'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:42

opala schreef:
Riant schreef:
Tenminste die van mij wel...

Dream on Slapen . Wanneer het in jouw ogen voldoet, zal je paard er wel niet onder lijden. Ieder z'n eigen keus idd.

Pardon ?? wat bedoel je daarmee als ik vragen mag?

Kan een paard geen kneuzing krijgen in het voorste gedeelte van de zool??
Of staan paarden in jouw ogen niet op het voorste gedeelte van de zool ?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:02

Bloos Ik had het geinterpreteerd alsof dat een reden is dat je paard niet zonder ijzers kan. Kneuzingen komen voor of je paard nu wel of niet beslagen is. Wil je geen kneuzingen, neem dan een kunststof paard Clown .

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:08

Dan heb jij het verhaal van mijn paard nog niet gelezen hier in het topic denk ik.

Het was namelijk niet één kneuzing maar iedere week meer kneuzingen, tot mijn paard twee dagen in de stal heeft gelegen met dikke benen en niet meer wilde lopen. Er zijn röngenfoto's van gemaakt en de zool was echt maar heel erg dus. Nu is dat gelukkig beter maar dat heeft een jaar geduurd (met ijzers)

Tuurlijk komen kneuzingen voor, en ik ben geen voorstander van ijzers mijn paarden gaan er pas op als ik parcoursen moet springen op gras, maar het is maar net hoeveel pijn je je paard aan wil doen en ik vond persoonlijk een 4 jarige die alleen mag lag en niet wilde lopen wat ver gaan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:21

opala schreef:
Wil je geen kneuzingen, neem dan een kunststof paard Clown .

Of rubberen hoefschoenen Haha!

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:22

Tsja, ik zal dan wel twee enorme uitzonderingen hebben, maar beide paarden hebben nog nooit een kneuzing gehad Lachen.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:25

Isapaardje schreef:
opala schreef:
Wil je geen kneuzingen, neem dan een kunststof paard Clown .

Groeten
Ingrid

die liggen op zolder Bloos
was niet zo'n succes.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:41

Ik ben zeker géén voorstander van ijzers, dat zal je niet ontgaan zijn Knipoog . De vraag is hoe je paard in eerste instantie aan die dunne zool is gekomen. Je vermeldt dat er toentertijd röntgenfoto's zijn genomen, dus wellicht is er ook een oorzaak vastgesteld. Is het erfelijk bepaald, een aangeboren afwijking of een of andere inwendige misvorming. Ik noem maar iets. Een 4-jarig, nog onvolgroeid paard, met zo'n start in de vorm van kneuzingen. Wat is er fout gegaan in de ontwikkeling?

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 13:59

Ze had toen nog nooit ijzers onder gehad, was ook nog niet onder het zadel, en de vorige eigenaar vond het een goed idee om haar in de stapmolen op de stenen te laten lopen op blote voeten een paar keer per week.

Die voeten vonden dat een minder goed idee. Ze had vreselijk brede korte voeten gekregen, daar viel zelfs voor een NB-er niks meer af te halen.

Ja het kan tig oorzaken hebben kwaliteit van het voer, hoe ze in de opfok heeft gestaan, dat wee ik niet want ik heb haar met die korte voeten gekocht, ze was toen 3 maanden bij de fokker weg.
Bij ons op het terrein zijn ze aan het verbouwen en ik moet over een verhard pad (dus geen bestrating) naar de bak en daar ging het mis. De DA kon de zool zo indrukken en na dat een klein stukje was weggehaald was bleek ongeveer de hele zool gekneusd.
Ben met hoefschoenen in de weer geweest maar ze was panisch met voetjes geven en ze kon er echt niet normaal op lopen.

Dus toen kwam de smid, sloeg er (met pijn en moeite) een ijzer met rubber zolen onder en Riant huppelde weer het erf over en was ook niet meer panisch met voeten geven. Riant blij, Floor blij.
Met een paard dat niet wil lopen kan je ook niet gan oefenen op het harde om meer zool te kweken dus imo was een ijzer de beste oplossing.

Zolen heeft ze nu niet meer, gewoon standaard beslag.
Ze zou nu theoretisch misschien wel weer zonder ijzers kunnen maar ik hoop deze zomer nog op gras te starten dus ik laat ze eronder.

maar als je hier goed hebt meegelezen weet je dat ze nu HKO heeft dus daar ben ik eerst iets op aan het bedenken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:17

HKO en toch aan starten denken Boos! . Succes met je bedenksels.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:20

opala schreef:
HKO en toch aan starten denken Boos! . Succes met je bedenksels.

Opala, graag je mening onderbouwen

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:38

Ik zou niet weten waarom: een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg. Ik verspil hier tijd en die kan ik beter gebruiken Doei, doei .

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:39

Riant schreef:

Groeten
Ingrid

die liggen op zolder Bloos
was niet zo'n succes.

Ja dat schreef je ooit inderdaad.
Jammer dat het geen succes was.

Maar een kunststof paard leek me ook niet alles hihi.

Alhoewel ....... kost weinig verzorging en je hebt er geen hoefproblemen bij Haha!

Groeten
Ingrid

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:43

opala schreef:
Ik zou niet weten waarom: een goed verstaander heeft aan een half woord genoeg. Ik verspil hier tijd en die kan ik beter gebruiken Doei, doei .

Het spijt me, maar jij maakt met je manier van "discussiëren" de kloof tussen pro- en contra-NB niet bepaald kleiner. Iets meer nuancering zou geen kwaad kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:45

opala schreef:

Ligt eraan hoe duidelijk de zender is............

Maar het zou de discussie ten goede komen als dit soort loze niet onderbouwde ondoordachte opmerkingen niet geplaatst werden. Buiten dat je jezelf enorm naar beneden haalt kan je ook Riant daar enorm mee kwetsen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 14:55

gijsenkim schreef:
Buiten dat je jezelf enorm naar beneden haalt.

Boeien Clown

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 17:33

Gaan we weer??!!
Zonde van deze zinnige discussie, die imo door zo'n kinderachtige en kortzichtige post van Opala op zeep geholpen wordt. Stoom uit je oren
Krijg bijna de neiging om als NB-er plaatsvervangend excuses aan Riant aan te bieden!
Ik hoop dat jullie dit 'gewoon' links kunnen laten liggen (haar boeit het blijkbaar niet) en door kunnen gaan met zinnige uitwisseling van info!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:27

Het volgende past wel in het kader van deze discussie denk ik zo.
We waren afgelopen weekend bij een ijslandercentrum voor een workshop centered riding (maar dat even terzijde).

Al snel ontstond een discussie over de hoeven ... een meisje met eigen paard had haar ijslander een week op ijzers staan omdat het dier (dat al 18 jaar onbeslagen liep) nu iedere dag over 200 meter asfalt moest. Ik kon het niet laten hier wat van te zeggen als half NB-er.
De pony's van dat centrum stonden nog op blote voeten (normaal bekapt) en zouden binnenkort allen van ijzers worden voorzien ivm het aankomende vakantieseizoen. Daarbij zou een ijslander beter tolten met hoefijzers werd mij verteld.

Nou na 3 dagen gediscussieer over die hoefijzers was dit het resultaat ... de ijslander van dat meisje gaat weer van de ijzers af, ook al omdat de ijzers verkeerd waren ondergebracht (te nauw en 8 nagels in die betrekkelijk kleine hoef) en blijft zonder ijzers. De fjord van de instructrice zou hoefschoenen aan gaan krijgen (hij had probleemvoeten en geen ijzer hield, maar zonder ging ook niet) en de overige ijslanders zouden gewoon goed bekapt en goed beslagen worden, maar alleen gedurende de zomermaanden (zoals altijd).

Daarbij viel het me op dat de onbeslagen ijslanders erg "raar" afgesleten hoeven hadden (bijna vierkant; rechte toon naar binnen afbuigend). Zou dit door de aparte gangen kunnen komen? Deze pony's hadden eigenlijk natuurlijk "bijgehouden" hoeven van zichzelf op het moment dat wij ze bereden.

Zo zie je maar dat je best met zijn allen kunt discussieren al heb je andere meningen, maar je moet elkaars mening wel respecteren, anders zouden we nooit zo'n uiteindelijk toch leuk weekend gehad hebben.

Groeten
Ingrid (hmmm toch beetje lang en misschien wat "onzinnig" verhaal geworden bij nader inzien ... post het toch omdat het jammer is van het typewerk Clown )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 18:30

Ingrid,

Recht afsluiten komt toch gewoon door slepen van het been?? Of heb ik nu iets gemist in de paardenliteratuur?

En ik moet wel grinniken over je term "half NB er" Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:14

Antheman schreef:
Recht afsluiten komt toch gewoon door slepen van het been?? Of heb ik nu iets gemist in de paardenliteratuur?

Het is jammer dat ik er geen foto's van genomen heb van die hoeven. Het was beslist niet door het slepen van de voeten over de grond. Het viel me op dat alle goed toltende ijslanders zo'n aparte toon hadden, want naast het vierkante van de hoeven, hadden ze ook een extreme soort van mustangroll. Afgesleten hoefwand tot de witte lijn. Vandaar dat ze ijzers moeten ook volgens de eigenaar. Ik heb geen idee natuurlijk of dit afslijten op deze manier verder zou gaan dan nu als deze paardjes straks iedere dag ritten moeten maken over ook wel vrij veel verharde wegen.

Daarbij vergat ik net nog te zeggen dat ik de discussie dat weekend (we hebben ook nog wel veel meer gedaan hoor dan discusieren over hoeven haha) toch wel zinvol is geweest. Er zijn in ieder geval wat mensen gaan nadenken. Degene die besloeg legde uit hoe hij het deed en vooral achterin geen nagels en zo ... behoudt van hoefmechanisme en straal niet besnijden als het niet nodig is. Dat meisje met de eigen ijslander heeft zeker nagedacht dat weekend en nooit er bij stil gestaan waarom ze eigenlijk haar pony op ijzers had gezet en was zich er tevens ook niet van bewust dat de ijzers ook nog eens veel te krap zaten.

Ook mede cursisten raakten geinteresseerd in hoeven verhalen en dus heb je toch wat bereikt ... het feit dat vele mensen (manegeklanten) na dit weekend, ijzers al niet meer zo natuurlijk vonden aan het paard als voor het weekend Haha!

Groeten
Ingrid

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 19:52

Riant is gelukkig niet snel gekwetst door berichten op internet dus dat scheelt..

maar ik wil wel even reageren Haha!

Ten eerste HKO is een containerbegrip dat een probleem aan geeft in de buurt van het hoefkatrol ofwel straalbeen.
Dus kan een vergoeiïng, degeneratie, atrose, een ontsteking of kwetrsuur aan het veelvoud aan banden en ligamenten zijn dit in dit gewricht zitten..

Het is dus enorm kortzichtig om er van uit te gaan dat een paard met HKO niet kan startten (voor jullie info Riant is springen nog niet officieel gestart en dressuur B+2 Clown )

Zonder dat ik vertel wat er dus met Riant haar hoefgewricht aan de hand is kan Opala of iemand anders onmogelijk weten wat er aan de hand is en trekt redelijk voorbarig een conclusie

Ten tweede komt Riant net een uurtje geleden volledig rad terug van de kliniek, is dus niet (meer) kreupel en wordt er na een periode van rust een aangepaste training gemaakt. En mooier dan dat nog, de achterijzers mogen er ook gewoon vanaf van de zomer op de wei.

Ten derde lees ik onderandere op de site van Frans dat HKO volledig te genezen is ..
(wat overigens per aandoening verschilt)

Dus geef mij één goede reden waarom ik niet mag hopen Riant de zomer in het B te startten. Er staat namelijk niet dat ik ga.. er staat dat ik hoop.

Ik hoop dat je niet zo kortzichtig naar je eigen paarden kijkt als je naar dat van mij kijkt. Ieder zijn methode maar ga mij niet vertellen dat ik dingen doe die niet kunnen, ga dan nog maar een paar topics van me lezen voor je dat oordeel velt. Want ben al een tijdje hiermee bezig en sommigen hier weten dat ik niet mijn eigen, maar het belang van Riant erg hoog heb zitten.
Ik vind het apart dat het nu meer voorkomt dat bepaalde NB-ers zo reageren, ik wil graag leren van anderen en over andere methodes maar dat kan prima zonder elkaar onterecht te veroordelen..

Dat terzijde .. discussier rustig verder.

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:28

henny_w schreef:
Gertt schreef:

Ik ben blij met dit berichtje en ik snap ook volkomen wat je bedoeld en ben het ook helemaal eens.
Ik ben een traditionele hoefsmid maar door gezond verstand te gebruiken en eens verder te kijken dan je neus lang is kom je tot interessante ontdekkingen.Een van mijn ervaringen is precies wat in jouw berichtje gezegd wordt. Dat je bij een verbrede witte lijn niet de hoefwand als maat kan nemen,omdat deze niet parallel loopt aan de hoeflederhuid.

Gr. gertt

Wauw Gert, wat een wijsheid.
Je doet nu net alsof wij bij een verbrede witte lijn de hoefwand als maat aannemen.
Alsof wij niet verder kijken dan onze neus lang is.
Laten wij nu toevallig dat gezonde verstand ook hebben ondanks dat ik sinds een paar jaar niet meer traditioneel bekap maar over ben gegaan op de natuurlijke methode.
Maar ik kat geen enkele methode af. Ook niet de traditionele.
Zelfs geen hoefijzers.
Als je fanatiek op dit topic meegelezen had, had je dat geweten.
Gelukkig maar dat er meer zijn die dus ook 'interessante ontdekkingen' gedaan hebben.

Henny

Jammer dat je je aangesproken voelt. Zegt mij al genoeg.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:33

Gertt..

wat is de nuttige bijdrage van die post behalve dat je Henny persoonlijk een sneer geeft.

Als je even terug leest zijn er afspraken gemaakt over hoe er hier wordt omgegaan met elkaar en dit topic is niet voor niets al 2 keer op slot gegaan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:21

Antheman schreef:
Ingrid,

Hoeft niet per sé AM Lachen. Als we de dravers zonder ijzers op de verharde baan trainen, dan slijten ze ook recht af, doordat ze een hele "rollende" draf hebben zeg maar, de hele voet wordt afgewikkeld en bij redelijk wat snelheid op harde ondergrond krijg je ook zo'n recht afgesleten toon. Zelf gezien bij o.a. mijn eigen merrie, die loopt bepaald niet slepend Lachen.

Gertt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:31

Riant schreef:
Gertt..

wat is de nuttige bijdrage van die post behalve dat je Henny persoonlijk een sneer geeft.

Als je even terug leest zijn er afspraken gemaakt over hoe er hier wordt omgegaan met elkaar en dit topic is niet voor niets al 2 keer op slot gegaan.

Wil ji ook even het berichtje van Henny bekijken dan?
Met twee maten meten kom je helemaal niet verder mee!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 21:37

promptertje schreef:
Antheman schreef:
Ingrid,

Hoeft niet per sé AM Lachen. Als we de dravers zonder ijzers op de verharde baan trainen, dan slijten ze ook recht af, doordat ze een hele "rollende" draf hebben zeg maar, de hele voet wordt afgewikkeld en bij redelijk wat snelheid op harde ondergrond krijg je ook zo'n recht afgesleten toon. Zelf gezien bij o.a. mijn eigen merrie, die loopt bepaald niet slepend Lachen.

Dat is toch niet goed Promper???
Iedere keer op topsnelheid en je mist een stuk hoef!
Zegt mij wel iets over hoe het been wordt opgetild.
Want als dat been iets langzamer zou gaan, wat normaler is Knipoog omdat op volle snelheid alleen tijdens vluchtgedrag voortkomt Knipoog dan tillen ze hun been toch hoger op?