde niet veel gras op te staan als ie maar naar buiten kan.

Helaas dat mag nu niet meer. We hebben wel een paddock maar een rondje links rollen en rondje rechts rollen dan is meneer het wel zat....DAN GAAT IE ZAND ETEN.

Word zo moe van die pony dus heb ik ff 6 wormenkeuren bestelt en sand-clear.
Hopelijk kan ik dan in jan-feb dat maagcompositum kopen (geld groeit niet op mijn rug)

Prince is heel goed gebouwd ziet er geweldig uit ( ik kan geen foto's plaatsen weet niet hoe dat moet) Hij is vol spieren en goed op gewicht ondanks dat ie 23 is.
Werd vorige week door springinstructrice 13 geschat (super toch)

Enige probleem wat ik heb is het kost me 30-40 min om mijn pony naar voren te krijgen ik moet echt schoppen hij is niet nagefelijk en ook niet voorwaarts.
Heb nu wondjes van sporen (gister ondekt en kan er niet van slapen)
Maar na 30-40 min wordt het mijn oude pony dan moet ik stil zitten, weinig been geven, is ie harstikke actief. Doet en probeert alle oefeningen vol enthousiasme te doen, en dan twijfel ik weer of ik hem weer moet uitbregen in de sport. (M2 mag Z starten)
Dit doet pijn ...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 14:59

waarom geef je hem een spuitje als hij gaat windzuigen?
wat versta jij eigenlijk onder windzuigen?

raakt jou paard niet gewoon gestresst van het binnen staan?

mijn paard heeft ook altijd lucht gezogen sinds hij buiten staat en ander voer krijgt is het helemaal over Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 15:09

Tita ik weet niet waar je je wijsheden vandaan hebt, maar ik kan mensen aanraden die niet op te volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 15:44

Krijg een beetje meelij met je pony. 23 jaar en dan niet meer naar buiten mogen lekker de wei de op maar nog wel flink aan de bak moeten zo erg zelf dat hij wondjes van de sporen heeft?!?!? Zou er ook gestresst van raken.

Sorry als ik een beetje kort door de bocht reageer maar dit is zoals ik het uit jou post op maak.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:07

@tita: ik zou die pony eens een kuurtje tegen maagzweren geven. Veel herken ik er uit bij paarden met een maag/darmprobleem vanwege een te hoge zuurgraad en een pijnlijke maag/darmwand.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 16:26

Sorry Tita maar ik ben het met de anderen eens. wat heb ik een medelijde met je pony. hoe maak je een pony gestrest. Rolleyes
niet op de wei, vooruit schoppen met sporen waardoor hij wondjes krijgt.
gooi die pony lekker op de wei en laat hem lekker grazen. helpt niet alleen goed tegen de stress maar het vele kauwen is ook nog eens goed voor de maagproblemen.

dat je je pony wilt laten inslapen als hij gaat luchtzuigen vindt ik echt dieptriest. ga de verdorie de oorzaak van het zuigen eens opzoeken. denk dat je dan al een heel eind ben. en in de lucht zuigen = luchtzuigen. wanneer ze tijdens het zuigen iets vast moeten pakken dan heet dit kribbebijten.

En die tip die je aan Zandoo geeft om het luchtzuigen vooral niet te stoppen is ook geklets. als Zandoo ervoor zorgt dat de oorzaken van het zuigen weg genomen worden en ze op een gegeven moment zeker weet dat hij alleen nog uit verslaving zuigt dan kan je dit proberen te stoppen. maar alleen als de oorzaak van het zuigen opgelost is. anders krijg je alleen een gestrest paard.
mijn paard was net als die van Zandoo. stond de hele dag door op een paaltje te zuigen. maar dan ook echt de hele dag door. toen ik zeker wist dat hij alleen nog uit verslaving zoog heb ik dit doorbroken door overal in z'n stal cribbox te smeren en op alle paaltjes in de wei stroom te zetten zodat hij nergens meer vast kon pakken.
dit heeft super geholpen. alleen bij hele erge stress/verveling of slecht voer wilt hij nog wel eens een teugje nemen. maar af en toe.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:56

Beetje normaal reageren he mensen en goed lezen.
Pony is niet gestresst van dit hij is al 13 jaar bij mij..

Ik laat mijn pony alleen inslapen als het een windzuiger gaat worden.
Een windzuiger is nog erger dan een luchtzuiger een windzuiger zuigt namelijk gewoon lucht de hele dag door die hoeft zijn tanden nergens op te zetten. Zuigt in de wei zuigt tijdens rijden zuigt zuigt zuigt.

Met een Windzuiger ben je bijna nergens welkom en 80% van die paarden gaan ook weven.

Goed Prince is een vreselijk goede sportpony en die wondje heeft ie nooit gehad ik vind het zelf ook niet leuk....
Overigens voordat jullie gaan denken dat het een open wond is ....er zijn haartjes eraf soort schaaf wond alleen zonder bloed.
Verder is pony erg gevoelig krijgt ook lelijke plekken van chabrakken enzo.
Vroeger lag ie ook helemaal open van dekens...aan de voorkant bij de borst en hij kreeg onderhuidse drukkingen...op zijn rug en schoft
Ik had goede merkdekens....en uiteindelijk heb ik dus diep in mijn buidel getast en Rambo gekocht (3 stuks) en het werkt........geen druk-plekken meer en aan de voorkant is het haar wat korter maar ziet iig geen vel

Pony kan nu niet in de wei dat mag niet van de staleigenaar.
Vanaf april tot sept-okt gaat ie ong 8 uur per dag naar de wei.
Ik woon in de randstad en er zijn hier geen stallen bij weidegang in de winter..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 20:39

Sorry hoor.. windzuigen of luchtzuigen. Geen verschil. Sommigen zetten zich vast, sommigen niet.

Sommige stallen zijn normaal en willen ze gewoon hebben. Op mijn stal staan zeker 5 luchtzuigers. Zonder band. De eigenaar lacht om het verhaal dat ze het overnemen. En tot nu toe heeft geen paard het overgenomen. Ondanks dat ze er al jaren staan.

En luchtzuigers die wevers worden.. 80% nog wel. Ook al zo'n onzin.
Weven ontstaat volgens Engels onderzoek gepubliceerd in Your Horse voornamelijk doordat een paard verticale stalspijlen heeft die dicht op elkaar staan. In de vrije natuur of op de wei weeft geen paard.

Ook dichte stallen aan alle kanten zonder contact mogelijkheid kan weven veroorzaken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 20:56

ga met anya mee.

misschien moet je dan voor het paard kiezen en hem een plek gunnen waar hij wel elke dag veel naar buiten kan. als jij hem dat niet kan bieden kan misschien een ander het wel.

vind het onzin een paard af te laten maken omdat hij zuigt. vooral als je zegt dat het verder een super beest is.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:48

Ik sluit me aan bij anya, loulou en vorigen.
Ik ben ook op zoek gegaan naar een stalling die goed is voor mijn paard. Heb een 1 1/2 jaar geleden daarom een luxe pensionstalling met binnenbak geruild voor een inloopstal met grotew weide bij de boer!
Sterker nog, mede daarom gaan we nu zelfs, na lang zoeken!!, verhuizen naar een plekje waar hij (en ons veulen) aan huis kan staan zodat ik hem de zorg kan geven die hij nodig heeft/verdient!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:53

Die van mij is echt geen luchtzuiger ofzo. Alleen is het soms wel dat als hij brokken op heeft, hij dan even probeert te zuigen. (Soms hoor je wel een geluidje, dan weer niet).
Maar wat heeft dat dan te betekenen ? Dat hij alleen maar even zuigt nadat hij zijn brokken opheeft. Ik heb het hem trouwens al een paar weken niet meer zien doen.
Ik zorg er altijd voor dat hij voldoende hooi en stro voor zijn stal heeft liggen. En eventueel hangt er iets in zijn stal zodat hij zich niet verveelt (als het daaraan zou liggen; verveling).

Maargoed, om er nog even op terug te komen; waarom een paar keer zuigen nadat hij brokken op heeft ?
Xx
Dankjulliewel