[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

menollyke

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 10:12

Ik kan me best wel voorstellen dat mensen het niet meer zien zitten om op een headshaker te rijden. Zeker als er geen oorzaak te vinden is ofzo. Het ligt aan de manier waarop en waarom je een paard houdt. Ik moet eerlijk zeggen dat als het bij Olivia echt te erg wordt, ze van de zomer ook gewoon niet bereden gaat worden. Dan kijk ik wel of ik haar erna weer op ga pakken. Maar om stalgeld te betalen voor een paard waar je niet meer op kan rijden, dat is natuurlijk ook niet te doen. (wel als je bijvoorbeeld eigen land hebt enzo)

Edit: ik ga kijken of ik morgen even langs de Xenos kan gaan voor gaas, voor die prijs kan ik in elk geval proberen of het enigzins helpt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:41

menollyke schreef:
Ik kan me best wel voorstellen dat mensen het niet meer zien zitten om op een headshaker te rijden. Zeker als er geen oorzaak te vinden is ofzo. Het ligt aan de manier waarop en waarom je een paard houdt. Ik moet eerlijk zeggen dat als het bij Olivia echt te erg wordt, ze van de zomer ook gewoon niet bereden gaat worden. Dan kijk ik wel of ik haar erna weer op ga pakken. Maar om stalgeld te betalen voor een paard waar je niet meer op kan rijden, dat is natuurlijk ook niet te doen. (wel als je bijvoorbeeld eigen land hebt enzo)>>>knip>>>

Ik kan me dat ook best voorstellen hoor maar ik zou m'n paard daar nooit voor weg doen! Dan zou ik misschien naar een veel goedkopere stalling gaan zoeken. Ik laat Niek ook gewoon staan als hij erg last heeft van z'n allergie maar gelukkig is hij een paardje die je weken kan laten staan en daar dan gewoon weer op kunt stappen. Hij is ook inmiddels bijna 16 dus dan mag dat ook wel! Succes met het pollengaas! Kun je een foto maken van het resultaat?!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 12:48

Narco...bij mij hetzelfde!
Ik zou Onassa ook nooit weg kunnen doen.
Het is zo'n beetje gevoelsmatig mijn kind.
Ik heb voor haar gekozen voor in goede tijden en in slechte tijden.
Ik rijd dus zomers ook erg weinig ,maar dat boeit me niet zo, de liefde van mijn paard staat bij mij boven het kunnen rijden.
Het geluk is dat ik haar ook al heb ik haar maanden niet gereden, zo weer kan oppakken ,dat was voor mij ook wel een voorwaarde omdat ik zelf geregelt ziekelijk ben.

Het enge ervan om zulk soort paarden te verkopen is idd....waar komen ze terecht?
Er zullen weinig mensen zijn die het geduld op kunnen brengen met zo'n paard en ja, wat gebeurt er dan mee?
Alleen de gedachta daaraan zou me ziek maken.
Maar goed....zo zit ik in elkaar, maar respecteer de keuze van een ander ook, mist goed overdacht!

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:07

Ik moet heel eerlijk zijn dat als mijn paard na alle behandelingen van de veearts straks nog steeds met zijn hoofd schud ook weg gaat (mijn paard heeft wervelproblemen in zijn rug). Omdat ik mijn paard voor de sport heb en niet om zomaar op het land te zetten.
Als mijn paard nog steeds blijft schudden heeft hij duidelijk pijn, en dan kies ik er voor om hem naar de slager te brengen. Ik vind het niet eerlijk om een paard met pijn te laten staan. Als hij onbelast geen last heeft heb ik evt. een adres van iemand die op zoek is naar een wandelpaardje. Maar ik ga hem niet aan iemand die ik niet ken brengen als gezelschapspaardje omdat mijn paard onbelast zowel klinisch als röntgenologisch goed is en dus nog zo doorverkocht zou kunnen worden voor een hoop geld. En dat is iets wat ik mijn paard absoluut niet aan wil doen.
De stalling bij ons is 305,- euro in de maand, en dat is in onze regio ondeveer middenklasse. Er zijn wel stallen waar ze nog iets goedkoper staan, maar ik kan het nu maar net betalen. Ik zou het dus niet kunnen opbrengen om Safier ergens op een landje te zetten en tegelijk ook een nieuw paard aan te schaffen om te kunnen blijven rijden.

Ik doe er alles aan om mijn paard gezond te krijgen, ik loop er al 3 maanden naast (heb de laatste 5 jaar maar 2 jaar kunnen rijden, de rest pechblessures gehad) en het gaat ook nu nog wel een paar maanden duren. Ik hoop dat alles goed komt. Maar anders zal ik toch echt afscheid moeten nemen. Ik vind niet dat je mensen daarom moet veroordelen.

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:19

Mijn paard was vroeger een manegepaard, met headshaking en een scheef been (verkeerde beenstand). Voor mij (7 jaar verzorgen) een goede reden om haar te kopen..... of eigenlijk: te redden!

Nu ik haar voor me alleen heb gaat het met haar benen erg goed. Goed actief voorwaarts rijden en de achterhand er meer onderrijden, belast haar voorbeen minder. En tja, die headshaking..... ik weet niet beter. Ik zou haar voor geen goud meer weg doen, nooit meer!

Maar ik begrijp goed, dat als je een paard heb aangeschaft om ver te komen in de sport, en het paard valt niet meer te rijden doordat het een headshaker is.... dat je het dan toch wilt verkopen oid.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 14:30

Mijn paard ging op een gegeven moment ook echt in de staak, steigeren enzo. Dus die gaf duidelijk aan dat hij pijn heeft. Dan vind ik het ook niet eerlijk om nog recreatief ofzo te gaan rijden, want hij heeft pijn. Je merkte gewoon heel duidelijk dat hij er last van had.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:17

Ik zou mijn paard er ook nooit voor wegdoen, behalve als het voor hem niet meer te doen is, maar dan zou ik hem laten inslapen en niet verkopen, want dat wil ik hem zeker niet aan doen. Hij blijft bij mij tot de dood ons scheid.
Maar mijn paard heeft er alleen in de zomer last van, dus dat scheeld wel. Nu ga ik kijken of het beter gaat met een masker en een netrelief (die heeft hij al 3 jaar om). En ik hem hem ook inspuiten met vliegenspray. Duimen maar of het helpt .

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 17:20

ik doe mijn pony er echt niet voor weg!
vind het eerder zielig wat hhij heeft , maar raak er wel aan gewend.
in het begin werd ik boos omdat het irriteerde.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:16

Onassa schreef:
Narco...bij mij hetzelfde!
Ik zou Onassa ook nooit weg kunnen doen.
Het is zo'n beetje gevoelsmatig mijn kind.
Ik heb voor haar gekozen voor in goede tijden en in slechte tijden.
Ik rijd dus zomers ook erg weinig ,maar dat boeit me niet zo, de liefde van mijn paard staat bij mij boven het kunnen rijden.
Het geluk is dat ik haar ook al heb ik haar maanden niet gereden, zo weer kan oppakken ,dat was voor mij ook wel een voorwaarde omdat ik zelf geregelt ziekelijk ben.

Het enge ervan om zulk soort paarden te verkopen is idd....waar komen ze terecht?
Er zullen weinig mensen zijn die het geduld op kunnen brengen met zo'n paard en ja, wat gebeurt er dan mee?
Alleen de gedachta daaraan zou me ziek maken.
Maar goed....zo zit ik in elkaar, maar respecteer de keuze van een ander ook, mist goed overdacht!

Inderdaad....ik denk er ook zo over en gelukkig nog meer mensen met mij! Hij blijft bij mij tot z'n 'eindje'! Als ik er nog aan denk in wat voor staat ik Niek heb gekocht... Toen kon ik niet eens op hem zitten door een trauma wat hij heeft meegemaakt, hij zat geestelijk helemaal in de knoop!
Ik kan de mening van iemand die hier anders over denkt wel respecteren maar begrijpen kan ik het niet...echt niet!

singasong

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 21:23

frunnik schreef:
Ik moet heel eerlijk zijn dat als mijn paard na alle behandelingen van de veearts straks nog steeds met zijn hoofd schud ook weg gaat (mijn paard heeft wervelproblemen in zijn rug). Omdat ik mijn paard voor de sport heb en niet om zomaar op het land te zetten.
Als mijn paard nog steeds blijft schudden heeft hij duidelijk pijn, en dan kies ik er voor om hem naar de slager te brengen. Ik vind het niet eerlijk om een paard met pijn te laten staan. Als hij onbelast geen last heeft heb ik evt. een adres van iemand die op zoek is naar een wandelpaardje. Maar ik ga hem niet aan iemand die ik niet ken brengen als gezelschapspaardje omdat mijn paard onbelast zowel klinisch als röntgenologisch goed is en dus nog zo doorverkocht zou kunnen worden voor een hoop geld. En dat is iets wat ik mijn paard absoluut niet aan wil doen.
De stalling bij ons is 305,- euro in de maand, en dat is in onze regio ondeveer middenklasse. Er zijn wel stallen waar ze nog iets goedkoper staan, maar ik kan het nu maar net betalen. Ik zou het dus niet kunnen opbrengen om Safier ergens op een landje te zetten en tegelijk ook een nieuw paard aan te schaffen om te kunnen blijven rijden.

Ik doe er alles aan om mijn paard gezond te krijgen, ik loop er al 3 maanden naast (heb de laatste 5 jaar maar 2 jaar kunnen rijden, de rest pechblessures gehad) en het gaat ook nu nog wel een paar maanden duren. Ik hoop dat alles goed komt. Maar anders zal ik toch echt afscheid moeten nemen. Ik vind niet dat je mensen daarom moet veroordelen.

Ik veroordeel niemand! Ik denk dat er wel duidelijk verschil zit in het 'waarom' schudt mijn paard. Bij jouw paard is dat dus een probleem dat je niet kunt verhelpen door druppeltjes of een pollennetje. '
Ik hoop ook voor je dat het goed komt met je paard! Zo te lezen doe je er al alles aan Wat heeft hij eigenlijk precies aan z'n rug/hals?

menollyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:18

Het is ook niet zo dat ik het zomaar opgeef. Ze heeft momenteel gewoon meer rust dan in de winter. Tja, het ligt echt aan haar bui. Vandaag was ze bijvoorbeeld heeeeel erg aanhankelijk, kon geen meter weglopen of ze moest mee, bleef met haar hoofd tegen mijn borst staan. Dit is gedrag dat ze anders gewoon niet heeft. Dus vandaag ook maar weer even op rust. Morgen weer een dag.

Kijk, met een pollenallergie is nog te leven. Het is een gedeelte van het jaar, dan maar wat relaxter. Maar als je paard het hele jaar door schudt en niets schijnt te helpen. Moet je dan je eigen dromen maar helemaal opgeven? Zelfs als je er alles aan gedaan hebt om het beter te maken? Zoals het geval van bijvoorbeel Frunnik. Is het niet zo dat we dan beter kunnen kiezen het paard of een veilig onderkomen te geven (bijvoorbeeld bepaalde kuddes van de waterschappen, een vroegere baas, een land waar ze de rest van hun leven kunnen staan) dan dat we door blijven modderen met het paard, terwijl deze gewoon duidelijk last heeft?

Ik bewonder iedereen die hun paard voor het leven willen houden. Ik heb daarnaast ook respect voor de mensen die een beslissing kunnen nemen om hun paard weg te doen. Het is een persoonlijke keuze en daar kan je niemand om aan vallen. Zolang je maar zeker weet dat je niet een ander opzadelt met het probleem.

irmalouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 06:59

Jep, helemaal mee eens. Soms heb je gewoon andere keuze. Het is moeilijk maar wel heel dapper om zo'n keuze te moeten maken. Ik hoef gelukkig niet zo'n keuze te maken.
Vind trouwens dat er wel steeds meer paarden allergies zijn, toen ik mijn paard net had, hoorde je het nooit of zelden, maar nu??!! echt heel veel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 07:56

ja dat valt mij ook al op, alhoewel ik weld enk dat t voornamelijk paarden zijn die in bosrijke omgeving staan.
in vlakke stukken met weinig bomen denk ik juist dat t minder voorkomt.

hoe staan jullie paarden eigenlijk, zijn er veel of weinig bomen?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:43

menollyke schreef:
Het is ook niet zo dat ik het zomaar opgeef. Ze heeft momenteel gewoon meer rust dan in de winter. Tja, het ligt echt aan haar bui. Vandaag was ze bijvoorbeeld heeeeel erg aanhankelijk, kon geen meter weglopen of ze moest mee, bleef met haar hoofd tegen mijn borst staan. Dit is gedrag dat ze anders gewoon niet heeft. Dus vandaag ook maar weer even op rust. Morgen weer een dag.

Kijk, met een pollenallergie is nog te leven. Het is een gedeelte van het jaar, dan maar wat relaxter. Maar als je paard het hele jaar door schudt en niets schijnt te helpen. Moet je dan je eigen dromen maar helemaal opgeven? Zelfs als je er alles aan gedaan hebt om het beter te maken? Zoals het geval van bijvoorbeel Frunnik. Is het niet zo dat we dan beter kunnen kiezen het paard of een veilig onderkomen te geven (bijvoorbeeld bepaalde kuddes van de waterschappen, een vroegere baas, een land waar ze de rest van hun leven kunnen staan) dan dat we door blijven modderen met het paard, terwijl deze gewoon duidelijk last heeft?

Ik bewonder iedereen die hun paard voor het leven willen houden. Ik heb daarnaast ook respect voor de mensen die een beslissing kunnen nemen om hun paard weg te doen. Het is een persoonlijke keuze en daar kan je niemand om aan vallen. Zolang je maar zeker weet dat je niet een ander opzadelt met het probleem.

Ik zou inderdaad 'de droom' waar jij het hierboven over hebt opgeven omwille van m'n paard. Ik neem aan dat je dan bedoelt om niet meer in de sport verder te gaan?! Maar alleen als je als optie hebt om hem te verkopen aan een handelaar/particulier waar je geen zekerheid hebt over z'n toekomst!
Jammergenoeg kan ik niet beslissen voor een ander paard! Had ik er maar de ruimte en het geld voor dan nam ik alle paarden die afgedankt werden!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:46

ellepel schreef:
ja dat valt mij ook al op, alhoewel ik weld enk dat t voornamelijk paarden zijn die in bosrijke omgeving staan.
in vlakke stukken met weinig bomen denk ik juist dat t minder voorkomt.

hoe staan jullie paarden eigenlijk, zijn er veel of weinig bomen?

Wij wonen sinds januari in de Betuwe dus volop fruitbomen die bloesem hebben op dit moment!

Takkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 08:54

Tja... die van mij staat op het "platteland" in het dorpje Welsum (gehucht) vlakbij Deventer. Er is alleen maar weiland zeg maar...
Zou ze dan overgevoelig zijn voor graspollen? Zoveel bomen staan daar in ieder geval niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:02

ja dan zouden t haast wel grassen moeten zijn he?

toen ik appie kocht woonde ik in leeuwarden, waar hij stond was echt alleen maar gras.
alleen als ik ging buitenrijden richting bos liep hij te schudden, toen zeiden we nog dat hij gewoon blij was( weet je wel zo kunnen paarden soms ook slaan met het hoofd als ze ongeduldig zijn)

maar toen ik hier in assen ging wonen en hij rondom zijn weide bomen en struiken heeft begon t schudden pas echt.

nou ja...voor t eindenvan de zomer moet ik voor hem toch een ander plekje gaan zoeken, mijn stalhouder is aan het verbouwen en strak geen plaats meer voor een stal, dus hoop dat ik dan een plekje kan vinden met zo min mogelijk bomen in de buurt( alhoewel dat hier wel moeilijk zal zijn)

menollyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 09:57

irmalouise schreef:
Vind trouwens dat er wel steeds meer paarden allergies zijn, toen ik mijn paard net had, hoorde je het nooit of zelden, maar nu??!! echt heel veel.

Ik denk niet eens dat er veel meer paarden een allergie hebben, ik denk dat het gewoon veel bekender is. Sinds steeds meer mensen internet hebben en bijvoorbeeld de weg hebben gevonden naar bokt, wordt pas duidelijk hoeveel paarden er last van hebben. Je hebt wel een kans dat er inderdaad meer allergiegevoelige paarden zijn, net als met mensen, maar die steigende lijn duurt echt tientallen jaren.

Die van mij staat in elk geval in open gebied, veel weilanden. Dicht in de buurt ook veel bossen. (op ongeveer anderhalf uur rijden)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:41

Er zijn tegenwoordig niet alleen veel meer paarden allergies, maar ook veel meer mensen zijn er allergies dan vroeger.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:34

Ik heb ook een paard met dit probleem. Gelukkig las ik tot mijn grote opluchting het artikel afgelopen maand in de mensport. Ik was ZO blij !!!
Mensen geloven je niet , je bent ongeduldig of je handen zijn te ruw bla, bla bla............. waarom dan niet in de winter?????????
Nu voel ik me erkent !!!!! En kan ik eindelijk eens terugslaan met een artikel als verweer naar de ongelovige toe.
Echt, stad en land afgezocht uit pure wanhoop, snapte er helemaal niks van.
Ze doet het met name als de zon gaat schijnen en zij lijkt erg te reageren op de insecten die momenteel in grote getallen aanwezig zijn. Ik woon in de betuwe en het is open en vlak maar als ik langst struik/bos stroken rij wordt het wel heftiger. In stap is het veel minder als in draf. Galopperen gaat niet, ze struikelt dan enorm. Mijn moeder heeft van horgaas een kapje gemaakt puur om voor haar snoet te doen en het probleem is nagenoeg weg.
Helaas mag je daar waarschijnlijk niet mee starten dus in de zomer heeft ze alleen maar recreatie ritjes om haar in conditie te houden. Het touwtje met kraaltje werkte bij haar verergerend. Als we door het gras rijden wat nat is gooien haar enorme sokken waterdruppeltjes op dan gooit ze ook met haar hoofd. Maar ik denk dat ze daar een soort aanwensel van heeft gemaakt want dat past haar wel.
Ik wens een ieder sterkte met de zoeken naar een mogelijke oplossing zodat er van de zomer genoten kan gaan worden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:44

tegen ze zon kun je een zonneklep proberen he?

gewoon zo'n klep voor mensen en dan even zelf wat proberen om die vast te zetten met ene touwtje aan het hoofdstel, werkt bij veel paarden erg goed.

appie heeft naast hooikoorst ook zonlicht overgevoeligheid( hij doet het soms in de winter ook bij erg helder weer)
bij hem weet ik nu dat ik niet tussen 2 en 6 smiddags moet gaan rijden want dan heeft hij ( als het niet bewolkt is he) dus last van de zon

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:42

Narco schreef:
Inderdaad....ik denk er ook zo over en gelukkig nog meer mensen met mij! Hij blijft bij mij tot z'n 'eindje'! Als ik er nog aan denk in wat voor staat ik Niek heb gekocht... Toen kon ik niet eens op hem zitten door een trauma wat hij heeft meegemaakt, hij zat geestelijk helemaal in de knoop!
Ik kan de mening van iemand die hier anders over denkt wel respecteren maar begrijpen kan ik het niet...echt niet!

Ook als je wist dat je paard bij een goed baasje terecht kwam waar hij gewoon lekker de rest van zn leven op de wei kon staan?

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 18:42

Mijn paard staat trouwens midden in een enorm groot bos.

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 21:30

zonneklep !! goeie tip ellepel, bedankt !!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:39

[quote="AnjatjeuhOok als je wist dat je paard bij een goed baasje terecht kwam waar hij gewoon lekker de rest van zn leven op de wei kon staan?[/quote]

Ja natuurlijk wel! Ik heb het eigelijk meer over verkoop aan een handelaar waar je dus niet van weet wat er met je paard gebeurd!