Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 13:22

Predator schreef:
Ik weet niet of ik dit hier moet plaatsen, maar misschien kan iemand mij helpen, is het ergens bekend hoeveel jacobs kruiskruid er gemiddeld in hooi zit? en of dat nog verschilt per soort hooi e.d.? Hoe weet je zeker dat het niet in je hooi zit? Of in kuil?

als het goed is zit er gemiddeld NIETS in het hooi....!!!

als je je hooi bij een gerenomeerd bedrijf koopt of boer dan kan je vragen om een garantie ......

ik krijg mijn hooi uit oostenrijk Alpen Kruiden hooi, met garantie.....

cynthiar

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:47

Kunnen geiten niet dood gaan van JKK dan?????????? Ik denk het namelijk wel, vooral als ze veel binnen krijgen.

En over die laatste foto: kan zijn dat het geen JKK is. Ik heb ook zo'n plant in de wei staan en die is ook veel breder dan JKK en heeft geeft geen rode/paarse stengels en het bloeit niet. Wat het wel is weet ik niet.
Dus kijk evenof de stengels paars zijn.

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 19:58

cynthiar schreef:
Kunnen geiten niet dood gaan van JKK dan?????????? Ik denk het namelijk wel, vooral als ze veel binnen krijgen.

.

Geiten gaan op den duur ook dood. De lethale dosis van een geit is 205 % van het lichaamgewicht.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:03

JKK hoeft echt niet perse een rode stengel, soms blijft deze gewoon groen. De volwassen planten staan nu in de knop en zijn dus bijna in bloei. De rozetten bloeien nog niet.
Wij hebben het afgelopen veel foto's voor herkenning geplaatst van JKK en andere kruiskruidsoorten. We blijven hier ook steeds weer foto's aan toevoegen. Misschien handig om daar eens te kijken: http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewforum.php?f=26 en http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewforum.php?f=46 (andere kruiskruidsoorten) en voor andere gele planten http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewforum.php?f=47. Via de www.kruiskruidinfo.nl zijn er nog linken naar sites met goede foto's.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 20:21

Ik heb gisteren bij Deventer in de buurt een aantal bermen gezien waar JKK al volop in bloei stond

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-06 21:00

zou mooi zijn als je daar wat foto's van kon nemen Henny

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 14:10

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:12

volgens mij heb ik hier al heel vaak naar verwezen en ook naar het foto topic op het kruiskruidforum. Het is ook steeds terug te lezen in mijn onderschrift.
In het foto topic op www.kruiskruidforum.nl heb ik nieuwe foto's geplaatst van JKK, bezemkruiskruid en klein kruiskruid. Voorlopig zullen er nog regelmatig nieuwe foto's geplaatst worden.
Hanneke

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-06 15:59

pascha7 schreef:
voor dat stomme dodelijke plantje en plaatje kun je kijken op
www.kruiskruidinfo.nl
en hier
viewtopic.php?f=110&t=607562&hilit=

Ik heb het draadje gelezen en kan ik daar niet meer reageren, er is daar een kaartje van de vlinderstichting geplaatst. Dit kaartje gaat over waar de Jacobsvlinder voorkomt en zegt dus niets over de hoeveelheid JKK in Nederland!

Collane

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-06 12:11

dat is nou zo vervelend waarom gaan paarden onnodig dood aan zo'n vervelend plantje echt rot gewoon een pony bij mij in de buurt is er langzaam aan gestorven je zag die vrouw altijd met die pony rijden was een heel leuk beestje en dan gebeurt er juist zoiets het was het enige wat die vrouw nog had haar man was overleden en had geen steun meer bij haar familie gebeurt er ook nog zoiets echt rot gewoon

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:08

Vandaag ook een verdacht plantje in ons nieuwe weiland gevonden.

Heb het even vergeleken met de foto's en info op het kruiskruidforum maar ik ben er niet zeker van... Kan net zo goed een ander kruidje zijn...
Plantje groeit op een klein stukje langs de rand van het weiland. Direct naast een oude kuil-bult.

Experts hier die me kunnen vertellen of ik morgen met een schop en verdelgingsmiddelen aan de gang moet?

Afbeelding

Afbeelding

Close-up van de bloemknopjes kreeg mijn camera niet echt voor elkaar op dit tijdstip. Maar hier een redelijke poging:
Afbeelding

Het zou overigens wel de eerste JKK zijn die ik hier in de directe omgeving tegen kom. Voormalig veengebied en dat is niet echt DE leefomgeving van JKK.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 01:16

ja dat is een jkk.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:33

Even een vraagje, misschien is daar eerder in dit topic al een antwoord op gegeven, maar dan moet ik 27 pagina's doorklunen .

Ik heb de indruk dat injecteren met drijfmest goed werkt om JKK te voorkomen of in ieder geval te ontmoedigen. Uiteraard zou je dan eerst alles zorgvuldig moeten verwijderen wat er al staat en zeker moeten voorkomen dat het gaat bloeien, zodat het zich niet weer opnieuw verspreid.

Iemand hier ervaring mee?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 09:46

Hierbij foto's van grasland dat is gemaaid met de bedoeling er hooi van te maken. Het land is geinjecteerd en bespoten met gif. Op diverse plekken over het veld zijn deze foto's gemaakt.

Topic staat ook op het kruiskruidforum, maar vond het te interessant om het alleen daar te plaatsen.

Eerste zijn van het JKK zoals het tussen het gemaaide gras lag, net na afmaaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

2 Dagen later ... nav de rozet kon ik nog wat JKK terug vinden. Er was niet meer zoveel te onderscheiden na 2x schudden op het land.

Afbeelding

Afbeelding

Bloemtrosje van JKK goed zichtbaar nu:

Afbeelding

Rechtsboven in is wat duizendblad te zien. Andere is al wat gedroogd JKK:

Afbeelding

Eerste is een enkel blad dat ik terugvond ... verder geen stengel meer te vinden in de buurt. Kennelijk met het schudden wat verderop terecht gekomen of zo.

Afbeelding

Mijn voet ... maar interessanter is het kruiskruid wat ik daarmee aanwijs.

Afbeelding

Na nog een dag drogen en schudden, wordt het JKK steeds moeilijker terug te vinden:

Afbeelding

Bovenste 2 stengels zijn van duizendblad (niet giftig en smakelijk kruid), en de onderste van JKK. Na 2 dagen drogen is het verschil slecht te zien.

Afbeelding

De bovenste plant is ook hier weer duizendblad, de onderste is JKK. Het verschil wordt naarmate de plant droogt in mijn ogen steeds moeilijker te zien.

Afbeelding

Klein kruiskruid: eerste foto direct na het maaien, tweede foto 2 dagen later, weer ruim een dag later:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:59

@Flettie, ja dat is kruiskruid
@ LDRD, wij hebben al jaren heel veel last van JKK en altijd ons weiland goed onderhouden. Vorig jaar haalde ik van een stuk wei van 5000 m2 honderden plantjes. Afgelopen najaar hebben we champost op een deel van de wei gedaan en hebben we kalk gestrooid. In het vroege voorjaar hebben we geinjecteerd. Injecteren en kunstmest strooien hebben we ieder jaar nog gedaan.
Dit jaar heb ik tot nu toe minder planten, maar of dat door de mest komt of het goed bijhouden met steken, dat weet ik niet. Ik heb vorig jaar ook goed de bermen en weilanden naast mijn wei bijgehouden. Het is wel zo dat kruiskruid in een sterke dichte grasmat minder kans krijgt. Van de mest zelf raakt hij niet echt onder de indruk heb ik het idee. Een koeienboer hier in de buurt heeft JKK in zijn koeienwei staan en hij injecteerd toch gewoon. En andere jaren bemesten we ook, maar hadden we toch JKK.
Hanneke

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:41

hann schreef:
@Flettie, ja dat is kruiskruid

Damn..... vanavond dus maar met de schop aan de gang en de rest van het weiland goed inspecteren. Leuk werk want het gras staat daar erg hoog. Voordeel voor mij is is dat we dit weiland niet gaan gebruiken voor het hooien maar puur alleen voor het weiden van de paarden. Maar desondanks wil ik die troep uit mijn weiland hebben.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het met een schop kapot steken van de wortels en dan bestrooien met flink wat zout erg goed schijnt te werken (en natuurlijk achteraf helemaal wegsteken). Iemand ervaring hier mee?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:42

Dank je voor je reactie Hanneke. Ik bemest namelijk wel, maar zat nu te denken om het te laten injecteren. Helaas zijn het maar kleine stukjes, dus het is wel heel lastig met die grote machines.
Vooralsnog blijft het JKK wel redelijk beperkt bij ons, maar elk plantje blijft er mij één te veel hoor.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 11:11

flettie schreef:
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat het met een schop kapot steken van de wortels en dan bestrooien met flink wat zout erg goed schijnt te werken (en natuurlijk achteraf helemaal wegsteken). Iemand ervaring hier mee?

Ja dat werkt goed, mits je strooizout (dus geen keukenzout) gebruikt. Als je de plant uitsteekt blijft er altijd wel een stukje wortel achter en daar schieten weer nieuwe plantjes op uit. Met het zout vernietig je de plant.

Wat ook schijnt te werken is wat kunstmest erop of verse paardenmest. Ik heb zelf ook goede ervaringen met een extra schepje kalk op die plek.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 11:12

De plant schijnt minder goed tegen kunstmest te kunnen.
Nadeel is dat het Jacobskruiskruid het liefst op arme grond groeit en dus niet tegen veel mest kan, maar dat bijv. waterkruiskruid liever op flink bemeste grond groeit. Beide soorten kunnen kruisen en daarmee kan de plant zichzelf weer laten overleven heb ik zo het idee. Ik heb dit van horen zeggen overigens.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:24

@ Isapaardje: dank je. Heb zelf onderhand ook al wat andere bestrijdingsmethoden gevonden op internet.
Strooizout, kunstmest, kalk en verse paardenmest (meer dan genoeg ) hebben we in huis net als de krachtigste soort roundup.

Ik ga in ieder geval vanavond een strook land afzetten waar dat JKK groeit en ik zal ze eens even heftig te grazen nemen Desnoods spits ik het hele stuk met de schop uit en besproei het overdadig met roundup. Dat het gras dan kapot gaat maakt mij niet veel uit.... het is een weiland van ruim 1 ha. dus gras genoeg voor die ene hele en 2 halve knollen van me

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:34

Ik kan enkel zeggen dat ik vorig jaar een weiland heb gekocht met véél JKK, dat we een heleboel hebben uitgestoken (60-tal zakken) en dat de wei dit jaar bemest is met "varkensbeer" en gekalkt en dat er tot nu toe niet veel JKK is teruggekomen (10-tal planten op 1.25 hectare).
Tot zover is het hanteerbaar... Ik hou goede hoop.

Kaat_E

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:39

Weet er iemand overigens of die dodelijke hoeveelheid JKK in percentage lichaamsgewicht gaat over de hoeveelheid "giftige stof" of over de hoeveelheid "plant".
Ik bedoel: stel dat de gevaarlijke grens 1 kg is (ik neem even makkelijke getallen voor de redenering) en een plant weegt 1 kg, maar bevat 500 gram gifstof, en ze bedoelen het gewicht aan gif, dan zouden 2 planten eten dodelijk zijn, maar als ze het gewicht plant bedoelen, zou 1 plant al dodelijk zijn.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk maak...
Iemand hier een idee van?

Predator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:42

Kaat_E schreef:
Weet er iemand overigens of die dodelijke hoeveelheid JKK in percentage lichaamsgewicht gaat over de hoeveelheid "giftige stof" of over de hoeveelheid "plant".
Ik bedoel: stel dat de gevaarlijke grens 1 kg is (ik neem even makkelijke getallen voor de redenering) en een plant weegt 1 kg, maar bevat 500 gram gifstof, en ze bedoelen het gewicht aan gif, dan zouden 2 planten eten dodelijk zijn, maar als ze het gewicht plant bedoelen, zou 1 plant al dodelijk zijn.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk maak...
Iemand hier een idee van?

Het gaat om het drooggewicht van de plant.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 13:15

Daarbij "stapelt" het gif zich op in de lever. Maw het gif van een ooit gegeten plantje blijft levenslang in de lever aanwezig. Je kunt dus niet precies zeggen wat de "dodelijke" hoeveelheid is, want als het paard al zijn leven lang ieder jaar een beetje binnen krijgt, dan kan 1 gram uiteindelijk de dood betekenen.

Daarom wordt het ook wel "de sluipende moordenaar" genoemd.

Isapaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-06 13:18

Effect van strooizout:

Dit is de "testplant":
Afbeelding

Hier de hoeveelheid strooizout (liefst iets bevochtigen):
Afbeelding

Effect na een week inwerken:
Afbeelding

Afbeelding

Let wel op dat je het verdroogde plantje geheel verwijderd. Dit is net zo goed giftig en het paard kan de geur niet meer herkennen.

Roundup heb ik ook pas geprobeerd. Werkt ook, behalve dat ook het gras kapot gaat. Dat gebeurd bij strooizout niet.